torrden Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Til folk som vet, Får en lege eller ett legekontor noen kompensasjon for ting som: sette influensa-sprøyte henvise til kikhulsoperasjon henvise til hofteoperasjon sette enkelte diagnoser Etc... Bare noen eksempler, andre ting vil også være interessant å vite om. Enten direkte, eller ved senere årlige tilskudd. Så hva du vet om dette og hvordan prosessene fungerer, evnt. hvordan og hvor mye, vennligst del.. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Kompensasjon for å gjøre risikofri jobb? Neppe. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 For oversikt over hva fastleger får for ulike prosedyrer og hva som skal betales i egenandel kan du se her: http://normaltariffen.legeforeningen.no/pdf/Fastlegetariff_2013.pdf Husk at disse tallene skal inkludere det det koster i utstyr og materiell for prosedyrene. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Til folk som vet, Får en lege eller ett legekontor noen kompensasjon for ting som: sette influensa-sprøyte henvise til kikhulsoperasjon henvise til hofteoperasjon sette enkelte diagnoser Etc... Bare noen eksempler, andre ting vil også være interessant å vite om. Enten direkte, eller ved senere årlige tilskudd. Så hva du vet om dette og hvordan prosessene fungerer, evnt. hvordan og hvor mye, vennligst del.. hva mener du med kompensasjon? Om de får betaling for å gjøre jobben sin? ja det gjør dem.... Lenke til kommentar
torrden Skrevet 13. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2014 hva mener du med kompensasjon? Om de får betaling for å gjøre jobben sin? ja det gjør dem.... Var det etter beste evne? Det jeg mener er selvsagt om man får noe ekstra i tillegg til materiell-kostnad for vaksinen og vanlig legetime-honorar i forhold til en standard konsultasjon. Og om man får noe ekstra ved å henvise til en operasjon enn om konsultasjonen ikke medfører noen henvisning. Og isåfall hvor mye dette er snakk om, og hvordan praksisen er definert. Skal lese gjennom tarriffen linket over, kanskje det kommer frem der. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Var det etter beste evne? Det jeg mener er selvsagt om man får noe ekstra i tillegg til materiell-kostnad for vaksinen og vanlig legetime-honorar i forhold til en standard konsultasjon. Og om man får noe ekstra ved å henvise til en operasjon enn om konsultasjonen ikke medfører noen henvisning. Og isåfall hvor mye dette er snakk om, og hvordan praksisen er definert. Skal lese gjennom tarriffen linket over, kanskje det kommer frem der. Lurer du på dette fordi du har en mistanke om at legene misbruker systemet og henviser flere enn nødvendig til unødig behandling og operasjon? At det foreligger en ekstra kostnadspost i forbindelse med henvisning ville ikke overrasket meg. edir: paragraf 8 sier at: Henvisning må ikke styres av personlig økonomiske interesser Største kompensasjon i forbindelse med særdeles tidkrevende arbeide i forbindelse med henvisning er satt til 255kr ser det ut som. Endret 13. januar 2014 av Henrik2k Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Det er ikke vanlig å ta taksten for tidkrevende henvisning om det ikke er snakk om en relativt omfattende sykehistorie som skal sammenfattes eller en grundig psykiatrisk henvisning. Vanlige henvisninger går relativt raskt og går under taksten for vanlig konsultasjon. Lenke til kommentar
torrden Skrevet 13. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2014 Lurer du på dette fordi du har en mistanke om at legene misbruker systemet og henviser flere enn nødvendig til unødig behandling og operasjon? At det foreligger en ekstra kostnadspost i forbindelse med henvisning ville ikke overrasket meg. edir: paragraf 8 sier at: Henvisning må ikke styres av personlig økonomiske interesser Største kompensasjon i forbindelse med særdeles tidkrevende arbeide i forbindelse med henvisning er satt til 255kr ser det ut som. Jeg vet nok om korrupsjon og usannheter innen medisin. Dette spørsmålet er i motsetning i eliminerings-enden av skalaen. Forøvrig fins det også noen nivåer imellom misbruk og upåvirket. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Jeg vet nok om korrupsjon og usannheter innen medisin. Dette spørsmålet er i motsetning i eliminerings-enden av skalaen. Forøvrig fins det også noen nivåer imellom misbruk og upåvirket. var det jeg trodde ja, legen din er ikke ute etter å ta deg, legen din vil bare ditt beste, hvis legen din henviste deg til psykiater eller psykiatrisk utredning er det ikke fordi han vil tjene penger på deg, det er fordi du trenger det. Noe paranoiaen din også peker imot. Lenke til kommentar
torrden Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2014 var det jeg trodde ja, legen din er ikke ute etter å ta deg, legen din vil bare ditt beste, hvis legen din henviste deg til psykiater eller psykiatrisk utredning er det ikke fordi han vil tjene penger på deg, det er fordi du trenger det. Noe paranoiaen din også peker imot. hehe Stakkars lille gutt. Du mener det ikke finnes korrupsjon eller usannheter innen medisin..? ok. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Legen min tar alltid betalt for henvisning. Bare å få kopi av en utskrift koster 50 kr. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 hehe Stakkars lille gutt. Du mener det ikke finnes korrupsjon eller usannheter innen medisin..? ok. Det finnes korrupsjon og usannheter innen alle bransjer, jeg bare klarar å la være å la det absorbere 100% av min konsentrasjon.... noe som ville vært skadelig for ens psyke Lenke til kommentar
torrden Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 Det finnes korrupsjon og usannheter innen alle bransjer, jeg bare klarar å la være å la det absorbere 100% av min konsentrasjon.... noe som ville vært skadelig for ens psyke Og du syns ikke medisin-feltet er en tanke mer vesentlig å sette seg inn i enn andre felt, siden det inkluderer helsen din, til dine foreldre, barn og alle andre? Psyken min skal nok tåle endel sålenge jeg holder topp helse. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Og du syns ikke medisin-feltet er en tanke mer vesentlig å sette seg inn i enn andre felt, siden det inkluderer helsen din, til dine foreldre, barn og alle andre? Psyken min skal nok tåle endel sålenge jeg holder topp helse. Vi har systemer som fanger opp slikt, ikke bekymre deg sånn. Lenke til kommentar
Jahdu Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Ville heller sett for meg at de får ekstra ved å henvise/behandle minst mulig, hvis det skulle vært noe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå