Gå til innhold

Backup hvis det ikke blir medisin

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå siste året mitt på vgs og begynner virkelig å kjenne på dette med å ta et valg.

Ut i vg2 bestemte jeg meg for at det var medisin jeg ville, og jeg tok opp tre fag nå før jul. Men det holder fortsatt ikke, ikke til Norge hvertfall. Har søkt i utlandet nå (ikke øst) hvor det er litt lavere opptakskrav og de vektlegger en opptaksprøve som jeg skal ta i mars litt mer. Gjør jeg det bra på denne og får en 6 til til våren (Enten i Bio 2 muntlig privatist, samf privatist eller en av de jeg blir trukket ut i) kommer jeg inn. Problemet er hva hvis jeg ikke kommer inn, aner ikke hva jeg skal gjøre da.

Så trenger tips til hva jeg kan søke i Norge som backup. Har stor interesse for medisin, men ikke så stor for kjemi. Har interesse for økonomi, og digger filmer som Wall street osv selv om jeg vet at dette ikke er realiteten. Har hatt økonomistyring, og likte faget godt. Har tenkt litt på Rettsvitenskap også, men vet jo at de færreste blir advokater pluss at jeg ikke har gode nok karakterer.

Stats

Går ut av vg3 med fagene S1+S2, Bio 1+Bio2 og Kjemi 1 (Vet, helt retarda kombinasjon)

Poeng er nå på 47 med poeng, men er rimelig sikker på at jeg får økt det til 50-51 etter dette året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du liker både økonomi og noe inne jus, så kan du kanskje se litt på et studie som heter "jus og ledelse". Der er det både økonomiske fag og juridiske fag.

Men hvis du virkelig ønsker å studere medisin så burde du søke i blant annet Polen, trenger visst bare 4,0 i snitt for å komme inn.

Lenke til kommentar

Hei, jeg går nå siste året mitt på vgs og begynner virkelig å kjenne på dette med å ta et valg.

Ut i vg2 bestemte jeg meg for at det var medisin jeg ville, og jeg tok opp tre fag nå før jul. Men det holder fortsatt ikke, ikke til Norge hvertfall. Har søkt i utlandet nå (ikke øst) hvor det er litt lavere opptakskrav og de vektlegger en opptaksprøve som jeg skal ta i mars litt mer. Gjør jeg det bra på denne og får en 6 til til våren (Enten i Bio 2 muntlig privatist, samf privatist eller en av de jeg blir trukket ut i) kommer jeg inn. Problemet er hva hvis jeg ikke kommer inn, aner ikke hva jeg skal gjøre da.

Så trenger tips til hva jeg kan søke i Norge som backup. Har stor interesse for medisin, men ikke så stor for kjemi. Har interesse for økonomi, og digger filmer som Wall street osv selv om jeg vet at dette ikke er realiteten. Har hatt økonomistyring, og likte faget godt. Har tenkt litt på Rettsvitenskap også, men vet jo at de færreste blir advokater pluss at jeg ikke har gode nok karakterer.

Stats

Går ut av vg3 med fagene S1+S2, Bio 1+Bio2 og Kjemi 1 (Vet, helt retarda kombinasjon)

Poeng er nå på 47 med poeng, men er rimelig sikker på at jeg får økt det til 50-51 etter dette året.

Hvor mange seksere har du`? :)

Du kommer ikke inn med 50-51 poeng. Du må ha 5.3-5.4 i snitt i rent karaktersnitt + realfagspoengene.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar

Akkurat nå er det 4,36 men har mildt sagt skjerpet meg veldig dette året så går en del opp.

Du sier at du kan komme inn på medisin i Norge? Hva har du fått/får du i de ulike fagene(Fysikk, kjemi, bio, S1-2 matte)? Du må ha 5.3 i rent karaktersnitt, tror du du når dette?

Lenke til kommentar

Akkurat nå er det 4,36 men har mildt sagt skjerpet meg veldig dette året så går en del opp.

Utrolig hvor mye det å bytte til en bedre skole gjør.

Om du klarer 4.5 i karaktersnitt så er det mulig at du kan søke på et par universiteter i UK, dog så vil de beste kreve 5 som oftest (jeg trengte 4.5 for bachelor, 5 for master). Det kommer ann på hvilket studie også. Medisin er jo rimelig poppis.

Lenke til kommentar

Hva kan jeg søke på i UK da? Medisin er nok uaktuelt i UK, tror opptaksprøven dems var i oktober hahaha. Pluss at det er driiit dyrt. Akkurat nå har jeg faktisk tenkt på forkurs også ingeniør.

Vet ikke med vanlig ingeniør, men hvis du ikke trives med fysikk og R matte så er det ikke veldig lurt å bli siv.ing.

Om du klarer 4.5 i karaktersnitt så er det mulig at du kan søke på et par universiteter i UK, dog så vil de beste kreve 5 som oftest (jeg trengte 4.5 for bachelor, 5 for master). Det kommer ann på hvilket studie også. Medisin er jo rimelig poppis.

Ja, helt sinnsykt dyrt. Hva studerer du i UK?

Lenke til kommentar

Signatur. Ender opp med over 500k i lån for en mastergrad, men du betaler for opplevelsen og ikke bare det du ser på tavla. Du blir kjent med folk fra hele verden.

Medisin vil jeg være enda dyrere? Skulle gjerne studert medisin i UK, men økonomien bregrenser meg. Går fortsatt 2.vgs though. Høy matpris også ... :/

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar

Medisin vil jeg være enda dyrere? Skulle gjerne studert medisin i UK, men økonomien bregrenser meg. Går fortsatt 2.vgs though. Høy matpris også ... :/

Skolepenger avhenger fra universitet til universitet og hvilken studieretning. I veldig mange tilfeller får du alt dekket gjennom lån og stipend hos Lånekassen. Med norsk stipend lever man helt fint her borte. :)

Lenke til kommentar

Skolepenger avhenger fra universitet til universitet og hvilken studieretning. I veldig mange tilfeller får du alt dekket gjennom lån og stipend hos Lånekassen. Med norsk stipend lever man helt fint her borte. :)

Fra linken i tråden din:

"Det er verdt å merke seg at skolepengene for medisin er høyere enn andre studier, så du må her betale en del av egen lomme. For noen skoler finnes det også ekstra støtte man kan få fra Lånekassen, men selv ikke det vil dekke hele summen. "

Itillegg står det at det er veeeldig hard konkurranse ...

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar

Fra linken i tråden din:

"Det er verdt å merke seg at skolepengene for medisin er høyere enn andre studier, så du må her betale en del av egen lomme. For noen skoler finnes det også ekstra støtte man kan få fra Lånekassen, men selv ikke det vil dekke hele summen. "

Itillegg står det at det er veeeldig hard konkurranse ...

Eksempel fra Durham (rimelig greit sted): https://www.dur.ac.uk/courses/2014/info/?id=5470&title=Medicine&ucas-code=A100&degree=MBBS&year=2014#feesfunding + https://www.dur.ac.uk/international/countryinfo/?cid=114

For dette skoleåret betaler jeg til sammenligning £16.5k.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Eksempel fra Durham (rimelig greit sted): https://www.dur.ac.uk/courses/2014/info/?id=5470&title=Medicine&ucas-code=A100&degree=MBBS&year=2014#feesfunding + https://www.dur.ac.uk/international/countryinfo/?cid=114

For dette skoleåret betaler jeg til sammenligning £16.5k.

Hvordan blir det med det sosiale livet da? Hva hvis man ender opp alene ..

Edit: Ifølge Ansa var det 28 norske medisin studenter i de britiske øyer. Det er latterlig lavt.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...