Gå til innhold

Windows vil ikke finne CD-rom

Anbefalte innlegg

Windowsen min vil ikke finne CD-romene mine. Eller brennerene for den slags skyld. Har prøvd systemgjenoppretting, søke etter ny maskinvare, og andre ting. Søker jeg etter maskinvare, så sier den kun at det er en feil med maskinvaren. Dette skjer med alle Cd-romene mine. :grumpy: Har ikke peiling på hvorfor dette skjer! Har Windows XP Professional. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å sette cd-romene over på den andre IDE kanalen? (hvis begge cd-rom står på samme ide kabel?)

Kan jo kanskje være den ene IDE kanalen som har tatt kvelden...., men det høres mest ut som om ide kabelen står feil, hvis da kabelen ikke har en "tapp" på begge kontakt ender slik at det ikke er mulig?

Siste som jeg kommer på, er om du har forandret Master/Slave oppsett på cd-rommene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cfOgpBusmt

cable select kan funke litt dårlig noen ganger.. sett jumperne på harddisken din til master og cdrom til slave. husk at det lønner seg å ha en harddisk og en cdrom på en kanal. f.eks ikke to hdd på en kanal, og en cdrom på en kanal.

Lenke til kommentar
cable select kan funke litt dårlig noen ganger..

Ja, det forutsetter at kabelen "støtter" dette. Har dårlig erfaring med de "gamle" 40/40 kablene, men skal fungere fint med de nye 40/80 kablene (aka. DMA66/100/133 kabler).

sett jumperne på harddisken din til master og cdrom til slave. husk at det lønner seg å ha en harddisk og en cdrom på en kanal. f.eks ikke to hdd på en kanal, og en cdrom på en kanal.

Det lønner seg å ha to enheter med tilnærmet samme accesstid/responstid/timinger på samme kabel. Det vil vanligvis si to harddisker eller to dvd/cd-rom/rw.

Men ulik overføringshastighet (f.eks. DMA100 og DMA33) gjør ingenting, forskjellen her er mindre enn f.eks. forskjellen i aksess-/responstid mellom en harddisk og cd-rom.

Selv om det er to enheter på en kabel, så kan kun 1 enhet aksesseres om gangen. Så ved vekselvis aksessering av to enheter på samme kabel vil operasjonen sinkes av den høyere akesstiden/responstiden til den tregeste enheten, fordi aksess til den andre (raskere) enhenten må vente til aksessen til den trege enheten er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...