Gjest medlem-1432 Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Hei, har en ford mondeo 97 modell, hatt litt problemer. (jeg er ikke veldig flink med bil) 1. Den ville ikke starte, hadde den på verksted. Byttet begge reimene i motoren pluss glødepluggene. (ene reima manglet) 2. Kjørte den fri for diesel rett etterpå. Måtte ha den inn til utlufting av motoren. Pluss at batteriet var tomt for strøm. Har kjørt noen timer etter for å få ladet opp batteriet igjen. 3. Dagen etterpå fikk jeg såvidt start på den neste morgen. 4. Nå i mårrest fikk jeg ikke start. Hva kan jeg gjøre for og få start? Regner med det var kulda. Var -15. Bør jeg få motorvarmer? Hvordan funker det? Tror ikke det er noe uttak på bilen for slikt. Kan jeg fikse det selv? Skal ha den inn på verksted igjen om noen dager, var en lekkasje en plass så skulle bytte en del. Noem med kjøle eller frostveska tror jeg. Det jeg egentlig lurer på kan jeg gjøre noe selv for å få start på den igjen, uten og tilkalle hjelp. Lurer på motorvarmer, og lurer også på om jeg skulle hatt batterilader. Men vet ikke hvordan noe sånt funker, eller hva jeg trenger. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Står den ute? Da er i så fall et godt batteri (da ikke av den billigste typen) og motorvarmer et must. Motorvarmer må installeres, og deretter vil du få denne pluggen du kobler til. Dette koster dog noen tusenlapper, men i et nordisk klima er det ikke annet en genialt Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Ja den står ute. Uff, flere tusen? Satse på mildvær snart i stedet, haha. Mener at batteriet skal være greit, men kan jo få det dobbeltsjekket. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Det at batteriet tapper seg fort kommer av at blybatterier ikke alltid klarer å lade seg opp igjen om de er blitt helt tomme flere ganger. Kjøp nytt batteri. De sølv-kalsiumbatteriene de har på Biltema er bra i kulda Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Har du et godt batteri, trenger du faktisk ikke motorvarmer. Men det er en fordel, siden du da sparer motoren for slitasje. Har selv ikke motorvarmer, men skulle gjerne hatt det for man får raskere varme i kupéen også. Kjøpte et brukt batteri på hugger'n i sommer for 200 kr, som bare var 1 år gammelt. Men det starter lett i -12 grader her. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Den nesten 16 år gamle Ford Galaxyen vi hadde før før sto utendørs i 13 år, var aldri noen problemer å starte den selvom det gikk 1 måned mellom hver gang noen startet den, kanskje det er noe annet galt? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Tipper batteriet er dårlig. Du kan måle 12v på batteriet og alt kan late til at det er i orden helt til du vrir om tenninga og batteriet kneler. Som alternativ til motorvarmer hadde jeg heller kjøpt en slik: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43525570&searchQuery=eloc Mye bedre enn defa som koster skjorta og varmer så godt som ingenting, i tillegg får du sirkulasjon. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Som flere poengterer her er det sannsynlig at batteriet er det svake punktet. Du kan selvfølggelig få belastningstesta batteriet, men om du ikke vet når batteriet vart bytta sist ville jeg vurdert å bytta det. Når du velger batteri bør du tenke deg litt om. Det er ikke sikkert at batteriet som kommer opp i en eller anna katalog er det mest ideelle. Jeg ville valgt det kraftigste batteriet det er plass til. Amperetimetallet (Ah) litt om batteriets egenskaper, men høy kaldstartstrøm (oppgitt i xxxA CCA, EN, SAE, DIN osv) er det aller viktigste. Her er det gjerne snakk om en litt småsliten dieselmotor i nordisk klima, få ting setter strengere krav til batteri enn akkkurat det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Takk for svar, i dag har bilen startet fint.(var mildere i dag) Skal få byttet dieselfilter og se om det løser problemet, før jeg eventuelt kjøper nytt batteri. Endret 14. januar 2014 av medlem-1432 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå