Muggkaare Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Hahaha, jeg ler. Har du aldri lest bøker eller sett film? Lenke til kommentar
LMH Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Eg har ikkje spelt GTA V eller TLoU så det er sagt, men ikkje fordi eg ikkje har lyst, det står heller på tid og prioriteringar. Uansett så trur eg absolutt spelmediet er modent for seriøse historier, men då må også spelet ta seg sjølv seriøst. Det verkar som mange, inkludert utviklarar, ser på historia i eit spel som noko som er adskilt frå resten. For å kunne ta ei historie seriøst må også resten henge med, grafikken må vere passande, dialogen må vere godt skreven, gameplayet må stemme overens med historia og stemninga og så vidare.Eit kroneksempel her vil eg påstå er Bioshock Infinite. Historia er interessant nok den, men når ein skal illustrere ein fattig og undertrykt del av befolkninga (noko som er eit viktig poeng at dei faktisk er) så kan ein ikkje fylle alle bossbøtter og sjokoladeboksar i området med pengar og mat. Det same gjeld i grunnen vigors, sjølv om det forsåvidt er ein grunn til at dei er der blir det aldri forklart skikkeleg, og det framstår som om at dei er der nettopp fordi spelet har Bioshock i namnet sitt og folk derfor forventar at dei skal vere der. Eit anna poeng, igjen frå Infinite, er at det av ein eller anna grunn blir spelt ei mini-cutscene kvar gong ein trykkjer på ein knapp, dette synest kanskje nokon ser kult ut, men på meg har det ikkje anna effekt enn å ta i frå meg kontrollen over spelet og minne meg på at eg faktisk berre speler eit spel, at eg faktisk ikkje er Booker DeWitt. Eit anna døme er Diablo 3. Det eksistere ei mengde bøker som fortel bakgrunnshistoria til spelet og eg synest sjølv det er artig å lese om dette universet som dei har skapt, men i sjølve spelet bryt det heile til ein viss grad saman. Dei ondre kreftene som i tidlegare spel var så mystiske, skumle og litt diffuse har plutseleg fått ein drøss med dialog som får dei til å virke betrakteleg mindre skumle og mystiske og faktisk berre meir menneskelege. Igjen, her er det også ein del små cutscenes som tek i frå oss kontrollen og prøver å få oss til å tru at før vi kan drepe eit stort monster så er det heilt logisk å stå musestille og høyre på kva det har å seie.Altså, historia i eit spel er meir enn berre kva som ligg til grunn for det som skjer på skjermen og kva som skjer i ei cutscene på slutten av spelet. Historia må vere integrert i spelet, eller på mange måtar, historia må vere spelet. Dette er eit poeng som svært mange utviklarar ser ut til å gløyme og lagar heller spel der gameplayet er tilpassa flest mogleg eventuelle kjøparar enn å vere best mogleg tilpassa sjølve historia. Eg trur det absolutt eksisterer ein marknad for modne spel med modne historier, men dei fleste som speler vil jo ikkje spele modne spel, dei fleste som speler vil jo ha lett underholdning frå sofakroken. Her passar Infinite godt inn, kanskje GTA V også, og det er sjølvsagt ikkje noko feil med det! Det er ikkje slik at eit spel må ha eit veldig spesielt gameplay eller vere spesielt på ein eller anna måte (les:journey) for å vere litt djupt og modent, men gameplayet må tilpassast historia på ein fornuftig måte, og det er i denne kategorien i alle fall eg inderleg håper TLoU befinn seg. Endret 21. januar 2014 av LMH Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Hahaha, jeg ler. Har du aldri lest bøker eller sett film? Er det meg du spør? Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Ja. Jeg nidigget Tomb Raider selv, siden den typen spill og historie er rett i min gate, men historien er klisje så det holder, rett og slett jævla dårlig, med mange og store plothull, karakterne er stereotyper av verste sort, rett og slett skremmende at profesjonelle "writers" har klart å lage noen så platte karakterer, har ikke sett noe lignende siden de verste b-filmene fra 80 og 90-tallet. Gameplayet er morsomt, veldig morsomt, selv om det er standard så det holder. Synes også noen av løsningene de hadde tatt på "gåtene" sine var vel mongo, som å sette fyr på ting som brenner opp på ett sekund. Men som sagt, jeg storkoste meg med Tomb Raider jeg, jeg elsker eventyrfilmer/spill, så noe annet skulle tatt seg ut. Men ting du fremhever er såpass bak mål at jeg rett og slett må spørre, har du sett mye film eller lest mye bøker? Hvordan har du unngått denne typen historie mange ganger? Hvordan unngår du å se at Tomb Raider inneholder noen av de platteste, kjedeligste og mest stereotypiske karakterene i noe spill på denne siden av 2000-tallet? Hvordan klarer du å fremheve dette som bra? Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) The Last of Us har den mest dypeste historien jeg har hatt i alle mine år med spill. Det blir aldri kjedelig og spille og jeg skjønner godt hvorfor den vant flest priser. GTA V var også et veldig bra, men utrolig nok ble det til slutt litt kjedelig etter å ha gjort alt. Ikke min type spill sikkert. Dypeste historien ja? Regner ikke med du har spilt igjennom HELE MGS serien eller tatt en titt på Final Fantasy 7? Uansett, Hva er det som er så dypt med "The Las Of Us"? At han ser sin avdøde datter i henne? Ok, spillet har en vis historie og spillet prøver å knytte oss personlig til spillet men hele gameplayen er full av forferdelige begrensinger og har enda ikke forstått hvorfor de gikk for en sånn super "sonar" echo hørsel med 3D animasjon av tingene igjennom vegger å dører. Spiller var ikke vanskelig (kanskje bare gi oss tilgang til HARD med en gang?) og spillet hadde absolutt ingen skummel faktor over seg, mulig jeg ble rett en gang når generatoren røyk nedi kjelleren (eller skulle du starte den?) men thats it. Kanskje om de hadde stilt ned GAMMA'n litt i spillet og samtidig ikke gitt oss en lommelykt med uendelig levetiden på batteriet? Kanskje også lagt inn litt mer farligere "zombier" og kanskje ellers litt mer variasjon i spillet så kanskje hadde det vært brukt for denne superduper echo 3D hørselen men tror ikke jeg brukte den en eneste gang uti spillet samt så oppgraderte jeg aldri "Health" fordi ville ikke gjøre spillet unødvendig lett. Uansett, vi alle er forskjellige. En ting, The Last Of Us skal ha for at de prøver å trekke fokuset vekk ifra "EYE CANDY" og legger litt mer vekt på historien, kanskje denne lille stimulansen var nok til å utrope spillet til "Årets Spill" eller kanskje et av tidenes beste spill...men ikke hos meg. Endret 21. januar 2014 av Bahamut Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Det er en gameplaymekanikk som man i tillegg kan skru av. Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Jeg forstår ikke vitsen og diskutere dette når alle er fast bestemt og kommer aldri til og skifte mening. Fansen blir aldri og godkjenne at spillet er overhyped. Og jeg og noen andre blir aldri og godkjenne at spillet har den beste historien innen gaming. Done. fortsett og krangel, men dere kommer ingen vei. Kanskje litt teit og si men det er jo sant. Endret 21. januar 2014 av Realzi Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg forstår ikke vitsen og diskutere dette når alle er fast bestemt og kommer aldri til og skifte mening. Fansen blir aldri og godkjenne at spillet er overhyped. Og jeg og noen andre blir aldri og godkjenne at spillet har den beste historien innen gaming. Done. fortsett og krangel, men dere kommer ingen vei. Kanskje litt teit og si men det er jo sant. Hehe, du har sikkert rett. Men det blir som i FN. Man må i det minste prøve Lenke til kommentar
Houdini Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Jeg forstår ikke vitsen og diskutere dette når alle er fast bestemt og kommer aldri til og skifte mening. Fansen blir aldri og godkjenne at spillet er overhyped. Og jeg og noen andre blir aldri og godkjenne at spillet har den beste historien innen gaming. For min del er det ikke snakk om å godkjenne det ene eller det andre. Jeg er en av de som stemte på TLOU som årets spill, og du klarer ikke å få meg til å skifte mening. Samtidig synes jeg det er interessant å lese hvorfor andre annser det som overhyped/dårlig så lenge det er gode, saklige argumenter bak. Å lese hvilket verdier andre har innen spillmedier beriker meg som spillinteressert og gjør det enklere for meg å forstå hvorfor et spill gjør suksess eller flopper i framtiden. Det er grunnen til at jeg leser og deltar i denne diskusjonen Endret 21. januar 2014 av Houdini Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Realzi er vel uansett en av de som har ropt høyest når det gjelder TLoU, så forstår ikke hvorfor han skal kritisere at folk diskuterer det. Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Trodde dette var en plass der man kunne si sin mening :-) Lenke til kommentar
LMH Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Ja, er ikkje spørsmålet om bransjen er moden for seriøse historier, ikkje om TLoU er GOTY eller ikkje? Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Realzi er vel uansett en av de som har ropt høyest når det gjelder TLoU, så forstår ikke hvorfor han skal kritisere at folk diskuterer det. Og du er den som har skriket høyest når noen snakker dårlig om spillet så da er vi skuls. Dere forstår jo at jeg ikke prøver og stoppe siden, men jeg sier bare ting som er sant, dette kommer bare til og gå helt vekk fra GTA5 og gå rett til krig om The last of us. det blir akkurat som Xbox VS Playstation, hvor alle er fast bestemt på hva de liker før de leser tråden. Grunnen at dette kom på Gamer er fordi de vet at dette få mye views og skaper kontroversielle ting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå