Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det like "ille" å spise brød med nugatti som smågodt?

Borger___

Anbefalte innlegg

Prøver å dra i gang litt nyttårsforsetter ift kosthold her i hjemmet, og vi er enige om at vi skal styre unna smågodt, sjokolade, kjeks, kake etc. på hverdager.

Men det vi ser er at karbo-suget fører til at man heller spiser flere mellommåltider, feks. (grov) brød med nugatti, cornflakes med sukker osv.

Jeg begynner da å tenke: Er dette like ille egentlig, kontra feks. å spise smågodt og kjeks til man nesten blir "kvalm" ? Evt hvordan skal man regne på dette (mengde kalorier, sukkernivå) ? Intensjonen for samboern (kvinne) er vel å gå ned et par kilo, men for meg (mann) er det vel heller mest for å få bedre samvittighet og kanskje for å få six-packen "LITT" mer synlig (uten at det er et ønske om å gå noe særlig ned i vekt)..

/Karbo-elsker

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, spiser egentlig ikke cornflakes da, var bare et eksempel. Det går primært i grovbrød/rundstykker med nugatti el syltetøy. Hva er konsekvensene ift blodsukkerstigning? Blir det riktig å sammenligne karbo/kalori på brød kontra kaker ol.?

Verdt å vite: En sukkerfri sjokolade kan ha mer kalorier enn en sukker-sjokolade (med lite kalorier).. Hva er da "sunnes" el best å spise?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nugatti og syltetøy er barnemat. Det finnes så mye sunnere, og ikke minst godere varianter du kan ha på din brødskive.

.. Herregud, så fordi barn spiser det skal ikke voksne individer gjøre det? Hvilken logikk er det? :confused:

Lenke til kommentar

.. Herregud, så fordi barn spiser det skal ikke voksne individer gjøre det? Hvilken logikk er det? :confused:

Nå legger du ord i munnen hans. Det var ikke akkurat det han mente vil jeg tro, heller det at nugatti/sjokade er populært blant barn. Voksne kan da spise nugatti om de vil det, poenget han ville frem til var at det finnes bedre og sunnere alternativer som man kan ha på brødet.

Endret av Dysfuncti
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nå legger du ord i munnen hans. Det var ikke akkurat det han mente vil jeg tro, heller det at nugatti/sjokade er populært blant barn. Voksne kan da spise nugatti om de vil det, poenget han ville frem til var at det finnes bedre og sunnere alternativer som man kan ha på brødet.

Absolutt, men slik jeg leser innlegget hans er det akkurat det han skriver.. Det stemmer nok at det finnes sunnere varianter, men det er som sagt mengden som teller.

Lenke til kommentar

Absolutt, men slik jeg leser innlegget hans er det akkurat det han skriver.. Det stemmer nok at det finnes sunnere varianter, men det er som sagt mengden som teller.

Mengden som teller, ja.

Men til trådstarter: Altså, det er omtrent like usunt å bytte ut smågodt med nugatti. Masse karbohydrater, sukker og fett. Det er jo selvfølgelig greit "i blant", men å gå fra det ene til det andre er det lite poeng i. Usunt begge deler!

Lenke til kommentar

Dette har jeg også lurt på.... Spiser aldri nugatti lenger, men syns det er vanskelig å finne noen gode pålegg jeg liker egentlig... Pålegg er så kjedelig. :(

Mye godt å finne i kjøledisken på butikken din. Kyllingsalat, Chilikreps i aioli (passer bedre til lyst brød/rundstykker), eventuelt lage en sandwich med salat, ost, skinke, agurk osv. Mye man kan finne på om man er litt kreativ!

Lenke til kommentar

Da kunne han jo ramset opp noen eksempler på sunnere varianter som kan erstatte nugattien, istedet for å bare poengtere at det finnes :)

Lenke til kommentar

Smågodt er omtrent det verste du kan spise for helsa, så nei, det er ikke like ille å spise grovbrød med nugatti.

Når du nevner "grovbrød", så er det ikke akkurat mye fiber i brødet hvis det ikke er hjemmelaget. Butikkkjøpt grovbrød (3/4 grovt) har kanskje 7% fiber. Mitt hjemmelagde med masse frø har 15% fiber. Det tar forresten 15min min arbeid å lage (ingen elting) og smaker 10x bedre enn butikkkjøpt brød og holder seg i 3-4 dager. (Smågodt har 0% fiber, så en stor forbedring allikevel)

Når det kommer til pålegget, så hadde det nok hjulpet bra på helsa hvis du hadde byttet ut nugatti/syltetøy med "frysetøy". Dvs syltetøy som er laget med så lite sukker at det må fryses for å holde seg. I kjøleskapet så holder det seg kanskje i 10 dager. Du finner det i frysedisk på f.eks Kiwi. 96kcal pr 100g, i motsetning til 203kcal for "vanlig" syltetøy. Det smaker også mye bedre. Det er dyrt*, men for mindre en halvparten så mye kalorier for noe som smaker bedre? Win hvis man tenker på vekta, og win hvis man vil få ned sukkerinntaket.

*Det har 83g bær/100gram vs 40g bær/100gram for vanlig syltetøy, så litt av prisforskjellen er pga mye dyrere ingredienser. Sukker og fett er de to billigste tingene matindustrien "fyller" maten med for å få den til å bli "billig".

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kan jo også kjøpe frossne bær også lage syltetøy selv. (bare tine og røre i litt sukker) Koster rundt 6-7 kr for en pakke blåbær, rundt 10 for jordbær. På rema.

Lenke til kommentar

Smågodt er omtrent det verste du kan spise for helsa, så nei, det er ikke like ille å spise grovbrød med nugatti.

Når du nevner "grovbrød", så er det ikke akkurat mye fiber i brødet hvis det ikke er hjemmelaget. Butikkkjøpt grovbrød (3/4 grovt) har kanskje 7% fiber. Mitt hjemmelagde med masse frø har 15% fiber. Det tar forresten 15min min arbeid å lage (ingen elting) og smaker 10x bedre enn butikkkjøpt brød og holder seg i 3-4 dager.

Når det kommer til pålegget, så hadde det nok hjulpet bra på helsa hvis du hadde byttet ut nugatti/syltetøy med "frysetøy". Dvs syltetøy som er laget med så lite sukker at det må fryses for å holde seg. I kjøleskapet så holder det seg kanskje i 10 dager. Du finner det i frysedisk på f.eks Kiwi. 96kcal pr 100g, i motsetning til 203kcal for "vanlig" syltetøy. Det smaker også mye bedre. Det er dyrt, så jeg hadde nok spart bra med penger på å lage det selv...

Kjøper denne i ny og ne, en av de få som er 100% grov av butikkkjøpte brød: http://www.bakehusetas.no/se-vare-produkter/brodvarer/brod/ingers-rugbrod/

Nugattien er vanskelig å unngå pga. at det har med sjokolade å gjøre (ikke alltid syltetøy metter det samme suget). Dog har man jo denne nugatti max, med mindre sukker.. men blir vel ofte et tykkere lag med pålegg.

Frysetøy, aldri hørt om! Er det uten sukker? De i fryseboksen fra Nora er vel 80% bær tror jeg, smaker hjemmelaget.

Du får poste oppskrifta på de brødene dine hvis de er så smashing som du skal ha det til! :D

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Det rugbrødet så bra ut det, og har bl.a. linfrø til felles med det brødet jeg har oppskrift på. Linfrø er forresten en kilde til ALA som er forstadiet til omega 3.

Her er brødoppskriften, den første er for ett lite brød i ca 1,2 liters form, den andre for to brød i ca 1,5 liters former.cleardot.gif

260g hvetemel
100g sammalt hvete (fin)
24g solsikkefrø
20g sesamfrø
20g havregryn
40g linfrø
litt salt
en halv pakke tørrgjær
4dl vann

Rør sammen det tørre
Rør inn vannet
Hev i 30-45min
Slå ned deigen (jeg gjør det med slikkepotten som jeg bruker til å røre det sammen)
Hev i 30min
Skru på ovnen 225grader ikke varmluft
Ha deigen oppi brødformen og la den heve i 15 min til

Stekes i 40 min på 225grader (med bakepapir over så den ikke blir svidd)
Så i 10 min på 200 grader (med bakepapir over så den ikke blir svidd)
Så i 5 min på 175 grader uten formen og opp ned

Den opprinnelige oppskriften er
650g hvetemel
250g sammalt hvete (fin)
60g solsikkefrø
50g sesamfrø
50g havregryn
100g linfrø
1ts salt salt
en pakke tørrgjær
1 liter vann

Oppskriften går rimelig greit å gange opp/ned ut fra om du vil lage ett eller to brød, og utfra størrelsen på formene. Du kan bytte ut 20% til av hvetemelet med sammalt hvete, men bytter du ut mer, så blir brødet mer kompakt og holder seg kortere. Jeg pleier å ha brødene liggende i et håndkle på kjøkkenbenken så skorpen holder seg. Dette gjør at smaken og konsistensen holder seg, men skorpen blir rimelig hard på 4. dagen. Vet ikke om noe annet brød som smaker godt på 4. dagen. :)

Det var de i fryseboksen fra Nora jeg tenkte på. Vet bare at når muttern lagde sånt hjemme, så het det frysetøy ettersom hun brukte et pulver som inneholdt fortykningsmiddel i stedet for sukker.

Hvis det er sjokoladesmaken du hungrer sånn etter, så kan du jo spise litt sjokolade med 86% kakao, men jeg tipper det er kombinasjonen sukker/fett som gjør at du liker Nugatti.

Hvis du vil forbedre kostholdet ditt ellers, så kan du prøve å spise litt nøtter. Mandler og valnøtter er sunne på hver sin måte, og smaker godt uten at de er fritert i matolje/salt. Ellers er det å spise så lite industrimat som mulig. F.eks bytt ut noe av pommes frites/pasta/ris med grovere varianter, eller spis mindre av det og mer grønnsaker. Jeg må nok innrømme at jeg synes grov pasta ikke smaker spesielt godt sammenlignet med fin pasta. Da spiser jeg heller mindre av den og mer grønnsaker for å få fiber derfra. Grønnsaker smaker jo ofte godt, spesielt når det er krydret i f.eks kjøttsaus til spagetti. (400g Karbonadedeig, 1xløk, 2x stenger stangselleri, 1x gulerot, 1xboks tomater, 1xboks tomatpure, 4-5 store champignon, masse oregano, halvparten så mye basilikum, masse pepper, bittelitt salt, kanel, 1/2ts sukker, laurbærblad)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...