Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub eller switch??

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et lite lokalnettverk med ca 4-5 pc-er og trenger en hub eller en switch. Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg skal kjøpe. Hva er fordelene med hub og hva er fordelene med switch?

Bør ikke overstige 300-400kr.

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedforskjellen på en hub og en switch er at en switch har en rutingtabell, dvs at mens en hub sender pakker som skal fra pc1 til pc2 på alle portene så vil en switch identifisere hvilken port pc2 er koblet til og sender pakkene kun på den porten.

Det er også mange andre funksjoner som en switch har som en hub ikke har, men de gidder jeg ikke gå nærmere inn på her...Det finnes ingen fordeler med en hub kontra en switch, kun prisen.

Jeg vil anbefale deg å se hva du finner av hub'er og switcher til den prisen, men på et så lite nettverk så vil det nok ikke være noe problerm å kjøre med en hub

Switch er seff best...

Lenke til kommentar

KJØP SVITSJ...

forskjell mellom hub og svitsj er at men svitsjen sender datapakkene kun til den maskinen den er ment for, forsterker bare hubben alle pakkene opp og videresender signalet til alle maskine på nettverket.

Du kan velge f.eks unex sin 8 port svitsj hos ps data.... billig og grei sak .....

Lenke til kommentar
Altså, en switch/svitsj er mye raskere enn en hub, de over meg har forklart hvorfor. Så jeg vil anbefale en svitsj, det hender de faktisk er billigere enn hub.

Det er feil, den gjør en større jobb enn hubber og er dermed marginalt tregere. Noen som har nanostoppeklokke? :)

Grunnen til at switcher ofte er billigere enn hubber er at det nesten er slutt på produksjonen av hubber.

Enig i at du bør gå for switch - ikke det at det er noen forskjell for deg (annet enn 10/100 porblematikken som ledigbrukernavn påpeker). men er switch er mer skalerbar for fremtiden :)

edit; så ikke at ledigbrukernavn og har skrevet om pris på hub...

ps, psycho, du var rask der, så jeg spø i denne posten istedenfor å lage ny (nei til postcount!!):

Hva slags problemer? Trodde ikke det var mulig med problemer i så enkle enheter annet enn store kollisjonssoner

Lenke til kommentar
ps, psycho, du var rask der, så jeg spø i denne posten istedenfor å lage ny (nei til postcount!!):

Hva slags problemer? Trodde ikke det var mulig med problemer i så enkle enheter annet enn store kollisjonssoner

Vet ikke helt hva som gjør det, men av og til får ikke brukere kontakt, andre ganger får de kontakt...overbelaster nettet gjør også hub'ene (har et ganske stort nett her...200-300 maskiner hvis jeg ikke husker helt feil...) + at det er et j*vla prob hvis man MÅ ghoste noe i arbeidstida....

men heldigvis er det ikke så mange hub'er igjen her nå... :smile:

Lenke til kommentar
Trodde ikke det var mulig med problemer i så enkle enheter annet enn store kollisjonssoner

Vet ikke helt hva som gjør det, men av og til får ikke brukere kontakt, andre ganger får de kontakt...overbelaster nettet gjør også hub'ene (har et ganske stort nett her...200-300 maskiner hvis jeg ikke husker helt feil...) + at det er et j*vla prob hvis man MÅ ghoste noe i arbeidstida....

men heldigvis er det ikke så mange hub'er igjen her nå... :smile:

Jeg vil tro kollisjoner er problemet, stor pågang gir mange kollisjoner, som fører til enda større pågang og flere kollisjoner ....

4 maskiner med litt aktivitet var nok til å ta knekken på hub'en min.

Det er feil, den gjør en større jobb enn hubber og er dermed marginalt tregere. Noen som har nanostoppeklokke?

Dette gjelder bare så lenge det er 2 maskiner som komuniserer, ytelsen på switchen vil holde seg når 2 par komuniserer, men på hub'en vil den halveres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...