Gå til innhold

Trenger hjelp til å bygge enkel, men "lengelevende" PC til ca 4500,-

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli mange år siden jeg har bygget en PC fra scratch, og jeg er derfor ganske utdatert når det gjelder hva som er ålreit og hva som ikke er ålreit av komponenter. Trenger derfor hjelp.

Lillebroren min på 10 år vil ha seg en stasjonær PC. Den skal hovedsakelig brukes til spilling, men ikke de mest krevende spillene (det går mest i typen Lego Star Wars osv.)

Han har ca 4000-4500 kr til rådighet, og han trenger "alt" utenom skjerm (altså selve PCen, mus og tastatur). Tenker også å kjøpe noe som han kan oppgradere senere, altså sette inn et nytt grafikkort når han vil spille mer krevende spill, muligheter for å sette inn SSD, bytte hovedkort osv. Er det fortsatt sånn at merke-PCer (av typen HP, Packard Bell osv) som man typisk får kjøpt på Elkjøp og Expert ikke egner seg så godt for oppgradering?

Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merke-PC'er er typisk vanskeligere å oppgradere, så det beste er å bygge selv. Hvis du skal bygge selv, ville jeg ha satset på et Intel basert oppsett. Jeg har satt opp et forslag der du kan oppgradere minne og skifte CPU (opp til og med Core i7) uten å bytte hovedkort. Delene er fra Dustin home og har fri frakt:

post-88193-0-50118400-1389638239_thumb.png

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det oser ikke akkurat kvalitet av det hovedkortet, men det kan jo tenkes at det er en viss levetid på det med noe så basic som det den CPUen faktisk er. PSUen ville jeg byttet ut, den er ikke god i det hele tatt.

Corsair CX430 har jo fått gode anmeldelser. Kilder på at den er dårlig?

7790 koster vel bare en hundrelapp mer enn 7750 og gir langt bedre ytelse.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Man bør legge litt penger i hovedkortet, da det gjerne er den viktigste komponenten i maskinen. Sats enten på toppmodell chipset fra Intel, eller samme type chipset som brukes i PCer men for bedriftsmarkedet. vPro sertifiserte hovedkort kan være et godt alternativ her.

Edit: for multimedia-PC gikk jeg for et hovedkort fra Supermicro, chipsettet var den gang toppmodellen fra Intel (X38). Denne produsenten retter seg utelukkende mot profesjonelle brukere, og min multimedia-PC er nå 6 år. Den lever i beste velgående. Filserveren min har et hovedkort med 975X chipset (MSI 975X Platinum PowerUp Edition), forgjengeren til X38, hovedkortet kom i 2006. Også filserveren fungerer prikkfritt den dag i dag.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Man bør legge litt penger i hovedkortet, da det gjerne er den viktigste komponenten i maskinen. Sats enten på toppmodell chipset fra Intel, eller samme type chipset som brukes i PCer men for bedriftsmarkedet. vPro sertifiserte hovedkort kan være et godt alternativ her.

Hvordan skal han ha råd til et hovedkort til 1000kr på et oppsett til 4500?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan skal han ha råd til et hovedkort til 1000kr på et oppsett til 4500?

4500 kr blir for lite, enkelt og greit. ASUS Q87M-E dukker for meg opp som et alternativ. Dette hovedkortet støtter vPro, noe som betyr at når vPro er satt opp, kan maskinen fjernstyres så lenge maskinen er koblet til strøm og nettverk. Pluss at dette chipsettet er et alternativ for PC-produsenter som bygger PCer for bedriftsmarkedet. Og det teller mtp. trådstarters ønske om en PC som skal ha lang levetid. Det er verdt å legge litt ekstra penger på bordet for kvalitet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Nå tar jeg utgangspunkt i priser hos Dustin home:

Radeon 7790 koster kr 146 mer http://www.dustinhome.no/product/5010675165/gigabyte-radeon-hd7790-1gb/

Bedre strømforsyning koster minst kr 100 mer http://www.dustinhome.no/product/5010462162/ocz-modxstream-pro-500-watt-psu/

Dobbelt så stor harddisk koster kun kr 184 mer http://www.dustinhome.no/product/5010617329/seagate-barracuda-2tb-7200rpm-sata-600-64mb/

Dobbelt så mye minne koster kun kr 289 mer http://www.dustinhome.no/product/5010598525/corsair-8gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl9-2x4gb/

Slik kan en fortsette i det uendelige.

"Lillebror" på 10 år har ca 4000-4500 kr til rådighet. Mitt forslag inneholder deler av enkel og grei kvalitet. I Norge har vi 5 års reklamasjon som sikrer oss som forbrukere.

PgUp sitt forslag om Radeon HD 7790 er det eneste rådet i denne tråden som har en viss verdi. Siden "lillebror" spiller spill av typen Lego Star Wars osv, er det imidlertid ikke behov for sterkere skjermkort enn HD 7750. Når en skal begynne med tyngre spill, kommer selv HD 7790 til kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Corsair CX430 har jo fått gode anmeldelser. Kilder på at den er dårlig?

Vel, alle produkter får gode anmeldelser, med mindre de har blitt hypet til himmels på forhånd. 17% gir CX-serien en stjerne på newegg, det er ganske mye i min bok. Dessuten må du også huske på at enheten er billig - de som tester legger ikke listen for gode karakterer like høyt som en enhet til tre ganger prisen.

Sier ikke at maskinen sprenger den første uken, men til en maskin som er ment å vare i mange år er ikke dette et alternativ jeg ville anbefalt.

http://www.dustinhome.no/product/5010654969/antec-hcg-520-520w-power-supply/ det kan være et alternativ blant dustins sortiment.

Mulig jeg generelt er fordumsfull mot mindre enheter i dagens marked, men magefølelsen min sier meg at man har sluttet med å lage gode enheter under 5-600w. Entusiastene som bare MÅ ha kvalitet pleier gjerne å ha maskiner som drar mer enn dette. Sånn sett kanskje det ikke har så mye å si her, man ender kanskje opp med noe midt på treet uansett.

Lenke til kommentar

Vel, alle produkter får gode anmeldelser, med mindre de har blitt hypet til himmels på forhånd. 17% gir CX-serien en stjerne på newegg, det er ganske mye i min bok. Dessuten må du også huske på at enheten er billig - de som tester legger ikke listen for gode karakterer like høyt som en enhet til tre ganger prisen.

Anmeldelsene på newegg er ikke fra eksperter, men fra helt vanlige kunder. 84% gir CX 430M fire stjerner eller mer. Kun 9% gir en stjerne, og når en leser denne tråden kan en kanskje forstå hvorfor. De som anbefaler etter synsing og magefølelse vil det alltids finnes en hvis andel av. CX 430M driver fint en Core i7 og et GTX 770.

Selv har jeg en HTPC med 3GHz AMD Athlon II X2, 4GB RAM, 1 x SSD, 2 x HDD, DVD og Radeon HD 7750 på en no-name 240W strømforsyning.

Link til newegg http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817139049

• Liker 1
Lenke til kommentar

Anmeldelsene på newegg er ikke fra eksperter, men fra helt vanlige kunder. 84% gir CX 430M fire stjerner eller mer. Kun 9% gir en stjerne, og når en leser denne tråden kan en kanskje forstå hvorfor. De som anbefaler etter synsing og magefølelse vil det alltids finnes en hvis andel av. CX 430M driver fint en Core i7 og et GTX 770.

Selv har jeg en HTPC med 3GHz AMD Athlon II X2, 4GB RAM, 1 x SSD, 2 x HDD, DVD og Radeon HD 7750 på en no-name 240W strømforsyning.

Link til newegg http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817139049

Ja, men helt vanlige brukere greier å si hvorvidt en strømforsyning er god eller dårlig dersom det er ytterpunktene. Forøvrig er det feil PSU du linker til, den der heter 430M - ikke 430. DETTE er den korrekte (anmeldelsene gjelder for CX-ikke-M-serien ser det ut til) http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817139026

Vis meg gjerne reviews som sier at CX430w er overlegen konkurrentene. Det JEG leser er at innmaten er midt på treet kvalitetsmessig, at ytelsen er ganske god, og at prisen er en av faktorene som gjør at man kan anbefale den. Det er sikkert en grei deal alt tatt i betraktning, men noen GOD enhet er det ikke.

Ja, den vil nok greie å drive GTX770 + en i7, men om den holder i 5 år gjenstår å se. Det kunne vært interessant å sette denne i en foldingrigg med 500w trekk fra veggen (innenfor ratingen) 24/7 og sett om den varte i et par år. En kvalitetsenhet greier nemlig såpass.

Lenke til kommentar

Ja, men helt vanlige brukere greier å si hvorvidt en strømforsyning er god eller dårlig dersom det er ytterpunktene. Forøvrig er det feil PSU du linker til, den der heter 430M - ikke 430. DETTE er den korrekte (anmeldelsene gjelder for CX-ikke-M-serien ser det ut til) http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817139026

Vis meg gjerne reviews som sier at CX430w er overlegen konkurrentene. Det JEG leser er at innmaten er midt på treet kvalitetsmessig, at ytelsen er ganske god, og at prisen er en av faktorene som gjør at man kan anbefale den. Det er sikkert en grei deal alt tatt i betraktning, men noen GOD enhet er det ikke.

Det er rett PSU jeg linker til, mens du linker til feil. Du linker til CX 430, og ikke CX 430M som jeg har foreslått. Dette står helt klart og tydelig i overskriften på newegg, og fremgår også av bildet av PSU'en.

Det er ingen som har hevdet at CX 430M er overlegen konkurrentene, men det er en grei PSU til en fin pris. Den er god, men det er ikke en "super ekstra entusiastmodell",

Hvorfor i all verden skal du sette denne i en foldingrigg med 500w trekk fra veggen? Det er den ikke ment for.

At PSU'en varer i 5 år til det den er tiltenkt kan du være rimelig sikker på. Det er som tidligere nevnt 5 års reklamasjonsrett i Norge, og ikke en eneste seriøs butikk ville ha solgt en enhet hvis den ikke var grundig dokumentert og testet.

Her er for øvrig en seriøs test av strømforsyningen http://www.legitreviews.com/corsair-cx430m-modular-power-supply-review-what-25-can-buy_2169/8

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rett PSU jeg linker til, mens du linker til feil. Du linker til CX 430, og ikke CX 430M som jeg har foreslått. Dette står helt klart og tydelig i overskriften på newegg, og fremgår også av bildet av PSU'en.

Det er ingen som har hevdet at CX 430M er overlegen konkurrentene, men det er en grei PSU til en fin pris. Den er god, men det er ikke en "super ekstra entusiastmodell",

Hvorfor i all verden skal du sette denne i en foldingrigg med 500w trekk fra veggen? Det er den ikke ment for.

At PSU'en varer i 5 år til det den er tiltenkt kan du være rimelig sikker på. Det er som tidligere nevnt 5 års reklamasjonsrett i Norge, og ikke en eneste seriøs butikk ville ha solgt en enhet hvis den ikke var grundig dokumentert og testet.

Her er for øvrig en seriøs test av strømforsyningen http://www.legitreviews.com/corsair-cx430m-modular-power-supply-review-what-25-can-buy_2169/8

Greit, jeg ser det står en enslig M der - da er det nok M-varianten selv om det slett ikke er noe tomrom mellom CX430 og M "egentlig". Lett å bli lurt av slike leifer. M-varianten ser bedre ut enn den vanlige basert på karakterene, så den er vel helt grei blant alternativene.

Selvsagt er den ment for 500w trekk fra veggen - de 430w-ene er det som går inn i datamaskinen. Ved en effektivitet på 85% trekker den 505W fra veggen når det går 430W inn til komponentene. Enhver strømforsyning er selvsagt ment å skulle tåle ratet belastning over tid, noe annet er lureri. For korte belastninger har man peak-rating.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill, folkens, selv om jeg må innrømme at jeg falt ut etterhvert :)

Det kom kanskje ikke godt nok frem i åpningsinnlegget, men dette er ment som en slags "intro" til PC-verdenen for broren min. Han har ikke mer enn 4500,- å bruke på det, og det er derfor nødt til å bli noe basic. Han er dog flink til å spare, så jeg ser for meg at han ønsker å oppgradere maskina "bit for bit" ettersom tiden går, og det er derfor det er viktig at den er holdbar (mtp. oppsett og komponenter).

Omnithunder: Likte oppsettet ditt, og lurer på om jeg gjør det enkelt og går for det, bare at jeg tar tipset til PgUp, og går for HD7790 istedenfor HD7750.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er den ment for 500w trekk fra veggen - de 430w-ene er det som går inn i datamaskinen. Ved en effektivitet på 85% trekker den 505W fra veggen når det går 430W inn til komponentene. Enhver strømforsyning er selvsagt ment å skulle tåle ratet belastning over tid, noe annet er lureri. For korte belastninger har man peak-rating.

Foldingrigg 24/7 i 5 år med 500W fra veggen er ikke normal bruk. Selvfølgelig tåler den ratet belastning over tid, men det er ikke å forvente at den skal klare dette 24/7 i 5 år.

Lenke til kommentar

Desto større grunn til å legge litt mer i et godt hovedkort.

Du har fortsatt ikke skjønt poenget med budsjett? Tror du virkelig at seriøse nettbutikker selger "dritt"? Hovedkortet han har fått anbefalt er et godt hovedkort til hans bruk. Vi snakker ikke om en "entusiast gamer edition", ei heller en profesjonell arbeidsstasjon eller 24/7 server med krav til oppetid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går an å sløyfe operativsystemet og heller kjøre en versjon fra tpb (eventuelt ubuntu). 900kr spart betyr litt ellers, f.eks. kan du oppgradere disken litt til denne: http://www.dustinhome.no/product/5010750607/seagate-desktop-3-5-sshd-1tb-sata-600/ - så får du hvertfall inn en smakebit på SSD.

PSU-diskusjonen blir vi vel aldri enige om her, men noe av det du sparer kan du bruke på f.eks. denne: http://www.dustinhome.no/product/5010549951/seasonic-m12-ii-520w-modular-psu/

8GB minne er også kjekt å ha i disse dager: http://www.dustinhome.no/product/5010598525/corsair-8gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl9-2x4gb/

Hovedkortet burde duge med den pentium'en der, selv om det er et spinkelt design.

Lenke til kommentar

Foldingrigg 24/7 i 5 år med 500W fra veggen er ikke normal bruk. Selvfølgelig tåler den ratet belastning over tid, men det er ikke å forvente at den skal klare dette 24/7 i 5 år.

Normal bruk, neivel - men det står ingen forbehold noe sted. Uansett er det vel OT å ta den diskusjonen her, så foreslår den debatten legges død :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...