Gå til innhold

Minnepennen maser om "formatering"

salve2

Anbefalte innlegg

Jeg har en minnepenn Corsair Flash Voyager GT 64GB som plutselig ber om formatering når den sette i en pc.

Det var laget, og lagret på minnepennen, et dokument på en win vista maskin og minnepennen ble flyttet til en ny win 8 maskin.

Da kom det opp melding om at minnepennen måtte formateres.

Minnepennen inneholder en masse dokumenter og vi vil helst IKKE formatere den.

Jeg leser her på foumet at det er et program fra Piriform som heter Recura som vistnok skal gjennopprette innholdet på pennen. Men jeg er litt redd for å klikke "formater" bar i håp om at det virker.

Noen som har gode råd?

Mvh

Sjur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke formater!

Sett den tilbake i Vista-maskinen og se om du ser innholdet derfra. Hvis du gjør det så er det Win8-maskinen som kødder det til. Da er det Win8 du må få til å oppføre seg og ikke minnepennen.

Hvis minnepennen ikke fungerer på noen maskiner lengre kan du bruke blant annet Recuva eller TestDisk til å hente ut innholdet. Fungerer ikke det heller er siste utvei å betale IBAS for å gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Ikke formater!

Sett den tilbake i Vista-maskinen og se om du ser innholdet derfra. Hvis du gjør det så er det Win8-maskinen som kødder det til. Da er det Win8 du må få til å oppføre seg og ikke minnepennen.

Hvis minnepennen ikke fungerer på noen maskiner lengre kan du bruke blant annet Recuva eller TestDisk til å hente ut innholdet. Fungerer ikke det heller er siste utvei å betale IBAS for å gjøre jobben.

Takk.

Jeg har ikke formatert.

Men ingen av maskinene kan se innholdet på pennen.

Men alle maskiner kan se selve minnepennen, men altså ikke noe innhold.

Recuva kan lage imagefile, men når jeg "peker" på minnepennen i filsystemet for at Recura skal søke på minnepennen (H), så kommer igjen melding om at jeg må formatere.

Når jeg klikker vekk denne meldingen og ber Recura søke på H, så får jeg melding i Recura "Failed to scan the following drives: H: Ikke i stand til å finne filsystem.

TestDisk var litt for avansert for meg.

Jeg kunne ikke finne ut hva jeg skulle gjøre for å gå videre for å gjennopprette etter første analysen, som forøvrig så ut til å finne innholdet. Den "talte" i alle fall gjennom hele minnepennen.

Mvh

Sjur

ps: jeg leset her inne et sted at noen hadde gjort "formatering" FØR Recura. kanskje dette er løsning. Men jeg er ikke veldig lysten til å prøve formatering før jeg er rimelig sikker på at dette er riktig i forhold til f.eks Recura.

Endret av salve2
Lenke til kommentar

Takk.

Jeg prøver denn også. Men den måtte kjøpes for ca 500 kr hvis du trenger å gjennopprett mer enn 2gb, og minnepenne er nesten full med ca 60gb.

Mvh

Sjur

Merkelig!

Når jeg søker med EasyUS finner den 184gb med filer. Minnepinnen er på 64gb.

Når jeg kjører gjennoppretting, gjennoppretter den samme volum, men jeg kan ikke åpne disse.

Alle doc-filer kommer med uleselige tegn og .jgp kan ikke åpnes.

Kanskje programmet forsøker å gjennopprette ALT gammelt, også overskrevet, på minnepennen og ikke bare "åpner" minnepennen for tilgang til de filene som vi ønsker?

Mvh

Sjur

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...