Gå til innhold

På jakt etter nye PC-Høytalere, totalt nybegynner...


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Som tittelen tilsier er jeg på jakt etter nye PC-høytalere, men jeg har særdeles liten kompetens på området. - Jeg er på det stadiet at jeg tenker "jo større høytalere, jo bedre ytelse" , men som med alt, så må man ikke la seg lure av utseendet!

 

Pr. nå har jeg Sony SRS-D5 Active Speaker System og ca hatt dem i ett år. Men jeg merker at de ikke klarer å yte på det nivået jeg ønsker. Jeg synes lyden forsvinner for fort, om det gir mening?

Ja, jeg er særdeles kresen når det kommer til lyd. Et komplett og balansert lydbilde er viktig, men det er viktig at bassen kan skrus opp slik at man virkelig kan kjenne det når man, f.eks gamer. Ved siden av det er musikk en stor del av hverddagen, dermed: gode høytalere er et must!

 

Grovinndeling av hvilke områder høyttalerne har blitt brukt så langt:

 

Gaming (Der har SRS-D5 gitt overraskende god ytelse. Man føler skuddene fly godt om øret ! )

Klassisk musikk

Pop

Metall

Hip/Hop

Rock

Elektronika

Filmmusikk/Episk

 

Noe på en hver planet med andre ord. Så jeg trenger et sett med PC-høytalere som kan gi dette, for en god pris. Design og merke kan vike så lenge ytelsen er god!

 

Har helst ikke lyst til å krype over 2000,- , men dersom dette er totalt urealistisk får jeg vel bare finne en løsning på det. Lyd er trossalt et område som kan investeres like mye i, som bil.

 

Etter litt leting har jeg funnet følgende . Edifier S530. Noen som har erfaring med disse? - De lå godt i prisområdet + at ut fra det jeg kan se virker de OK.

 

Samtidig la en kompis av meg frem disse:
http://www.hifiklubben.no/Products/argon-c1-sub640-hoyttalersystem-32287/

 

evt:
http://www.hifiklubben.no/Products/argon-sub640-subwoofer-31721/

sammen med

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-6340a-aktiv-hoyttaler-31739/

som også blir rundt 2000,- dersom jeg forstår det riktig at man får et par av argon 6340.

 

Jeg tenker umiddelbart at jeg må ha en sub for å få den ytelsen jeg ønsker. Eller er jeg helt på bærtur?

 

Alle tips og anbefalinger tas i mot!

På forhånd, takk :D

Endret av Flaskekork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste 2.1 høytalersett i klassen under 2000kr er

Corsair Gaming Audio Series SP2500

 

EDIT: Og det låter meget bra og spiller mer enn høyt nok til å irritere vettet av både famile og naboer.

 

heh...heh... me likey! - spesielt det med bassen!

Men, det fyller så langt bare det ene behovet, hvordan er det så med følgende:

 

Kan du si noe om hvordan musikk låter på disse?

Jeg håper også bassen er justerbar?

Vil du si at lydbildet er balansert?

 

(så leser jeg denne :

http://techreport.com/review/20900/corsair-gaming-audio-series-sp2500-2-1-speakers/2

og må si: jeg liker det jeg leser!)

 

Har du noen andre å anbefale, som runder over 2000,- marken også?

Endret av Flaskekork
Lenke til kommentar

Argon 7450A og 7460A fra HiFI klubben låter veldig fint. De har innebygget D/A-konverter og kan kombineres med en subwoofwer, eksempelvis Argon sine egne.

 

Da kryper plutselig prisen opp på 3000,-

Og det er da om jeg skulle gått for 7450A, + den billigste subben de har.

Eller vil du si at subben ikke er så viktig, og at et par 7450 vil gi samme/bedre/Annerledes ( i så fall hvordan) enn f.eks Corsair-anlegget som ble foreslått over.

Lenke til kommentar

Et 3" element som sitter i Corsair sitt sett vil ikke kunne gjengi mellomtone/mellombass troverdig. Til gaming er settet bra, til musikk for en musikkelsker er det heller dårlig. Personlig ville jeg ha valgt Argon 7460A, og heller spart opp til en sub som du kan kjøpe senere.

 

Musikalsk vil Argon 6340A og Argon SUB 640 slå det meste til kr 2000. Totalpris blir kr 1996.

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-6340a-aktiv-hoyttaler-31739/

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-sub640-subwoofer-31721/

 

Går du opp litt i pris, så bytter du sub til Argon SUB 840. Totalpris blir da kr 2396.

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-sub840-subwoofer-31727/

 

Høyttalersettet din kompis anbefalte har ikke aktive høyttalere, og krever egen forsterker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et 3" element som sitter i Corsair sitt sett vil ikke kunne gjengi mellomtone/mellombass troverdig. Til gaming er settet bra, til musikk for en musikkelsker er det heller dårlig. Personlig ville jeg ha valgt Argon 7460A, og heller spart opp til en sub som du kan kjøpe senere.

 

Musikalsk vil Argon 6340A og Argon SUB 640 slå det meste til kr 2000. Totalpris blir kr 1996.

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-6340a-aktiv-hoyttaler-31739/

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-sub640-subwoofer-31721/

 

Går du opp litt i pris, så bytter du sub til Argon SUB 840. Totalpris blir da kr 2396.

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-sub840-subwoofer-31727/

 

Høyttalersettet din kompis anbefalte har ikke aktive høyttalere, og krever egen forsterker.

 

Takk for tipset! Hvis jeg skulle valgt noe, så ville jeg nok gått for din sistnevnte kombinasjon, altså den til 2396,- . Lydmessig virker de som det mest "seriøse" og den beste kombinasjonen av det jeg ønsker.

 

Det eneste jeg ser, sånn umiddelbart, som kommer til å bli et irritasjonsmoment er at voluminnstillingene gjøres bak på høytalerne.

 

Med høyttalerne jeg har nå sitter jeg konstant og tweaker, og skrur for å få den beste lydopplevelsen, nei max er ikke alltid det beste har jeg funnet ut av. De knappene ligger lett tilgjengelige foran på venstre sattelitt.

 

Før hadde jeg alt bare stående max på høytalerne og gjorde alt fra pcen, til jeg fikk et tips om at jeg ikke burde gjøre dette da det gikk på bekostning av høyttalerne. (correct me if I'm wrong)

 

Dersom du virkelig skulle anbefalt noe, så ville du heller sagt noe, a la dette?

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-sub10-subwoofer-31730/

+

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-7460a-aktiv-hoyttaler-31749/

 

Begynner å skjønne at jeg muligens må ut med mer enn 2000,- .... Får vel legge til at min maksimale og ytterste maksgrense er 5000,- , men det skal sies at jeg virkelig må bli solgt dersom jeg skal ut med så mye penger.

Endret av Flaskekork
Lenke til kommentar

Du kan fint sette høyttalerne på 2/3 volum og styre volumet fra 0 - 2/3 fra pc'en. De gangene du skal spille høyere gir du bare litt mer gass på baksiden av høyttalerne.

 

Jeg ville som tidligere sagt ha valgt Argon 7460A, og heller ventet litt med sub.

 

Hvis du skal ha så voldsomt lydtrykk fra pc'en, så kjøp deg heller en forsterker/receiver på finn.no. Da kan du velge og vrake i ordinære passive høyttalere, både brukte og nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan fint sette høyttalerne på 2/3 volum og styre volumet fra 0 - 2/3 fra pc'en. De gangene du skal spille høyere gir du bare litt mer gass på baksiden av høyttalerne.

 

Jeg ville som tidligere sagt ha valgt Argon 7460A, og heller ventet litt med sub.

 

Hvis du skal ha så voldsomt lydtrykk fra pc'en, så kjøp deg heller en forsterker/receiver på finn.no. Da kan du velge og vrake i ordinære passive høyttalere, både brukte og nye.

 

 

Nå tror jeg finpussen kommer, en kompis av meg påpekte

Argon 7460A har allerede mye bass, hvorfor ikke investere i noen med mer diskant,(f.eks. 7350A v2) i og med jeg uansett ønsker en sub i tillegg.

 

Personlig merker jeg det kribler i lommeboka med tanke på kombinasjon av 7460A og SUB10. Jeg vil bare være sikker på at det jeg gjør er et godt kjøp.

 

Jeg skal ta turen til HiFi-klubben iløpet av uka for å prate litt der også :)

Lenke til kommentar

Bestilte nettopp dette her som Pc anlegg.

 

http://www.hifiklubben.no/Products/cerwin-vega-ve-5m-kompakt-hoyttaler-64574/

 

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-da2v2-digital-forsterker-61251/

 

Er veldig spent på den forsterkeren. Den virker lovende med sub utgang å i det hele tatt. Liten fin sak krysser jeg fingrene for.

 

Litt skeptisk til de høyttalerene, men regner med at de gir bang for the buck :p Kjenner jeg Cerwin riktig.

 

Jeg syntes det blir så mye ledninger å tjerv med disse aktive pc pakkene. Noen spiller vanvittig bra, men jeg liker ikke adaptere eller tynne ledninger. Gitt bort eller kasta utrolig mye sånt opp igjennom årene.

 

Bruker det lydkortet her på Pcn http://www.komplett.no/creative-sb-recon3d-fatal1ty-pro/650786#!tab:info Overraskende god lyd i det lydkortet. Lydkort på pcn har MYE å si det og.

Lenke til kommentar

Sant nok, lite gjennomtenkt kommentar av meg. Ikke at jeg aner hva en D/A konverter er, men det fant jeg ut av med google.

 

I den forstand er det alle funksjonene du får på et slikt lydkort. THX truestudio, Dolby didgital og litt sånn ymse. Noe av det fungerer også kun via optisk. Mye justering osv og da må lyden gå via lydkortet.

 

Ellers er hodetelefon utgangen helt vill og det er vært prisen kun på det. Jeg betalte 699,- for lydkortet og er enda meget fornøyd. Hatt det i snart 2år. Hatt/har en del Asus lydkort også og de er kjedelige i forhold. Du får ikke skrudd lyden høyt nok med mindre du går for noe i 1500,- klassen.

 

Bestilte pc stereoen min natt til torsdag og fikk det fredag morgen. Sinnsyk levering fra hifiklubben! Koblet til pcn med optisk kabel og det spiller som et helvette. Ikke den ryddigste lyden, men jeg har hatt Cerwin vega før. Savner en del fyldighet så at jeg kobler til en sub i løpet av kvelden er ikke utenkelig. At det spiller høyt uten vrenging er hvertfall helt sikkert. Meget fornøyd! Forsterkeren anbefales og høyttalerene får en bob-bob vurdering. At det spiller fletta av Elkjøp pc-stereo er hvertfall helt sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestilte nettopp dette her som Pc anlegg.

 

http://www.hifiklubben.no/Products/cerwin-vega-ve-5m-kompakt-hoyttaler-64574/

 

http://www.hifiklubben.no/Products/argon-da2v2-digital-forsterker-61251/

 

Er veldig spent på den forsterkeren. Den virker lovende med sub utgang å i det hele tatt. Liten fin sak krysser jeg fingrene for.

 

Litt skeptisk til de høyttalerene, men regner med at de gir bang for the buck :p Kjenner jeg Cerwin riktig.

 

Jeg syntes det blir så mye ledninger å tjerv med disse aktive pc pakkene. Noen spiller vanvittig bra, men jeg liker ikke adaptere eller tynne ledninger. Gitt bort eller kasta utrolig mye sånt opp igjennom årene.

 

Bruker det lydkortet her på Pcn http://www.komplett.no/creative-sb-recon3d-fatal1ty-pro/650786#!tab:info Overraskende god lyd i det lydkortet. Lydkort på pcn har MYE å si det og.

 

Jeg kjøpte meg 7460A og må si jeg er veldig fornøyd så langt!

Var litt uheldig ved at de jeg fikk først hadde øldeagt diskant i den passive høytaleren, så det ble litt av en bæretur. But I digress!

Jeg må si jeg liker lyden! Veldig crisp og fin sånn sett! Men jeg må få kjøpt en sub fordi jeg liker mye bedre å ha en fylde i lydbildet mye heller enn å ha en crisp lyd. Det betyr ikke at det ikke er god bass i disse høytalerne, men problemet er, for å få den frem må volumet opp, og det medfølger mye mer diskant i.e. skjærende lyd, og det liker jeg ikke.Henger også sammen med at jeg fort merker at ørene irriteres av at lyden er så crisp uten at det er høyt en gang... *the cons of sensitive hearing*

 

Så for å utbalansere dette må jeg ha en sub for å kunne få bassfølelsen jeg er ute etter, uten å måtte sittte med følelsen av at jeg kutter opp sneglehuset mitt. I og med jeg er student må jeg gå for det billigste beste, value for money. Så det blir nok uansett argon-serien der og.

Det jeg lurer på er jo om jeg skal gå for SUB840 eller SUB10. Da jeg pratet med HiFi-klubben fikk jeg påpekt at SUB840 hadde mer presis bass, mens SUB10 var bedre for hjemmekino for å gi den buldrefølelsen.

Problemet er jo da, jeg faller under begge kategoriene. Jeg ønsker begge deler.

 

Jeg vil at når jeg gamer så skal det kjennes i kroppen om noe går *boom*, uten at jeg må ha volumet på 100%. På den annen side så skal det sies at jeg hører mer på musikk, mye mer også. Men der er jeg også glad i at jeg kjenner bassen i kroppen, og igjen, uten det skal måtte være høyt.

 

Noen påpeker at SUB10 vil dermed være dårligere til musikk, treigere. En annen mente at jeg såvidt vil merke forskjell på disse. Noen som har flere ting å påpeke i denne saken så jeg får den beste subben for meg?

 

Takk for responsen så langt, den har hjulpet masse ! :)

Endret av Flaskekork
Lenke til kommentar

Lydmessig vil nok SUB840 gi det beste resultatet. Sitter selv med en 10" i mitt oppsett, men den blir sannsynligvis byttet inn i en 8" ganske snart. For meg er det viktigere å ha sammenheng i lydbildet enn maks "dunk". Nå skal det sies at jeg har et relativt kraftigere oppsett i utgangspunktet, med Dali 5005 som fronthøyttalere i et 7.1 oppsett.

Lenke til kommentar

Lydmessig vil nok SUB840 gi det beste resultatet. Sitter selv med en 10" i mitt oppsett, men den blir sannsynligvis byttet inn i en 8" ganske snart. For meg er det viktigere å ha sammenheng i lydbildet enn maks "dunk". Nå skal det sies at jeg har et relativt kraftigere oppsett i utgangspunktet, med Dali 5005 som fronthøyttalere i et 7.1 oppsett.

 

Hadde du hatt mulighet til å gå litt inn i pros og cons ved begge ?

Det virker som om 840 gir et bedre kontinuerlig lydbilde, dersom jeg forstår deg rett mens SUB10 mer gir max rumle-følelse?

 

I og med begge er 100watt så burde jo begge ha like mye punch sånn sett.

Eller for å være presist , 80-100 watt max (840) og 100-150 watt max (SUB10).

Annen forskjelle er jo frekvensgangen som på 840 er på 40-200 Hz og på 10 35-150 Hz.

Siden 840 har større spenn, er derfor den regnes som mer presis? eller ligger det i størrelsen på basselementet, mindre element gir mindre bevegelse som igjen gir mer presisjon?

 

Skal uansett be om å få høre på begge når jeg er på hifi-klubben neste gang. Men greit å få noen input så jeg har noe spesifikt å høre etter også.

Endret av Flaskekork
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Til alle som videre kommer til å være nysgjerrige på forskjellen mellom 840 og 10.

 

Jeg var nå nylig på HIFI-klubben og fikk demonstrert begge. Det at 840 er mer "presis" er en ren myte fikk jeg da avklart. Der det ligger er rett og slett i at 840 kun lager de dype basslydene, mens 10 faktisk kommer ned i mørkeste frekvensene. Av den grunn virker 840 mer "presis", fordi man ikke får den buldrefølelsen i kroppen (på samme måte).

 

For min del var det derimot ikke tvil, sub10 var den jeg skulle ha. For en fantastisk bass den gir!

Den kan trossalt justeres så den tilpasser det lydbildet en selv ønsket, og det er utmerket for min del. Jeg hører på masse forskjellig musikk, så det å kunne justere bassen opp/ned og justere på crossover er utmerket! Jeg kan dermed høre en bassfattig låt uten at bassen pumper ut mye lyd, mens at jeg fortsatt kan skru ordentlig opp bak og rive ned huset! Dette er en sub jeg er SÆRDELES fornøyd med!
Er du dog i tvil ta turen til HIFI-klubben og få begge demonstrert. Utrolig behjelpelige de som jobber der :)

Det jeg kan si, liker du å føle den gode bassen i kroppen, kjøp sub10, liker du heller å bare ha "illusjonen" av bassbildet i musikken kjøp sub840.

Lenke til kommentar

Har hatt Argon 7350A (mk I) aktive høytalere selv i et par år, og de er absolutt å anbefale. Det er selvfølgelig begrenset hvor nyansert og rom-ristende bassen klarer å bli med et 5" element, men jeg har aldri trengt mer bass enn de kan gi meg, og du trenger absolutt ikke en sub til normal desktopbruk med mindre du trenger enormt basstrykk av en eller annen grunn. Lyden er veldig god og melodisk, litt dypere enn en helt nøytral høytaler (jeg har en DAC/amp + Beyerdynamic DT-880 (600 Ohm) hodetelefoner som er veldig presise og nøytrale å sammenligne med. De er high-end type veldig anbefalt rundt 2000-2500kr). De fleste høytalere er dypere enn nøytral i min erfaring, det som låter best (så lenge du stopper leeenge før du kommer til type Beats by Dr. Dre nivå. De er overbassede skrotprodukter hvis du ikke skjønte det).

 

Så lenge du ikke er audiofil vil du være veldig fornøyd med disse tror jeg. Hvis du er så kresen må du nok ha forsterker + sub + høytalere de ikke selger på en stand på The Gathering :p

 

Grunnen til at jeg havnet på 7350A var at jeg letet etter et alternativ til Audioengine 5 (høyt anbefalt i prisklassen rundt 2000,-) som var tilgjengelig her til lands.

 

En ting er de er utrolig pene PC-høytalere uten element-dekselet (mine er hvite). De har volumkontroll på fronten av høyre høytaler hvis du har bruk for det. De kan også lade ipod/mobil etc via en 5v USB kontakt hvis man har bruk for sånt :) Eneste bakdelen som PC-høytalere er at de trenger signal før de "slår seg på" så hvis det har vært stille noen minutter så tar det et sekund før lyden kommer, men det kan du vel forvente fra utstyr som ikke er direkte laget for PC-av typen Logitech etc.

 

Og det sier vel seg selv at et produkt av denne typen gruser lignende høytalersett fra diverse museprodusenter etc. Jeg har som mange andre også hatt et Logitech z2100 2.1 (e.lign.) sett en gang i tiden og det er natt og dag fra et par gode 2.0 høytalere (som 7350A er).

 

Ps. Du trenger høytalerkabel i tillegg (mellom høytalerene), og enten en RCA <-> Minijack eller en minijack <-> minijack kabel mellom pcen og line-in på høytaler.

 

http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article643664.ece

Endret av rhym
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt Argon 7350A (mk I) aktive høytalere selv i et par år, og de er absolutt å anbefale. Det er selvfølgelig begrenset hvor nyansert og rom-ristende bassen klarer å bli med et 5" element, men jeg har aldri trengt mer bass enn de kan gi meg, og du trenger absolutt ikke en sub til normal desktopbruk med mindre du trenger enormt basstrykk av en eller annen grunn. Lyden er veldig god og melodisk, litt dypere enn en helt nøytral høytaler (jeg har en DAC/amp + Beyerdynamic DT-880 (600 Ohm) hodetelefoner som er veldig presise og nøytrale å sammenligne med. De er high-end type veldig anbefalt rundt 2000-2500kr). De fleste høytalere er dypere enn nøytral i min erfaring, det som låter best (så lenge du stopper leeenge før du kommer til type Beats by Dr. Dre nivå. De er overbassede skrotprodukter hvis du ikke skjønte det).

 

Så lenge du ikke er audiofil vil du være veldig fornøyd med disse tror jeg. Hvis du er så kresen må du nok ha forsterker + sub + høytalere de ikke selger på en stand på The Gathering :p

 

Grunnen til at jeg havnet på 7350A var at jeg letet etter et alternativ til Audioengine 5 (høyt anbefalt i prisklassen rundt 2000,-) som var tilgjengelig her til lands.

 

 

Som sagt så landa jeg på 7460A og SUB10 og jeg angrer ikke et millisekund på valget!

Jeg er så alt for glad i musikk, og min musikksmak går alt fra klassisk, til opera, til 80's cheese, til metall , til pop, til filmmusikk, til rock, til hiphop and the list goes on... det var derfor utrolig viktig for meg med et sett høytalere som klarer å gjengi det ultimate lydbildet for hver sin sjanger. Derfor ble bassen i bare 7460A for lite for min del... Nå hører ikke jeg på særlig basspregede *dunk*låter men det er UTROLIG gøy å skru opp på subben og se bildene dette ned fra veggen når man setter på en slik låt... hvis du ikke klarer glise av slikt er du et særdeles rart menneske! :D

 

Om jeg er audiofil er vanskelig å si, men jeg merker nyanser og er opptatt av et perfekt lydbilde... men er nok ikke så ekstrem som veldig mange andre. Tror at neste gang jeg oppgrader må jeg kjøpe meg en ordentlig forsterker, tar meg selv i å konstant justere på bassens crossover og volum, fra låt til låt.

Gode øreklokker , støydempende, er også på ønskelista ;)

 

Argon er billig og vanvittig kvalitet for pengene, et fantastisk kompromis for studenter ! - og ja, de gir alle andre høytalere til samme pris juling ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...