Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på søndagstillegg?

Tmz

Anbefalte innlegg

Heisann

I Juleferien jobbet jeg hos Kiwi blandt annet for å finnansiere en tur jeg skal med på skolen utpå våren. Jeg jobbet 5 fulle vakter, og fikk kun utbetalt 3300 som jeg synes virker veldig lite. Av de 5 vaktene var det også en søndag, og jeg mistenker at jeg ikke har fått noe tillegg på denne søndagen, jeg vet at kiwi ikke gir kveldstillegg med mindre man har 40 arbeidstimer den gjeldene måneden, men man har vel rett til helligdagstillegg uansett?

Butikken jeg jobbet i er 2 timer unna der jeg bor også, siden jeg tilbringet julen hjemme hos mine foreldre, så har heller ikke noen lønnslipp. En annen ting er at jeg ikke vet hvor mye skatt jeg betaler heller da jeg ikke trengte å levere noe skattekort. Men siden jeg gikk på skole i hele fjor og hadde en inntekt på rundt 20 000 ifjor vil jeg tippe at jeg ikke betaler all verden...

Jeg har en timelønn på ca 140 kroner, husker ikke helt men er ihvertfall ikke mindre, så det skulle gitt meg en lønn på minst 5250 brutto uten tillegg, så virker som det har skjedd noe feil her....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er lønnen betalt i år er det vel brukt elektronisk skattekort.

Dette reguleres av kontrakten, så det er umulig for oss å si noe sikkert om. Stort sett er både kveld og helg regulert av samme UB-bestemmelser, så om du ikke har krav på kveldstillegg har du nok ikke krav på helgetillegg.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt om det er good will i fra skatteetaten sin side eller om det faktisk er noe der. Men jeg vet at lønnen frem til Februar kan kjøres på samme tabell som fjoråret viss det ikke er vesentlig lønnsendring. Lønnen i fra Mars er første som det kreves 50% trekk på.

Er alltid noen som er treige å levere inn skattekortet, men i år kommer det elektronisk :)

Lenke til kommentar
Arbeidsgiverne skal trekke skatt i samsvar med skattekortet. Leveres ikke skattekort, skal det trekkes 50 prosent av lønn, sykepenger, foreldrepenger, dagpenger under arbeidsløshet og arbeidsavklaringspenger, og 30 prosent av pensjons- og andre trygdeytelser, med mindre arbeidsgiver ikke har mottatt skattekortopplysningene på annen måte, for eksempel elektronisk.

Arbeidsgiver er faktisk pålagt til å trekke 50% uten skattekort.

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Kunngjoringer/Skattekort---skattetrekk-og-forskuddsskatt-for-2013/

Lønnen i fra Mars er første som det kreves 50% trekk på.

Februar er første mnd. med pålagt 50% uten skattekort.

(om ikke noen endringer 2014 da)

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver er faktisk pålagt til å trekke 50% uten skattekort.

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Kunngjoringer/Skattekort---skattetrekk-og-forskuddsskatt-for-2013/

Februar er første mnd. med pålagt 50% uten skattekort.

(om ikke noen endringer 2014 da)

Det stemmer, jeg mente lønnen i fra Februar som blir utbetalt i mars :-)

Lenke til kommentar

Helligdagstillegg gjelder vel normalt kun røde dager med mindre annet er bestemt i kontrakten? Har liten tro på at Kiwi opererer med 100% tillegg på søndager, eller noen form for tillegg i det hele tatt ettersom mange av butikkene har brustadbu i tillegg til hovedbutikken.

Lenke til kommentar

Jeg fikk tilbakelevert skattekort når jeg sluttet der i sommer, for tiden i romjulen fikk jeg beskjed om at skattekort ikke var nødvendig, nettopp pga de har det elektronisk. Lønningsdatoen er den 10. så fikk utbetalt lønn 10. januar. Om utbetalingen var lav pga høyt skattetrekk så gjør det egentlig ingenting da, jeg har det ganske romslig økonomisk akkurat nå, men vil alikevel være sikker på at utbetalingen er riktig.

Det er kanskje ikke 100% men på en kveldsvakt tjente jeg 2500,- tidligere, men da var jeg alltid over de 52 timene som kreves i måneden, trodde det var søndags+kvelds tillegg og at kun kveldstillgget falt bort hvis man havnet under 52 timer.

Husker ikke nøyaktige tall på lønnslipp men hvis vi sier timelønna var 142*100%*7,5=2130 også kommer kveldstillegg oppå der igjen, det var forskjellige satser mellom timene, men det høyeste var vel ca 80 kroner ekstra i timen.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Men kan du ikke bare ringe sjefen din og spørre? Sjefen der burde jo ha lønnsslippen liggende hvis du selv ikke har hentet den. Fikk du utbetalt over 3000 kr har de hvertfall ikke trukket deg 50%, da ville du havnet på under 3000 kr, selv med tillegg.

Forøvrig driver skatteetaten ofte å surrer med nye skattekort, og selv om skattekortet nå har blitt elektronisk må du selv sørge for at det er riktig! Det vanlige er tabell eller 36%, men jeg har ikke betalt mer enn 32 de siste årene og får alltid igjen en god slump på skatten til tross.

Lenke til kommentar

Hei - hopper inn her med litt informasjon da jeg kjenner tariffavtalen fra egen erfaring.

Butikker som er søndagsåpne er fritatt fra åpningstidsreglementet og betaler derfor ikke 100% på søndager men kun høyeste UB-tillegg. (UB3)

Man må jobbe 52 timer i den aktuelle måneden for å oppnå UB-tillegg - ikke 40 som du skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...