Gå til innhold

Rykte: – Galaxy S5-spesifikasjonene er bekreftet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser frem til dette. I motsetning til mange andre så synes jeg det er flott med 2560x1440. Resten høres bra ut.

 

805 høres bra ut, vet ikke om mangel på 64bit vil være et problem hvis man har telefonen i 2år+.

 

Lurer også på om 2Gb ram vil være et problem etterhvert. Tipper det kommer en refresh av denne med mer ram etterhvert, slik S3 fikk en oppdatering med 1Gb->2Gb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man ser definitivt forskjell på 720 og 1080, jeg kan lett se pikslene på min S3 som er 4,7". S4 med 1080 ser langt bedre ut. Så selv om forskjellen er mindre så tipper jeg det vil være enda litt bedre på S5 på 5,25". Tviler på at det krever så mye mer bare med oppløsningen. Ser man parallell til PC så trenger man ikke akkurat et nytt skjermkort for høy oppløsning, det er kun ved spilling at det er mer krevende å drive, ikke for visning av desktop/browser osv.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke forstår

 

Hva er vitsen med en 5" skjerm med en oppløsning på 1440x2560? Det bruker unødvendig mye batteri, og på en 5" skjerm tviler jeg sterkt på at man kan se forskjellen på det og 1920x1080.

 

Ser ut som om det er bare for og vise seg fram.

 

Hvordan vet du at teknologien som er brukt til den skjermen bruker mye batteri? Den er jo ikke engang lansert enda.

Lenke til kommentar

Man ser definitivt forskjell på 720 og 1080, jeg kan lett se pikslene på min S3 som er 4,7". S4 med 1080 ser langt bedre ut. Så selv om forskjellen er mindre så tipper jeg det vil være enda litt bedre på S5 på 5,25". Tviler på at det krever så mye mer bare med oppløsningen. Ser man parallell til PC så trenger man ikke akkurat et nytt skjermkort for høy oppløsning, det er kun ved spilling at det er mer krevende å drive, ikke for visning av desktop/browser osv.

 

Og med det så mener du at man aldri spiller med mobilen?

Det er jo klart det krever mer å flytte på mer piklser.

Lenke til kommentar

Personlig håpet jeg på at mobilprodusentene ville stoppe på 1080p på så små skjermer, slik at denne oppløsningen ble en slags standard på smarttelefoner. Av smarttelefoner har jeg hatt Samsung Galaxy S2, og har nå S4. Skal jeg senere velge mellom en telefon med 1080p og en med høyere oppløsning, men ellers samme spesifikasjoner (skjermstørrelse, brikkesett, batteri osv), går jeg glatt for den med 1080p for økt ytelse.

 

Bare synd at det nesten bare er Samsung som satser på AMOLED-skjermer, da jeg elsker sortnivået som OLED-teknologien kan gjengi.

Lenke til kommentar

 

Det er en ting jeg ikke forstår

 

Hva er vitsen med en 5" skjerm med en oppløsning på 1440x2560? Det bruker unødvendig mye batteri, og på en 5" skjerm tviler jeg sterkt på at man kan se forskjellen på det og 1920x1080.

 

Ser ut som om det er bare for og vise seg fram.

 

Hvordan vet du at teknologien som er brukt til den skjermen bruker mye batteri? Den er jo ikke engang lansert enda.

Er ikke det logisk? Høyere oppløsning krever mer kraft, det er fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man har skjermen så nærme øynene ser man forskjell. Ta trenger man høy oppløsning. 1080p funker bra på en tv fra 2-3 meter. Alt er relativt forhold til avstanden.

 

Men en mobil er 20x mindre enn en TV, og du stikker ikke mobilen opp i øyet eller?

Lenke til kommentar

Det dreier seg om hvor stor andel av synsfeltet som fylles. Det kan lett tilsvare det å se på et tv apparat.

 

 

Er ikke det logisk? Høyere oppløsning krever mer kraft, det er fakta.

 

Hvis du faktisk bruker tung 3d-aksellerert grafikk ja. For å vise de samme nettsidene, bilder, og videoene, er det praktisk talt ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Er ikke det logisk? Høyere oppløsning krever mer kraft, det er fakta.

Ja, ifølge den logikken burde dagens skjermer bruke flere hundre watt, sikkert. Dagens prosessorer også. Tipper min nokia 3310 hadde en skjerm som brukte mer energi enn dagens skjermer. Tenker da på alt som gir skjermen bilde og gjør den lesbar.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Ja, ifølge den logikken burde dagens skjermer bruke flere hundre watt, sikkert. Dagens prosessorer også. Tipper min nokia 3310 hadde en skjerm som brukte mer energi enn dagens skjermer. Tenker da på alt som gir skjermen bilde og gjør den lesbar.

 

Da tipper du nok feil.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det er to ting jeg ikke forstår:

 

1. Hva er poenget med å pepre artikkelen med fantasibilder? Det er jo bare noen som sitter å drodler for seg selv, og de stemmer jo aldri.

 

2. Hvorfor stilles det spørsmål om en metallversjon vil ligne på iPhone? Det kan jo ligne på hvilken som helst telefon (inkludert f. eks S4) og være i metall.

 

Rent bortsett fra det er det alltid artig når Samsung kommer med noe nytt, selv om jeg ikke skal ha det. Håper forøvrig ryktene om en ny Samsung telefon med Windows Phone stemmer. Kanskje de denne gang legger litt mer sjel i det :)

 

Hva annet skulle de hatt bilde av ?

Lenke til kommentar

Man ser definitivt forskjell på 720 og 1080, jeg kan lett se pikslene på min S3 som er 4,7". S4 med 1080 ser langt bedre ut. Så selv om forskjellen er mindre så tipper jeg det vil være enda litt bedre på S5 på 5,25". Tviler på at det krever så mye mer bare med oppløsningen. Ser man parallell til PC så trenger man ikke akkurat et nytt skjermkort for høy oppløsning, det er kun ved spilling at det er mer krevende å drive, ikke for visning av desktop/browser osv.

 

 

Når man har skjermen så nærme øynene ser man forskjell. Ta trenger man høy oppløsning. 1080p funker bra på en tv fra 2-3 meter. Alt er relativt forhold til avstanden.

 

 

Må fremdeles si meg uenig i ytelsesargumentet. Joda, jeg ser poenget hvis du spiller mye. Men ellers skal det ha ekstremt lite eller ingenting å si for ytelse, og man får klarer tekst og kan vise bedre detaljer i bilder/video.

 

Ein ser forskjell på 720p og 1080p, ja. Dersom skjermstørrelsen er stor nok. Ein ting som mange ikkje får med seg, er at Samsung sine telefonar ikkje har ekte 720p/1080p-oppløysing. Amoledskjermane som Samsung bruker, bruker pentile matrix, det vil seie skjermar som har 2 subpikslar per piksel, i motsetning til LCD, som har standard, 3. Det gjer at sjølv om skjermen teknisk sett er 720/1080, vil det oppfattast som lågare. S3 og S4 har og forskjellige typar pentile, som gjer at S4-en får eit forsprang der. Hadde begge telefonane brukt ein skikkeleg IPS-skjerm, hadde forskjellane vore minimale. Meir enn ekte 1080p på ein 5" skjerm er utan meining i det heile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De to viktige tingene for meg:

 

a) Utbyttbart batteri

b) Mulighet for minnekort

 

En versjon med bedre følt byggekvalitet er jo kjekt å ha, men ikke om det går på bekostning av de to overnevnte. En slik splitting av formfaktor (regner med at plast og metallversjon ikke får samme størrelse) vil også gjøre det vanskeligere å få tak i gode deksler / ekstrembeskyttelse. En skinnimitasjon tilsvarende Note vil for meg være nok. Telefonen skal uansett rett i en beskyttelse.

 

Det var klar forskjell på skjerm fra S3 til S4, så det blir spennende å se om enda ett hakk opp gir tilsvarende forbedring.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...