Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota MR2 2000 modell førstegangs bil ?


Doffy31

Anbefalte innlegg

Er blitt mye mas fra meg på forumet her nå, men dette med førstegangs bil er ikke lett. Den må jo se bra ut, være billig og ikke bryte sammen etter et år med kjøring.

 

Men jeg tror jeg har funnet bilen jeg vil ha:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45902014

 

så da spør jeg igjen kjære bil eksperter, er dette en god førstegangs bil ? har lest noen steder at de har problemer med "overstyring" men dette er bare på de eldre modellene.

Eieren sier han har hatt jevne sjekk på bilen og jenvlig er bilen sprøytet med tectyl og blitt oljebasert så det skal ikke være mye rust untatt en 5cmx0.5 cm område med rust nær høyre bakhjul. Og det er rusten som tar disse bilene.

 

Tror dere dette blir ett taps prosjekt eller vil dere si at jeg bare skal "kjøre på" ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hvor mye erfaring bak rattet du har, men en bil i den prisklassen som førstegangsbil kan fort bli et prosjekt du taper på. Jeg kjøpte meg en billig, men grei bil i 20k klassen som førstegangsbil da jeg viste at den kom til å bli skadet etterhvert. Om du så har øvelseskjørt i 2 år før du får lappen har du nesten ingen erfaring. Ting skjer, jeg følte meg hvertfall som Petter Solberg, spesielt på vinterstid noe som medførte ymse grøfteturer. Småskader i forbindelse med rygging ol kan også forekomme. Disse bilene skal også forsikres, og full kasko på en bil som blir kjørt av en 18 åring er ikke billig.

 

Når det kommer til bilen så kjører en kompis av meg akkurat samme bilen. Han er veldig fornøyd med bilen, den er dog noen år eldre enn den du har i tankene, men disse bilene ruster, og må taes godt vare på!

 

Lykke til ;)

Endret av MysilBergsprekken92
Lenke til kommentar

Jeg hadde en slik en som en av mine første biler. Kortversjonen er nei, du skal ikke gjøre det. Langversjonen er at det er en to seters bil med det som det fører med seg når venner spør deg. Det er en bil som ber om å bli kjørt og ikke en bil som du skal prøve grensene med når du har et ferskt sertifikat. Venner spør hele tiden om å prøve den, med alt som det medfører. Du kan ikke ta noe med deg når du skal på tur og nevnte jeg at den har bare plass til en ekstra passasjer?

Om du hadde en annen bil fra før, så hadde det vært noe annet. Men som eneste bil og med ferskt sertifikat? Tror du skal velge noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med overstyring har helst en sammenheng med bakhjulsdriften, dvs. når du slipper gassen gjennom en sving har det "ingenting" å si om det er for-, bak- eller firhjulstrekk, men dempere, vektfordeling og andre designfaktorer har en del å si. Kan tenke meg at MR2 er laget litt slik at den ihvertfall ikke skal slite med understyring. En Galant fra 90-tallet overstyrer f.eks. en del, mens en nyere har betraktelig mindre tendenser til dette. Begge er som regel i forhjulsstrekkversjon.

 

 

Hvis du har peiling på slikt så kan du kjøpe demperkit hvor du får dem justert for mindre overstyring, eventuelt enda bedre dekk bak (uten å ha dårligere dekk framme). Dette er både dyrt og upraktisk å kjøpe, så hvis du er redd for overstyring bør du kanskje velge en annen bil. :) Har ikke prøvd denne bilen selv altså.

 

Men for å si det slikt, så lenge du har gode dekk, og er forsiktig med gassen gjennom svingene så går det helt fint. Og på vinterføre har du da piggdekk for å være sikker. Det er ikke slik at en rullende bil i en fornuftig fart plutselig snurrer rundt i en sving. Ting som forårsaker dette er nettopp høy fart (som dermed krever mer av dempere/dekk)), brå svinging (som flytter tyngdekraften hurtig til siden og igjen gir for mye arbeid for dekene) og dårlige dekk/dårligføre.

 

Kjør fint og du er mest sannsynlig uten ulykker. Les deg opp på kjøreteknikker og hvordan bilens kjøreegenskaper endres.

 

Angående bilen i seg selv så er det noe du må vurdere selv sammen med resten av gjengen her. Upraktisk, liten og ofte råkjørt bil. Sjekk bilen godt. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Kan ikke du heller kjøpe en sånn istedet? Har klima, bakseter, litt hestekrefter, ikke så spesielt gammel og ikke gått så langt. Denne kan du helt sikkert kjøre problemfritt i rundt 30 000 km (2-3 år?) med å bare bytte olje et par ganger og selge igjen før den runder 100 000 kjørte km der alle storservicer starter.

Lenke til kommentar

Man kjøper ikke en Roadster for å være fornuftig, så om TS har lyst til å bruke pengene på et leketøy fremfor et nyttig verktøy så ser ikke jeg problemet.

At det er et stort steg for en fersk sjåfør skal jeg være enig i, men slik jeg ser det så kan du enten kjøre naivt i en skrothaug eller så kan du gro deg et par med baller, være livredd for bilen og evt. bite i det sure eplet om uhellet er ute.

Lenke til kommentar

Det som er med biler som har midtstilte motorer er at de sitter som gammel hubbabubba i svingene. Og det er lite med varsel før de plutselig slipper. Og når de slipper så er det kun girspaken som står i ro, resten av bilen spinner rundt.
Og en sving som du tok i 100 i går, kan du snurre med i dag. og om du skulle finne på å slippe gasspedalen i en sving, så har du kun kort tid på å ordne dine jordiske ting på.

Mao ikke en bil for nybegynnere. Det kan være denne modellen er bedre en de forutgående, men jeg tror ikke de har fått bukt med alle særegenhetene.

men for en mer øver sjåfør (uten at jeg skal antyde at jeg selv er det) så er det en bil som kan gi mye.

men de lumske og lite tilgivende kjøreegenskapene gjør at det ikke er en bil som jeg anbefaler som førstekjøp.

Endret av bytrollet
Lenke til kommentar

Jeg må si meg litt enig med hylekoret her, du kan nok forvente litt agressive kjøreegenskaper med relativt små marginer om du presser den. Uproblematisk ved snill kjøring da.

Har du vurdert en Mazda MX5? Det er en morsom nøytral bil som er forholdsvis lett å kontrollere også når den blir presset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjørt så mye i denne generasjonen MR2, men de to forrige har jeg lekt en del med..

Førstegenerasjon er min favoritt, der snakker vi superleken liten racer.

Men slipper det er det bare å holde hendene til hodet og håpe på det beste!

 

Andregenerasjon er etter min erfaring noe enklere å kjøre, passer bedre på vinterføre. Men fortsatt kjip når det slipper, da slipper nemlig alle 4 hjul samtidig.

 

Den siste generasjonen er mye mer sivilisert og corollafisert enn de tidligere, morsom bil som jeg lett kunne hatt som helårsbil hvis jeg ikke hadde hatt behov for stasjonsvogn (og at den er japansk..)

 

MX5 er et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...