Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil skal jeg kjøpe?


vårin

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjørt antageligvis et sted mellom 10'000 og 20'000 biler totalt sett. Jeg har kjørt "aktivt" både på gata, bane, grus, snø/is og isbane. Jeg har presset grenser på absolutt alle typer kjøretøy jeg har kjørt (bil, buss, lastebil, mc og div. motorredskaper). For å avkrefte at jeg er en hodeløs villmann, jeg har én gang forårsaket ei skramme i en støtfanger. Hvor mange hundre tusen km jeg har på baken aner jeg ikke, men det begynner å bli en del. I alle fall, jeg har prøvd en ikke ubetydelig andel forskjellige kjøretøy. Med "prøvd" mener jeg også at jeg har testkjørt, jeg har også skrevet et par mindre tester. Vel vel, poenget mitt er at jeg har litt erfaring rundt temaet. Jeg mener uten noen som helst tvil at om en fersk sjåfør ønsker å lære seg å beherske bilkjøring utover det å kunne forflytte seg sånn ca. trygt så bør h@n begynne med å lære seg å kjøre bakhjulsdrift. Det kan diskuteres opp og ned i mente rundt dette, men det ubestridelige faktum er at bakhjultrekkerens egenskaper, spesiellt på glatt føre, er de som er lettest og raskest å få inn i ryggmargsrefleksen. Det er LETT å lære kroppen å automatisk kontrastyre om hekken stepper ut, MYE lettere enn å gjøre ryggmargsreflekser av mottiltak mot understyring. For de aller fleste vil det være ren refleks å lette av på gassen når noe uforutsett skjer. De med noen km på baken vet hva som skjer om du gjør det på en framhjulstrekker. Det skal faktisk en del trening til for å skape ryggmargsrefleks ut av å kline gassen i dørken eller å nappe i brekket når du ser at du har gjort noe du ikke burde gjort. Samtidig er det mye enklere (og tryggere) å bringe en bakhjulstrekker ut av rett linje, de aller fleste lærer fort å provosere ut bakenden, for så å hente den trygt på plass igjen. Dette er viktig lærdom! Du kan aldri bli en over snittet dyktig sjåfør om du ikke aktivt går inn for å lære å beherske hendelser som normalt sett ikke finnes i et vanlig trafikkbilde. Så... Vi kan diskutere i det vide og brede om hva som er best, men det er hevet over en vær tvil at bakhjultrekkeren er den beste "lærebilen".

Når bakhjulstrekkerens egenskaper sitter dønn i ryggmargen mener jeg det er på tide å ha en framtrekker som bruksbil og gå samme veien med den som med baktrekkeren, for så til slutt å få åpenbaringen med å kombinere disse egenskapene i en firtrekker.

I en fersk sjåførs liv mener JEG i alle fall, at bilen har en større rolle enn bare å transportere. Bilen skal lære oss å ta vare på oss selv og andre i trafikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vedde på at jeg har et mye større erfaringsgrunnlag enn du aner. For å svare på spørsmålene dine så er det 3, 12+, 5+ og siste vet ikke. Vet godt hva som er ideell vektfordeling...

Anser du dette for å være et relevant erfaringsgrunnlag?

Har du kjørt mye? Hvor mange tusen kilometer vinterkjøring snakker vi om?

 

At du har kjørt mange biler tviler jeg ikke på, men det trenger ikke å bety at du er ekspert (noe jeg heller ikke påstår noe om). ;)

Jeg har ikke hevdet å være noen ekspert, men jeg hevder å ha et ytterst relevant erfaringsgrunnlag av en viss verdi.

 

 

Har vært sinnsykt interessert i biler, bilkjøring og teknikker og til dels hvordan de fungerer og har kjørt hjemmesimulator i mange år. Så om jeg ikke kan si at jeg har kjørt så mange biler i virkeligheten så vil jeg påstå jeg har over gjennomsnittet kjøreferdigheter.

Interessert i biler er det mange som har vært fra ung alder..

Min første bil sendte jeg til høggern da jeg var 6 eller 7 år gammel.

Jeg hadde en rekke biler også før jeg ble gammel nok til å lovlig sette meg bak rattet og kuttet ikke ut bilinteressen da jeg fikk førerkort, for å si det sånn.

Antall biler som har hatt mitt navn i vognkortet er et relativt bra tresifret antall, men det er jo ikke relevant.

Hva som er relevant er dog interesse og erfaringsgrunnlag.

 

Jeg hadde en Mitsubishi Galant 93 som var veldig "logrevennlig", den kunne sladdes bare ved å slippe gassen eller bremse litt (som er en av mange teknikker for å få bilen sideslengs). Som du sikkert gjettet hadde jeg ikke de beste dekkene. Bilen kom med slick (totaltslitte dekk). Kunne sladde lett med den i 30 km/t uten særlig anstrengelser, på våt vei. Kan bare forestille deg hvordan disse dekkene var på snø/is.

Min FWD-bil som var logrevillig hadde faktisk prima vinterdekk.. Jeg har vel kun en vinter hatt annet enn nye vinterdekk fra en premiumprodusent.

Frem til i fjor var det stort sett Michelin det gikk i, men i 2013 falt valget på Nokian.

Vinterdekkene jeg har nå blir nok byttet ut før neste sesong de også.

 

Hvis vi setter dette litt i perspektiv, så er dette en tråd hvor en uerfaren sjofør skal velge bil og biltype. Hvorfor skulle jeg ikke si at RWD er verst på glatta da?

Må du virkelig spørre om hvorfor du ikke skal lyve?

Ja, jeg forstår at det ikke er bevisst løgn og at du bare uttaler deg ut fra ditt manglende erfaringsgrunnlag.. Det gjør det dog ikke sant allikevel.

RWD er ikke dårligere enn FWD på glatta, og det er i tillegg langt greiere å føle på bilen når det er på vei til å gå for langt FØR det har gjort det..

 

Poenget mitt, som var at RWD er vanskeligere kan du ikke være uenig i. De fleste mestrer FWD enklere, uten trening. Selv ville jeg lett valgt RWD fremfor FWD, og personlig mener jeg at det er dekkene som avgjør det, ikke at du har FWD, fordi det hjelper lite.

Å mestre en bil så lenge man ikke opplever situasjoner der man passerer grensen klarer alle.

Når man passerer grensen for hva som er uproblematisk er en bakhjulsdrevet bil lettere å kjenne det på, og lettere å rette opp om man holder hodet kaldt.

 

Vil også tilføye at jeg er klar over at det ikke er mye forskjell på FWD og RWD, dette har jeg heller aldri påstått. Virker som du tolker det slik at jeg mener FWD er så mye bedre. Skal man komme seg skikkelig godt fram så er det gode dekk og 4WD som gjelder. Ingen tvil om det. Bare gode dekk alene hjelper mye.

Det er STOR forskjell, og forhjulstrekk er en sak man bruker først og fremst av økonomiske hensyn (det er grisebillig å produsere en forhjulstrekker!)

 

Og hvordan forventer du at folk flest skal mestre RWD like godt som FWD?

Ved å lære seg å kjøre bil, noe man er pliktig til ved bruk av førerkortet sitt.

 

Du prater som en dømmende, negativ type som tror at unge folk ikke har peiling på noen ting.

 

Men, passet bra at jeg faktisk er 20 år da. ;) (sjekket du alderen på forhånd? :p)

For å si det sånn, alderen din er egentlig irrelevant.. Poenget var at du uttaler deg med et svært mangelfullt erfaringsgrunnlag, og at dine utsagn således ikke kan sies å ha noen signifikant relevans i denne saken.

 

Alderen avslører jo at jeg ikke har hatt lappen i mer enn 2 år, men det betyr ikke at jeg er helt grønn og ikke kunne kjøre bil før dette.

Point beeing?

 

Det er ganske mye, skal ikke si noe på det. Men du er ikke alene om det. Du virker bil- og kjøreinteressert, så regner med du har opparbeidet en del kjørekunnskaper og eksperimentert en del, men selve kjørelengden trenger ikke å bety at man blir ekspert. Du lærer ingenting av å kjøre 20000 km om du ikke tenker over kjøringen bevvist og ikke tenker kjøreteknikk. Men, got your point.

Ja, jeg er nok ganske interessert i bil og trafikk.. Og jeg har eksperimentert mye.

Har en del tusen runder på diverse baner, og har blant annet hatt egen bil for iskjøring.

 

 

Som sagt, jeg omtalte ikke spesifikke modeller, men selve den fundamentale forskjellen på FWD/RWD og en gjennomsnittlig sjofør. Jeg prøvde ikke å selge bil til Petter Solberg, bare for å dra ut poenget. :p

Og det er her du bommer. Du kan godt ha rett i snakk om enkelte modeller, men hva gjelder fundamentale forskjeller bommer du stygt.

Du er ikke i nærheten av blinken en gang.

 

 

Jeg vet veldig godt at det finnes superraske automatkasser der ute, men de slår ikke manuellkasser om du kan å gire. Du slipper også at den gjetter hvilket gir du vil ha, du selv vet på forhånd hva du skal gire til, automatkassen/datamaskinen må gjette dette basert på fart, modus, turtall, pedalposisjon etc.

Du vet hvorfor dagens hypersportsbiler ikke har tradisjonelle manuellkasser lenger?

 

Det jeg selv har prøvd med automat/u] er Mercedes 2013, Volkswagen 2010, 2005, Volvo S80 2008, Volvo S60 2006, Land Cruicer 2009 og BMW 5-klasse 2005 som jeg kommer på i farten. Ingen av disse hadde girkasser jeg ble særlig imponert over sammenlignet med manuell. Mercedesen bruker minst 1 sekund på å reagere, i noen tilfeller mer. Det inkluderer rev-matching, giring og responsforsinkelse.

Dette sier egentlig veldig lite, husk at en del av disse er adaptive kasser man må kjøre en god del før den lærer seg kjørestilen din..

 

Og hva mener du med Japan-skrot? Du finner veldig mye kvalitet fra Japan, de har mange gode biler fra det landet. Mange merker og modeller er det å velge mellom også.

Japan-skrot er alt det som liksom skal være biler og sånt fra Japan.

Stort sett triste saker det meste av de.. Det finnes unntak, men de er det få av.

 

Jeg er nok en av mange unge ja, men andelen unge sjofører av folketallet er ikke stort. Og mainstream er jeg absolutt ikke, faktumet er at jeg går ganske langt utenfor normalen.

Hvordan er det å være 20 og mene at automat er teit å være annet enn mainstream?

 

For meg er det ingen fordeler med automatgir utenom at det er greit når du skal kravle framover på glatta/sand, men slik har man lavgir for.

Det er bra du er ung, for unge mennesker forandrer seg jo..

 

Jeg liker å kjøre bil, liker å gire, derfor misliker jeg automatgir. Synes ikke det er behagelig å kjøre, mye av gleden blir borte når du ikke får styre selv. Gamlere biler er også kjekkere å kjøre.

Jeg liker også å kjøre bil, men ser ingen som helst grunn til å røre rundt på girolja selv, mye bedre å ha en grei automatasse som gjør jobben.

Dessuten kan jeg overstyre den akkurat når jeg vil, selv på min 8 år gamle bil.

 

 

Det er et veldig tydelig flertall av FWD-biler, og det finnes kanskje flere RWD-modeller enn 4WD-modeller? Når det gjelder FWD-modeller kan du slå sammen resten (RWD, 4WD) og gange dem flere ganger før du når antallet FWD har bak seg.

At FWD er markedsledende i dag er det ingen tvil om, først og fremst er dette som en følge av kapitalisme.

Bilprodusenter sal tjene penger, og det er MYE billigere å lage FWD-biler enn RWD/AWD-biler.

 

Det er flere "4X4"-biler enn RWD-biler på markedet i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...