Gå til innhold

Anker ved Oslofjorden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange ganger testet du alternativer før du beskar denne, Erik? ;-)

 

Det er noen bra interessante linjer her og noen komposisjonsmessig drøye motsetninger som jeg synes gjør dette til en blanding av (eller å ligge i grenselandet mellom) kaos og fungerende komposisjon.

 

Hvitbalansen leker også katt og mus med underbevisstheten her.

 

 

Sum = blanding av ro og kaos = severdig!

 

 

Moro! (Har vært frem og tilbake og sett på dette igjen 4 ganger nuh.... )

Lenke til kommentar

Hei Espen,

Når det gjelder komposisjonen, er det et meget bevisst valg, som jeg alltid prøver på i mine bilder. At det kan bli motsetninger ser jeg ikke bort fra, ikke alltid like lett å få det til å stemme.
Ankerets øye ligger i bildets sentrum, kroken i 3-delingskjæringen vertikalt og horisontalt ( ikke helt det gyldne snitt). Jeg har også brukt 3-delingsregelen i øvre kant av den mørke skyen og hushjørnet. Om det skaper harmoni eller dynamikk i bildet, kan sikkert diskuteres.
På veggen sto det 2 kraftige gule lamper som lyste over brygga. Derfor det gule stikket i snøen. Kontrasten mellom det gule og blå, er også en del av bildets komposisjon

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Det var derfor jeg spurte - den slo meg som meget gjennomtenkt.

Når jeg nevnte motsetninger så var det i grunn fordi de for min del er med på å gjør bildet interessant. Og det er ikke ofte jeg finner så mye "moro" i et bilde som dette.
Eksempelvis er både bryggekant og ytre del av bygget i vater (horisontalt og vertikalt), mens plankene nærmest langt fra er det. Det samme med hvitbalansen (og fargene for så vidt). Himmel og bakgrunn har klare fine "riktige" farger, mens snøen osv langt fra har det. I tillegg er blålilla himmel og gulorange snø komplementærfarger (eller motsatte farger kan man vel kalle det...) som igjen gir et spenn i bildet.

Du har nevnt midtpunktene og andre komponenter i de gylne knutepunktene (eller i hvert fall nære disse) og i tillegg har du et blikkfang i den opplyste redningsbøyen rett over. Bryggekant gir midtdeling, mens overgangen mørke/himmel gir mer "riktig" tredeling.


Ingen ting av det jeg nevnte i originalinnlegget var ment negativt, men som positive kommentarer. Jeg ble forholdsvis overrasket over at jeg fant det "tilsynelatende enkle bildet" såpass interessant at jeg måtte gå tilbake flere ganger for å finne ut hvorfor...


(Det kan godt hende jeg spør om å få låne dette til kapittelet om komposisjoner når jeg frisker opp fotokurset mitt for nye runder litt senere på året...)

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes det er toppers at man har noe som avviker fra vateret - det i seg selv er også en kontrast selvsagt...

 

Ytterkant av bunn på veggen ligger også svært nær et tredjedelspunkt. Den blå delen er nesten innrammet av det gule slik at det blir et bidle i bildetKula på "armen" til ankeret ligger omtrent senter i "det blå bildet" og "det blå bildet" har kurant tredjedelsplassering av horisonten.

 

Det har litt hodebry å by på det her.... hehehehe....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...