V. Haugen Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Du får ti av disse kraftkildene på et riskorn, og hundrevis av dem på et mobildeksel.– Mikro-vindmøller vil lade fremtidens mobiler Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Vi kan legge til at el-biler kanskje kunne dratt nytte av en slik løsning på taket også? Jeg ser ingen smiley, så jeg spør: var det seriøst ment eller bare en klikkgenerator for forumet? 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Metallet "nickel" heter nikkel på norsk. Nikkel er ingen legering, men et grunnstoff. Nikkel brukes minst mulig i berøringsflater, fordi mange lett utvikler nikkelalergi. Har man først fått nikkelallergi vil selv det å ta på vannkraner og dørhåndtak bli en umulighet uten hansker. Tilstanden er livsvarig. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Jeg ser ingen smiley, så jeg spør: var det seriøst ment eller bare en klikkgenerator for forumet?Jeg regner med at han mente at vindmøllene skulle samle strøm når bilen står stille, ikke når den kjører. To andre ting jeg har tenkt på er: * Solceller. Hvorfor i alle dager lages ikke mobilene med solceller? * Gyro-generatorer som lader mobilen når man går/rister den. Dette vil nok gi betydelig bedre effekt ved risting enn disse idiotiske vindmøllene. Endret 13. januar 2014 av Tåkelur 1 Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Jeg ser ingen smiley, så jeg spør: var det seriøst ment eller bare en klikkgenerator for forumet? Konseptet er jo genialt under medvind i orkan styrke da. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Konseptet er jo genialt under medvind i orkan styrke da. Et godt gammeldags seil er i så fall laaangt mer effektivt ... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Jeg regner med at han mente at vindmøllene skulle samle strøm når bilen står stille, ikke når den kjører.Godt poeng, men det forutsetter jo at man ikke bruker garasje, men parkerer der bilen er mest værutsatt, og likevel skal det mye til at det blir noen målbar lading. To andre ting jeg har tenkt på er: * Solceller. Hvorfor i alle dager lages ikke mobilene med solceller? Fordi telefoner ofte oppbevares i mørke lommer og fordi det krever ganske store solceller for å få noe særlig ladeeffekt. En solcelle på størrelse med et A4-ark kan gi ca 20 Watt ladeeffekt. Skjønt så store telefoner løser jo problemet med at folk oppbevarer telefonen i lomma... Men man må fortsatt sitte i direkte sollys for å få full ladeeffekt. Innendørs vil den antagelig lades fortere ut enn den lades opp. * Gyro-generatorer som lader mobilen når man går/rister den. Dette vil nok gi betydelig bedre effekt ved risting enn disse idiotiske vindmøllene.Det kan nok fungere men også her trengs det en kraftig generator og mye bevegelse. Sammenlign gjerne med demo-ergometersykler. De man klarer å trå rundt 100 watt ut av når man tar skikkelig i i noen sekunder. Å yte 10 watt i en bevegelsegenerator en times tid vil være en god treningsøkt. Hvorfor ikke bare fortsette med god gammeldags fornybar vannkraft rett fra stikkontakten? Endret 13. januar 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
V. Haugen Skrevet 13. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2014 Metallet "nickel" heter nikkel på norsk. Nikkel er ingen legering, men et grunnstoff. Nikkel brukes minst mulig i berøringsflater, fordi mange lett utvikler nikkelalergi. Har man først fått nikkelallergi vil selv det å ta på vannkraner og dørhåndtak bli en umulighet uten hansker. Tilstanden er livsvarig. Fikset! (nikkel) - takk for tips. :-) Det skal for øvrig være snakk om en nikkellegering. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Nå har jeg en gammel mobiltelefon, og etter å lades en time med en lader der det står 5V/350mA så holder den i mange dager. Jeg har ikke peiling på hvordan dette sammenlignes med at et "A4-ark kan gi ca 20 Watt", men kanskje noen kan regne det ut? Jeg lagde en smart løsning for biler: 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Nå har jeg en gammel mobiltelefon, og etter å lades en time med en lader der det står 5V/350mA så holder den i mange dager. Jeg har ikke peiling på hvordan dette sammenlignes med at et "A4-ark kan gi ca 20 Watt", men kanskje noen kan regne det ut? Jeg lagde en smart løsning for biler: håper du bare tuller å kjønner at det ikke funker, for man kan ikke bryte en naturlov... en propell som blåser in i et seil som er festet tilo samme båt/ ting kommer til å stå stille. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 håper du bare tuller å kjønner at det ikke funker, for man kan ikke bryte en naturlov... en propell som blåser in i et seil som er festet tilo samme båt/ ting kommer til å stå stille. Faktisk så vil den gå litt fremover pga luften som blir trykket ut på sidene. De testet det i Mythbusters, men det var jo ikke akurat effektivt Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 håper du bare tuller å kjønner at det ikke funker, for man kan ikke bryte en naturlov... en propell som blåser in i et seil som er festet tilo samme båt/ ting kommer til å stå stille.Nå håper jeg du tuller. 1. Ja, jeg tuller, fordi kraften som genereres av vindmøllen ikke er tilstrekkelig. 2. Og fordi "pedalviften" selvsagt er utrolig ineffektiv. Pedalene burde bare vært festet direkte til hjulene. 2. Men nei, om det er strøm i batteriet vil ikke bilen stå i ro. Fordi den vifta som som suger luft inn tar ikke lufta bakfra, men ovenifra. Hele poenget med designen er at røret er bøyd. Om vifta hadde sugd inn luft bak og blåst den på seilet hadde ikke bilen bevegd seg noe særlig. Det bøyde røret er et helt genialt prinsipp som jeg har tenkt ut selv og er veldig stolt av! Det er ikke tull, det er en genial løsning på problemet "blow your own sail". Tilbe meg! Lenke til kommentar
zerosixzero Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 En elbil står oftere stille enn i bevegelse. Og det er DA den lades. Dere får jo lov å tenke bittelitt før dere kommenterer. Ikke noe feil med en elbil som lades med vind og sol når den står parkert. Desverre blir det nok for lite energi om man bruker bilen til dagpendling. Tror nok kinetisk energi virker bedre for mobiler ja. Men for å generere nok energi der må telefonen da bli en del tyngre. De fleste har jo mobilen i vindfrie miljøer som i lommen under dagens gang. Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Forstår ikke dette behovet for å utvikle nye, ekstremt upraktiske og ineffektive løsninger til å lade mobilen. Hvis det er så sinnsykt viktig å få bedre batteritid, lag mobilene litt tykkere og med et større batteri. Bærer heller på en mobiltelefon som er 2 mm tykkere enn i dag, enn å drasse rundt på et solcelle- eller vindmølledeksel i tilfelle jeg trenger mer strøm. Lenke til kommentar
G Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Artig utvikling av tråden Ingen har kommet med fisehumor enda. Fantastisk. Det første jeg tenkte på når jeg åpnet artikkelen. Her kan man altså få vind fra prump, også kan man ha en etterbrenner i form av brenselcelle for fis som lager el-kraft. Lenke til kommentar
st3ff3n87 Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Konseptet er jo genialt under medvind i orkan styrke da. Et godt gammeldags seil er i så fall laaangt mer effektivt ... Bortsett fra når man skal panikkbremse Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Bortsett fra når man skal panikkbremse Snu seilet..? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 håper du bare tuller å kjønner at det ikke funker, for man kan ikke bryte en naturlov... en propell som blåser in i et seil som er festet tilo samme båt/ ting kommer til å stå stille.Nå håper jeg du tuller. 1. Ja, jeg tuller, fordi kraften som genereres av vindmøllen ikke er tilstrekkelig. 2. Og fordi "pedalviften" selvsagt er utrolig ineffektiv. Pedalene burde bare vært festet direkte til hjulene. 2. Men nei, om det er strøm i batteriet vil ikke bilen stå i ro. Fordi den vifta som som suger luft inn tar ikke lufta bakfra, men ovenifra. Hele poenget med designen er at røret er bøyd. Om vifta hadde sugd inn luft bak og blåst den på seilet hadde ikke bilen bevegd seg noe særlig. Det bøyde røret er et helt genialt prinsipp som jeg har tenkt ut selv og er veldig stolt av! Det er ikke tull, det er en genial løsning på problemet "blow your own sail". Tilbe meg! la ikke merke til det, men det er fortsatt er det sinsykt unødvendig, hadde hvert mere efektift å bare sette en vindmølle på taket og koble den til batteriet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg