GrinderX9 Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Her på forumet vant GTA V årets spill avstemning ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1559743 ). Men alt i alt ser det ut til at The last of us har vunnet flest Goty rundtomkring, ikke akkurat det at gta V har gjort det dårlig. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Game_of_the_Year_awards Også der lesere stemmer er det faktisk last of us som vinner oftest. Ut i fra det jeg har funnet i full fart da... (så ikke arester meg for mye om dere kommer frem til noe annet, dette handler egnelig ikke om hvem som har vunnet flest ) Begge er veldig gode spill, men med veldig forskjellig fokus, derfor er dette kanskje interessant å se på. Gta er gameplay forran storry. Aldri før har det vel blitt laget ett spill med så mye variasjon og innhold. Dette skal selfølgelig ha den annerkjennelsen det fortjener. Mens Last of us har historie og skuespill vi aldri har sett maken til, samtidig som gameplayet er perfeksjonert. Personlig tror jeg det er lurt og bra for spillbransjen å annerkjenne the last of us for den prestasjonen. Dette er ett spill som tar seg selv utrolig seriøst, som uten å unskylde seg, proklamerer at spill også kan være seriøst og fortelle en bra historie uten å bli teit, å klarer det så til de grader. Gta V er mer hva vi og "ikke spillere" forventer at spill er og skal være. Tullete, voldelig, overdrevent med en useriøs historie. Samtidig som det er utrolig gøy og morsomt å spille med flott grafikk. Men vi har sett det så utrolig mange ganger før. Aldri like bra selfølgelig, men det er mer av det samme gode gamle. Ved å gi The last of us så mange Goty priser, både av spillere og journalister. Bruker vi stemmen vår til å si at bransjen og spillerne er modne for de voksne historiene. Dette er noe vi liker å vil se mere av. Men for all del, jeg gleder meg også til å spille GTA 6,7 og 8 Så nå gjør jeg samme feilen som med Warcraft tråden min, jeg avslutter ikke med ett spørsmål, da var det ingen som svarte, så får vel avslutte med det her da Enig eller uenige? hehe. Endret 14. januar 2014 av GrinderX9 1 Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Hvordan kan jeg slik undersøkelse brukes som mal? Mange som stemte har ikke PS3 engang, og har de det er det ikke sikkert de har Last of Us. GTA V er multiplatform, så det vil i teorien si at folk fra Xbox 360-delen også kan stemme på det som årets spill. De vil neppe stemme på Last of Us om de ikke har spilt det eller har en PS3 i hus. Grunnen til at Last of Us vinner titler som GOTY er vel at det har en god historie og er et godt spill (jeg har aldri spilt det så jeg kan ikke uttale meg om GOTY, så jeg ville valgt GTA V som årets spill for min del, selv om jeg kanskje ville valgt Last of Us om jeg hadde spilt det). Du skjønner sikkert hva jeg sikter til. EDIT: Det kan se ut ifra at de fleste som spilte BÅDE GTA V og Last of Us foretrakk Last of Us. Endret 14. januar 2014 av Emils. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Jeg har ikke spillt hele last of us, men store deler. Uansett så synes jeg ikke at de bør sammenlignes selv om jeg ser poenget med tråden. GTA V har forsåvidt også en fantastisk historie, en morsom historie riktignok, samt fremragende stemmeskuespill og .. fargerike karakterer. Forøvrig har jeg kost meg mer med GTA enn LoU mest på grunn av den humoristiske tonen. Seriøse fortellinger er det nok av. De fins i hopetall. Problemet er bare at de er så uendelig dårlige, noe LoU virkelig har klart å motbevise at de ikke trenger å være. Morsomme spill deriomt som omtrent setter i gang krampetrekninger i mellomgulvet er sjeldnere og derfor fant jeg det mer forfriskende å spille GTA fremfor LoU. Endret 14. januar 2014 av Feh Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Spill med dype, alvorlige historier er ikke noe nytt så jeg vet ikke hvor du vil med at "bransjen og spillerne er modne for de voksne historiene". Forøvrig likte jeg historien i Bioshock Infinite mye bedre enn The last of us. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Er det ikke litt umodent å skrive anglisismen ta seriøst fremfor det korrekt norske ta alvorlig? Ellers er jeg enig med Feh. Dette er helt forskjellige historier, litt på samme måte som det blir merkelig å sammenligne The Road med Crank. Begge er severdige filmer, men på helt forskjellige måter. Når det gjelder litt tyngre historier sliter fortsatt spillmediet mye med ludonarrativ dissonans, noe som kanskje blir spesielt tydelig i spill som Tomb Raider og Uncharted. Tidligere har dette problemet blitt løst ved å bruke umenneskelige (zombier og diverse monstre) og umenneskeliggjorte (nazister) fiender, mens nå ser vi en trend der man løser problemet med det spillmessige behovet for vold og det narrative behovet for menneskelighet ved å rett og slett la helten være skurken (Spec Ops, BioShock Infinite, til dels Dark Souls og Demon's Souls), men jeg ser det er enkelte som ser ut til å mene dette er en litt for lettvinn løsning, selv om det gir gode historier iblant. Dear Esther omgår problemstillingen ved å rett og slett ikke ha gameplay, men det er jo rimelig åpenbart at dette er noe man ikke gjøre for ofte. The Last of Us kan kanskje sies å være et kompromiss på alle disse tingene. Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Spilte noen timer The Last of Us, orket ikke mer etter det. Generisk zombiespill med en historie du har hørt og sett 1000 ganger før . Det hjalp ikke med de forferdelige kontrollene. Utforsking ? Glem det, her skal det følges en smal gang hele tiden. Håper virkelig spillindustrien er ferdig med zombiespill. GTA V derimot hadde en helt ok,men i det minste ikke fortalt 1000 ganger før,story, svært map man kan utforske med fly samt bil, og greie kontroller. Spilte igjennom det 2 ganger samt masse online. Heldigvis har folk forskjellig smak, men jeg ble ikke overrasket over at GTA V fikk flest stemmer. Endret 14. januar 2014 av Lunalotic 4 Lenke til kommentar
liealot Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Jeg synes TS har ett godt poeng. Det last of us først og fremst har bevist er nettopp det at et selvhøytidelig spill med bred, populær (zombies!) appell med historie i fokus kan lykkes, selv om det er alvorlig. Tenk deg et spill regissert av skikkelige store navn, med dyktige stemmeskuespill og gode kontroller som virkelig får deg til å føle deg som en del av spillet? Kanskje det ikke passer den innbitte gameren så godt, som tross alt er vant til sitt (les: meg selv), men jeg tror det ville hatt bred appell (les: type dama, eller hvorfor ikke mamma). Spillindustrien er tross alt blitt en av de største underholdningsindustriene, og lanseringen av GTA V har den største omsetningen på 24 timer ett underholdningsprodukt noensinne har hatt. Det inkluderer filmer, bøker, musikk - alt. Selv om gaming er blitt veldig mye mer stuerent i det siste, og de aller fleste unge spiller noe (om så bare på mobilen), så tror jeg en utvikling mot en ny form for spill som tar historie på alvor har ett enormt potensiale. For eksempel appelerer sims (som med sine expansions har solgt nesten dobbelt så mange kopier som hele katalogen til blizzard til sammen(!!)) til ett helt annet spillpublikum enn tradisjonelle spill, og jeg tror vi vil se mye større bredde innen spillindustrien i fremtiden. The Last of Us er ett spill som jeg lett kan se som en bidragsyter til at spillindustrien for øynene opp for historiesjangeren myntet på ett bredere publikum. 1 Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2014 Jeg synes TS har ett godt poeng. Det last of us først og fremst har bevist er nettopp det at et selvhøytidelig spill med bred, populær (zombies!) appell med historie i fokus kan lykkes, selv om det er alvorlig. Tenk deg et spill regissert av skikkelige store navn, med dyktige stemmeskuespill og gode kontroller som virkelig får deg til å føle deg som en del av spillet? Kanskje det ikke passer den innbitte gameren så godt, som tross alt er vant til sitt (les: meg selv), men jeg tror det ville hatt bred appell (les: type dama, eller hvorfor ikke mamma). Spillindustrien er tross alt blitt en av de største underholdningsindustriene, og lanseringen av GTA V har den største omsetningen på 24 timer ett underholdningsprodukt noensinne har hatt. Det inkluderer filmer, bøker, musikk - alt. Selv om gaming er blitt veldig mye mer stuerent i det siste, og de aller fleste unge spiller noe (om så bare på mobilen), så tror jeg en utvikling mot en ny form for spill som tar historie på alvor har ett enormt potensiale. For eksempel appelerer sims (som med sine expansions har solgt nesten dobbelt så mange kopier som hele katalogen til blizzard til sammen(!!)) til ett helt annet spillpublikum enn tradisjonelle spill, og jeg tror vi vil se mye større bredde innen spillindustrien i fremtiden. The Last of Us er ett spill som jeg lett kan se som en bidragsyter til at spillindustrien for øynene opp for historiesjangeren myntet på ett bredere publikum. Nettopp Det er ikke rart at mange likte GTA V, for det er jo ett bra spill. Men at faktisk såpass mange spill sider og spillere stemmer frem Last of us som ett bedre spill, sender ett ganske sterkt signal. Gta V fort kjedelig for min del, akkurat som med bøker og film, trenger jeg en sterk og god historie i bunnen. Gta sin historie fenget meg aldri, men det blir en personlig og høyst subjektiv mening igjen. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Koste meg med begge, men mener at The Last of Us er flere hestelengder foran GTA V. 4 Lenke til kommentar
Avean Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 The Last of Us var så bra at det føltes som noe helt nytt. Både gameplayet og historien var nyskapende. Aldri kost meg så mye med et spill før. 2 Lenke til kommentar
faldmo Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Uten å hoppe på semantikk-vognen enkelte er på i denne tråden; Det er absolutt interessant å se flere spill spille på følelser hos spilleren fremfor å gi oss det spill "alltid har gjort" i form av action og en slags måte å dykke ned i noe som kun er ren underholdning. Det er morsomt at de gode historiene ikke kun er forbeholdt filmer lenger. Missforstå meg rett, det er mange gode spill gjennom årene som har hatt gode historier, men jo lenger man kommer på den grafiske fronten samt at man gjør nye oppdagelser i måten man presenterer historien på klarer man i større grad å fange spilleren og spille på følelser. Dette er ikke noe nytt, det bare virker som man endelig har kommet langt nok til at det er effektivt Lenke til kommentar
Skydancer Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Begge disse er gode spill, men ingen har spesielt gode historier. Det er måten de fortelles på som er rimelig god, men ellers er det kun bøker som gir de skikkelig gode historiene og bilder i hodet. Man blir matet med film og spill i størst mulig grad, selv om det ikke direkte er en negativ ting. Skulle jeg velge spill måtte det bli GTA. Langt, morsomt, lekent. Last of Us er et godt spill uten tvil, men det finnes ikke replay value, så det er bedre som visuell historie enn som spill synes nå jeg. Lenke til kommentar
Houdini Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Øh...hva prater dere egentlig om? Det er jo år og dager siden spillmediet ble modent for gode, seriøse historier. Det første spillet jeg kommer på er Metal gear solid fra 1995, og det ble jo lovpriset av både anmeldere og spillere for sin gode historie og gode gameplay. Joda, jeg stemte på The last of us som GOTY, men jeg synes framdeles Mafia1 har den beste historien, og det spillet er fra 2001. Ikke for å være frekk, men jeg får følelsen av at trådstarter har levd under en stein de siste 18 årene 3 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Så gammel som spillhistorien er nå er det vel ikke til å komme unna at mange av dagens unge ikke har fått med seg noe før call of duty 4 Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) The Last of Us var så bra at det føltes som noe helt nytt. Både gameplayet og historien var nyskapende. Aldri kost meg så mye med et spill før. Gameplayet ? seriøst. nevn en ting som er nyskapende? Nei mister, nå har The last of us spydd over hele gaming året, og er det en ting det IKKE fortjener så er det nyskapende gameplay. nevn en ting og jeg kan motbevise det. Dette spillet er middelmådig i mine øyne, men det er min mening. Og ser ingenting ny skapende med hele spillet. Men for all del elsk spillet, men gameplayet er åpenbart ikke nyskapende. Ikke for og snakke om hva som defineres som en god historie. Vil du ha Citycen Kane eller det nyeste inne blockbuster zombie sjanger ? Endret 17. januar 2014 av Realzi 1 Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 17. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2014 Øh...hva prater dere egentlig om? Det er jo år og dager siden spillmediet ble modent for gode, seriøse historier. Det første spillet jeg kommer på er Metal gear solid fra 1995, og det ble jo lovpriset av både anmeldere og spillere for sin gode historie og gode gameplay. Joda, jeg stemte på The last of us som GOTY, men jeg synes framdeles Mafia1 har den beste historien, og det spillet er fra 2001. Ikke for å være frekk, men jeg får følelsen av at trådstarter har levd under en stein de siste 18 årene Hehe, nei da, er ganske up to date på spill fronten . Noen ganger lager jeg tråder for å provosere, andre ganger for å få i stand en diskusjon. Mens denne gangen har jeg bare vært veldig rask når jeg har formulert meg, ikke tenkt så godt etter når jeg skrev. Voksne temaer, godt skuespill, fantastiske historier, jo da, vi har hatt masse av det før . Mafia 1 som du sier, veldig godt eksempel. Kronglete og feilaktige formuleringer til tross. Det var forholdet mellom last of us og gtaV som jeg syntes var spennende å se på. Hvordan så mange anser last of us og ikke gta V som årets spill. Hvor last of us går for stram regi, mot gta's sandkasse. Sandkasse spill og stor valgfrihet har av veldig mange blitt sett på som den riktige veien å gå for spill. Hvorfor ble da the last of us så populært i år? Kanskje det bare er den settningen jeg skulle ha starta tråden med? Uansett jeg bare babler, men jeg liker å bable om spill Lenke til kommentar
BioDex Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Ser heller ingenting nyskapende med verken historie eller gameplay i TLOU. Et bra spill med meget god grafikk, men som en annen her var inne på; null replay value. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Det vi virkelig trenger mer av er de elementene som ble introdusert i STALKER-spillene. Dvs. en dynamisk, uforutsigbar og levende spillverden, med avansert AI og NPCer som samhandler på en kompleks og dynamisk måte, varierende vær og full dag/natt-syklus. Med andre ord, det spill i dag trenger er skikkelig gode enspillerkampanjer hvor man faktisk opplever å ta del i en åpen, uforutsigbar verden - ikke nok en "shooter-on-rails" eller generisk online shooter a la Call of Duty. Og ikke minst, et modent og sofistikert innhold og presentasjon (ikke glorete teksturer og urealistisk fargepallett) som tar spillerens intelligens på alvor. Slike spill (som STALKER) kan man spille om igjen og om igjen, nettopp fordi at man blir fullstendig fortapt i selve spillverdenen, og hver eneste gjennomgang av spillet vil være ganske så forskjellig. Endret 17. januar 2014 av Slettet-QB4VTZbn Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Rihanna blir ikke voksent selv om man sammenligner det med Justin Bieber, uansett hvor populære begge to måtte være. Man kan selvsagt annerkjenne at COD-generasjonen er villige til å spille spill med en historie som ikke er funnet på i fylla, men jeg har ikke inntrykk av at dette var et nytt fenomen i fjor. Hvis det er det som er formålet med tråden, så synes jeg man undervurderer barn og ungdom som vokser opp med dagens konsoller. 3 Lenke til kommentar
Houdini Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 (endret) Kronglete og feilaktige formuleringer til tross. Det var forholdet mellom last of us og gtaV som jeg syntes var spennende å se på. Hvordan så mange anser last of us og ikke gta V som årets spill. Hvor last of us går for stram regi, mot gta's sandkasse. Det som gjør at jeg liker The last of us er at spillet føles så unikt og frambringer så sterke følelser for karakterene. Og selv om gameplayet egentlig ikke er spesielt så er den perfekte måten å spille på for å gi innlevelse. En for aktiv måte å spille på, f.eks med en åpen verden, trur jeg hadde tatt fokus bort fra historien og også drept litt av følelsene jeg hadde for Ellie. TLOU handlet ikke om verden du var i, det var karakterene du skulle bry deg om. Mange mener historien er fortalt mange ganger tidligere, og det stemmer for så vidt. Men den er så utrolig gjennomført, stemmene og mimikken til karakterene er fantastisk og historien er så godt skildret at alt føles frikt og nytt. Litt på samma måte som Indiana jones og Tarantino filmer. De er egentlig bare koper av flere eldre filmer, men de er så godt laget at det føles som de er frisk og ny. GTA V derrimot handler mye mer om byen enn om karakterene. Man bruker så mye tid på å leke, ha det gøy og utforske at historien havner litt i skyggen. Det var ikke så viktig for meg å se hva som skjedde med f.eks Trevor, jeg ville heller se hva som gjømte seg bak den neste bakketoppen. Dette gjorde at spillet ikke føltes like unikt for min del. Det føles mer ut som en samling god, velkjent gameplay som er pakket i en boks. Kall det gjerne en "best of gameplay" samleplate. Spillet er utolig gøy for all del, vil man ha øyeblikkelig spill-morro så er GTA perfekt. Men det føles ikke unikt! Og det er ikke noe jeg tenkte på etter jeg hadde skrudd av konsollen. Jeg tenker enda på Joel og lille Ellie. Føler nå at jeg også babler mye men dette er i alle fall noen tanker jeg gjør rundt spillene. Nå er det neste person sin tur til å bable.... Endret 18. januar 2014 av Houdini 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå