Gå til innhold

[Løst] Lurer på å kjøpe ny PSU

Anbefalte innlegg

Tjenare folkens.

Jeg lurer på å skifte ut PSU’en jeg har, en Antec TPQ 1000W som begynner å dra på årene. Ser etter en kvalitets PSU, pris ingen betydning, men den må ha følgende:

1000W eller mer, og være modulær hvis mulig

Min 2 8-pin PCIe kabler

Min 2 6-pin PCIe kabler

Min 11 SATA strøm kabler

80% Gold, om mulig helst bedre

Og de vanlig 8-pin og 24-pin ATX kablene.

Hardware er:

i7 4960X

Corsair H80 CPU kjøler med 2 Noctua vifter

2 x GTX Titan

2 x SSD

7 x HDD

1 x Areca 1224-8I RAID kort

1 x Bluray brenner.

1 x DVD leser (muligens ikke nødvendig, men har noen CD/DVD som nekter å funke i Bluray brenneren.

1 x Silverstone CFP51

Kabinett CM HAF X med 4 vifter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seasonic 1000W Platinum

P_series_07.jpg

Seasonic X-series 1250W Gold

X_1050-1250_06.jpg

EVGA SuperNova G2 1300W

...

Antec High Current Pro 1200W

...

Sistnevnte blir en litt annderledes PSU og et greit alternativ, selv om jeg foretrekker å velge de tre øverste, som generelt sett virker bedre på de fleste punkter. Listen er sortert etter hva jeg ville anbefalt sterkest.

Også XFX har en del rimelige og ganske gode PSUer i denne ytelsesklassen. :)

Ellers har du også Corsair da, som sikkert de fleste kjenner til. Og som er litt frem og tilbake. En AX1200W eller AX1000W er nok uansett ikke særlig feil. (styr unna AXi 1200W og generelt AXi-serien!)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har Antec HCP-1300 Platinum 1300W. Grunnen til at jeg vil ha denne. er fordi jeg ville teste noe annet enn Corsair 1200i :p

Er rimelig sikker på at den yter ganske bra også.

Hadde også tenkt på evga supernova 1300w g2, men den virker umulig å få tak i :( Den har rimelige digge kabler også, i tillegg så er den billig.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Mener å huske at jeg leste en test av en Antec 1200W, og den kom meget bra ut. Men en Antec 850W eller noe slikt fikk ikke noe skryt, tror det var hos Hardcops jeg fant de testene.

Skal sjekke tester av de foreslåtte PSU'ene, vet ikke når det blir å bytte, men tror min PSU passerer 4 år snart. :hmm:

Lenke til kommentar

Grunnen til at to PSU-er i samme merke kan få svært ulike reviews, er at de fleste ikke lager PSU-ene selv. Antec bruker f.eks Seasonic, Delta, FSP, CWT og Enhance som produsent. Det du har sett test av er da trolig HCP-1200 som er laget av Delta mot TPQ-850 som er laget av Enhance. Samme gjelder den PUS-en du har i dag.

Dette at to PSU-er fra samme merke kan være laget av ulike produsenter gjør det ofte vanskelig å anbefale PSU-er, enten så må man vite hvem som er reell produsent av serien, eller så bør man generelt holde seg til merker som produserer selv.

PSU-er laget av Enermax, Seasonic, Super Flower, Delta og tildels Flextronic og FSP kan man være relativt sikker på kvaliteten av. Det er ellers slik at de fleste tester av PSU-er egentlig sier for lite om kvalitet over tid. Kun de tester der man åpner PSU og vurderer kondensatorer, vifte, loddekvalitet etc og tar det med i vurderingen er virkelig å stole på. Personlig mener jeg JonnyGuru og TechPowerUp er de mest seriøse.

Evga Supernova 1300w g2 er laget av en mindre produsent som heter Etasis. Selv om Etasis er ukjente er kvaliteten regnet som god. De leverer primært til servermarkedet, og da high end. Silverstone bruker også Etasis på noen modeller. Så får man tak i denne så ville jeg klart sett den som en aktuell kandidat pga prisen og garantien. Men i og med at 1 000 watt bør holde ville nok mitt førstevalg vært Seasonic Platinium 1000.

----

PS! Akkurat det at en Corsair, Antec, Cooler Master etc PSU, faktisk ikke er det som står utenpå burde faktisk vært et emne for en skikkelig artikkel på hw.no.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom en del tester nå, og tror nok at det kommer til å bli en Seasonic PSU, men vakler litt fram og tilbake mellom 1000W Platinium og 1250W Gold. Antec er ikke dårlig de heller, har jo som sagt en TPQ 1000W, men er ikke helt happy med de faste kablene de bruker. Seasonic har kun modulære kabler, så det er jo bedre slik sett å kunne koble til kun de kablene jeg trenger.

Må nok tenke litt over dette en stund til, driver med Folding så for mer er det viktig å ha en god og stabil PSU.

Lenke til kommentar

Driver du med folding så kan det kanskje lønne seg ekstra mye å ha en med høy effektivitet? Da jeg går ut fra at det fort blir litt penger om det står på 24/7. Tenker da på Seasonic p1000W som fort klarer 93-94 % eff. Totalt skiller det vel ca 2-3% ved høyere belastning på rundt 800w.

Dette tilsvarer da ca 20W forskjell.

På den andre siden, så er det greit med litt ekstra overdimensjonering på 24/7 enheter.

Så vanskelig spørsmål. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tja, folding står ikke på 24/7, men det blir en god del timer pr dag, så effektivitet er absolutt noe som spiller inn. Dessuten kan det jo litt OC av i7 4960X pluiss litt mer guffe på Titan kortene, så mulig 1000W kan bli litt knapt.

Når det gjelder 1000W Platinum så ligger den som du Andrull sier på over 90 % eff. ved ca 800 W, og det utgjør en del, faktisk opptil 30 watt sammenlignet med andre PSU'er i det lange løp.

Dog hvis jeg skal klokke litt, så kan vel 1000W bli litt knapt som sagt.

Lenke til kommentar

Tror ikke 1000 watt blir for lite, selv med noe overklokking. GTX Titan i SLI er faktisk strømgjerrig til å være SLI-oppsett. Hexus.net målte 487 watt på et oppsett med i7-3770K og SLI. Guru3D har 598 watt på et oppsett med i7-3960X og GTX Titan i SLI. CPU er overklokka til 4,6 GHz. Skjermkort er ikke overklokka.

Så da har du faktisk noe å gå på også på en 1000 watt PSU. I tillegg klarer Seasonic Platinium 1000 fint 100 % last.

Ja, jeg ser at du har mange disker - men så mye drar nok ikke alle de tilsammen at det blir bråstopp.

Lenke til kommentar

Nei,Bolson, tror ikke det blir bråstopp med 1000W, og Areca RAID kortet drar ikke mer enn ca 6W. Tross alt har Antec TPQ 1000W tuslet og gått i over 4 år, om ikke det blir 5 år, husker ikke helt.

Som sagt så blir det nok Seasonic, mest sannsyligvis 1000W Platinum. Flere disker blir det nok ikke da jeg ikke har plass til flere. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...