frankfredriksen Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Hei Jeg har en filmsekvens som jeg deler med Razor tools. Når jeg drar ned en Cross Dissolve og legger denne sentrert mellom klippene, så virker ikke overgangen. Benytter jeg en 3d transition så går det fint. Dersom jeg trimmer 6-7 frames på filmsekvensen som jeg skal transformere til (til høyre for delingen), tar ripple delete på tomrommet, og så drar ned overgangen Cross Dissolve - ja da fungerer plutselig den... Noen som kan forklare meg hvorfor.... ??? Lenke til kommentar
adonis Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 En ny funksjon i Adobe Premiere Pro er 'Single track editing' (i forhold til A/B-editing som en hadde tidligere). Utfordringen er at du må fortsatt videreføre en del av tankegangene, men også tenke litt nytt. Nå er jeg vant til Pinnacle Edition, og forklarer ut fra det, men jeg tror det skal fungere helt likt i Premiere Pro. Slik en gjorde det før: Et klipp i Video 1a, et annet i Video 1b. Vi sørget for at disse overlappet hverandre tidsmessig og la en effekt i 'deres felles tid'. Hvis vi prøver å tenke oss å slå alle disse tre elementene til ett spor - ja, da har vi 'Single track editing'! Når vi legger på en overgangseffekt legges dette som en boks midt i kuttpunktet. Effektens lengde kan justeres ved å gjøre boksen lengre eller kortere. Vi kan se at effekten kanskje ligger over både utgående og innkommende klipp - og den viser hvilken tid klippene har felles (ref A/B). Altså (og det er dette som er trickset): det utgående klippet fortsetter egentlig helt til enden av effekten, mens det innkommende egentlig starter egentlig i starten av effekten. Om en først fintrimmet et kutt, og så legger på en overgangseffekt (av hvilken som helst art) vil programmet bli nødt til å hente informasjon utenfor de inn/ut punktene du har valgt for klippet. Dette er snakk om en vanesak. For å legge på en overtoningseffekt som faktisk utfører en overtoning må du enten legge den mellom to forskjellige scener (ikke kutte slik du beskriver) eller kutte og så trimme klippene. Når du, i alle fall slik jeg fortsår det, legger på en overtoningseffekt mellom to klipp du har kuttet opp på måte du beskriver vil den i prinsippet tone mellom to helt like bilder, og dermed ikke bli en synlig effekt. Lek deg litt, eventuelt se hva bruksanvisningen sier om dette, så skjønner du mer av det, tror jeg. Dette var en av de tingene jeg slet mest med da jeg hoppet over på Edition, men nå elsker jeg denne måten å gjøre det på. En fordel med det er at vi nå kan legge overgangseffekter i alle spor, trenger ikke kun være mellom A/B sporet. Beklager forøvrig om jeg misforstår, og risikerer vel da å ikke bare være på jordet, men også på feil jorde. Håper likevel noe av informasjonen likevel var brukbar. :-? /Øystein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå