Tommelom Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Har tenkt å sette opp at Qiv starter automatisk ved oppstart på raspberry'en min. Må bl.a. legge inn en linje i autostart-fila. Men jeg får ikke lov til å lagre forandringen. Hva må jeg gjøre for å få til dette? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 hvor redigerer du autostart-fila fra? nano? Kan det være så enkelt som å starte nano med sudo foran? Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 Logg inn som root så kan du forandre alt. Default i raspbmc er "pi" som brukernavn og "raspberry" som passord. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 (endret) Qiv er vel et grafisk program som du vil starte som desktop-brukeren? I så fall, om du kjører Raspbian eller annen fullverdig distro, kjør "gnome-session-properties" fra terminalen, og du kan legge til autostartprogrammer. Oppstartsfiler som /etc/rc.local brukes helst for å starte ikke-grafiske programmer (typisk som root, før X starter). Endret 15. januar 2014 av oj88 Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 sudo nano var løsningen. Brukte Leafpad, men det funket bare ikke. Takk for tipset. Jeg aner ikke hva som menes med "gnome-session-properties". Har ikke peil på linux. Har vært på mange forum før når jeg har prøvd meg på dette kryptiske os'et og dette er faktisk første gang noen svarer =D. Så fint om noen kan utdype dette. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Med gnome-session-properties (et grafisk program) kan du legge til programmer som skal kjøre når du logger inn på desktopen. Tilsvarende Windows sin "Oppstart"-mappe. Programmet er skjult i menyen på en del distribusjoner, derfor ba jeg deg kjøre det fra terminalen. Det forutsetter at du kjører GNOME eller et GNOME-basert miljø (Ubuntu). Endret 16. januar 2014 av oj88 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 (endret) Brukte Leafpad, men det funket bare ikke. Takk for tipset.Fra terminalen skal du kunne kjøre sudo leafpad /path/til/filnavnSkal man være strenge så er vel gksudo mer korrekt å bruke når man starter opp gui programmer fra terminalen. gksudo leafpad /path/til/filnavnMen får man det ikke til å fungere med en editor, så er det nok andre å velge i som f.eks. nano Endret 17. januar 2014 av Crowly Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 17. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2014 Takker for svar. Ting funket flott med nano. Prøvde også pico som så ut til å være akkurat det samme som nano. Skal teste ut samme måten med leafpad ved en senere anledning. Etter at jeg også langt om lenge klarte å deaktivere noe så simpelt som screenblanking, fungerer den elektroniske bilderamma helt ypperlig. Har ikke fått testet gnome-session da jeg kjører Raspian. Men Qiv virket utmerket uten det. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Takker for svar. Ting funket flott med nano. Prøvde også pico som så ut til å være akkurat det samme som nano. Skal teste ut samme måten med leafpad ved en senere anledning. Etter at jeg også langt om lenge klarte å deaktivere noe så simpelt som screenblanking, fungerer den elektroniske bilderamma helt ypperlig. Har ikke fått testet gnome-session da jeg kjører Raspian. Men Qiv virket utmerket uten det. Pico er symlinket til Nano i dagens distribusjoner, m.a.o. er det akkurat det samme, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå