Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gulvlegger fraskriver seg ansvaret for legging av gulv

Jakoozie

Anbefalte innlegg

Hei. Leiligheten vår ble oversvømt i høst, og nå skal det legges nyttt gulv på forsikringsselskapets regning. Selskapet som er ansvarlig for gjenopprettingen ringte meg i dag, og informerte om at gulvet på visse steder er 3 cm skjevt, og at det vil kunne føre til stivhet i gulvet og så videre.

Fikk beskjed om å signere en ansvarsfraskrivelse. Er denne grei? Kan de gjøre den gjeldende mot en forbruker hvis det skulle oppstå mangler?

Avtaleteksten?

"Jeg bekrefter herved at jeg er informert om at eksisterende undergulv for parkett er for ujevnt til at det tilfredsstiller krav produsenten av ny parkett krever til undergulv.

Jeg aksepterer at feil og mangler, som for eksempel fremtidige spekker, kuvinger på ny parkett og lignende, som kan oppstå som følge av mangelfullt undergulv/varme ikke gir meg anledning til reklamasjon på utført arbeid/parkett."

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe poeng å legge ny dritt oppå gammel dritt! Her har enten materiale under svellet pga vannet, burde bli dekket av den samme forsikringen. Ellers så har det vert skjevt hele tiden. Det selskapet egentlig sier her er at gulvet er for skjevt og det er umulig med deres kompetanse / arbeidsinnsats å få lagt gulvet ordentlig. Spør du meg høres det ut som det er en del ting som må gjøres før man kan legge på gulv.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svar. Er det noen som har noen synspunkt på det juridiske her?

Underlaget er betong. Det har vært skjevt hele tiden da antakelig. Det har vært parkett der før.

Vi har vel egentlig tenkt at det ikke er nødvendig å gjøre noen operasjoner for å rette. Den parketten som lå der før flommen har ligget der i ti år, og var helt fin såvidt vi kunne kjenne. Håndtverkeren anslo at siden vi har varme i alle gulv ville treet "justere" seg innen seks måneder ca, og han trodde gulvet ville bli noe stivt i mellomtiden. Etter det trodde i alle fall han at det ikke ville være noe problem.

Har egentlig ikke lyst til å rette det opp. Er studenter med begrenset økonomi, og er ikke spesielt handy. Det som også er en faktor er at vi bor nå i en leilighet som vi leier på forsikringsselskapets regning. Hvis vi vil rette gulvet vil det kunne føre til en forsinkelse i gjenopprettingsarbeidet, som igjen vil kunne føre til at vi må leie leiligheten lenger, noe forsikringen ikke plikter å dekke.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Det juridiske er vell ganske klart. Om du ikke vil signere så må du finne noen andre til å gjøre jobben, siden de ikke vil ta på seg ansvar for skader som skjer som følge at gulvet i utgangspunktet er utenfor marginene. Dette er ikke noe de kan noe for, og om du vil ha garati på jobben så må du sørge for at gulvet det skal legges på er innenfor spesifikasjonene.

Ansvarsfraskrivelsen går direkte på skader forårsaket av denne feilen, og går dermed ikke ut over den generelle reklamasjonsretten?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og at jeg er forbruker vil ikke hjelpe meg hvis skjeivheten faktisk fører til en mangel? Er det håndverkertjenesteloven som gjelder?

Naturligvis ikkje. Firmaet nekter å ta ansvar fordi underlaget ikkje er godt nok. Underlaget er ditt ansvar. Enten må du godta dette eller fikse underlaget. Om du nekter å skrive under så får du ikkje ny parkett. Ihvertfall ikkje av dette firmaet.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svar. Er det noen som har noen synspunkt på det juridiske her?

Det juridiske er ikke så komplisert. De rettslige konsekvensene av å signere fremgår ganske tydelig av teksten. Om du signerer, godtar du at du ikke kan reklamere på feil/mangler pga. "mangelfullt undergulv/varme."

Lenke til kommentar

Burde de ikke ta dette med forsikringsselskapet?

At undergulvet av betong er skjevt er ikke som følge av vannskaden (med mindre det er telehiv i undergrunnen...) og dermed ikke forsikringsselskapets ansvar. Dette er boligeiers eget problem -men det kan kanskje være mulig å gå på tidligere eier (eierskifteforsikring?), eller utbygger om det er noenlunde nybygd.

Lenke til kommentar

Burde de ikke ta dette med forsikringsselskapet?

Ja, dersom det er forsikringsselskapet som betaler denne reparasjonen er det de som er oppdragsgiver og det bør være forsikringsselskapet som avgjør om denne reparasjonen uten avretting er god nok, og de bør som en profesjonell part kunne vurdere om en slik ansvarsfraskrivelse er OK eller juridisk på trynet.

Lenke til kommentar

Ja, dersom det er forsikringsselskapet som betaler denne reparasjonen er det de som er oppdragsgiver og det bør være forsikringsselskapet som avgjør om denne reparasjonen uten avretting er god nok, og de bør som en profesjonell part kunne vurdere om en slik ansvarsfraskrivelse er OK eller juridisk på trynet.

Hvis feilen var der fra før vannskadene oppstod er det langt fra sikkert at forsikringsselskapet er villig til å betale for oppretting av denne.

Da blir det nok TS selv som må avgjøre om han vil skrive under eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

^ Priim har faktisk et poeng her.

Siden dette er pusset(?) betong burde det være så og si rett. Hvor skjevt er det egentlig, hvis du ikke så noen problemer med det andre gulvet, kan du jo tenkte på det.

På en annen side! Jeg ville _aldri_ godtatt en slik ansvarsfraskrivelse, da det betyr at de nesten kan gjøre hva de vil. Jeg ville også undersøkt kostnadene ved å rette gulvet.

Lenke til kommentar

Gulvet hjemme hos modern er monsterskeivt, opptil 5 cm forskjell fra vegg til vegg enkelte plasser/rom. Likevel klarte jeg fint å legge gulvet selv med mer enn godkjent resultat. Parkett tilpasser seg jo etterhvert underlaget, og så lenge det ikke er alt for bratt tror jeg ikke du vil få noen problemer.

Det du bør passe på er at ansvarsfraskrivelsen du eventuelt underskriver kun går på mangler forårsaket av undergulvet, og ikke andre feil som kan skje av uforutsette årsaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...