Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

1 år oppsigelsestid (Leiekontrakt)

Lothepuz

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi er 3 kompiser som bor i et "hus" på 80kvm. Vi 3 deler alt, huseier bor ikke her. Vi har lyst å flytte ut, men ifølge kontrakten er vi "bundet" for ett år. Er dette lov? Kan vi få flytta ut før? Litt kjipt å betale for hele sommeren når vi ikke engang skal være her!

D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er lov.

Det kom sikkert også klart frem i kontrakten når dere aksepterte den. Det er ingen som sier at dere må bo der ut oppsigelsestiden. Det kan enten være en kontrakt uten oppsigelslestid (tidsbestemt) eller det kan være en kontrakt med en minste tid på ett år.

Hovedregelen er at det ikke er lov med ett års tidsbestemt kontrakt. Er ikke boligen en lofts- eller sokkelleilighet må man ha en saklig grunn til å tidsbestemme kortere enn tre år, og denne saklige grunnen må være kommunisert skriftlig senest ved avtaleinngåelsen.

Lenke til kommentar

Dette er ikke uvanlig praksis når mann leier ut til studenter. Nettopp pga årsaken du beskriver. Da blir leiligheten stående tom flere måneder hvert år.

Jeg kjenner ikke lovene godt nok til å si om det er lov eller ikke.

Derimot bør det være anledning for dere å skaffe nye leietakere.

Edit: Fontstørrelse.

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at det ikke er lov med ett års tidsbestemt kontrakt. Er ikke boligen en lofts- eller sokkelleilighet må man ha en saklig grunn til å tidsbestemme kortere enn tre år, og denne saklige grunnen må være kommunisert skriftlig senest ved avtaleinngåelsen.

Spørsmålet blir hva som ligger i at TS sier de er "bundet" for et år?

Betyr dette at dere har en tidsavgrenset kontrakt på et år? eller bare at kontrakten har en bestemmelse om at den ikke kan sies opp på et år (men har lengre løpetid eller er tidsuavgrenset) ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det normale når man leier ut til studenter tror jeg er 1 års tidsbegrensede kontrakter.

Det skrives ny kontrakt hvert år. Dette nettopp for å unngå tomt hus om sommeren.

Det kan godt være at det er vanlig, men det er stort sett ulovlig.

Det sagt så har Goggen80 et poeng. Det er lov å avtale at en først skal ha oppsigelsesrett etter at en viss tid har gått. § 9-4 i husleieloven som sier at leietaker har en ubetinget oppsigelsesrett er fravikelig, og slike situasjoner (Ingen oppsigelsesrett i en viss tid i en tidsubegrenset kontrakt) er eksplisitt nevnt i forarbeidene som noe "loven ikke stenger for". Jeg tenkte automatisk på tidsubegrensede kontrakter, da de aller fleste leiekontrakter uten oppsigelsesrett er slike, men det gikk nok litt fort i svingene: Dersom det ikke er avtalt at kontrakten skal opphøre uten oppsigelse etter ett år er den ikke ulovlig. Men hvis det er det som er avtalt ryker nok oppsigelsesnekten i samme slengen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir hva som ligger i at TS sier de er "bundet" for et år?

Betyr dette at dere har en tidsavgrenset kontrakt på et år? eller bare at kontrakten har en bestemmelse om at den ikke kan sies opp på et år (men har lengre løpetid eller er tidsuavgrenset) ?

En slik kontrakt lyder typisk noe sånt som at "Leier kan si opp kontrakten den 1. april hvert år, hvor leier betaler leie ut juni." En slik kontrakt er gyldig i gjerne tre år, noe som betyr at selve kontrakten opphører å gjelde etter tre år og at huseier ikke kan si opp leier på tre år uten gyldig grunn. I praksis betyr dette for leier at h*n kan flytte ut den 1. juli hvert år (og kun da), hvis h*n sier opp kontrakten 1. april (og kun da). Dette låser så klart friheten leier har til å flytte ut, og det sikrer huseier leie for året "kontraktintervallet" gjelder for. Aldri skriv tidsbegrenset kontrakt, mener nå jeg.

Mitt tips:

Jeg mener at at dere ikke kan bryte en slik kontrakt på lovlig vis. Jeg hadde en slik kontrakt for noen år siden, ville ut, men fant til slutt ut at jeg bare måtte bli boende. Jeg prøvde så klart også å bare spørre huseier om jeg kunne flytte ut, men fikk nei som svar. Siden jeg likevel skulle bli boende spurte jeg huseier om han ikke snart skulle gjøre noe med sopproblemene på toalettet, og da sa han at jeg kunne flytte. Hyggelig kar. Ettersom jeg ville ut godtok jeg "bestikkelsen" hans.

Poenget mitt er, det er visse ting som skal være i orden i utleieobjektet, og i kontrakten. Om du ikke finner smutthull i kontrakten (snakk med jussformidlingen som er jus-studenter som påtar seg slike oppdrag gratis, eller andre som har greie på slikt for hjelp), kan du prøve å finne smutthull i huset dere bor i. Om det fins mangler kan dere bruke disse som "utpresning" (på lovlig vis) og f.eks. si at dere nekter å betale leie til det er blitt fikset osv. Nøyaktig hvordan dere kan gå frem her bør du snakke med fagkyndig person om. Ofte er det store mangler på leieobjekter, og ofte vil huseier heller kvitte seg med leier enn å ta tak i disse da det kan medføre store kostnader.

Om dette ikke nytter kan dere jo prøve å fremleie huset til dere lovlig kan si opp kontrakten. Dette mener jeg skal gå greit så lenge kontrakten ikke spesifikt forbyr fremleie.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...