Gå til innhold

Blir vi overvåket...?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi bor i en sokkelleilighet, og deler trådløst nett med de som bor i huset over. For noen dager siden fikk vi beskjed om at nettverket ville bli nede en liten stund for å gjøre nettverket mer sikrere imot hacking, ble det sagt. Javel, greit nok.

Når vi fikk navn på nettverk og nytt passord, ser jeg at han har opprettet 3 nettverk. "Hjemme", "Gjest" og "Utleie" (som vi bruker).

Kan noen si meg hva som er vitsen med å gjøre noe slikt? Dele ett hjemmenettverk i tre? Hun som jeg bor sammen med begynte å lure på om det kanskje var for at han vi leier med skal kunne overvåke det vi gjør.

Jeg stilte meg veldig skeptisk til dette, siden det ikke er noen grunn til det. Men er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er null problem å overvåke deg før dette ble gjort også. Fordelen med å separere nettet i ulike deler kan være å gjøre det lettere å finne ut hvem som har gjort hva på nettet. Du vil vel ikke at du skal måtte ta ansvaret for at de har gjort noe ulovlig ?

Sånn sett er det jo bare en fordel for deg.

Lenke til kommentar

Syntes det virka ganske ryddig jeg, dere har deres eget nett, de over har sitt eget nett, og besøkende har eget nett.

På den måten kan ikke dere enkelt komme inn på deres pc`r, ettersom de har satt det opp blir ikke sikkerheten noe anderledes for deres del. Men, dere slipper at de f.eks prøver å gå inn på deres pc`r ved en feil.

Dette er en funskjon som ligger inne i de fleste nyere routere, at man kan lage flere trådløse nett, nettop for å skille av f.eks eget nett og besøks-nett.

Når det gjelder overvåking, så endrer dette lite, de kan overvåke nå, de kunne overvåket det før om de ville. Endringen har ingenting å si for sikkerheten :)

Klart, de kan ha satt opp en egen boks de overvåker kun for dere, men igjen, de kan uten større problemer ha overvåket dere før også...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hehe, nei for all del. Men om han faktisk skulle ha gjort dette, så er det vel ulovlig uten å gi oss beskjed om det?

Saken er at jeg aldri har vert borti dette før, og det virket bare så merkelig, siden det er ett vanlig hjemmenettverk. Mulig han har strupet hastigheten vår, det kan virke slik, siden alt laster ganske treigt her.

Endret av Ludvig86
Lenke til kommentar

Men, dere slipper at de f.eks prøver å gå inn på deres pc`r ved en feil.
---
De kan gå inn på våre PCer? Og hvordan kan det skje ved en feil? At de evt. klikket på feil ikon? Hvorfor skal de da ha ett ikon hvor de kan gå inn på våre PCer?
Lenke til kommentar

Men, dere slipper at de f.eks prøver å gå inn på deres pc`r ved en feil.
---
De kan gå inn på våre PCer? Og hvordan kan det skje ved en feil? At de evt. klikket på feil ikon? Hvorfor skal de da ha ett ikon hvor de kan gå inn på våre PCer?

Spørs på hvordan deres pc'r er satt opp det, dere var i samme nettverk og f.eks ikke har passord på deres pc`r og/eller delte mapper uten sikkerhet kan jo de gå inn der.

Nei, ikke ved å trykke på feil knapp, men vel å skrive feil IP eller navn.

F.eks mediaspilleren min på stua lister opp alle pc'r i mitt nettverk automatisk, kan være fort gjort å velge feil pc der og dermed gå inn på feil pc, om det er noe som er delt der uten sikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...