Doffy31 Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Er blitt mye mas fra meg på forumet her nå, men dette med førstegangs bil er ikke lett. Den må jo se bra ut, være billig og ikke bryte sammen etter et år med kjøring. Men jeg tror jeg har funnet bilen jeg vil ha: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45902014 så da spør jeg igjen kjære bil eksperter, er dette en god førstegangs bil ? har lest noen steder at de har problemer med "overstyring" men dette er bare på de eldre modellene. Eieren sier han har hatt jevne sjekk på bilen og jenvlig er bilen sprøytet med tectyl og blitt oljebasert så det skal ikke være mye rust untatt en 5cmx0.5 cm område med rust nær høyre bakhjul. Og det er rusten som tar disse bilene. Tror dere dette blir ett taps prosjekt eller vil dere si at jeg bare skal "kjøre på" Lenke til kommentar
MysilBergsprekken92 Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Nå vet ikke jeg hvor mye erfaring bak rattet du har, men en bil i den prisklassen som førstegangsbil kan fort bli et prosjekt du taper på. Jeg kjøpte meg en billig, men grei bil i 20k klassen som førstegangsbil da jeg viste at den kom til å bli skadet etterhvert. Om du så har øvelseskjørt i 2 år før du får lappen har du nesten ingen erfaring. Ting skjer, jeg følte meg hvertfall som Petter Solberg, spesielt på vinterstid noe som medførte ymse grøfteturer. Småskader i forbindelse med rygging ol kan også forekomme. Disse bilene skal også forsikres, og full kasko på en bil som blir kjørt av en 18 åring er ikke billig. Når det kommer til bilen så kjører en kompis av meg akkurat samme bilen. Han er veldig fornøyd med bilen, den er dog noen år eldre enn den du har i tankene, men disse bilene ruster, og må taes godt vare på! Lykke til Endret 14. januar 2014 av MysilBergsprekken92 Lenke til kommentar
Satyrion Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 En så sportslig bil som er kjørt 170k ville jeg aldri gått for. Sikkert ikke mye futt igjen i den motoren. Den har nok hatt 170k harde kilometer, slenger du den opp på en dynamo måler den sillert ikle mer enn 100 hk Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Har du sjekka hva det koster deg å forsikre en slik bil....? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Gidder du å bare lage én tråd i fremtiden? Så kan du heller kalle den "Hjelp til valg av førstebil". Det blir veldig mange tråder hvis hver bil du vurderer skal få en egen tråd. Overstyring er ikke en mekanisk feil, som utslitt hjullager. Det er et resultat av bilens design. http://www.youtube.com/watch?v=zoICf55jED8 1 Lenke til kommentar
Doffy31 Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2014 Har du sjekka hva det koster deg å forsikre en slik bil....? skal sette forsikringen på mamma, blir da 6000kr Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Har du sjekka hva det koster deg å forsikre en slik bil....? De er ikke så fryktelig dyre. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Jeg hadde en slik en som en av mine første biler. Kortversjonen er nei, du skal ikke gjøre det. Langversjonen er at det er en to seters bil med det som det fører med seg når venner spør deg. Det er en bil som ber om å bli kjørt og ikke en bil som du skal prøve grensene med når du har et ferskt sertifikat. Venner spør hele tiden om å prøve den, med alt som det medfører. Du kan ikke ta noe med deg når du skal på tur og nevnte jeg at den har bare plass til en ekstra passasjer? Om du hadde en annen bil fra før, så hadde det vært noe annet. Men som eneste bil og med ferskt sertifikat? Tror du skal velge noe annet. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Det med overstyring har helst en sammenheng med bakhjulsdriften, dvs. når du slipper gassen gjennom en sving har det "ingenting" å si om det er for-, bak- eller firhjulstrekk, men dempere, vektfordeling og andre designfaktorer har en del å si. Kan tenke meg at MR2 er laget litt slik at den ihvertfall ikke skal slite med understyring. En Galant fra 90-tallet overstyrer f.eks. en del, mens en nyere har betraktelig mindre tendenser til dette. Begge er som regel i forhjulsstrekkversjon. Hvis du har peiling på slikt så kan du kjøpe demperkit hvor du får dem justert for mindre overstyring, eventuelt enda bedre dekk bak (uten å ha dårligere dekk framme). Dette er både dyrt og upraktisk å kjøpe, så hvis du er redd for overstyring bør du kanskje velge en annen bil. Har ikke prøvd denne bilen selv altså. Men for å si det slikt, så lenge du har gode dekk, og er forsiktig med gassen gjennom svingene så går det helt fint. Og på vinterføre har du da piggdekk for å være sikker. Det er ikke slik at en rullende bil i en fornuftig fart plutselig snurrer rundt i en sving. Ting som forårsaker dette er nettopp høy fart (som dermed krever mer av dempere/dekk)), brå svinging (som flytter tyngdekraften hurtig til siden og igjen gir for mye arbeid for dekene) og dårlige dekk/dårligføre. Kjør fint og du er mest sannsynlig uten ulykker. Les deg opp på kjøreteknikker og hvordan bilens kjøreegenskaper endres. Angående bilen i seg selv så er det noe du må vurdere selv sammen med resten av gjengen her. Upraktisk, liten og ofte råkjørt bil. Sjekk bilen godt. Endret 14. januar 2014 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Kan ikke du heller kjøpe en sånn istedet? Har klima, bakseter, litt hestekrefter, ikke så spesielt gammel og ikke gått så langt. Denne kan du helt sikkert kjøre problemfritt i rundt 30 000 km (2-3 år?) med å bare bytte olje et par ganger og selge igjen før den runder 100 000 kjørte km der alle storservicer starter. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Haha, så for meg noe helt annet enn en 307. Det er jo en helt vanlig bil, da kan han jo kjøpe en annen hatchback. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Man kjøper ikke en Roadster for å være fornuftig, så om TS har lyst til å bruke pengene på et leketøy fremfor et nyttig verktøy så ser ikke jeg problemet. At det er et stort steg for en fersk sjåfør skal jeg være enig i, men slik jeg ser det så kan du enten kjøre naivt i en skrothaug eller så kan du gro deg et par med baller, være livredd for bilen og evt. bite i det sure eplet om uhellet er ute. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Det som er med biler som har midtstilte motorer er at de sitter som gammel hubbabubba i svingene. Og det er lite med varsel før de plutselig slipper. Og når de slipper så er det kun girspaken som står i ro, resten av bilen spinner rundt.Og en sving som du tok i 100 i går, kan du snurre med i dag. og om du skulle finne på å slippe gasspedalen i en sving, så har du kun kort tid på å ordne dine jordiske ting på. Mao ikke en bil for nybegynnere. Det kan være denne modellen er bedre en de forutgående, men jeg tror ikke de har fått bukt med alle særegenhetene. men for en mer øver sjåfør (uten at jeg skal antyde at jeg selv er det) så er det en bil som kan gi mye. men de lumske og lite tilgivende kjøreegenskapene gjør at det ikke er en bil som jeg anbefaler som førstekjøp. Endret 15. januar 2014 av bytrollet Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Jeg må si meg litt enig med hylekoret her, du kan nok forvente litt agressive kjøreegenskaper med relativt små marginer om du presser den. Uproblematisk ved snill kjøring da.Har du vurdert en Mazda MX5? Det er en morsom nøytral bil som er forholdsvis lett å kontrollere også når den blir presset. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Jeg har ikke kjørt så mye i denne generasjonen MR2, men de to forrige har jeg lekt en del med.. Førstegenerasjon er min favoritt, der snakker vi superleken liten racer. Men slipper det er det bare å holde hendene til hodet og håpe på det beste! Andregenerasjon er etter min erfaring noe enklere å kjøre, passer bedre på vinterføre. Men fortsatt kjip når det slipper, da slipper nemlig alle 4 hjul samtidig. Den siste generasjonen er mye mer sivilisert og corollafisert enn de tidligere, morsom bil som jeg lett kunne hatt som helårsbil hvis jeg ikke hadde hatt behov for stasjonsvogn (og at den er japansk..) MX5 er et godt alternativ. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Finnes forresten MASSE stæsj å få tak i til MX5 om du ønsker å oppgradere/personalisere, og det til tålig fornuftige priser, siden japaneserne er glad i sånt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå