Gå til innhold

Har stående våpen, men har ikke våpenløyve


KarmaZ

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjon nå at jeg har stående 4 våpen i et våpenskap som tilhørte min far. Han er død, og jeg er den eneste i familien som har noe interesse for å ha våpen, er med på jakt men da ikke som skytter!

 

Det jeg lurer på da er, hva må jeg ha for at jeg skal få lov til å ha disse våpnene lovlig i mitt eget hus? Alt er jaktvåpen, så vil også kun være det formålet med å ha disse. Trenger jeg jaktprøven, må jeg også skyte opp for at jeg er verdig for å inneha jaktvåpen?

 

 

For å få våpenkort, må man vel tilfredsstille de kravene som kreves, men hva er det? Er vel kommet så langt nå at det å bare ha våpen for moro ikke lenger er grunn for å overta våpen?

 

 

Dette er vel noe som man kan slippe greit unna med å kalle arv, eller skal staten ha sitt også for at jeg skal overta våpnene?

Endret av KarmaZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Nå sant skal sies så er dette med å skyte opp noe som gjør at dette ikke har blitt noe av enda. Har aldri vært opptatt av våpen, eller noe særs jakt. Har vært med et par ganger på reinsdyrjakt, men da uten våpen. Har ikke fått noe sug etter jakt, iallefall ikke enda etter 4-5 år.

 

Har aldri skutt med våpen før, og vil jo tro at man bør ha noen skudd før man skyter opp på jegerprøven, det koster vel for hver gang man bommer antar jeg. Derfor hadde jeg håpet på at jeg slapp unna med å skyte opp, skal i første omgang bare sikre våpnene mot at de blir inndratt av politiet. Da må man kjøpe våpnene ut igjen.

 

 

Men så sa også den politimannen jeg pratet med, for at en person skal få våpenkort, må det ligge ved en grunn. Altså at skal man få våpenkort så må man også jakte? Er det helt sikkert at så lenge jeg tar den jegerprøven, men altså ikke må skyte opp, vil jeg få våpenkort på disse våpnene?

 

 

 

Da siden hagla er noe min bestefar arvet av sin onkel/eller bror er det ei hagle som ikke blir brukt til jakt lenger idag. Men plomberer man den, vil jo hele sjarmen med våpenet være borte, mener nå jeg.. Og den ene Krag-Jørgensen rifla er heller ikke i bruk lenger, pga. alder. Så da sitter jeg igjen med jaktrifle og et banegevær.

Lenke til kommentar

 

 

Har aldri skutt med våpen før, og vil jo tro at man bør ha noen skudd før man skyter opp på jegerprøven, det koster vel for hver gang man bommer antar jeg. Derfor hadde jeg håpet på at jeg slapp unna med å skyte opp, skal i første omgang bare sikre våpnene mot at de blir inndratt av politiet. Da må man kjøpe våpnene ut igjen.

På jegerprøven så skal du skyte, men det er absolutt ingen krav til at du er treffsikker. Det er bare for at du skal bli kjent med våpnene, og hvordan de fungerer. Du skal altså ikke "skyte opp" for å kunne bestå jegerprøven.

 

Dersom du skal på storviltjakt, så må du skyte opp for hvert år du skal ut på jakt. Det er 30 prøveskudd, uten krav til presisjon. Deretter er det 5 skudd som skal samles i en ring på 30 cm, på ca 100 meter. Det er ikke vanskelig, på langt nær. Hvis du hadde hatt et kombinasjonsvåpen (rifle + hagle i samme våpen), så er det kun 3 skudd du skal plassere. Husk at dette må du kun gjøre når du skal på jakt, én gang i året - dersom du skal på jakt. Dette gjelder kun storviltjakt, og derfor kun rifle. Det er ikke noe krav til oppskyting med f. eks. hagle på noen slags måte dersom du skal på småviltjakt.

 

 

 

Altså at skal man få våpenkort så må man også jakte?

Du må stå registrert i jegerregisteret for å få våpenkortet. Du skriver "jakt" som ervervelsegrunn, altså "grunnen" til at du skal få våpen. Dette er nok.

 

 

Er det helt sikkert at så lenge jeg tar den jegerprøven, men altså ikke må skyte opp, vil jeg få våpenkort på disse våpnene?

Ergo: Ja, dette er jeg 100% sikker på. Hvis du en dag om 10 år har lyst på storviltjakt, så må du skyte opp. Det er ikke noen krav til aktivitet ved jakt, som det er ved ervervelse av pistol og andre håndvåpen.

 

Jeg vil derfor anbefale deg å ta jegerprøven. Da får du lært en del om hvordan jakt utøves, samt du får litt erfaring på skytebana for å bli kjent med våpentypene.

 

Det er forøvrig verdt å nevne at det er viktig at du har et rent rulleblad for å få våpnene. I lovbestemmelsen står dette definert som: "Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...