Borger___ Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Noen som har regnet på forbruk og kostand vedr peisfyring kontra panel ovn? Har en gammel jøtul som svir av mye ved, og de dagene man fyrer mye vil jeg tro at det nesten går en hel 40l sekk. Hvis kostnaden på vedforbruk er en 50 lapp pr dag er vi jo oppe på 1500,- pr mnd hvis man slår av panelovnene helt. Er ikke dette litt mye? Kan ike huske strømregningene (totalt) var så veldig mye mer en 1500,- der vi bodde før (hadde ikke peis der) .. Mulig jeg blingser litt med tallene, men det som er interessant er jo om ved fyringen pr mnd faktisk er billigere kontra strømregningen på mine 2 panelovner i stua isolert sett.. Noen som har noen erfaringstall? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Skal du basere deg på vedfyring burde du få tak på rimeligere ved og benytte en moderne og mer effektiv vedovn. Personlig ville jeg heller satse på en varmepumpe eller etterisolering om du planlegger å spare penger på lengre sikt. Men den gamle vedovnen er jo uansett veldig kjekk ved strømbrudd da. her er en kalkulator som viser prisen på ulike former for fyring: http://www.dinepenger.no/kalkulatorer/fyring/20174079 Om man har muligheten er jo det selvsagt billigst å hugge egen ved. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Svaret på spørsmålet er enkelt - strømprisen må stige mye eller du må få veden billig eller gratis hvis det skal lønne seg å fyre med ved. Har du spotprisavtale og strømprisen din nærmer seg krona + nettleie lønner det seg med ved selv kjøpt i sekk. Men det er et par vintre siden vi hadde sånne strømpriser. Strøm er egentlig billig i Norge. Å fyre med ved er koselig, og man kan også får en generell besparelse ved å skru ned på termostatene eller skru av panelovner for så varme fort opp med ved når man ønsker å øke temperaturen og så la det brenne ut i stedet for å ha alle panelovnene på samme effekt døgnet rundt. Men man kan også få den besparelsen med panelovner med spareprogram som reduserer termostatinnstillingen om natta og når man er på jobb. Eller ved å stille ned på ovnene når man legger og opp når man kommer hjem. Om man har dører mellom kjøkken og stue, kan man spare en del holde dem lukket og redusere temperaturen på stua om natta samtidig som man har det varmt og godt på kjøkken og bad om morgenen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå