Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HD7900 + hdmi til tv = rare farger (feks hvit blir rosa)

Anbefalte innlegg

Driver å mekker på en stasjonær maskin her. Den funker greit, men når jeg kobler den til en 47" flatskjerm med HDMI får det noen minutter, så blir fargene rare. Det virker nesten litt som om en av fargene faller ut, slik at de ikke vises riktig. Feks blir alt hvitt til rosa.

Googla litt, og fant ut at flere hadde hatt lignende problemer. Å endre oppløsning hadde visst løst problemene ved flere anledninger. Jeg endret da oppløsningen fra 1920x1080 til 1776x1000. (Bare for å gå ned ett hakk i gangen). Akkurat samme resultat der og, så gikk direkte ned til 1600x900. Denne gangen tok det lenger tid før det ble rosa, og da det ble det gikk det noen sekunder før det gikk tilbake som normalt.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på det er brudd i den, det er den vi bruker fra Canal Digital-boksen til tven og der har vi aldri hatt noen problemer. Dessuten hadde vel feilen gjerne vært den samme uavhengig av oppløsning(?), men det er den jo ikke. Tar jo bare noen minutter, så kan jo teste læll..:)

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Med 5xxx serien var dette spesielt vanlig, men det skjer av og til med nesten samtlige kort gitt ut etter denne også. Hvis du ikke kjører lyd gjennom HDMI er det letteste å bruke en DVI kabel/DVI til HDMI konverter istedenfor hvis den første mulige løsningen ikke virker. Det er vistnok et kommunikasjonsproblem mellom skjermkortet og TVen. Når du kjører HDMI så skjønner ikke alltid TVen at det er en PC den mottar signaler fra. Jeg mener det er pga. at PCer bruker native RGB og TV, DVD, BluRay, etc bruker YCbCr.

Jeg er ikke 100% nå, men er mulig at du hvis bruker en HDMI til DVI konverter istedenfor motsatt (Altså at du fortsatt bruker HDMI port på skjermkortet, men plugger den i DVI på TVen) så kan dette gi samme problem. Bare sånn at du ikke tror du har prøvd en løsning som viser seg å ikke fungere.

Hvis en DVI kabel ikke er et alternativ så prøv å gå gjennom menyen til TVen og se om det er et sted under bildeinnstillinger hvor du kan velge at du mottar signaler fra en PC. Mulig det heter PC Mode/Gaming Mode. Prøv å google din TV modell og deretter PC Mode/Gaming Mode.

Endre Hz. Husker ikke helt hvor det er i Catalyst Control Center, men mener at der du endrer oppløsning skal du også kunne endre Hzen. Prøv å endre denne til alle de forskjellige valgene den lar deg velge og se om dette gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar

Hvis du har en ny intel socket med integrert skjermkort (intel hd graphics 4600 feks) vil jeg anbefale at du skrur denne av i biosen hvis du ikke bruker den. Driveren til disse grafikkløsningene har skapt problemer i nesten 1 år uten at intel har greid å fikse det.

Har også lest om andre som har problemer med nye nvidia kort. Her har akkurat de problemene du har beskrevet blitt løst ved å laste ned nyeste (beta) drivere til det aktuelle skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...