Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny selvbygget pc startproblemer [NOOB]

Anbefalte innlegg

Hei folkens idag har jeg bygget pcen min helt ferdig og det er mi første pc jeg har bygd. Bygde den sammen med ste-faren min som forsåvidt har peiling.

Problem Nr.1:

Pc'n starter og går i ca 30-40 sekunder før den stopper og starter på nytt. Skjønner ikke hvorfor. Har prøvd å resette Cmos.

Problem Nr.2:

Ingen ting vises på skjermen etter den har restartet igjen. Funker ikke med bilde på skjermen og har prøvd å bytte forskjellige kabler men funker verken fra skjermkort eller innebygd skjermkort i hovedkort.

Tusen hjertelig takk for alle svar! :)

---------SPECS--------------

Prosessor: Intel Core i7-4770K (HASWELL)

Hovedkort: MSI Z87-G45 Gaming

Skjermkort: MSI Radeon R9 280X Gaming 3GB gddr5

RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport

Strømforsyning: Cooler Master G700, 700W PSU

Takk for all hjelp!

Endret av FB.476010050188070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn med å ta bort skjermkortet, og bruk det innebygde kortet først. Det fordi det andre kortet må ettermonteres og ha drivere. Det er i hvert fall en sikker ting å gjøre. Og ta bort mem brikkene utenom EN.

Start så opp pcen igjen. Husk å kople til skjermen til VGA uttaket på Hovedkortet.

Se også etter at du har samtlige power kontakter koplet til på Hovedkortet. 2 stk.
Se ekstra etter om du faktisk har sattt strømkontaktene skikkelig på hovedkortet. Det skal litt kraft til for å få de helt ned.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Begynn med å ta bort skjermkortet, og bruk det innebygde kortet først. Det fordi det andre kortet må ettermonteres og ha drivere. Det er i hvert fall en sikker ting å gjøre. Og ta bort mem brikkene utenom EN.

Start så opp pcen igjen. Husk å kople til skjermen til VGA uttaket på Hovedkortet.

Se også etter at du har samtlige power kontakter koplet til på Hovedkortet. 2 stk.

Se ekstra etter om du faktisk har sattt strømkontaktene skikkelig på hovedkortet. Det skal litt kraft til for å få de helt ned.

BmOnline

Mer spesifik er det både en 24 pin (20+4) og en 8 (4+4) (eller i noen eldre tilfeller kun 4 pin tror jeg?) connector som skal festes på hovedkortet (sistnevnte skal festes i nærheten av der CPU er montert). De skal ha en liten "pinne" som skal klikkes fast når du monterer dem, så sørg for at du har brukt nok kraft som BmOnline sier.

Lenke til kommentar

BmOnline

Mer spesifik er det både en 24 pin (20+4) og en 8 (4+4) (eller i noen eldre tilfeller kun 4 pin tror jeg?) connector som skal festes på hovedkortet (sistnevnte skal festes i nærheten av der CPU er montert). De skal ha en liten "pinne" som skal klikkes fast når du monterer dem, så sørg for at du har brukt nok kraft som BmOnline sier.

Har sjekket at begge power-kablene fra strømforsyning sitter. Skjermkortet kan jeg jo evt prøve å fjerne.

Lenke til kommentar

Har sjekket at begge power-kablene fra strømforsyning sitter. Skjermkortet kan jeg jo evt prøve å fjerne.

Når HK har eget skjermkort innebygget, så må man sikkert hake av i Bios for det nye kortet, pluss at det må lastes ned drivere for det kortet. Men i hvert fall skal det innebygde kortet komme opp på skjermen med post bilde før boot.

For å fjerne all tvil om feil ved Memorybrikker som er satt feil inn, etc- så er det enkelt å forsikre seg at 1 brikke er satt riktig i, så skal maskinen starte opp. De andre kan man så sette i etter hvert. Hvis det da ikke virker, så vet du hvor feilen er.

BmOnline

Lenke til kommentar
Som nevnt er det flere ting du kan og bør dobbel sjekke.

1. Sjekk at alle strøm kabler sitter rett i, både 8-pin ATX og 24-pin ATX. Ellers dobbel sjekk alle kabler. Har bygd mange PC’er (ca 10 – 12 stykker) opp igjen årene, men det har hendt at jeg har glemt en kabel.

2. Sjekk at RAM brikkene er i rett spor, har du 2 RAM brikker, skal de stå i spor DIMM2 og DIMM4.

3. Du kan, som foreslått, ta ut R9 280x kortet og prøve med kun det innebygde skjermkortet.

4. Etter som R9 280x er et ganske nytt kort, er det mulig at BIOS ikke støtter det kortet. Da må BIOS oppdateres til siste versjon.

5. Sjekk også at de RAM brikkene du har finnes i Memory QVL listen for det hovedkortet.
Lenke til kommentar

Har du funnet ut av det? Har nettopp kjøpt samme HK og samme skjermkort som deg, og har samme problem (tror jeg). PCen restarter seg av når win7 ikonet kommer tilsyne på min harddisk med det gamle OSet på.

Hovedkortet mitt var ødelagt, merkelige greier :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...