Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] hva skal en innledning inneholde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En innledning må introdusere leseren for det han skal lese. Her må du ta med relevant fakta, samt temaet du har valgt å fokusere på. Derfor er det alltid fint med en problemstilling i en innledning. Hadde du skrevet et utkast, kunne jeg hjulpet deg. Kan godt lese språkoppgaven din. :)

Går du i 10.klasse, siden du har 98 i navnet ditt? ;)

Lenke til kommentar

Har kommet mye god tilbakemeldinger på denne artikkelen, fra brukere i 10. klasse som har lurt på det samme. Håper det kan være til hjelp.

Av: Fredrik Fornes @ ITpro.no
http://itpro.no/artikkel/11722/hvordan-skrive-en-god-artikkel/

Før du begynner å skrive bør du ha en sikker kilde og rikelig med bakgrunnsinformasjon. Notèr viktige ting og nøkkelord, og samle til slutt stoffet.
Husk at det er tittelen leseren først får øye på, og syns vedkommende at denne ser interessant ut, leser den videre på innledningen. Er denne også interessant og innbydende, har du klart den viktigste oppgaven med å skrive en god artikkel.

Tittelen
Tittelen skal kort oppsummere hva artikkelen handler om. Her gjelder det å være kreativ, slik at du fanger leserens oppmerksomhet. Det er tittelen som selger!

Innledningen
Innledningen bør ikke være for lang, og den bør ha sammenheng med neste del, nemlig hoveddelen. Den skal – som overskriften – kort fortelle hva artikkelen handler om, men her med flere ord. Husk å prøve og fange leserens interesse her; bruk virkemidler som får leseren lyst til å lese videre. Et eksempel er at du utelar den mest vesentlige informasjonen – bare hinter til den – slik at leseren blir nysgjerrig, og klikker seg inn for å lese resten.

Hoveddelen
skrive.jpgSkal i grove trekk gi mye informasjon på kortest mulig tekst. Artikler kan gjerne ha flere synspunkter på en sak. En artikkel skal være saklig og oversiktlig. Det er saken du skriver om som skal stå i sentrum, ikke du som skriver, men du har lov til å ha meninger om det du skriver om. Du skal på en måte diskutere med deg selv i artikkelen, men på en oversiktlig og saklig måte. Samtidig må du huske å være objektiv, og ikke gjøre artikkelen om til et blogginnlegg.
Det kan vær nyttig å gi konkrete eksempler som kan belyse det emnet du skriver om. Hvis du vil vise til noe andre har sagt eller skrevet, må du sette det i anførselstegn og ikke endre på noe av uttalelsene. Du må også oppgi navnet på personen som har ytret det.
Isolert sett er det bare fem ting du må huske på å skrive om når du skal skrive en god artikkel: hvem, hva, hvor, hvorfor og når. Klarer du å – gjerne indirekte – svare på disse spørsmålene i artikkelen din, har du skrevet en god artikkel. Såfremt norsken din er passe god også da, selvsagt.
Ta for øvrig gjerne med noen bilder som er relevante og/eller passer inn med det du skriver om.

Avslutningen
I avslutningen kan du gjerne – hvis det er mulig – komme til en konklusjon. Den kan også ta opp tråden fra innledningen, eller den kan være en tankevekker. Avslutningen er en god plass å gi uttrykk for dine egne meninger, men husk å uttrykke disse på en mest mulig objektiv måte.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

tusen takk hjalp kjempe mye :D ja jeg går i tiende klasse :p jeg er ikke helt ferdig med språkoppgaven enda men kan se når jeg er det, men takk alikevell. :D

Bare hyggelig. :) Er det noe, så er det bare å sende PM, men hvilket språk er det dette gjelder? Eller er det en oppgave hvor du skal skrive om språkets utvikling og språk generelt?

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. :) Er det noe, så er det bare å sende PM, men hvilket språk er det dette gjelder? Eller er det en oppgave hvor du skal skrive om språkets utvikling og språk generelt?

Det er en oppgave i norsk :-) men vi kaller den bare språkoppgave men jeg ska skrive om kroppsspråk :-D å dem skal være på 15 sider :-P

Lenke til kommentar

Har kommet mye god tilbakemeldinger på denne artikkelen, fra brukere i 10. klasse som har lurt på det samme. Håper det kan være til hjelp.

Av: Fredrik Fornes @ ITpro.nohttp://itpro.no/artikkel/11722/hvordan-skrive-en-god-artikkel/

Før du begynner å skrive bør du ha en sikker kilde og rikelig med bakgrunnsinformasjon. Notèr viktige ting og nøkkelord, og samle til slutt stoffet.

Husk at det er tittelen leseren først får øye på, og syns vedkommende at denne ser interessant ut, leser den videre på innledningen. Er denne også interessant og innbydende, har du klart den viktigste oppgaven med å skrive en god artikkel.Tittelen

Tittelen skal kort oppsummere hva artikkelen handler om. Her gjelder det å være kreativ, slik at du fanger leserens oppmerksomhet. Det er tittelen som selger!Innledningen

Innledningen bør ikke være for lang, og den bør ha sammenheng med neste del, nemlig hoveddelen. Den skal – som overskriften – kort fortelle hva artikkelen handler om, men her med flere ord. Husk å prøve og fange leserens interesse her; bruk virkemidler som får leseren lyst til å lese videre. Et eksempel er at du utelar den mest vesentlige informasjonen – bare hinter til den – slik at leseren blir nysgjerrig, og klikker seg inn for å lese resten.Hoveddelenskrive.jpgSkal i grove trekk gi mye informasjon på kortest mulig tekst. Artikler kan gjerne ha flere synspunkter på en sak. En artikkel skal være saklig og oversiktlig. Det er saken du skriver om som skal stå i sentrum, ikke du som skriver, men du har lov til å ha meninger om det du skriver om. Du skal på en måte diskutere med deg selv i artikkelen, men på en oversiktlig og saklig måte. Samtidig må du huske å være objektiv, og ikke gjøre artikkelen om til et blogginnlegg.

Det kan vær nyttig å gi konkrete eksempler som kan belyse det emnet du skriver om. Hvis du vil vise til noe andre har sagt eller skrevet, må du sette det i anførselstegn og ikke endre på noe av uttalelsene. Du må også oppgi navnet på personen som har ytret det.Isolert sett er det bare fem ting du må huske på å skrive om når du skal skrive en god artikkel: hvem, hva, hvor, hvorfor og når. Klarer du å – gjerne indirekte – svare på disse spørsmålene i artikkelen din, har du skrevet en god artikkel. Såfremt norsken din er passe god også da, selvsagt.

Ta for øvrig gjerne med noen bilder som er relevante og/eller passer inn med det du skriver om.Avslutningen

I avslutningen kan du gjerne – hvis det er mulig – komme til en konklusjon. Den kan også ta opp tråden fra innledningen, eller den kan være en tankevekker. Avslutningen er en god plass å gi uttrykk for dine egne meninger, men husk å uttrykke disse på en mest mulig objektiv måte.

Takk for et bra svar :-D !!

Lenke til kommentar

Det er en oppgave i norsk :-) men vi kaller den bare språkoppgave men jeg ska skrive om kroppsspråk :-D å dem skal være på 15 sider :-P

What?! 15 sider! Det er jo ekstremt og ikke minst drøyt. Den lengste oppgaven jeg har skrevet var på eksamen i norsk og da skrev jeg 5 sider. Kan ikke komme på andre tilfeller hvor det kreves at du skriver langt(da mener jeg mer enn 5 sider). Jaja, ikke rart du ikke er ferdig og desto mer viktig er det at innledningen er god. :p

Lenke til kommentar

Er da forskjell på hva som forventes på en heldagsprøve og en oppgave man har flere uker på seg for. Særoppgaven på vgs. forventes jo også vesentlig mer enn 5 sider.

Og med litt forside, innholdsfortegnelse, overskrifter, bilder, tabeller og grafer, med linjeavstand på 1,5, er ikke 15 sider all verden.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Ja, men nå snakker jeg jo om 10.klasse. Er selvfølgelig klar over at det forventes at særoppgave på vgs. er lengre enn 5 sider, men jeg har aldri skrevet en tekst på mer enn 5 sider i 10.klasse. Blir litt rart å diskutere hvor normalt det er, at en tekst/oppgave er på mer enn 5 sider, da(som du sier) det er forskjell på 10.klasse og vgs. samt at lærere rundt om i landet har ulike krav til hvor lang en tekst skal være. Årsaken til at jeg reagerte slik som jeg gjorde, var rett og slett fordi jeg aldri har opplevd å skrive så langt i 10.klasse, samt at vi kunne få 2 eller 3 uker på en oppgave som skulle være 2 sider lang, med 1.5 i linjeavstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...