Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lurt/svindlet av fremleier

Zeelot

Anbefalte innlegg

Jeg trengte et sted å bo, også sa en barndomskompis av meg at broren hans eier leiligheten som han bor i, og at jeg kan flytte inn der.

Jeg signerte kontrakt, og betalte 5150kr for rommet. Vi bor tre stykker i leiligheten, han andre betalte 4000. Og i ettertid har vi fått vite at tredjemannen ikke betaler noenting.

6 måneder inn i leieforholdet kommer vaktmesteren på besøk, han sier at det ikke er den personen vi tror det er som eier leiligheten. Og vi finner ut at han fremleier, og at den totale prisen egentlig er 9150.

Vi har også betalte skyhøye strømregninger uten å se noe som helst regning.

Vi fikk beskjed av lillebroren til framleieren at strømmen har vært på mellom 400-1000kr per pers hver månede, og vi fikk aldri se noe regning.

Grunnen til at jeg har vært så godtroende er at dette er en barndomskompis av meg, vi gikk på videregående sammen, og har masse felles venner. Så jeg hadde aldri trodd i min villeste fantasi at han kunne finne på å svindle oss. Selvom jeg synes strømregningene var unormalt høye. Vi pratet flere ganger om å skifte strømleverandør, og om å få se strømregning. Men det ble bare utsatt av lillebroren til framleier som vi bodde med.

Jeg kom meg fort ut av boforholdet etter å ha fått vite om det.

Også sendte jeg han en lang mail om at jeg vil ha alle kortene på bordet, og at jeg tilgir han uansett hva det er. Men at jeg vil ha alle faktaene på bordet.

Jeg har kanskje ikke noe å få gjort på husleien, siden jeg skrev i kontrakten, og sa meg enig i prisen. Men hva med strømregningene, har jeg noe rettigheter på det?

Hva kan jeg gjøre ?

Kort forklart;

- Leide rom hos en kompis

- Han jugde om at broren eide leiligheten

- Totalprisen for leien er 9000, jeg og en annen betalte det tilsammen

- Betalte mellom 500-1000kr i strøm per månede, fikk aldri se noe regning, han sendte bare prisen på sms.

Håper noen kan hjelpe meg, har jeg noen rettigheter? Hvordan bør jeg ta dett videre?

Jeg har spurt om han kan legge alle kortene på bordet, og sagt at jeg tilgir han.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så storebroren til kompisen din framleide leiligheten så lillebror kunne bo gratis, mens du og en annen betalte for leiligheten?

Vel, den er kanskje litt sur, men ingenting med saken å gjøre? Spørsmålet er vel hva som står i kontrakten om strøm? 500-1000 totalt per mnd for en 4-roms høres ikke urimelig ut heller, med mindre dette beløpet kun var din del?

Lenke til kommentar

Fant denne paragrafen i en annen tråd:

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk. [...]

Ergo, hvis det ble muntlig avtalt at du/dere skulle betale strøm så har du ikke noe å si på akkurat det punktet. Om det derimot ikke ble inngått noen muntlig avtale, og det heller ikke står i kontrakten er jeg usikker på hvordan du står ettersom du allerede har betalt. Egentlig skulle dere delt på regningen da det er urimelig at én leietager skal ta hele regningen. Du har uansett krav på å få se regningene. Hvis det viser seg at utleier har krevd mer enn hva regningen faktisk var på har du også krav på å få tilbakebetalt det overskytende.

Desverre høres det ut som om utleier har lurt dere trill rundt til å finansiere boligen hans, og dere har velvillig samtykket.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg har spurt om han kan legge alle kortene på bordet, og sagt at jeg tilgir han.

Du sier du tilgir han, men samtidig ønsker du å annlegge en sak mot han for å be om økonmoisk erstatning? En litt merkelig tilgivelse. Hadde ikke vært direkte fristet til å faktisk legge kortene på bordet hvis jeg var han.

Tror det eneste du har sjangs på er strømmen. Der blir jo spørsmålet hva som var avtalt på forhånd? Hva står i kontrakten?

Lenke til kommentar

Akkurat det med framleige av leiligheita er eigentleg ikkje ditt problem. Dersom han som har leigeavtalen sjølv bur i leiligheita så er det lovlig å framleige deler av leiligheita dersom eigaren gir godkjenning. Eigaren kan berre nekte å gi ei slik godkjenning dersom det foreligger ein saklig grunn (§7-3 i husleigelova).

Så dette med framleiga er nok berre ein formalitet som eigaren av leiligheita og leigetakaren ikkje har ordna opp i.

Når det gjeld sjølve leigeavtalen om kven som skal betale kva så vil det der være avtaleretten som gjelder. I utgangspunktet vil ein stå fritt til å avtale akkurat slik som ein vil. Men det skal sjølvsagt være ei form for balanse i avtalen slik at ikkje ein part har mykje betre vilkår enn den andre.

F.eks så er det ikkje så uvanlig, særlig i der det er samboere som deler bolig at ein fordeler det slik at eine parten betaler husleiga og den andre parten holder ved like med reinhold og reperasjoner.

Så for å kunne seie noke om fordelinga av husleigebetalinga er klart urettferdig eller ikkje så må ein gjere ei konkret vurdering av denne situasjonen.

Når det gjeld straumrekninga så burde det være ein enkel sak å få klarheit i ved å framlegge rekningane.

Alternativt kan du sjølv lese av på straummålaren kvar måned og dermed gjere eit overslag på om rekningane er i rette størrelseordenen eller ikkje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tilgir? Du ble nettopp svindlet av en venn. Altså er han ikke din venn selv om du ser på han som det, nå vet han at du er en bitch som han kan gjøre hva han vil med. Du får introdusere barndomsvennen din for en av dine nye venner:

$(KGrHqNHJ!0FJ3TbpN2FBSec(L1)6!~~60_57.J

Endret av Zepticon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når det gjeld sjølve leigeavtalen om kven som skal betale kva så vil det der være avtaleretten som gjelder. I utgangspunktet vil ein stå fritt til å avtale akkurat slik som ein vil. Men det skal sjølvsagt være ei form for balanse i avtalen slik at ikkje ein part har mykje betre vilkår enn den andre.

Avtalen går nok her først og fremst mellom TS og Storebror (med noen forbehold om hva slags kontrakt de satte opp, men siden TS ikke kjente til at Lillebror ikke betalte noe regner jeg med at de fikk en individuell kontrakt). Balanse i avtalen vil være et spørsmål om 5150 kr for et rom+fellesarealer er rimelig. Det er kanskje litt dyrt, men ikke en helt usakelig sum. Det syntes jo åpenbart ikke TS selv heller, siden han inngikk en slik avtale.

Om Storebror og Lillebror har inngått en annen og separat avtale som er særlig gunstig for Lillebror er en sak de to imellom. Det vil i utgangspunktet ikke påvirke avtalen mellom TS og Storebror.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så storebroren til kompisen din framleide leiligheten så lillebror kunne bo gratis, mens du og en annen betalte for leiligheten?

Vel, den er kanskje litt sur, men ingenting med saken å gjøre?

Tja, det kan strengt tatt være at avtalen er ugyldig etter avtl. § 33, eller endog § 30. Har man gitt inntrykk av at alle betaler like mye (eller i alle fall en rettferdig andel) så kan det klart nok påvirke gyldigheten av avtalen om dette ikke stemmer. Men det kommer selvfølgelig an på hva som ble sagt og ikke.

Dersom leien for hele leiligheten er nøyaktig det samme som disse to til sammen, kan det også være grunnlag for å sette ned prisen etter husleielovens prisbestemmelse. Alternativt kan prisen sammen med momenter nevnt i forrige avsnitt være grunnlag for å sette avtalen til side eller endre den etter avtl. § 36.

Om det i denne saken faktisk er grunnlag for ugyldighet/revisjon vet jeg ikke, men det går alt for fort i svingene når man sier at "dette må du bare finne deg i, punktum finale".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror strømregninga er eneste jeg kan si noe på. Han har bare vært utrolig sleip og uærlig iforhold til leiesummen, men jeg skrev jo under på det.

Jeg tror eneste jeg kan ta han på er strømregningen. 1500-3000kr i måneden er ikke normalt.

I leiekontrakten sto det at leietaker holder eget strømabb. Han jeg bor med spurte gjentatte ganger etter hvilke strømleverandør vi hadde, og sa at han kunne fikse et billigere et hvis han fikk info. Men det ble bare utsatt med dårlige unskyldniger "Ja, skal se på det", "øh, noe med broren min blablbal, bullshit osv" "Må bare finne ut av ditt og datt"

Så det er garantert noe muffins med det, og en gang sa han at strømregninga kom på 18 000kr, og da sa vi at det må være noe feil, og at vi ville ringe inn til leverandøren og spørre før vi betalte noe, han tviholdt på at det var riktig, og sa at han hadde dobbeltsjekket det. Og at vi måtte betale for å ikke få purring osv. Vi lot være å betale, etter en uke kom han og sa at regninga bare ble på 834kr per pers, og vi var lettet.

Det er så mange sånne situasjoner som gjør at alt virker som muffens...

Endret av Zeelot
Lenke til kommentar

Tror jeg ville gjort sånn ca som følgende:

Send en forespørsel til Lillebror hvor du ber om at han fremviser fakturaer fra strømselskapet. Send denne forespørselen skriftlig, og ta vare på egen kopi av korrespondansen (kan sendes rekomandert hvis du vil være enda mer nøye på detaljer).

Hvis han nekter (alternativt lover å gjøre det, men ikke følger opp) så sett sammen ditt eget strømregnskap ut i fra hva du syntes er rimelig (baser deg gjerne på gjennomsnittstall fra strømselskap, statistisk sentralbyrå e.l. for en lignende leilighet. I verste fall kan du spørre en privatperson som har en leilighet som er ca lik). Summer hva du faktisk har betalt, mål dette opp mot ditt eget regnskap og fremsett et krav om økonomisk erstatning (som du etterhvert eventuelt kan klage inn for forliksrådet).

Dette vil ikke bli 100% nøyaktig, men er mest for å få opprettet en sak som han ikke lenger kan unnlate å forholde seg til. I sine tilsvar vil han måtte fremvise fakturaer, eller så vil nok ditt regnskap mest sannsynlig bli godkjent hvis det er sånn nogenlunde rimelig. Pass bare på to ting:

-Vær nøye på at du i kravet opplyser om hvordan ditt regnskap er satt sammen. Det må komme tydelig fram at dette er et regnskap du selv har satt sammen i fravær av skikkelig tall. Det må ikke se ut som at du presenterer dette som de "ekte" tallene.

-Vær nøye på at du i kravet begrunner denne måten å føre et strømregnskap på med at du har forsøkt å fremskaffe riktige tall, men at Lillebror ikke svarer på henvendelser (eventuelt ikke følger opp), og legg ved kopi av forespørselen du sendte han.

Lenke til kommentar

Er jo i utgangspunktet null trøbbel å få tak i utskrift av målerstandhistorikk/fakturahistorikk fra netteier og bruke det som kildegrunnlag.

Hvis du selv ikke har noe kundeforhold trodde jeg ikke at de uten videre ga ut personopplysninger om andre kunders historikk.

For å få dette nøyaktig må man også ha tall fra strømleverandør (for å få kilowatt-prisen), ikke bare netteier (som ikke trenger å være samme selskap). Hvis man da ikke engang vet hvem strømlevrandøren er begynner det å bli vanskelig.

Endret av Goggen 80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...