Gå til innhold

[Løst] Forandre på filer i NOOB på RasPI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Qiv er vel et grafisk program som du vil starte som desktop-brukeren?

 

I så fall, om du kjører Raspbian eller annen fullverdig distro, kjør "gnome-session-properties" fra terminalen, og du kan legge til autostartprogrammer.

 

Oppstartsfiler som /etc/rc.local brukes helst for å starte ikke-grafiske programmer (typisk som root, før X starter).

Endret av oj88
Lenke til kommentar

sudo nano var løsningen. Brukte Leafpad, men det funket bare ikke. Takk for tipset.

 

Jeg aner ikke hva som menes med "gnome-session-properties". Har ikke peil på linux. Har vært på mange forum før når jeg har prøvd meg på dette kryptiske os'et og dette er faktisk første gang noen svarer =D. Så fint om noen kan utdype dette.

Lenke til kommentar

Med gnome-session-properties (et grafisk program) kan du legge til programmer som skal kjøre når du logger inn på desktopen. Tilsvarende Windows sin "Oppstart"-mappe. Programmet er skjult i menyen på en del distribusjoner, derfor ba jeg deg kjøre det fra terminalen. Det forutsetter at du kjører GNOME eller et GNOME-basert miljø (Ubuntu).

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Brukte Leafpad, men det funket bare ikke. Takk for tipset.

Fra terminalen skal du kunne kjøre

sudo leafpad /path/til/filnavn
Skal man være strenge så er vel gksudo mer korrekt å bruke når man starter opp gui programmer fra terminalen.

gksudo leafpad /path/til/filnavn
Men får man det ikke til å fungere med en editor, så er det nok andre å velge i som f.eks. nano ;) Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Takker for svar. Ting funket flott med nano. Prøvde også pico som så ut til å være akkurat det samme som nano. Skal teste ut samme måten med leafpad ved en senere anledning. Etter at jeg også langt om lenge klarte å deaktivere noe så simpelt som screenblanking, fungerer den elektroniske bilderamma helt ypperlig.

 

Har ikke fått testet gnome-session da jeg kjører Raspian. Men Qiv virket utmerket uten det.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Ting funket flott med nano. Prøvde også pico som så ut til å være akkurat det samme som nano. Skal teste ut samme måten med leafpad ved en senere anledning. Etter at jeg også langt om lenge klarte å deaktivere noe så simpelt som screenblanking, fungerer den elektroniske bilderamma helt ypperlig.

 

Har ikke fått testet gnome-session da jeg kjører Raspian. Men Qiv virket utmerket uten det.

 

Pico er symlinket til Nano i dagens distribusjoner, m.a.o. er det akkurat det samme, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...