Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fordommer og diskriminering av innadvendte personer

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ofte leser man at peroner som mister livet som følge av kriminelle handlinger, eller trafikkofre som i denne saken er "utadvendte og sosiale" og dermed hyggelige.

Er utadvendte og sosiale mennesker mer verd enn andre, siden det legges vekt på det? Om det var en innadvendt og usosial person ville de vel neppe nevnt det og hvertfall ikke at det var en hyggelig person.

I vår opplyste tid burde man kanskje vite litt bedre, nå som man jo har begynt å akseptere alle typer mennesker også med psykiske vansker som likeverdige.

Jeg vet litt om dette, fordi jeg selv er temmelig usosial og innadvent med asperger som barn osv. Men de få som kjenner meg, regner meg likevel som veldig grei og bra person.

Så det jeg mener, er at det blir litt tankeløst å framheve noen som hyggelige og bedre, fordi de anses som sosiale og utadvente. Har opplevd mye av den holdningen også i arbeidsliv og andre steder. Folk mener du "må være sosial og sånn og sånn" ellers er du ikke kjekk og hyggelig og de ser ned på deg.

Anonymous poster hash: c7526...461
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Menneskelig verdi er et litt teit konsept, egentlig, sånn bare for å få den ut av veien. Det er udefinert og upresist og ikke spesielt nyttig i noen sammenheng.

Ellers, tja. Hva teller mest for andre, at du er snill og grei og trivelig på innsiden, eller at du faktisk gjør trivelige og greie ting for og med andre mennesker?

Lenke til kommentar

Jeg satt akkurat og tenkte på (nesten) det samme når jeg så i VG at de identifiserte det andre ofret.

Den 13 år gamle jenta var svært vakker, og det folk fokuserte på var da "vakker, vakker, vakker".

Jeg vet at de selvfølgelig ikke mener (hvertfall ikke rett ut) at stygge mennesker er mindre verd - men det er faktisk implikasjonen av utsagnene.

Vi kan gå rundt og late som om alle mennesker er like mye verd, men vi vet alle at det ikke er slik. Så ja, pene og utadvente mennesker nyter mer respekt, troverdighet og trigger mer sympati i folk. Det er etterhvert et godt kjent faktum i psykologien hvor man har tatt for seg folk i f.eks jobbsammenheng, eller straff og dom. Stygge mennesker blir ikke bare dømt oftere, de får også lengre straff for samme handling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de ikke skulle trukket frem positive personlige egenskaper, hva skulle de ellers skrevet? At hun hadde glansfullt hår?

Poenget er å skrive noe positivt som beskriver personen slik at de som leser kan danne seg et bilde av hvordan de var. Var hun vakker? Da skriver de det. Var hun sosial og godt likt? Da skriver de det. Var hun verken sosial eller vakker? Da skriver de om andre positive trekk som omtenksom, flink til noe eller whatnot. Disse tingene kommer ofte fra de pårørende og er de positive tingene de sterkest assosierer med den som har gått bort.

Selv sure, mishandlende grinebitere som aldri har utført en positiv handling i sitt liv får "gode ord" når de dør.

Endret av Feh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

At noen er "utadvendte, sosiale, hyggelige, pene og ekstremt flinke i Ludo" er ting man skriver når man gjerne vil legge på noen positive adjektiver, men ikke egentlig kjenner vedkommende. Altså er det en høflig formalitet, og denne tråden er i så måte et greit eksempel på hvorfor man ikke umiddelbart berømmer de innadvendte - de har åpenbart både tid og lyst til å ta høflighetsfrasene om tragisk avdøde småjenter personlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...