Gå til innhold

[Løst] Får ikke tilgang til det ene raid 5 etter flytting til ny maskin

Teza

Anbefalte innlegg

Har en Adaptek 5805 med to raid 5 montert.

Det ene fungerer men det andre kommer opp som raw eller ukjent filsystem.

Begge raidene vises når kontrolleren booter, og skal fungere ihht. til kontrolleren.

Har prøvd verify/fix på dette raidet uten feilmeldinger.

Slik vises begge raidene i windows.

post-148160-0-28585600-1389634752_thumb.png

post-148160-0-72580300-1389634768_thumb.png

post-148160-0-02833600-1389635033_thumb.png

Begge raidene fungerte før flytting.

Hvordan kan jeg ordne dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Windows påstår at fil systemet er RAW kan bety at FAT (File Allocation Table) er skadet, men det er ikke sikkert. Har du muligheten til det, prøv å kjøre en Linux live versjon, f. eks. Ubuntu eller noe slikt og sjekke der.

En annen ting er at Adaptec kortet sier: Data space: 3,633 TB og Parity space: 1,816 TB. Så for meg virker det som det ene arrayet ikke funker. Kan ta feil da, men .....

Og hvor store er hver disk?

Lenke til kommentar

array size fix, skjult meny i bios til controlleren, kan denne benyttes i dette tilfellet eller vil det gjøre vondt verre?

3 disker av 2Tb. Har ikke mulighet til å kjøre linux.

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Helt ærlig, jeg vet ikke om array size fix kan hjelpe,men du må vel kunne kjøre live Ubuntu? Det er en versjon som kjører fra CD/DVD, du trenger ikke å installere noe.

Men med 3 HDD på 2TB, hvordan kan du ha 2 x RAID5 med det oppsettet? Etter det jeg vet, er dette ikke mulig da et RAID5 array trenger3 HDD? :huh:

Lenke til kommentar

OS har ikke noe å si når du har dedikert RAID kort, skal funke i alle OS så lenge du har drivere installert.

Vil gjette på at FAT er skadet av en eller annen grunn, da kan slikt skje.

Men hvis du ikke får til gang til filene du har på RAID5, kan du prøve å sjekke med EaseUS Data Recovery og se hva du kan hente ut.

Eller du kan prøve Testdisk som kanskje kan fikse FAT.

Lenke til kommentar

Det må da finnes en grense på hvor ofte den loven skal slå til i løpet av 4 dager.

Har hatt et samlebånd med pc problemer siden søndag men er halvveis oppe og går igjen.

Det jeg stusser litt på er at raidet med 3 disker kommer opp som 3 partisjoner, skulle ikke controlleren ordnet det slik at programmer kun skal kunne se den som en disk?

Lenke til kommentar

Jo, kontrolleren skal sette raidet med 3 disker til et volume, eller det skal dukke opp som en disk i Windows. Så ser du raidet som 3 partisjoner i Windows, da er det noe galt. Jeg hadde et Adaptec 6805 kort, men det gikk ad dundas pga høy temperatur. Dog funket det fint i både Windows 8.1 og Windows 7 før det tok kvelden.

Hvis du sjekker via kontroller programmet i Windows, hva ser du da?

Lenke til kommentar

Det kan også tyde på et "broken" raid5 array. Altså det er noe galt med en disk i raid5 arrayet. Men jeg synes det er litt rart at 5805 kortet ikke gir deg noen beskjed om at en disk har "falt" ut av raidet.

Det har skjedd hos meg at en disk har feilet, men da har jeg fått beskjed om dette fra raid kortet, selv Intel ICH9 raid BIOS ga meg advarsel om slikt.

Hva sier Adaptec kontroller in WIndows om "Status" til raid arrayet? Altså det bildet du la ut i første post, men som viser Status fanen.

Lenke til kommentar

Alt ser normalt ut i bios og ingen problemer vises under status.

Test disk er benyttet for å reparere partisjonen men er ikke i stand til å fikse disken.

Kan heller ikke vise filer eller mapper.

Har en betalt verson av GetDataBack, men den ligger selvsagt lagret på dette raidet sammen med alle mine andre kjøpte programmer og dokumenter.

Prøver EaseUS Data Recovery nå og trial versonen har etter 7 minutter funnet 258749 filer og det er 13 timer(?) igjen av søket...

Håper og er litt optimistisk foreløpig.

post-148160-0-05608500-1389912964_thumb.png

Edit:

Det som er surest er at jeg kjøpte backup løsning for 250Gb på lørdag og skulle føre over de viktigste filene på søndag. Søndag gikk alt rett vest, hovedkort, skjermkort og strømforsyning måtte byttes for å komme i gang igjen...

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Tja, hvis jeg ikke tar feil så tillater EaseUS Data Recovery trial kun recovery av 5GB. Vil man redde mer data, må man betale. Uansett, rart at 5805 kontroller ikke ser raid5 oppsettet når det programmer gjør det.

Som Nizzen sier, Areca kontroller ruler, derfor byttet jeg fra Adaptec til Areca og raid6. Der har jeg de viktigste filene mine. I tillegg tar jeg backup på eksterne disker.

Lenke til kommentar

Har Acronis sine programmer, men kommer ikke til å bruke mere tid på å prøve og reparere raidet.

Ved hjelp av EaseUS Data Recovery (takker så meget for tipset!) fikk jeg hentet ut alle dataene.

Driver nå og rydder i filene og klargjøre for opplasting til cloud, deretter vil jeg slette raid5 og sette opp speiling av to disker for dokumenter. (antar det ikke er mulig å speile over 3 like disker?)

Hvis mulig ønsker jeg derfor å sette opp den siste disken for å ta over dersom den ene av de speilede diskene skulle ta kvelden.

Kontinuerlig oppdatering mellom telefon, cloud, filserver og hovedpc skulle gi mer enn nok sikkerhet av dataene mine.

I tillegg vil 5 Gb av de siste endrede dokumenter være mulig å hente ned fra cloud drive hvis jeg skulle ha lagret over noe ved en feil.

Lenke til kommentar

Driver nå og rydder i filene og klargjøre for opplasting til cloud, deretter vil jeg slette raid5 og sette opp speiling av to disker for dokumenter. (antar det ikke er mulig å speile over 3 like disker?)

Bare hyggelig å hjelpe det lille jeg kunne. Men hva mener du med speiling? Tenker du på software raid eller raid via 5805 kortet? Du kan sette opp 3 disker som RAID1E på 5850, vil gi litt ekstra sikkerhet, men vil anbefale RAID6, dog krever dette min. 4 disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...