Gå til innhold

GTA V vs The Last of Us - er spillformatet modent for historier som tar seg selv seriøst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Der er jeg sterkt uenig. Wii sports er spillmediets svar på Justin Bieber.

TLOS er et spill med mye dybde historiemessig, og er på ingen måte et overfladisk oppgult.

 

TLoU bringer ikke noe nytt til mediet, vi har sett alt før. Dialogene i spillet er både falske og lite troverdige. Naughty dog har bare videreført gameplayet fra Uncharted, endret tema og lagt til litt, og wooosh så snakker folk automatisk om GOTY bare fordi de slo igjennom som heavy-hittere med Uncharted.

 

Sony-spill blir så hypet at det er kvalmt, og folk biter på med å kalle et helt ordinært spill for GOTY-kandidat.

 

 

 

 

 

Han bare misliker alt som omhandler Sony og spill, ikke noe å ta seriøst.

 

Vi vet du er en enorm Sony-sympatisør, og det er greit. Hadde en anelse om at du skulle komme til unnsetning på NDs-vegne. Men du må nå skjønne at dette spillet ikke fortjener noe GOTY. Du hadde ditt på det tørre da du roste Journey, for det var faktisk nyskapende, unikt og flott.

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men jeg får følelsen av at trådstarter har levd under en stein de siste 18 årene :)

Fyren har høyst sannsynlig ikke engang levd 18 år, i likhet med mange som stemmer frem GTA og Last of us som årets spill. Klart de er bra spill, når man ikke har noe som helst å sammenligne med. Nå sier jeg ikke at de er dårlige, men hva er egentlig forskjellen mellom GTA3 og GTA5, annet enn historie og grafikk? Nyskpende er det ikke akkurat. Det samme gjelder Last of us. Det er bare ren rutine med sniking og minimal slossing. Ikke akkurat nyskapende, men det trenger det heller ikke være.

 

Personlig vil jeg si Tomb Raider var årets spill. Ja, det er litt for mye korridor, og ja, Lara er litt for mye Rambo mot slutten. Men samtidig er historien knallbra, og jeg fikk virkelig medfølelse med Lara og gjengen helt fra start til slutt. Jeg var med fra starten av serien, og jeg jublet nesten da Lara helt på slutten endelig fikk tak i de doble pistolene hu ner så kjent for. Da hadde vi gått full sirkel, og hun var gått fra en uskyldig tenåringsjente til den vi kjenner fra resten av serien. Det samme kan sies om den aller siste scenen. "I'm not going home." Etter alt hun har vært gjennom hele veien har hun endelig mulighet til å dra hjem, slenge seg på sofaen og gi faen i alt og alle. Men i stedet gjorde alt det som skjedde på øyen at at eventyrlysten hennes våknet fullstendig, og hun går fra å være lærlig til mester, for å bruke det uttrykket. Neste ekspedisjon blir nok på hennes premisser, ikke læreren hennes.

 

Nettopp derfor synes jeg Tomb Raider var knallbra, og det er et solid eksempel på et spill som våger å ta seg selv seriøst. Det er nok ikke det aller beste om vi snakker rent gameplay, men totalopplevelsen er uvurderlig. Det samme kan for øvrig sies om TR: Legends. Som TR-spill er det bare middels og alt for kort, men totalopplevelsen er vanvittig bra, og for første gang noensinne satt jeg og ville ha mer da rulleteksten kom. Men det har jo en del med cliffhangeren å gjøre. ;)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

 

Vi vet du er en enorm Sony-sympatisør, og det er greit. Hadde en anelse om at du skulle komme til unnsetning på NDs-vegne. Men du må nå skjønne at dette spillet ikke fortjener noe GOTY. Du hadde ditt på det tørre da du roste Journey, for det var faktisk nyskapende, unikt og flott.

 

Journey er fantastisk, men det er ikke nyskapende. Lite av spill i dag er nyskapende.

 

Ranger de tre beste spillene fra 2013.

Lenke til kommentar
snip

 

Liker at du argumenterer for at GTA V og TLoU ikke er GOTY siden de ikke er nyskapende, og så drar frem Tomb Raider som GOTY, et spill som heller ikke er nyskapende.

 

TLoU er forresten også et spill som tør å ta seg seriøst, og gjør det mye bedre enn Tomb Raider som kjører den typiske B-film stereotypien når det gjelder bikarakterer over hele fjøla. Men for all del, jeg storkoste meg med Tomb Raider. Knallmorsomt spill

 

Mvh M29.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fyren har høyst sannsynlig ikke engang levd 18 år, i likhet med mange som stemmer frem GTA og Last of us som årets spill. Klart de er bra spill, når man ikke har noe som helst å sammenligne med. Nå sier jeg ikke at de er dårlige, men hva er egentlig forskjellen mellom GTA3 og GTA5, annet enn historie og grafikk? Nyskpende er det ikke akkurat. Det samme gjelder Last of us. Det er bare ren rutine med sniking og minimal slossing. Ikke akkurat nyskapende, men det trenger det heller ikke være.

 

Personlig vil jeg si Tomb Raider var årets spill. Ja, det er litt for mye korridor, og ja, Lara er litt for mye Rambo mot slutten. Men samtidig er historien knallbra, og jeg fikk virkelig medfølelse med Lara og gjengen helt fra start til slutt. Jeg var med fra starten av serien, og jeg jublet nesten da Lara helt på slutten endelig fikk tak i de doble pistolene hu ner så kjent for. Da hadde vi gått full sirkel, og hun var gått fra en uskyldig tenåringsjente til den vi kjenner fra resten av serien. Det samme kan sies om den aller siste scenen. "I'm not going home." Etter alt hun har vært gjennom hele veien har hun endelig mulighet til å dra hjem, slenge seg på sofaen og gi faen i alt og alle. Men i stedet gjorde alt det som skjedde på øyen at at eventyrlysten hennes våknet fullstendig, og hun går fra å være lærlig til mester, for å bruke det uttrykket. Neste ekspedisjon blir nok på hennes premisser, ikke læreren hennes.

 

Nettopp derfor synes jeg Tomb Raider var knallbra, og det er et solid eksempel på et spill som våger å ta seg selv seriøst. Det er nok ikke det aller beste om vi snakker rent gameplay, men totalopplevelsen er uvurderlig. Det samme kan for øvrig sies om TR: Legends. Som TR-spill er det bare middels og alt for kort, men totalopplevelsen er vanvittig bra, og for første gang noensinne satt jeg og ville ha mer da rulleteksten kom. Men det har jo en del med cliffhangeren å gjøre. ;)

 

Jeg er 31 og utifra alle erfaringene mine som er ganske mange så er The Last of Us og GTA V nyskapende og utrolig bra laget. The Last of Us bygger videre på herlige spillbarheten til Uncharted serien der det å bevege selve karaktern føles naturtro pga gode animasjoner kombinert med smart fysikk der du er interaktiv med omgivelsene på en veldig naturtro måte. Alt fra melee til skyting føles knallbra og realistisk. Dette kombinert med en historie som er troverdig og som jeg ikke har opplevd i noen andre spill så blir det en opplevelse man ikke glemmer. Det er derfor vi diskuterer dette spillet selv LENGE etter lanseringen. Det er egentlig bevis nok.

 

GTA V er et mesterverk både teknisk og kunsterisk. Utrolig detaljert, vakkert kombinert med knallbra spillbarhet, nyskapende singleplayer der du kan skifte mellom karakterne sømløst, den utrolige friheten og dynamikken blant dem. Onlinedelen er som et MMO, også et teknisk vidunder.

 

The Last of Us og GTA V er uten tvil to spill som har satt nye standarder ved å presse spillmediet LANGT framover.

 

Tomb Raider som du nevner er et kvantesprang fra tidligere Tomb Raider men dessverre består gameplayet av stort sett nedslakting av 100000 fiender. Det kan ikke sammenlignes med de to overnevnte spill.

Endret av Avean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke for å være frekk, men jeg får følelsen av at trådstarter har levd under en stein de siste 18 årene :)

Fyren har høyst sannsynlig ikke engang levd 18 år, i likhet med mange som stemmer frem GTA og Last of us som årets spill. Klart de er bra spill, når man ikke har noe som helst å sammenligne med. Nå sier jeg ikke at de er dårlige, men hva er egentlig forskjellen mellom GTA3 og GTA5, annet enn historie og grafikk? Nyskpende er det ikke akkurat. Det samme gjelder Last of us. Det er bare ren rutine med sniking og minimal slossing. Ikke akkurat nyskapende, men det trenger det heller ikke være.

 

Personlig vil jeg si Tomb Raider var årets spill. Ja, det er litt for mye korridor, og ja, Lara er litt for mye Rambo mot slutten. Men samtidig er historien knallbra, og jeg fikk virkelig medfølelse med Lara og gjengen helt fra start til slutt. Jeg var med fra starten av serien, og jeg jublet nesten da Lara helt på slutten endelig fikk tak i de doble pistolene hu ner så kjent for. Da hadde vi gått full sirkel, og hun var gått fra en uskyldig tenåringsjente til den vi kjenner fra resten av serien. Det samme kan sies om den aller siste scenen. "I'm not going home." Etter alt hun har vært gjennom hele veien har hun endelig mulighet til å dra hjem, slenge seg på sofaen og gi faen i alt og alle. Men i stedet gjorde alt det som skjedde på øyen at at eventyrlysten hennes våknet fullstendig, og hun går fra å være lærlig til mester, for å bruke det uttrykket. Neste ekspedisjon blir nok på hennes premisser, ikke læreren hennes.

 

Nettopp derfor synes jeg Tomb Raider var knallbra, og det er et solid eksempel på et spill som våger å ta seg selv seriøst. Det er nok ikke det aller beste om vi snakker rent gameplay, men totalopplevelsen er uvurderlig. Det samme kan for øvrig sies om TR: Legends. Som TR-spill er det bare middels og alt for kort, men totalopplevelsen er vanvittig bra, og for første gang noensinne satt jeg og ville ha mer da rulleteksten kom. Men det har jo en del med cliffhangeren å gjøre. ;)

 

 

"Fyren", altså meg, er 30 :) . Jeg syntes også Tombraider var sabla bra. Til tross for å ha spilt utdallige fantastiske spill i mitt liv, så synes jeg last of us er helt på toppen blandt de beste. Hvorfor det å Like LOU eller gta skulle gjøre meg til ett umyndig barn er jeg usikker på.

 

Mange fantastiske Indie spill som tar seg av "nyskapende" ideer. Er vi heldige kaster de større selskapene seg på, når de ser at dette også selger. Men alle "nye" ideer er basert på gammle ideer og konsepter. Det er heller aldri noe galt i å forsøke å lage ett fantastisk spill i en gammel sjanger.

Endret av GrinderX9
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fyren", altså meg, er 30 :) . Jeg syntes også Tombraider var sabla bra. Til tross for å ha spilt utdallige fantastiske spill i mitt liv, så synes jeg last of us er helt på toppen blandt de beste. Hvorfor det å Like LOU eller gta skulle gjøre meg til ett umyndig barn er jeg usikker på.

Jeg spilte dessverre Last of us, og uansett hvor hardt jeg prøvde klarte jeg rett og slett ikke å se hva som skulle være så bra med det Historien er en klisjé jeg har sett utallige ganger før. Gameplayet er bare en ren korridor man blir ledet gjennom, uten mulighet for å utforske. Crafting er en vits. Jeg var drittnervøs når jeg først hørte om de mutantene (eller hva de nå er), men ble svært skuffet når de dukket opp. Bare huk deg ned, så kan du bokstavelig talt gå rett forbi dem uten at de merker noe som helst. Jeg fant kort sagt absolutt ingenting i det spillet jeg ikke har sett utallige ganger før, eller som interesserte meg overhodet.

 

Nettopp derfor er det lett å tro det i hovedsak er folk som knapt har spilt noe som kårer det til årets spill. Har man spilt spill i mer enn fem, seks år, har man garantert spilt mye av det samme før. Nå sier jeg jo ikke at det er et dårlig spill, men nyskapende? Årets spill? Ikke i nærheten engang. Man kan jo like gjerne si Fifa er nyskapende, fordi man har litt annen ballfølelse i neste utgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som regel så syns jeg at gameplay samt det estetiske (grafikk og lyd) er mye viktigere enn historie i spill. Når det gjelder å fortelle historier så syns jeg fortsatt at dataspill er ekstremt mye dårligere enn bøker og film. Men jeg setter pris på når det historien (eller bakgrunnshistorien for spillet) er av høyere kvalitet enn normalt.

 

Spill har selvsagt også en del muligheter for historie fortelling som du ikke har i lineære formater. Avanserte strategispill som Paradox sine utgivelser, Dwarf Fortress og Noctis stimulerer fantasien til spillerene og legger opp til at de kan lage sine egne historier utifra hva som skjer i spillet og dele dem med andre. Dette er en nyskapende form for historiefortelling. Avanserte rollespill som Fallout gir en del av de samme mulighetene.

 

Jeg setter pris på Last of Us og selv om jeg regner med at spillbransjen kommer til å modnes en del, så er det noe som gjenstår å se. Jeg syns uansett at det er udiskutabelt at det er på gameplay og estetikk at dataspill er gode underholdningsprodukt. Når det gjelder historie så har man mye bedre alternativ allerede.

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

Jeg sitter litt i mørket når det gjelder akkurat dette.

The Last of Us har ENDA ikke blitt releaset, og kommer aldri til å bli releaset i mine øyne.

Jeg eier ikke PS3, og har ikke noen planer om å kjøpe med det første heller.

 

Vanligvis ser jeg igjennom gameplay playthroughs av spill som ikke kommer på min plattform.

Ulempen med dette er at spillene blir "bland" og man knytter seg ikke særlig til personene siden det ikke er jeg selv som styrer dem.

Jeg har enda ikke sett på en playthrough av The Last of Us siden jeg venter på en "no combat" versjon i samme stil som Uncharted spillene har(der man ender med en 1-2 timer lang "spille-film" med cutscenes som hovedinnhold).

 

GTAV venter jeg spent på, og gleder meg som en unge til det kommer ut på PC.

Om det skulle få noen vote fra meg ville det blitt til neste år.

Problemet med dette er igjen at det hadde release i fjor, og de fleste polls ikke tenker på staggered-release sykluser.

 

Men for å slutte å syte om release, og heller angripe "problemet" - "er spillformatet modent for historier som tar seg selv seriøst";

 

Ja.

Hadde vi fått servert spill som tok seg selv som en kunstform, IKKE til det ekstreme som visse indie spill har gjort, men som en interessant historie.

Jeg tenker på i samme stil som enkelte film direktører klarer å lage en film som knytter deg til lerretet, men uten å ha overdrevne eksplosjoner.

 

Jeg har spilt spill som har gjort dette mot meg, og jeg har elsket det.

Jeg har introdusert venner til samme spill, men de har vært helt upåvirket.

Det hele er i hovedsak veldig individuelt.

Noen vil ha neste versjon av "Explosion Watch XVI", mens andre helst har lyst å spille noe som trekker dem inn i spillet av helt andre grunner.

 

I bunn og grunn, jo mer vi har å velge imellom, jo bedre er det - så lenge det vi har å velge i mellom består av kvalitet foran kvantitet.

Lenke til kommentar

Jeg tror en av grunnene til at Lost of us og GTA 5 blant annet har fått så mye ros er fordi de har gjort ting med spillformatet som var sårt etterlengtet. Gameplayet er kanskje ikke "nytt" percé, men til sammenligning med spillene som har blitt gitt ut de siste årene så føles det veldig nytt ut. Det har rett og slett vært tørke de siste årene på god spillbarhet.

 

I mine yngre dager da PS1 hadde kommet så husker jeg de store spillene som FF7, 8 og 9. Spesielt FF7 blåste meg bort, for jeg hadde aldri tenkt at slike spill var mulig å lage engang. Husker det første bomb mission, jeg trodde jeg hadde klart spillet :p Lite visste jeg at spillet var enda 80 timer lengre :p

 

Men totalt sett tror jeg at det har mye med risken spillutviklere og utgivere tar ved å lage ambisiøse spill. Det er en grunn til at det er nok av shooters, kidza kjøper dem, de tjener penger på dem og utgivere liker salgstallene. Kombinert med at grafikknivået skal være høyt så er kostnadene på ambisiøse spill langt høyere enn før i tiden. I tillegg er prosjektstyring langt viktigere da slingringsmonn på utviklingstid og prosess får langt større konsekvenser enn før i tiden.

 

Nintendo 3DS har noen gode spill nå som har god historie, som Zelda og Bravely Default, som jeg spiller nå. Veldig old school og akkurat spil jeg liker spillene mine. Bare synd at det kun er på 3DS, jeg vil kunne spille det på storskjerm..

Lenke til kommentar

The Last of Us har den mest dypeste historien jeg har hatt i alle mine år med spill. Det blir aldri kjedelig og spille og jeg skjønner godt hvorfor den vant flest priser. GTA V var også et veldig bra, men utrolig nok ble det til slutt litt kjedelig etter å ha gjort alt. Ikke min type spill sikkert.

Lenke til kommentar

Men kom igjen da, sammenlign spillet med Tomb Raider og forklar hvorfor Tomb Raider er såpass bra men ikke The Last of Us.

Fordi det fenget meg mye bedre, jeg synes det har en mye bedre historie, bedre karakterer og bedre gameplay. Det klarer å holde seg tro mot resten av serien, men samtidig fornye seg selv på en bra måte. Gameplayet er en meget bra blanding av sniking, utforsking og ren action, og det er ett av få spill som klarer alle bitene svært bra. Derfor har jeg personlig ingen problem med å gi det full score og kalle det årets spill. Hva du mener gir jeg en lang faen i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...