Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil skal jeg kjøpe?


vårin

Anbefalte innlegg

Hei alle folk.

Jeg er en jente på 18 år som har oppkjøring nå snart, og da tenker jeg å kjøpe meg bil også, men jeg aner ikke hvilken bil!

Kjæresten min hadde en Audi TT før, som jeg forelsket meg i, men føler ikke at det kanskje er en bil for meg likevel. Jeg synes sånne Volkswagen Beetle biler er veldig søte også, men så er de kanskje ikke så praktiske?
Hva er det jeg burde se etter?

Altså, de to bilene jeg har nevnt nå er sånn ca de eneste bilene jeg vet om også, så væærsåsnill, kan noen gi meg litt tips på hva jeg burde se etter? :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er rød- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45803384

 

Denne er derimot blå- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45210788

 

 

Enda bedre, gul! http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41682075 På den negative siden med denne bilen må det nevnes at de krever ekstremt mye vedlikehold, og rattet er på andre siden.

 

Ser du for deg en bil, som er lik den røde, eller den gule?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er rød- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45803384

 

Denne er derimot blå- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45210788

 

 

Enda bedre, gul! http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41682075 På den negative siden med denne bilen må det nevnes at de krever ekstremt mye vedlikehold, og rattet er på andre siden.

 

Ser du for deg en bil, som er lik den røde, eller den gule?

Jeg likte den blå best tror jeg, er det en bra bil? :)

Tusen takk for raskt svar!

Lenke til kommentar

Pris? Ting du verdsetter (utseende, stor/liten, praktisk, upraktisk, rask/treg, sikker, usikker?)?

 

Ting du bør se etter er om den er EU-godkjent, men dette har med sikkerheten og sier lite eller ingenting om standen til motoren f.eks. Derfor bør du ha noen med deg som kan høre etter ulyder eller dårlige tegn.

 

Registerreim må du sjekke om er byttet, skal byttes etter et visst antall km (60k km er vel det vanligste). Prøvekjør bilen, starter den fint? Er det dunkelyder når du kjører i ulent terreng?

 

 

Den Honda-en er ihvertfall den jeg hadde vært mest trygg med, altså med tanke på pålitelighet og kvalitet. Den blå (VW) er en god bil, enkelt å finne billige deler så vidt jeg vet.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Pris? Ting du verdsetter (utseende, stor/liten, praktisk, upraktisk, rask/treg, sikker, usikker?)?

 

Ting du bør se etter er om den er EU-godkjent, men dette har med sikkerheten og sier lite eller ingenting om standen til motoren f.eks. Derfor bør du ha noen med deg som kan høre etter ulyder eller dårlige tegn.

 

Registerreim må du sjekke om er byttet, skal byttes etter et visst antall km (60k km er vel det vanligste). Prøvekjør bilen, starter den fint? Er det dunkelyder når du kjører i ulent terreng?

 

 

Den Honda-en er ihvertfall den jeg hadde vært mest trygg med, altså med tanke på pålitelighet og kvalitet. Den blå (VW) er en god bil, enkelt å finne billige deler så vidt jeg vet.

 

Pris? Ting du verdsetter (utseende, stor/liten, praktisk, upraktisk, rask/treg, sikker, usikker?)?

 

Ting du bør se etter er om den er EU-godkjent, men dette har med sikkerheten og sier lite eller ingenting om standen til motoren f.eks. Derfor bør du ha noen med deg som kan høre etter ulyder eller dårlige tegn.

 

Registerreim må du sjekke om er byttet, skal byttes etter et visst antall km (60k km er vel det vanligste). Prøvekjør bilen, starter den fint? Er det dunkelyder når du kjører i ulent terreng?

 

 

Den Honda-en er ihvertfall den jeg hadde vært mest trygg med, altså med tanke på pålitelighet og kvalitet. Den blå (VW) er en god bil, enkelt å finne billige deler så vidt jeg vet.

Hm, mye ting jeg ikke har tenk på! Prisen på den blå var jo virkelig ikke ille! Om den er praktisk eller upraktisk har ingenting å si egentlig, men nå det kommer til sikkerhet, så blir sikkert pappa glad om jeg ikke velger den som er mest usikker hehe. Jeg er glad i fart da, så tror det hadde klikket for meg om jeg endte opp med en bil som går i 90 på det raskeste.. :p Veldig gode tips det med EU godkjenning og å prøvekjøre, hadde ikke tenkt på det om du ikke sa det, så tusen takk :)

Lenke til kommentar

Hm, mye ting jeg ikke har tenk på! Prisen på den blå var jo virkelig ikke ille! Om den er praktisk eller upraktisk har ingenting å si egentlig, men nå det kommer til sikkerhet, så blir sikkert pappa glad om jeg ikke velger den som er mest usikker hehe. Jeg er glad i fart da, så tror det hadde klikket for meg om jeg endte opp med en bil som går i 90 på det raskeste.. :p Veldig gode tips det med EU godkjenning og å prøvekjøre, hadde ikke tenkt på det om du ikke sa det, så tusen takk :)

Heh, vil tro din far setter sikkerheten før det meste, uansett hvor gøy bilen er.

 

Denne Honda-en er fin: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45991361

Den har gått langt (ikke noe jeg hadde brydd meg så mye om, ettersom det er Honda VTEC-motor). En annen ulempe er jo sprekken i vinduet. EDIT: Fordelene er at den er EU-godkjent, er pen og er en god bil. Så lenge den er i god stand så har du bil lenge. :)

 

Ellers har du disse:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45962480

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45907616

 

 

Finnes også mange flere på Finn. :)

Den rød har 1,6 L motor med 110 HK, så den går greit. Du klarer ihvertfall å få den opp i 90, kanskje 110 hvis du tør. :tease:

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Hva med pris, antall seter, bagasjeplass, 3-dørs vs 5-dørs. Foretrekker du bensin, diesel eller el? Er det ellers noen finesser du vil ha? Mulighet for tilhenger/campingvogn? Soltak? sminkespeil på passasjersiden?

Jeg kan godt bruke 80 000 på en bil, hvis den er fin! 5 dører er kanskje enklere? Jeg har veldig lyst på bra anlegg og sånn varme i sentene. Har ikke bruk for noe tilhenger eller campingvogn-opplegg, nei :) ff, jeg kan så lite om biler, hva er best av bensin og diesel?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

hva er best av bensin og diesel?

Diesel er i all hovedsak mest for de som kjører langt. Veldig mange dieselmotorer får trøbbel om de i hovedsak kjøres kun kortere turer. Vedlikehold er generelt sett litt dyrere på diesel, mens drivstofforbruket er noe lavere.

Lenke til kommentar

Heh, vil tro din far setter sikkerheten før det meste, uansett hvor gøy bilen er.

 

Denne Honda-en er fin: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45991361

Den har gått langt (ikke noe jeg hadde brydd meg så mye om, ettersom det er Honda VTEC-motor). En annen ulempe er jo sprekken i vinduet. EDIT: Fordelene er at den er EU-godkjent, er pen og er en god bil. Så lenge den er i god stand så har du bil lenge. :)

 

Ellers har du disse:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45962480

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45907616

 

 

Finnes også mange flere på Finn. :)

Den rød har 1,6 L motor med 110 HK, så den går greit. Du klarer ihvertfall å få den opp i 90, kanskje 110 hvis du tør. :tease:

Det var fine biler! Jeg skjønner ikke helt hva det vil si med 1,6 L motor med 110 HK, men stoler på at du ha rett nå du si at den går greit! :D

110 er veldig mye bedre enn venninnen min sin bil som kommer helt opp i 85.. haha! Så det høres bra ut!

Så VTEC-moter er bra?

Lenke til kommentar

Diesel er i all hovedsak mest for de som kjører langt. Veldig mange dieselmotorer får trøbbel om de i hovedsak kjøres kun kortere turer. Vedlikehold er generelt sett litt dyrere på diesel, mens drivstofforbruket er noe lavere.

Jeg kommer nok ikke til å kjøre veldig lange turer med den, kanskje en tur til Sverige eller hytten på fjellet noen ganger i året bare.. så da er kanskje bensin det beste valget for meg?

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg kan godt bruke 80 000 på en bil, hvis den er fin! 5 dører er kanskje enklere? Jeg har veldig lyst på bra anlegg og sånn varme i sentene. Har ikke bruk for noe tilhenger eller campingvogn-opplegg, nei :) ff, jeg kan så lite om biler, hva er best av bensin og diesel?

Takk for svar :)

Hva som er best av bensin og diesel kommer an på hva du ser etter. Personlig ville jeg aldri kjøpt en diesel, fordi jeg liker lav respons når du trykker inn pedalen og at den går raskt. I tillegg høres diesel mer ut som en traktor.

 

 

Diesel: Billigere ettersom den bruker mindre drivstoff. Du får mer såkalt dreiemoment (sterkere i oppoverbakker f.eks., spesielt om du drar henger). Noen liker også lyden som høres mer brommete ut. Har hørt at du ikke bør kjøre diesel-motorer på høyt turtall, spesielt ikke når motoren er kald. Du skal heller ikke presse en bensinmotor når den er kald.

 

Bensin: Som regel dyrere i drift, bensin er dyrere og forbruket er som regel større. Til gjengjeld er den kvikkere og reagerer kjappere, og biler med bensinvariant er raskere.

 

 

Så enkelt forklart er diesel billigere og sterkere (hvis det ikke er en liten diesel-motor), mens bensin er dyrere og raskere.

 

 

Størrelsen på motoren har også noe å si. En 1.4 L bensinmotor vil som regel ikke være veldig sterk, og den tåler mindre. En 2.0 L bensinmotor vil ha mer dreiemoment (sterkere), og i teorien vare lenger. Men når det er sagt så finner du også små motorer med mange hestekrefter.

Lenke til kommentar

Hva som er best av bensin og diesel kommer an på hva du ser etter. Personlig ville jeg aldri kjøpt en diesel, fordi jeg liker lav respons når du trykker inn pedalen og at den går raskt. I tillegg høres diesel mer ut som en traktor.

 

 

Diesel: Billigere ettersom den bruker mindre drivstoff. Du får mer såkalt dreiemoment (sterkere i oppoverbakker f.eks., spesielt om du drar henger). Noen liker også lyden som høres mer brommete ut. Har hørt at du ikke bør kjøre diesel-motorer på høyt turtall, spesielt ikke når motoren er kald. Du skal heller ikke presse en bensinmotor når den er kald.

 

Bensin: Som regel dyrere i drift, bensin er dyrere og forbruket er som regel større. Til gjengjeld er den kvikkere og reagerer kjappere, og biler med bensinvariant er raskere.

 

 

Så enkelt forklart er diesel billigere og sterkere (hvis det ikke er en liten diesel-motor), mens bensin er dyrere og raskere.

 

 

Størrelsen på motoren har også noe å si. En 1.4 L bensinmotor vil som regel ikke være veldig sterk, og den tåler mindre. En 2.0 L bensinmotor vil ha mer dreiemoment (sterkere), og i teorien vare lenger. Men når det er sagt så finner du også små motorer med mange hestekrefter.

I dag lærer jeg mye! Tusen takk :) Da tror jeg jeg vil lete etter en bil som buker bensin. Er verdt å bruke mer penger, hvis jeg får større fart. Trenger ikke noe styrke til å da en henger :) Det med motorer og størrelse og hestekrefter tror jeg jeg må prøve å sette meg litt mer inn i, forstår ikke helt. Men tusen takk igjen :)

Lenke til kommentar

Det var fine biler! Jeg skjønner ikke helt hva det vil si med 1,6 L motor med 110 HK, men stoler på at du ha rett nå du si at den går greit! :D

110 er veldig mye bedre enn venninnen min sin bil som kommer helt opp i 85.. haha! Så det høres bra ut!

Så VTEC-moter er bra?

1,6 L er slagvolumet ("størrelsen" på motoren), se for deg en liten sylinder og en stor en. En enkel regel er at jo større slagvolum du har, jo større dreiemoment har du, altså det gir en sterkere motor som jeg forklarte over. Men en sterk motor er også en fordel selv om du ikke kjører henger.

 

Men en 1,6 L motor trenger ikke å være treig, Formula 1-biler har 1,6 L motor. Derfor er det lurt å se på hestekrefter.

 

Som jeg sa vil en motor med høyere slagvolum som regel være mer slitesterk.

 

På en tung bil vil 110 HK være lite, mens på en liten bil vil det være ganske greit. Det er ingen racerbil, men tror nok ikke du vil bli plaget av at den går for tregt.

 

 

VTEC: Det er en motor laget av Honda, og det er ingen dokumentere tilfeller med motorhavari med disse motorene (har ikke kilde på dette), altså ved normal bruk. Kvaliteten er ypperlig og de er kjent for å gå og gå i "evig tid". Ergo, VTEC-motorer er veldig bra (selv om det finnes andre gode motorer også).

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

1,6 L er slagvolumet ("størrelsen" på motoren), se for deg en liten sylinder og en stor en. En enkel regel er at jo større slagvolum du har, jo større dreiemoment har du, altså det gir en sterkere motor som jeg forklarte over. Men en sterk motor er også en fordel selv om du ikke kjører henger.

 

Men en 1,6 L motor trenger ikke å være treig, Formula 1-biler har 1,6 L motor. Derfor er det lurt å se på hestekrefter.

 

På en tung bil vil 110 HK være lite, mens på en liten bil vil det være ganske greit. Det er ingen racerbil, men tror nok ikke du vil bli plaget av at den går for tregt.

Okei, nå tror jeg jeg skjønte det! :D

tusen tusen tusen takk!

Lenke til kommentar

Det e

 

I dag lærer jeg mye! Tusen takk :) Da tror jeg jeg vil lete etter en bil som buker bensin. Er verdt å bruke mer penger, hvis jeg får større fart. Trenger ikke noe styrke til å da en henger :) Det med motorer og størrelse og hestekrefter tror jeg jeg må prøve å sette meg litt mer inn i, forstår ikke helt. Men tusen takk igjen :)

 

Du går da på skole? Har dere ikke fysikk og matematikk?

 

1,6 liter, er slagvolumet. Altså det totale volumet sylinderne i motoren har. En fire-sylindret motor på 1,6 liter, vil ha fire sylindre, som hver rommer 4 dl. Desto større volum du totalt sett har, desto større effekt kan du få. Effekten, måles i hestekrefter. 1 hestekraft, er den effekten som kreves for å løfte 75 kg, 1 meter, på ett sekund.

 

Forøvrig tror jeg ikke du bør se etter biler som kan gi deg mer fart. Du vet tydeligvis ikke helt hva du snakker om, eller driver med, så å sette deg i en rask bil, er kanskje ikke kjempesmart. Det finnes knapt nok biler for salg i dag, som går mindre enn 160 km/t. Det bør være tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Det e

 

 

Du går da på skole? Har dere ikke fysikk og matematikk?

 

1,6 liter, er slagvolumet. Altså det totale volumet sylinderne i motoren har. En fire-sylindret motor på 1,6 liter, vil ha fire sylindre, som hver rommer 4 dl. Desto større volum du totalt sett har, desto større effekt kan du få. Effekten, måles i hestekrefter. 1 hestekraft, er den effekten som kreves for å løfte 75 kg, 1 meter, på ett sekund.

 

Forøvrig tror jeg ikke du bør se etter biler som kan gi deg mer fart. Du vet tydeligvis ikke helt hva du snakker om, eller driver med, så å sette deg i en rask bil, er kanskje ikke kjempesmart. Det finnes knapt nok biler for salg i dag, som går mindre enn 160 km/t. Det bør være tilstrekkelig.

Takk for forklaringen :) Du har helt rett, jeg aner ikke hva jeg snakker om eller hva jeg driver med, derfor jeg spurte om hjelp her :) 160 km/t er tilstrekkelig ja!

Men hvis jeg ikke skal se etter en bil med fart, hva skal jeg egentlig se etter? Jeg aner ikke hva som er lurt å tenke på når jeg skal kjøpe bil.. har jo fått masse gode innspill av folk her nå da :) men er det noe mer jeg burde tenke på?

 

Og nei, jeg går ikke på skole, ble skrevet ut av skolen etter å ha ligget lenge på sykehus, så jeg lærer meg selv hjemme, og tar eksamen, og jeg klarer ikke å lære meg selv fysikk, så jeg er ikke så veldig flink der nei, men har jo lært masse i dag da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...