Gå til innhold

Hvilken type strøm til ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Skal snart kjøpe ekstern disk på 2TB, men er usikker på om jeg skal velge en med strømadapter, eller en som benytter strøm via USB.

(Harddisken skal benyttes til lagring av bilder og filmklipp med eget kamera).

Har hørt litt forskjellig her. Noen mener jeg må ha ekstern strøm via strømadapter med disker på denne størrelsen for at de skal gå stabilt.

Andre mener det ikke er noe problem om en benytter strøm via USB og at det egentlig er det samme om en velger strøm via USB eller via strømadapter.

Hva er deres mening om dette og hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok missforstått litt. Størrelsen de snakker om er ikke kapasitet, men fysisk størrelse. Du kan kun kjøre små størrelse (fysisk) fra USB.

1. Du kan fint kjøre små 2,5" harddisker fra en eller to USB-kontakter, og i nyere tid så kommer disse i opp til 2 TB.
Hvor stor kapasitet de har vil ha minimalt/ingenting å si på strømtrekket, da det er begrenset hvor mye de trekker.

2. 3,5" disker er de med høyest kapasitet (helt opp i 6TB), og trekker betydelig mer strøm. Disse kommer kun med strømadapter, og kan følgelig ikke kun dra strøm fra USB. Ikke at du har så mye valg, for alle disse kommer med strømadapter.

Det er selvsagt mest praktisk å ha en liten harddisk, og så slippe å koble til ekstern strømforsyning. Nedsiden er at du maks får de små lette (2,5") i opp til 2TB hastighet, og de har gjerne litt dårligere ytelse, og er noe dyrere.

Til ditt bruk ville jeg gått for en lett 2,5" med 2TB.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du har nok missforstått litt. Størrelsen de snakker om er ikke kapasitet, men fysisk størrelse. Du kan kun kjøre små størrelse (fysisk) fra USB.

1. Du kan fint kjøre små 2,5" harddisker fra en eller to USB-kontakter, og i nyere tid så kommer disse i opp til 2 TB.

Hvor stor kapasitet de har vil ha minimalt/ingenting å si på strømtrekket, da det er begrenset hvor mye de trekker.

2. 3,5" disker er de med høyest kapasitet (helt opp i 6TB), og trekker betydelig mer strøm. Disse kommer kun med strømadapter, og kan følgelig ikke kun dra strøm fra USB. Ikke at du har så mye valg, for alle disse kommer med strømadapter.

Det er selvsagt mest praktisk å ha en liten harddisk, og så slippe å koble til ekstern strømforsyning. Nedsiden er at du maks får de små lette (2,5") i opp til 2TB hastighet, og de har gjerne litt dårligere ytelse, og er noe dyrere.

Til ditt bruk ville jeg gått for en lett 2,5" med 2TB.

AHA! Da ble jeg veldig mye klokere.

Men det er en ting jeg lurer på i forhold til ditt sitat.

Er det så at 2,5" disk på 2TB har dårligere ytelse enn en 3,5 disk på 2TB? Hvis ja, er det veldig merkbart?

Lenke til kommentar

AHA! Da ble jeg veldig mye klokere.

Men det er en ting jeg lurer på i forhold til ditt sitat.

Er det så at 2,5" disk på 2TB har dårligere ytelse enn en 3,5 disk på 2TB? Hvis ja, er det veldig merkbart?

Ja, det stemmer at ytelsen vil generelt være lavere.

Hvor stor forskjellen er vil være veldig avhengig av disken. Og hvordan du bruker den vil egentlig ha alt å si. I tillegg har utstyret ditt fra før noe å si. F.eks om du kommer til å bruke USB 3 eller USB2 (kommer ann på utstyret du har fra før)

Men om ytelse er veldig viktig så må du nok uansett opp på SSDer, og da får du nok ikke 2TB (selv om man alltids kan investere i en SVINDYR 1TB SSD disk). Men da bør du vite at du har behov for ytelsen.

Lagring av bilder og filmklipp krever sjelden særlig høy hastighet, og med mindre du er kresen på at overføringene skal gå raskt, så klarer du deg fint med en treg disk. F.eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1845580

Og om PCen/utstyret du bruker bare har USB 2.0 så er det i hvert fall ingen forskjell på de forskjellige til slike sekvensielle laster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...