Gå til innhold

Innst. OS for første gang, to harddisker, nybygget pc

Anbefalte innlegg

OS er Windows 8, 64bit

Får ny pc i deler i posten om noen uker. Har aldri bygget pc før, så jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det når jeg skal ha en SSD disk dedikert til operativsystemet, og en vanlig harddisk til lagring og div.

Skal jeg vente med å koble til den vanlige harddisken slik at OS innstalleres på SSD disken? Og koble til den andre harddisken når systemet er innstallert? Blir SSD da master, og HDD slave?

Også har jeg kjøpt et trådlsøst internt nettverkskort. Skal jeg vente med å innstallere dette også etter at systemet er innstallert, eller kan jeg bare koble det til med en gang før noe er innstallert i det hele tatt?

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting som heter master og slave lengre nå som vi har SATA-harddisker. Sett i begge diskene når du bygger maskinen og pass på at du velger rett disk (SSD-disken) under installasjon av windows.

Nettverkskortet kan du sette i med en gang, har ingenting å si egentlig. Du må gjennom installasjonsrunden for alle drivere i maskinen uansett etter at du har installert windows.

Lenke til kommentar

Kan faktisk være lurt å bare ha den ene disken inne under installasjonen, da er man 100% sikker på at alt blir rett. Så er det bare å koble til SATA ledningen når installasjonen er ferdig.

Ellers riktig ang master og slave, det forsvant da SATA kom. Likevel prioriteres ofte rekkefølgen på hvilken disk det startes fra ut i fra hvilken SATA port man har satt diskene i.

Port 1 - er den BIOS først prøver å starte fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Minimering av risk er alltid greit, jeg ville gjort som myhken sier. eller rettere sagt, jeg gjorde slik han beskriver. 0 mulighet for feil = liten pris å betale for å plugge inn HD etterpå.

angående drivere og rekkefølge er jeg ikke helt sikker, sikkert noen med mer erfaring som kan svare bedre. Selv tok jeg hk og skjerm først med kabel. ingen garanti for at det er best, som sagt, har ikke dritmye erfaring.

Endret av liealot
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også at du kun har SSD tilkoblet under installering av Windows. Da hindrer du setup å legge oppstartsinfo på HDD.

Sjekk også i UEFI (BIOS) at SATA mode = ACHI og at du kobler SSD-en til en native Intel/AMD port og ikke en tredjepartskontroller som Marvell, JMicron e.l. (disse har redusert ytelse).

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk også i UEFI (BIOS) at SATA mode = ACHI og at du kobler SSD-en til en native Intel/AMD port og ikke en tredjepartskontroller som Marvell, JMicron e.l. (disse har redusert ytelse).

Lykke til!

Alt jeg forstod var at Marvell og JMicron er tredjepartskontroller, resten ble litt for likt kinesisk :eek:

Mener du at jeg skal gå inn i BIOS, som er systemsetting i windows, og inn på noe som heter UEFI og sjekke at SATA mode står på ACHI?

Hvordan får jeg sjekket at SSD disken er koblet til en native IntelAMD port?

Jeg takker så meget for tipset! :) Jeg trodde det bare var å koble til en ledig ledning. Vil at SSD skal kjøre så raskt som det er mulig! På tide at jeg lærer litt når jeg skal bygge en gamer pc :dremel:

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar

UEFI har erstattet BIOS. Dette er lavnivå programvare på hovedkortet som styrer forskjellige funksjoner. F.eks. skru av/på lydkrets, nettverkskrets, bluetooth, sette hastighet på kommunikasjonsbus-er, osv. Og endre hvilken modus SATA-portene bruker. Mest sannsynlig så står den til ACHI som standard (og ikke Legacy). Du kommer inn i UEFI ved å trykke en tast ved oppstart, ofte DEL. Før var dette kun tekst (BIOS), men med UEFI er det kommet støtte for grafikk og mus, så det ser ikke lenger så skummelt ut. Du bør finne all nødvendig informasjon i manualen til hovedkortet. Ser du allerede har fått hjelp til å lokalisere riktige porter :)Her er link til et oppslagsverk om BIOS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

UEFI har erstattet BIOS. Dette er lavnivå programvare på hovedkortet som styrer forskjellige funksjoner. F.eks. skru av/på lydkrets, nettverkskrets, bluetooth, sette hastighet på kommunikasjonsbus-er, osv. Og endre hvilken modus SATA-portene bruker. Mest sannsynlig så står den til ACHI som standard (og ikke Legacy). Du kommer inn i UEFI ved å trykke en tast ved oppstart, ofte DEL. Før var dette kun tekst (BIOS), men med UEFI er det kommet støtte for grafikk og mus, så det ser ikke lenger så skummelt ut. Du bør finne all nødvendig informasjon i manualen til hovedkortet. Ser du allerede har fått hjelp til å lokalisere riktige porter :)Her er link til et oppslagsverk om BIOS.

Aha, men skal jeg sjekke at SATA står til ARCHI etter at jeg har innstallert windows? Div at jeg skal slå av maskinen, slå den på igjen og gå inn i UEFI?

Lenke til kommentar

AHCI må (bør) aktiveres før man installerer Windows. Endrer man i etterkant får man blåskjerm hvis man ikke endrer en oppføring i registeret.

Hentet fra SSD-benche tråden:

Generelle instillinger:
1. Singel SSD: For alle, husk AHCI i bios, Win7/Vista default settings i Device Manager fungerer utmerket og behøver ikke endres som f. eks. flushing. Har du driti på draget og lagt inn Win7/Vista på IDE mode på din nye SSD så finn denne registernøkkelen med regedit : "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci" og modify denne til "0", etter dette kan du reboote og bytte til AHCI i bios..

• Liker 1
Lenke til kommentar

(fant ikke den gamle tråden min, så lager en ny)

Skal bruke ssd til operativ systemet, og hdd til lagring. I den gamle tråden lærte jeg at jeg skal sette ssd til AHCI i UEFI, og at jeg burde koble til hdd disken etter at windows er installert på ssd disken. Så kom jeg over denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=qMo8krAJd5Q

-Er det slik at hdd disken ikke vil vises i windows, at jeg må gjøre slik han gjør på videoen?

-Og gjør dere slik at pcen sjekker etter operativsystemet på den harddisken som det er innstallert på, slik at den ikke bruker tid på å sjekke de andre portene?

Hvis man setter ssd disken som boot priority 1, og windows crasher slik at man ikke får slått på, og man må bruke windows cd/usb for å fikse windows, vil den da lese denne? Spørsmålet er egentlig om windows må registreres og startes før den booter dvd spilleren, usb porter osv..

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar

Hvis pcen din er nyere enn fire år er AHCI støttet og default innstilt til on.

Så undersøk "først" om dette er noe du trenger å gjøre eller ikke.

Følg steg 3 i artikkelen linker til her :

http://www.techspot.com/downloads/6014-as-ssd-benchmark.html

Medlemmer svarer deg i den andre tråden , så bruk en tråd , ikke lag flere.

Trykk på "mine innlegg" i menyen til forumet så finner du den med en gang.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Medlemmer svarer deg i den andre tråden , så bruk en tråd , ikke lag flere.

Trykk på "mine innlegg" i menyen til forumet så finner du den med en gang.

DER ja, jeg gikk på min profil og trykket på tråder. Der var bare seks av trådene jeg hadde starter. Er forholdsvis ny her, men da vet jeg det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...