Gå til innhold

Fikk toll på motorsykkeldeler, hva i h..

770

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst bør du dobbeltsjekke at linjen ikke bare er "toll/moms", altså "avgifter som enten er toll eller moms". Sjekk hvilken pris de har beregnet ut fra, trekk fra tollgebyret og se hvor stor andel av dette avgiften er på. Da finner du fort ut om det er både toll og moms eller bare moms. Hvis det også er beregnet toll kan du evt. gå videre med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet skal du betale moms/mva og fortollingsgebyr, ikke toll. Sikker på at du ikke forveksler "toll" med "fortollingsgebyr"?

Mva. utgjør 25% av totalsummen (kjøpesum + frakt), og Postens forenklede fortolling ligger på 133 kr om jeg ikke tar feil.

Om toll er inkludert mener jeg den skal være på 10,7%.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet skal du betale moms/mva og fortollingsgebyr, ikke toll. Sikker på at du ikke forveksler "toll" med "fortollingsgebyr"?

Mva. utgjør 25% av totalsummen (kjøpesum + frakt), og Postens forenklede fortolling ligger på 133 kr om jeg ikke tar feil.

Det er feil, MVA utgjør 20% av totalsummen ikke 25%.

Lenke til kommentar

Nå mente han totalsum som i "kjøpesum + frakt", altså den totale prisen du betalte i første ledd. HVis du mener totalsum som i "pris + moms" så er det riktig, men det var altså ikke det som var betydningen i det siterte innlegget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå mente han totalsum som i "kjøpesum + frakt", altså den totale prisen du betalte i første ledd. HVis du mener totalsum som i "pris + moms" så er det riktig, men det var altså ikke det som var betydningen i det siterte innlegget.

Han skriver da vitterlig at MVA utgjør 25% av totalsummen. Og slik han skriver det så kan ikke jeg se annet enn at han har tatt med mva i totalsummen.

Forøvrig rett at hadde totalsummen han snakket om vært uten MVA så skulle det vært lagt til 25% mva. Men siden han skriver at MVA utgjør av totalsummen så er det jo snakk om 20% og ikke 25% slik han snakker om.

Lenke til kommentar

Han skriver da vitterlig at MVA utgjør 25% av totalsummen. Og slik han skriver det så kan ikke jeg se annet enn at han har tatt med mva i totalsummen.

Forøvrig rett at hadde totalsummen han snakket om vært uten MVA så skulle det vært lagt til 25% mva. Men siden han skriver at MVA utgjør av totalsummen så er det jo snakk om 20% og ikke 25% slik han snakker om.

Jeg skjønner at du liker å ha rett og påpeke at andre tar feil, det er vi nok mange som gjør, men prøv å lese det han skriver på en måte som gir det mening, og ikke på den måten som gjør at det blir uriktig. Det han skriver er at du skal betale 25% av den totalsummen som fremgår av fortollingsdokumentasjonen. "utgjør" var dermed et uheldig verb å bruke, men det får være måte på flisespikkeri. Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at du liker å ha rett og påpeke at andre tar feil, det er vi nok mange som gjør, men prøv å lese det han skriver på en måte som gir det mening, og ikke på den måten som gjør at det blir uriktig. Det han skriver er at du skal betale 25% av den totalsummen som fremgår av fortollingsdokumentasjonen. "utgjør" var dermed et uheldig verb å bruke, men det får være måte på flisespikkeri.

Jeg skjønner at du liker å ha rett og påpeke at andre tar feil, det er vi nok mange som gjør, men prøv å lese det han skriver på en måte som gir det mening, og ikke på den måten som gjør at det blir uriktig. Det han skriver er at du skal betale 25% av den totalsummen som fremgår av fortollingsdokumentasjonen. "utgjør" var dermed et uheldig verb å bruke, men det får være måte på flisespikkeri.

Vel kan være men er minst like sannsynlig at det faktisk er slik jeg sier. Da jeg ser dette faktisk er en veldig vanlig missforståelse hos folk.

Lenke til kommentar

Uheldig formulert ja, enig i det. Mva. er 25% av summen før avgifter, altså 20% av den totale summen man til slutt har betalt. Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...