Gå til innhold

hva er chroot og debootstrap og hvordan bruker jeg det?

Anbefalte innlegg

Sliter litt med å forstå konseptet av chroot og debootstrap, og hadde håpet på at noen kan forklare det for meg.

Det jeg prøver å gjøre er å boote hele putern fra et block device som ligger på ekstern hardisk, men før det har jeg rotet rundt i installasjonen med chroot. Det jeg ikke forstår er at alle prosessene fra den forrige rooten er oppe og kjører, jeg kan se dem ved å kjøre ps -e fra inni chrooten. Men så fant jeg ut at for å boote installasjonen, måtte jeg endre fstab fra den faktiske roten. Når det skjer, hva er det som egentlig skjer kan noen forklare den prosessen for meg pls.

Mange takk.

Endret av Fomor The Savage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

chroot er bare et triks for å lure systemet til å tro at rota av filsystemet er et annet sted, f.eks inni en mappe.

(chroot /home/bruker/min_mappe)

Dette isolerer filer, men ikke prosesser etc.

debootstrap er noe ganske annet og bare vagt relatert, denne installerer Debian inne i et chroot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter litt med å forstå konseptet av chroot og debootstrap, og hadde håpet på at noen kan forklare det for meg.

Det jeg prøver å gjøre er å boote hele putern fra et block device som ligger på ekstern hardisk, men før det har jeg rotet rundt i installasjonen med chroot. Det jeg ikke forstår er at alle prosessene fra den forrige rooten er oppe og kjører, jeg kan se dem ved å kjøre ps -e fra inni chrooten. Men så fant jeg ut at for å boote installasjonen, måtte jeg endre fstab fra den faktiske roten. Når det skjer, hva er det som egentlig skjer kan noen forklare den prosessen for meg pls.

Mange takk.

Dersom du har installert et fullverdig linux-os på den eksterne disken din kan du fint boote fra denne istedet fra den interne disken og bruke MBR'n fra den interne disken din.

For å boote maskinen fra en ekstern disk, må du oppdatere både fstab og grub.cfg (evt annen konfigurasjonsfil for den bootloaderen du bruker).

Dersom du ønsker å kun chroote inn i den eksterne disken for å f.eks installere ting eller gjøre andre ting du ellers ville hatt problemer med (f.eks på en Raspberry PI uten SSH tilgang) trenger du ikke å endre fstab i det hele tatt, men kun mounte de respektive mappene på den eksterne disken og chroote som vanlig.

chroot = change root

Alternativt, dersom du kjører en distro med systemd, kan du bruke systemd-nspawn. Da slipper du å mounte proc, sys og dev, og effekten blir mer tilsvarende det å faktisk boote et OS inni et annet (noe tilsvarende jails i BSD)

Endret av petter3k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :) Føler jeg fortår dette nå et lite hakk bedre.

Under mine videre undersøkelser og tester,

Nå har jeg kommet frem til et punkt hvor jeg sitter litt fast igjen Når jeg kjører dette scriptet:

#!/bin/bash
chroot /pentest /bin/bash
PATH=/bin:/usr/bin:/sbin:/usr/sbin
export PATH
cron &
exit 

feilmelding jeg får etter chroot, er at cron er opptatt (sannsynligvis allerede kjører fra den originale roten, da m/identisk pid)

feilmeldingen dukker opp etter jeg har logget ut av chroot shellet. Så da virker det som den søker cron etter jeg har forlatt chroot envorimentet.

Mitt spørsmål er da: Hvorfor oppfører scriptet seg slik og finnes det en måte å få det til å kjøre som tiltenkt?

Alstå kjører cron fra inni den nye chrooten.

Med det forbehold om at mitt resonement er korrekt. Jeg håper det, for hvis ikke håper jeg du kan hjelpe meg forklare hva som er galt.

Lenke til kommentar

Takker for svar :) Føler jeg fortår dette nå et lite hakk bedre.

Under mine videre undersøkelser og tester,

Nå har jeg kommet frem til et punkt hvor jeg sitter litt fast igjen Når jeg kjører dette scriptet:

Har du prøvd å fjerne siste linjen i scriptet ditt, altså "exit"?

Endret av Occi
Fjernet unødvendig sitering, se http://wiki.diskusjon.no/index.php/Innlegg#Un.C3.B8dvendig_quoting
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...