Gå til innhold

Ekstra fag på vitnemålet

koosepus

Anbefalte innlegg

Hei!

På Vg2 hadde jeg programfagene Matematikk R1, Fysikk 1, Psykologi 1 og Informasjonsteknologi 1.

Jeg går nå Vg3 Studiespesialisering og kommer til å ha fordypning i Psykologi 2 og Språk 3.

Men jeg har lyst til å ta Matematikk R2 som privatist til våren. Mitt spørsmål er: Hvis jeg stryker på eksamen i Matematikk R2, kan jeg velge at det ikke skal telle og at jeg da får vitnemål uten Matematikk R2, siden jeg tar det som et ekstra fag, altså i tillegg til de fagene jeg MÅ ha for å få vitnemål? Eller kan jeg ikke det, og jeg ender opp med kompetansebevis pga den?

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter du har tatt en privatisteksamen så må du selv kontakte din skole som gav deg vitnemål og spørre om du kan få lagt til den nye karakteren på vitnemålet. Og skolen som har uteksaminert deg vil da gjøre dette for deg. :)

Lenke til kommentar

Etter du har tatt en privatisteksamen så må du selv kontakte din skole som gav deg vitnemål og spørre om du kan få lagt til den nye karakteren på vitnemålet. Og skolen som har uteksaminert deg vil da gjøre dette for deg. :)

Takk for svar!

Jeg går nå siste halvåret av Vg3, og skal få førstegangsvitnemål til våren. Jeg har alle fagene på skolen nå, som vil føre til at jeg får godkjent vitnemål. Men jeg ønsker å ta R2 i tillegg til da andre fagene, altså ta eksamen nå til våren. Men vil jeg få førstegangsvitnemål, hvis jeg tar R2 som et ekstra fag?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så gjelder vitnemålet bare fag du tar på ordinær skole, og at fag du tar som privatist blir utstedt som kompatansebevis, altså du kan velge å ignorere de/den.

Men får jeg førstegangsvitnemål til våren da? Siden jeg tar R2 mens jeg ennå går på Vg3. Og hvis jeg stryker kan jeg velge å ikke ta den med på vitnemålet?

Lenke til kommentar

"

Du konkurrerer i kvoten for førstegangsvitnemål dersom du ikke fyller mer enn 21 år i året du søker opptak og

• har fått utstedt førstegangsvitnemål på normert tid i videregående opplæring, eller

• har generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag og studiekompetansefagene "

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html

Altså, så lenge du fullfører på normert tid (som regel 3 år, noen yrkesfagstudier bruker 4 år), og du ikke fyller 22 det året du søker opptak så skal alt være i orden. :)

Dersom du bestemmer deg for å ta opp flere fag etter du er ferdig med videregående, da vil du havne i ordinærkvoten (hvis de nye fagene du tar er opptakskrav for studiet du søker).

EDIT: Som sagt, hvis du stryker på R2 som PRIVATIST (jeg vet ikke helt hvilken ordning du skal ta faget under), så kan du velge å ikke ha den med ja.

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...