Gå til innhold

[Løst] Får ikke tilgang til det ene raid 5 etter flytting til ny maskin

Teza

Anbefalte innlegg

Føler det eneste raid 5 eller 6 gir er sikkerhet mot at 1 disk eller 2 slutter å fungere.

De beskytter ikke mot feil i partisjoner eller filsystem eller annen feil som gjør innholdet på diskene uleselige. (Det problemet jeg akkurat opplevde)

Har nå satt opp en løsning hvor mine datamaskiner og mobile enheter kontinuerlig synkroniseser mot en nettbasert lagringsløsning.

I tillegg blir denne nettbaserte lagringen kontinuerlig synkronisert mot filserveren min.

Så blir en fil oppdatert eller lagt til på en av enhetene vil den kontinuerlig bli oppdatert på de andre uten at jeg må løfte en finger.

Dersom jeg gjør endringer i en fil vil alle versoner av denne filen i tillegg ligge tilgjengelig på den nettbaserte lagringen, hvor de gamle versjonene forsvinner etter 720 dager.

Hvilken som helst fil kan også deles fra hvilken som helst enhet.

Sikrere og mer fleksibelt enn raid 6 ;)

post-148160-0-79974200-1390072566_thumb.png

Og skulle raidkortet ryke er alle dataene likevel lett tilgjengelig på harddiskene uten å måtte kjøpe ny raidkontroller.

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man mye data og mindre enn 100Mbit upload, så er skytjeneste håpløst å bruke. Det er min mening da.

Det BESTE å bruke for å sikre data er nok ZFS, men da må man ha hjelp eller være ganske stødig på "linux"

For de som vil ha brukervennlighet, og vil ha dataen tilgjengelig på windowsmaskinen man bruker til daglig, så er skikkelig raid bra. Backup til en server på nettverket med flere filversjoner og div katalog opplegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg holder på å sette opp en noe tilsvarende løsning. Jeg har to servere hjemme der den ene er arbeidshest, backuppoint for alle bærbare og devicer, etc. Det som trengs å ta vare på her tas backup av igjen på en egen dedikert backupserver som kjører raid 6.

Denne backupserveren brukes som offsite-backup i vennekretsen min. Dvs. at jeg kjører backup av mine egne data til min egen backupserver, men også til en eller flere kompiser. Og mine kompiser kjører sine backuper inn på min backupserver.

Grunnen til at vi har vår egen lille skyløsning er kontroll over egne data, hastighet/oppetid, samt kapasitet (flere TB).

Tror dette skal være en god løsning og så sikkert som mulig.. så får vi se om teori og praksis stemmer etterhvert ;)

Lenke til kommentar

Har man mye data og mindre enn 100Mbit upload, så er skytjeneste håpløst å bruke. Det er min mening da.

Alt etter behov, har 250gb kritiske dokumenter i nettskyen.

Dataene blir ikke flyttet frem og tilbake hele tiden så det holder rikelig med 25mbit linje for min del.

Mindre viktige filer, ca. 1tb, blir liggende på raid5 kombilert med backup lagring til harddisker som ikke er koblet til noen maskin.

Filmer og lignende er det bare å laste ned igjen hvis de forsvinner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...