Gå til innhold

Skjer det noe på Switch -fronten snart?

G

Anbefalte innlegg

Jeg synes markedet for switch'er har stått i stagnert modus litt for lenge nå. Begynner å bli litt utålmodig.

Jeg holder litt utkikk etter en switch med litt kraftig innmat.

Jeg kunne jo kjøpt en switch i mellomtiden som ikke koster skjorta. Men, jeg er så utrolig lei av sånn jalla hjemmeaktig hardware, som enten ikke henger med i svingen, eller som har dårlig koding, eller hva det måtte være. Tenker spesiellt på routermarkedet og feilsøking jeg har vært nødt til å gjøre alt for mange ganger.

4-porter på en router blir for lite når man har strukket fysiske Cat-6 kabler i øst og vest i heimen. Mulig en 24-porters ville dekket behovet ganske bra. Men, jeg er litt i småtvil om det kan bli en port eller to for lite. HØ HØ.

På toppen av isfjellet mitt (som smelter sakte) så tenker jeg at hardware'n man får i en 48-porters switch er hakket vassere da det må betjene dobbelt så mange porter. Så jeg er villig til å gå opp til det dobbelte av det egentlige behovet mitt for å KUN for å få med ekstra bra hardware som takler litt trafikk.

Man vet aldri hvilket behov streaming kommer til å kreve langt inn i framtiden. For en slik investering er jo som oftest ment å holde i en kanskje 10-15 år eller lengre.

Dessuten har de jo snakket om 10GIG-nettverk så aaaaalt for lenge (eller det har vel vært litt taust rundt det, ihvertfall på HW.no sine artikler)

Skal jeg smøre meg inn med en tønne tålmodighet, eller gå for noe midlertidig og middels-aktig-greier inntil man får "biff for pengene".

Også på toppen av det hele så finnes det layer-2 og layer-3 switch'er. Og den ene litt mer avanserte protokollen må man betale så sinnsykt mye ekstra for. Ihvertfall når man kombinerer det med hele 48 porter.

Hva er deres råd fra forumet? :)

Her er noen priser fra nabolandet over nordsjøen:

http://www.broadbandbuyer.co.uk/Shop/Search/SearchResults.asp?QSearch=switch

Dessuten så er det en grønn-irriterende ting, og det er at markedet fremdeles florerer med mye 100 Mbit per port type utstyr.

Jeg skal kun gå for 1 GIG per port på alle 48. Og det betaler man ikke så mye ekstra for. Det er helst merkenavn og den dyreste av layer-numrene man betaler ekstra for.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du egentlig er ute etter? De aller fleste switcher på markedet, med unntak av de minste, billigste og dårligste dum-switchene for hjemmebruk, skal fint håndtere switchingen i huset ditt...

Billigste 48 porters gigaswitch jeg fant på prisguiden.no, er denne... Ellers så får du Cisco switch (SB 300) med 26 gigaporter for ca 3700 på komplett.no....

10-15 års levetid kan du i utgangspunktet bare drømme om.... Enterprise utstyr, som du tydeligvis er ute etter, har levetid på 3-5 år.... Til hjemmebruk så er ikke det så mye å bry seg om, men uansett, når det en gang i tida blir så store krav at switchen din er flaskehalsen, så får du oppgradere da......

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det du egentlig er ute etter? De aller fleste switcher på markedet, med unntak av de minste, billigste og dårligste dum-switchene for hjemmebruk, skal fint håndtere switchingen i huset ditt...

Billigste 48 porters gigaswitch jeg fant på prisguiden.no, er denne... Ellers så får du Cisco switch (SB 300) med 26 gigaporter for ca 3700 på komplett.no....

10-15 års levetid kan du i utgangspunktet bare drømme om.... Enterprise utstyr, som du tydeligvis er ute etter, har levetid på 3-5 år.... Til hjemmebruk så er ikke det så mye å bry seg om, men uansett, når det en gang i tida blir så store krav at switchen din er flaskehalsen, så får du oppgradere da......

Ja det var det da.

Ikke er jeg så altfor kunnskapsrik om nettverk. Det blir litt sånn amatøraktig kunnskapsnivå. Men, når jeg leter etter produkter, så kikker jeg jo selvfølgelig på spesifikasjoner. Og da får man inn noen begreper.

Jeg ønsker å kunne konfigurere kanskje et par av portene slik at de kan ha kontakt med internett også utenifra, er det mulig på en switch? Eller må man åpne både i router og i switch for å få til det? Slik jeg har forstått switch'er så er de ofte en "dum utvidelse" av router'ens IP-stack.

Men så ser jeg det er et par begreper Layer-2 switch og Layer-3 switch. Også lurer jeg jo selvfølgelig om det ligger en del begrensninger i muligheter om man velger "feil" variant blant disse to. Er selvfølgelig litt rådvill i og med at nettverksarbeid ikke er en del av min hverdag.

Jeg lurer altså på om en switch kan håndtere mange forskjellige oppsett samtidig. At en port brukes til et formål, mens en annen port brukes til et helt annet formål. Altså at det finnes en form for adskillelse.

Eventuellt om det finnes en form for delvis adskillelse, slik at printeren på det beskyttede nettverket kan nås fra f.eks. den ubeskyttede porten av systemet.

Også har jeg allerede en ubrukt slik liggende klar:

http://www.broadbandbuyer.co.uk/Shop/ShopDetail.asp?ProductID=15035

post-30484-0-76310300-1389717015_thumb.jpg

The Billion BiPAC 7800VDOX is a triple-WAN simultaneous dual-band wireless router, an all-in-one advanced router that includes simultaneous dual-band Wireless-N up to 600Mbps (2.4GHz and 5GHz), Voice over IP with 2x FXS ports, Four Gigabit Ethernet ports, 3G/4G LTE support, and NAS (Network Attached Storage) in one unit. It comes equipped with the latest high throughput VPN technology to fit the needs of SOHO and office users. As well as being IPv6-capable, this Billion BiPAC 7800VDOX Router also supports ADSL2+ and superfast fibre connections such as BT Infiniti* via dual-WAN connectivity through a Gigabit Ethernet WAN port.

Key Features

Triple-WAN ports for 3G/4G LTE, ADSL2+, Fibre Broadband connectivity

Sixteen (16) IPSec VPN (Virtual Private Network) tunnels for remote access

Simultaneous dual-band Wireless-N up to 600Mbps (2.4GHz and 5GHz)

Four (4) 10/100/1000 RJ45 Gigabit LAN Ports

VoIP/PSTN with failover to PSTN on power or ADSL failure

Fibre (FTTC/FTTP/FTTH) ready with high WAN throughput

USB port for print server, NAS, DLNA media server, and 3G/4G LTE USB modem

SNR adjustments to achieve highest sync speeds

Monitoring of individual LAN ports

VoIP features: call waiting, caller ID, conference, and answering machine

QoS for traffic prioritisation and bandwidth management

Multiple wireless SSIDs with wireless guest access and client isolation

Supports port-based Virtual LAN (VLAN)

IPv6 ready (IPv4/IPv6 dual stacks)

USB port and VoIP

The embedded in the telephony functions of the Billion BiPAC 7800VDOX are VoIP, automatic fail-over and least cost routing capabilities. This router also has a USB port, allowing the device to act as a print server as well as a NAS (Network Attached Storage) device with DLNA (Digital Living Network Alliance) and FTP (File Transfer Protocol) access. Moreover, the USB port can host a 3G/4G LTE modem connecting to the 3G/4G LTE network for Internet access.

With an array of advanced features, the Billion BiPAC 7800VDOX delivers a future-proof solution for ADSL2+ connections, superfast FTTC and ultra-speed FTTH (Fibre-To-The-Home) network deployment and services.

Maximum Performance Dual-band Router

Featured with simultaneous dual-band technology, the Billion BiPAC 7800VDOX can run both 2.4GHz and 5GHz frequency bands at the same time, offering ultra-fast wireless speeds of up to 600Mbps and multiple SSIDs on both bands. The Billion BiPAC 7800VDOX, by adopting this state-of-the-art technology, allows for multiple-demand applications, such as streaming HD videos and multiplayer gaming simultaneously. With an integrated 802.11n Wireless Access Point, the router delivers up to 6 times the speed of an 802.11a/b/g network device.

It supports a data rate of up to 600Mbps (2.4GHz and 5GHz) and is also compatible with 802.11a/b/g equipment. The Wireless Protected Access (WPA-PSK/WPA2-PSK) and Wireless Encryption Protocol (WEP) features enhance the level of transmission security and access control over wireless LAN.

The router also supports the Wi-Fi Protected Setup (WPS) standard, allowing users to establish a secure wireless network by simply pushing a button. If your network requires wider coverage, the built-in Wireless Distribution System (WDS) repeater function allows you to expand your wireless network without the need for any external wires or cables.

True Cost Savings with the “Least Cost Routing” Feature

Making a VoIP call is extremely simple; you just need to connect your existing telephones to one or both phone ports. The Billion BiPAC 7800VDOX complies with the most popularly adopted VoIP industrial standard, SIP protocol, ensuring interoperability with other SIP devices and major VoIP gateways. The Gateway feature called “Least Cost Routing” offers the choice of the most economical rates offered by different service providers.

One RJ-11 FXO port is integrated to transmit inbound and outbound calls via PSTN fixed-line, so that users may still be able to make and receive phone calls via PSTN, while enjoying VoIP services at the same time. In addition, outgoing calls will be automatically redirected to PSTN when the Internet or VoIP service is not available. The router also supports a wider range of telephony features, such as call waiting, silence suppression, line echo cancellation, three-way conference, caller ID, and answering machine function, etc.

3G/4G Mobility and Always-On Connectivity

With the Billion BiPAC 7800VDOX you can connect a 3G/4G LTE USB modem to its built-in USB port, allowing you to watch movies, download music or access e-mail no matter where you may be. You can even share your Internet connection with others, when away on business, at a show, or wherever there is mobile signal but no fixed line access. The auto fail-over feature ensures maximum connectivity and minimum interruption by quickly and smoothly connecting to a 3G/4G LTE network in the event that your ADSL/fibre/cable line fails.

The Billion BiPAC 7800VDOX will then automatically reconnect to the ADSL/fibre/cable connection when it's restored, reducing connection costs. These features are perfect for office situations where a constant and uninterrupted connection is critical.

Experience Gigabit

The Billion BiPAC 7800VDOX has four Gigabit LAN ports and the fourth port can be configured as a WAN port if required. This EWAN offers another broadband connectivity option for connecting to a cable, VDSL, fibre or second ADSL modem. The Billion BiPAC 7800VDOX again offers users convenience and optimal network performance with data rates reaching up to 1Gbps.

Secure VPN Connections

The Billion BiPAC 7800VDOX supports comprehensive and robust IPSec VPN (Virtual Private Network) protocols for business users to establish private encrypted tunnels over the public Internet to secure data transmission between headquarters and branch offices. With a built-in DES/3DES VPN accelerator, the router enhances IPSec VPN performance significantly.

Pathway to the Future

The Billion BiPAC 7800VDOX fully supports IPv6 (Internet Protocol Version 6), launched as the current IPv4 range is filling up, and IPv6 is gradually becoming the indispensable addressing system for savvy cloud computing users. Dual stack means the router is capable of running IPv4 and IPv6 in parallel during the transition period.

With Billion IPv6 enabled devices, three major transition mechanisms such as Dual-Stack, Dual-Stack Lite, and 6RD (IPv6 rapid deployment) are supported to be adapted easily into service provider’s IPv4/IPv6 network.

Standard Warranty: 3-Years

*Requires the BT Infiniti Openreach modem

SPECS:

ADSL Compliance

Compliant with ADSL standard

Full-rate ANSI T1.413 issue 2

G.dmt (ITU G.992.1)

G.lite (ITU G.992.2)

G.hs (ITU G.994.1)

ADSL over ISDN/U-R2

Compliant with ADSL2 standard

G.dmt.bis (ITU G.992.3)

Compliant with ADSL2+ standard

G.dmt.bis plus (ITU G.992.5)

Network Protocols and Features

IPv4 or IPv4/IPv6 dual stacks

NAT, static (v4/v6) routing and RIP-1/2

IPv6 stateless/stateful address

auto-configuration

IPv6 router advertisement

IPv6 over PPP

DHCPv6

IP tunnel IPv6 in IPv4 (6RD)

IP tunnel IPv4 in IPv6 (DS-Lite)

Universal Plug and Play (UPnP) compliant

Dynamic Domain Name System (DDNS)

Virtual server and DMZ

SNTP, DNS relay, IGMP proxy and IGMP snooping for video service

MLD proxy and MLD snooping for video service

Management based-on IP protocol, port number and address

Supports port-based Virtual LAN (VLAN)

Firewall

Built-in NAT firewall

Stateful Packet Inspection (SPI)

DoS attack prevention

Packet filtering (v4/v6) - port, source IP address, destination IP address, MAC address

URL content filtering (v4/v6) - string or domain name detection in URL string

Quality of Service Control

Supports the DiffServ approach

Traffic prioritization and bandwidth management based-on IPv4/IPv6 protocol, port number and address

Virtual Private Network (VPN)

16 IPSec VPN tunnels

IKE key management

DES, 3DES and AES encryption for IPSec

PAP/CHAP/MS-CHAPv2 authentication for PPTP

IPSec pass-through

VoIP

Two RJ-11 FXS ports for connecting to regular telephones

One RJ-11 FXO port for PSTN fixed-line

PSTN failover

Compliant with SIP standard (RFC3261) codec standards suppression, Voice Activity Detection (VAD),

Comfort Noise Generation (CNG), G.168 line echo cancellation, caller ID (Bell 202,V23), and three-way conference

Supports answering machine

Dialing rules for individual use of Internet and fixed line telephony

ATM and PPP Protocols

ATM Adaptation Layer Type 5 (AAL5)

Multiple protocol over AAL5 (RFC 2684, formerly RFC 1483)

Bridged or routed Ethernet encapsulation

VC and LLC based multiplexing

PPP over Ethernet (PPPoE)

PPP over ATM (RFC 2364)

Classical IP over ATM (RFC 1577)

MAC Encapsulated Routing (RFC 1483 MER)

OAM F4/F5

IPTV Application

IGMP snooping and IGMP proxy

MLD snooping and MLD proxy

Virtual LAN (VLAN)

QoS

Wireless LAN

Compliant with IEEE 802.11a/b/g/n standards

2.4GHz and 5.0GHz frequency bands

Up to 600Mbps wireless operation rate

WPS (Wi-Fi Protected Setup) for easy setup

Supports WPS v2

64/128 bits WEP supported for encryption

Wireless security with WPA-PSK/WPA2-PSK

Multiple wireless SSIDs with wireless guest access and client isolation

WDS repeater function

USB Application Server

3G/4G LTE USB modem

DLNA media server

Print server

Management

Easy Sign-On (EZSO)

Web-based GUI for remote and local management (IPv4/IPv6)

Firmware upgrade and configuration data upload and download via web-based GUI

Embedded Telnet server for remote and local management

SNMP v1, v2, MIB-I and MIB-II support

Supports DHCP server/client/relay

TR-069*1 supports remote management

Available syslog

Mail alert for WAN IP changed

Auto failover and fallback

Push service

Hardware Specifications

Physical Interface

WLAN 2 Antennas

DSL/ADSL port

1 FXO port (For PSTN fixed-line support)

2 FXS ports

USB 2.0 supports storage service, print server,and 3G/4G LTE USB modem

4x Gigabit port (MDI/MDI-X) switch

EWAN (port 4) for WAN interface for broadband connectivity

Factory default reset button

WPS push button

Power jack

Power switch

Physical Specifications

(229.5 mm x 155 mm x 43 mm)

Power Requirements

Input 15V DC 1.6A

Operating Environment

Operating Temperature 0C to 40C

Storage Temperature -20C to 70C

Humidity 20% to 90% non-condensed

Jeg har Altibox uten noe slikt dyrt TV-abonnement, så jeg lurer selvsagt også på om den Zyxel P2812 må være deltakende i trafikken, eller om jeg kan parkere den til sides.

Zyxel P2812

post-30484-0-99146700-1389717238_thumb.jpg

Nettverk blir noe avansert når man vil ha en sånn små-avansert løsning i heimen også. Da er det litt kjipt når det skorter litt på nettverkskompetansen min.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å kunne konfigurere kanskje et par av portene slik at de kan ha kontakt med internett også utenifra, er det mulig på en switch? Eller må man åpne både i router og i switch for å få til det?

Dette er det som kalles Portforwarding, og er helt vanlig og standard i alle routere på markedet, og nei, en switch har ikke noe med dette å gjøre i det hele tatt... Dette dreier seg om adresseskillet/oversetting mellom LAN og WAN.. Dette er på Lag 3 (IP) i OSI modellen, mens switcher opererer på Lag 2. Går ikke dypere inn på dette nå....

Slik jeg har forstått switch'er så er de ofte en "dum utvidelse" av router'ens IP-stack.

Nei.. Igjen, switchen har ikke noe med IP å gjøre.. Switchen er som skjøtekontakt med flere kontakter - den utvider antall porter tilgjengelig for kablet nett..

Men så ser jeg det er et par begreper Layer-2 switch og Layer-3 switch. Også lurer jeg jo selvfølgelig om det ligger en del begrensninger i muligheter om man velger "feil" variant blant disse to.

Ikke noe du skal hverken tenke på eller bry deg om.. Lag 3 switcher har muligheten til intern routing, hovedsaklig mellom VLAN, så routeren slipper å bli belastet med de oppgavene, samt effektivisere transporten mellom noder... Ellers er det ikke noe forskjell, sånn sett...

Jeg lurer altså på om en switch kan håndtere mange forskjellige oppsett samtidig. At en port brukes til et formål, mens en annen port brukes til et helt annet formål. Altså at det finnes en form for adskillelse.

Eventuellt om det finnes en form for delvis adskillelse, slik at printeren på det beskyttede nettverket kan nås fra f.eks. den ubeskyttede porten av systemet.

Ja, det er dette som kalles VLAN (Virtuelt LAN).. Du kan sette individuelle porter på switchen til forskjellige VLAN som da kun kan nåes via routing. En L3 switch kan route mellom VLAN'ene internt, istedet for å være avhengig av en router, noe en L2 switch er..

Dette er en kombinert router, modem og 3G/4G støtte... Hvilken relevans har den i dette??

Jeg har Altibox uten noe slikt dyrt TV-abonnement, så jeg lurer selvsagt også på om den Zyxel P2812 må være deltakende i trafikken, eller om jeg kan parkere den til sides.

Zyxel P2812

post-30484-0-99146700-1389717238_thumb.j

Med en switch koblet til den, og alle kablete enheter koblet til switchen, så vil all intern trafikk gå uten om Zyxelen ja... Kun trafikk som skal inn/ut av LAN'et ditt, vil da gå igjennom Zyxelen... Men du må ha en router som kobler deg til internett..

Kort oppsummert, så kan man si at en switch "router" (switcher) internt (LAN - L2), mens en router router eksternt - mellom nettverk (WAN - L3)

Endret av _Christian_N
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går det å ha f.eks.

1 stykk Router

2 stykk Switch'er med 24-porter hver

Og få trafikk mellom disse 2 switchene, eller er det da bedre å gå for en 48-porters switch? Er det mye konfigurerings-styr å få trafikk mellom 2 switch'er ? Finnes det noen begrensninger for hvilke typer oppsett man kan gjøre på et 2 stk. switch-oppsett kontra hva man får til med en 48-porters?

Endret av G
Lenke til kommentar

He ja, det går helt fint! Er jo sånn nettverk er bygget opp....;)

Trafikk mellom switchene skjer automatisk, så lenge de er i samme VLAN, og det er de default.. Er bare å koble dem sammen med en kabel..

2x24porters eller 1x48porters switch kommer ann på den fysiske plasseringa av enhetene du skal koble til den/dem... Sånn sett ikke noe å si egentlig, men jo færre ledd, jo bedre.. Så kan du klare deg med 1 switch, så er det det greieste på alle måter...:p

Lenke til kommentar

Det eneste minuset er at trafikken mellom switchene selvfølgelig er begrenset av koblingen mellom dem - hvis du har to gbit-switcher og en kabel mellom dem, er maks trafikk mellom switchene 1 gbit hver vei. Hvis du kan ende opp med to eller flere samtidige forbindelser som hver trenger mye båndbredde, bør du passe på at de ikke må sloss om en enkelt uplink.

Dyre switcher har gjerne noen få porter med høyere båndbredde for å hjelpe på dette - f.eks. 10gbit uplink og 1gbit i de vanlige portene. (Dvs, det vanlige er å ha en generell kontakt som lar deg velge mellom separate sendere/mottagere for fiber/kobber i ymse varianter med forskjellige priser/hastigheter/makslengder.)

Endret av Djn
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

10-15 års levetid kan du i utgangspunktet bare drømme om.... Enterprise utstyr, som du tydeligvis er ute etter, har levetid på 3-5 år....

I beg to differ. Vi har Cisco-bokser med 10+ år oppetid på jobb -- og vi er ikke de eneste som har det, fåsds (-:

Lenke til kommentar

Markedet stagnerer ikke, men heller hva du er villig til å betale.

Du snakker om 10Gbps ja ingenting i veien å kjøpe en switch med 24 eller 48 porter, men det koster.

Prisene vil jo reflektere markedet ettersom 10Gbps switcher ikke er vanlig i et hjemmenettverk, når det skjer vil jo prisene per enhet som blir laget falle ergo spiselig for hjemmebruker

Lenke til kommentar

Det høres ut som du prøver å løse et problem som ikke finnes. Det skal mye til for at du klarer å saturere en Gbit-switch i et hjemmenett på måter du vil merke. Jeg har et temmelig avansert hjemmenett (60/60 internett, cat6 mellom etasjer, 4 trådløspunkter, separat router, ca. 30 enheter, et par servere) og kjører en Cisco SOHO-router til ca. fem hundre kroner. Null problem, ingenting å vinne på mer fancy hardware.

Mye bedre å kjøpe noe som er bra nok nå, og heller bytte ut om noen år når nye standarder er på plass

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

10 GbE switcher begynner å komme ned i pris nå, men de koster jo fremdeles en del mer enn det de aller fleste er villig til å betale. Jeg an noen titusener for min Powerconnect 8024 da jeg kjøpte den, men det begynner å bli en stund siden.

1 Gb er tregt når man vil overføre større mengder data mellom raske raidoppsett. Men selv de fleste billigswitchene er non-blocking nå, så det er ikke noe poeng i å kjøpe flere porter enn man har bruk for.

Lenke til kommentar

Jeg merker switch'en bråker en del (fra dag en), og at det finnes muligheter for å bytte vifte. Er det noe jeg burde se på, eller er det lite å hente av lydreduksjon.

Regner med at jeg ikke ødelegger switch'en om jeg hadde byttet. For er dette vanskeligere enn å tukle inne i en PC egentlig?

Spec på min switch-modell:

http://www.broadbandbuyer.co.uk/Shop/ShopDetail.asp?ProductID=14572

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569669&do=findComment&comment=21447123

Noen på nettet foreslo dette viftemerket til bruken i switch:

https://www.google.com/search?q=noctua&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=35wdU9HjGeKe4wSD0oGoDg&ved=0CAoQ_AUoAg&biw=1440&bih=799

post-30484-0-29014900-1394449934.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...