Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboer med fastlønn "tvinges" til å skal signere for timeslønn.

Th0mas86

Anbefalte innlegg

Hei.

Min samboer har et problem på jobben, så jeg spør om hjelp for å vite hvilke rettigheten hun har.

Siden april 2013 har hun jobbet fulltid for en klesbutikk. Hun har en arbeidskontrakt på 100% stilling og fastlønn. Før nyttår kom ledelsen med beskjed om at hun får beholde fastlønna si, men at enkelte måneder må hun belage seg på å jobbe mye (170-180 timer), mens andre måneder må hun belage seg på å jobbe mindre (130-140) timer. Hun får selvfølgelig heller ikke overtid de månedene hun jobber mye, da gjennomsnittet skal tilsvare fulltid (162,5 timer). Dette er garantert så de skal utnytte henne mindre de månedene etter jul som er rolige, og mer de månedene som er hektiske, dvs sommer og før jul.

Dette var irriterende, men noe hun godtok fordi hun fikk beholde fastlønna.

Nå har ledelsen slengt ut en ny kontrakt, hvor de vil hun skal skrive under på timebetalt. Dvs at hun i gjennomsnitt skal jobbe fulltid på årsbasis, men problemet er nå at enkelte måneder vil hun ha utbetalt for lite timer, og vil derfor få lavere lønn. Dette er et problem, fordi vi har bolig, og at vi da må leve på smertegrensa enkelte måneder.

Kan hun nekte å skrive under på denne?

Endret av Th0mas86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei arbeidsgiver kan ikke endre kontrakten med mindre hun godtar. Hvis hun ikke godtar og arbeidsgiver står på sitt må hun sies opp, få den lønnen hun har krav på ut oppsigelsestiden og så eventuelt bli "tilbudt" jobben på nytt med en ny kontrakt.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei arbeidsgiver kan ikke endre kontrakten med mindre hun godtar. Hvis hun ikke godtar og arbeidsgiver står på sitt må hun sies opp, få den lønnen hun har krav på ut oppsigelsestiden og så eventuelt bli "tilbudt" jobben på nytt med en ny kontrakt.

Så det at hun ikke godtar betingelser som gjorde at hun i utgangspunktet sa til jobben er nå en oppsigelsesgrunn?

Hva med at man må jobbe kjempemange timer noen måneder uten overtid, er det liksom bare greit? Når jeg jobbet i dag fikk jeg overtid etter å ha passert 162 timer eller 36 timer i uka, uansett om jeg bare var ekstrahjelp om sommeren.

Lenke til kommentar

Så det at hun ikke godtar betingelser som gjorde at hun i utgangspunktet sa til jobben er nå en oppsigelsesgrunn?

Hva med at man må jobbe kjempemange timer noen måneder uten overtid, er det liksom bare greit? Når jeg jobbet i dag fikk jeg overtid etter å ha passert 162 timer eller 36 timer i uka, uansett om jeg bare var ekstrahjelp om sommeren.

At hun nekter å endre kontrakten er selvsagt ikke oppsigelsesgrunn, men enkelte arbeidsgivere kan være meget kreative på dette punktet...

Og ja, man kan med fastlønn risikere å måtte jobbe overtid uten lønn. Da gjerne som en klausul i kontrakten som sier at overtid er "bakt inn" i lønnen og hvor de tar høyde for et visst antall timer pr. år som man da ikke får noe ekstra betalt for dersom man faktisk må jobbe de timene.

Lenke til kommentar

En arbeidsgiver kan selvfølgelig ikke si opp noen som nekter å godta regler som bryter med arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar

Hvis det er manglende oppdragsmengde i de måndene bedriften ønsker at din samboer kun jobber 130-140 timer er vel det en gyldig grunn for oppsigelse, og for en "endringsoppsigelse" som denne nye kontrakten i praksis er.

Ved en slik oppsigelse kan man kreve at den følger visse regler. Blant annet er regler om ansenitet sentrale i sånne prosesser, i forhold til hvem som skal sies opp (og hvem som skal sies opp først), men til syvende og sist er selve oppsigelsesgrunnen gyldig. Man kan ikke kreve lønn hvis det ikke finnes arbeid.

Det at bedriften formelt har lov er ikke det samme som at dette nødvendigvis vil være til bedriftens beste. Ta kontakt med tilittsvalg /ansatt-representant, og se om dere kan komme fram til en avtale med bedriften.

Foreslå noen konstruktive alternativer og finn ut om det ligger noe mer bak. Hvis bedriften faktisk ønsker at man skal jobbe 160 timer i snitt i året, OG de ikke ønsker å betale overtid skjønner jeg ikke hvorfor de går bort fra faste måndeslønner med gjennomsnittsberegning hvis dette faktisk var noe de ansatte godtok. Da får jo bedriften akkurat det de ønsker. Det høres ut som at det kan ligge noe mer bak, som et ønske om å redusere stillingene samtidig. Har bedriften gitt noen begrunnelse for den siste endringen?

Endret av Goggen 80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...