Morgens Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Heisan, håper på litt bistand her. På hytta er fellesområdene organisert i et sameie, nylig hadde vi ekstraordinært årsmøte for 1 sak hvor det var enighet. De aller fleste "møtte" dermed i form av fullmakt. Nå har jeg fått referatet og der viser det seg at det har blitt vedtatt en sak til, som flere ville hatt meninger om hvis de var klar over at den skulle behandles. Vedtektene er "uklare" ang. innkalling, men jeg lurer på om det er bestemt av en lov eller noe hvordan dette skal foregå? Det hadde vært flott om jeg kunne vist til "noe" og dermed fått vedtaket omgjort? Vi er såpass mange som reagerer at vi evt. kan be om nok et ekstraodinært årsmøte, men håper og unngå det. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Normalt så må saker som skal behandles fremkomme i innkallelsen. Sjekk her; http://lovdata.no/artikkel/generalforsamlinger_og_sameiermoter/91 Ordinært sameiermøte skal avholdes hvert år innen utgangen av april. Sameiermøtet innkalles av styret. Sameiermøtet skal behandle styrets regnskapsoversikt for siste kalenderår og styrets årsberetning og valg av styre. Styret skal på forhånd varsle om dato for møtet, hvilke saker som skal behandles og siste frist for innlevering av saker som ønskes behandlet. Innkallingen skal skje skriftlig. Både årsberetning og regnskap, eventuelt også revisorberetning skal sendes ut på forhånd. Ekstraordinært sameiermøte skal holdes når styret finner det nødvendig og minst to sameiere som tilsammen har minst 1/10 av stemmene krever det. De som ber om et slikt møte må samtidig oppgi hvilke saker de ønsker behandlet Dersom det ekstraordinære årsmøtet har benyttet fullmakter som er avgitt for å behandle én sak til å vedta en annen sak som ikke er nevnt i innkallelsen så burde det være nok til å annullere vedtaket, og man burde kanskje også legge inn et mistillitsforslag - det høres jo litt rart ut. -Noen med Juss-kunnskaper kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette 2 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 @kjetilkl, takk for svar. Jeg håper å unngå mistill, det er ikke hyggelig blant naboer. Formannen på sin side sier at årsmøtet stemte over saken og siden de er høyeste myndighet må jeg bare godta det. Heller ikke trivelig blant naboer, men slik er han bare. Flott om noen har en god formulering jeg kan benytte. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Dersom du faktisk får innkalt til ekstraordinært årsmøte så er det den suverent enkleste løsningen, alternativet er domstolene. Et ekstraordinært årsmøte kan man ha uten at det forsurer naboforholdene (selv om det krever en del å holde en god tone), men i praksis ikke en rettssak. For øvrig har ikke sameieloven (som jeg antar er bakgrunnsretten her, det er vel ikke noe boligsameie) regler om dette, i følge den så bestemmer flertallet uten noe særlig formkrav. Det kan hende det finnes noen ulovfestede saklighetsregler, men jeg kjenner dem ikke... Det taler også klart for å bare avholde ekstraordinært allmøte. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Genial strategi da. Inkall til ekstraordinært årsmøte med kun en fillesak på agendaen det er stor enighet om. Høst inn fullmakter ??? Profit. Dersom det ikke finnes en lov som regulerer dette, så burde det gjøre det. Ellers er vel den enkleste løsningen å kalle inn til et nytt ekstraordinært årsmøte der saken for agendaen er å anullere det aktuelle vedtaket. Som sagt, årsmøtet er jo høyeste myndighet, så lederen må jo bare godta det hvis årsmøtet ombestemmer seg. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Dersom vedkommende har gått utenfor fullmaktens ramme (eller disse er ugyldige pga. misledende informasjon) så vil nok vedtaket være ugyldig, men igjen må man til domstolene for å få det stadfestet, før det kommer man ingen vei annet enn ved nytt møte. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Her er det litt rettslige forskjeller avhengig av hva slags sameie vi snakker om. For et tingsrettslig sameie er det avtalen/vedtektene som styrer alt, med reglene i sameigelova (og eventuelt ulovfestet foreningsrettslig sedvane) som bakgrunnsrett. Alminnelige foreningsrettslige prinsipper tilsier at ved årsmøte kan bare saker som er angitt i innkallingen behandles. Dette prinsippet er gjennomført bl.a. i eierseksjonsloven § 35 fjerde ledd, burettslagslova § 7-8, og aksjeloven § 5-14, og må anses som ulovfestet sedvanerett. Dette må gjelde desto mer for ekstraordinære årsmøter. Å overbevise noen om at ulovfestet rett hindrer dem i å gjøre noe de har lyst på og noe de tror de har sluppet unna med uten å trekke dem for retten, derimot... Enklere å kreve innkalt til nytt årsmøte. 2 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Alminnelige foreningsrettslige prinsipper tilsier at ved årsmøte kan bare saker som er angitt i innkallingen behandles. Dette prinsippet er gjennomført bl.a. i eierseksjonsloven § 35 fjerde ledd, burettslagslova § 7-8, og aksjeloven § 5-14, og må anses som ulovfestet sedvanerett. Dette må gjelde desto mer for ekstraordinære årsmøter. Takk for denne krikkert, jeg tolker ditt svar som om loven faktisk sier at saker skal stå på innkalling for at årsmøtet skal kunne fatte vedtak. Stemmer ikke det? Da kan jeg sende et brev og be om at vedtaket blir annulert og lagt frem på det ordinære årsmøtet, hvis det ikke skjer vil øvrige sameiere be om nok et ekstraordinært årsmøte. Eller tolker jeg dette feil og i min "retning"? Takk uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå