Gå til innhold

Ny Supersløserimaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

EVGA GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

Kjøpt i 2011.

 

Dro hardt og lenge. 2009? Er 2014 nå. Holdt ganske godt.

 

Hvis du påstår at et 580 er kraftig nok til å kjøre de tyngre spillene fra 2012 og 2013 på maks lyver du, det er ikke noe å diskutere engang.

 

 

Kan jo være han sitter på en 1680x1080 eller lavere. oppløsningen er vel definert som noe annet enn eyecandy og innstillinger.

Lenke til kommentar

 

...og derfor er det kanskje en ide å legge ekstra i CPUen? F.eks. en 3930k har ikke dalt altfor mye i verdi, den yter jo fortsatt på toppnivå.

Lagring kan man også diskutere. For et par år siden var 120GB SSD'ene meget populære. Jeg sitter på en av disse fordi jeg ikke gadd øse ut mer på en 240GB. Realiteten for meg nå er at jeg enten må kjøpe en disk til (uten å egentlig ha ledige porter på HK), eller oppgradere og reinstallere. Slik jeg sitter nå ville den ekstra kostnaden skapt betydelig mindre bryderi senere, altså i nuet. Jeg angrer! Folk vil helst slippe å reinstallere, så ha en plan her - det er mitt råd. Blir det snaut med slotter, gå heller for 480GB enn 240GB i dag, dersom du har tenkt å hive inn endel spill o.l. og du ikke har plass til mer enn en SSD.

Skjermkort betyr mye mer for spillytelse i dag enn CPU. Om du skal ha fremtidsrettet overkillmaskin bør du gå for 2x SLI av 780 eller 780Ti i det minste. Det er ikke mye du tjener med å gå for 2011.

 

 

Spørsmålet er hva som faktisk er "fremtidsrettet". Skjermkort er lette å bytte, og dermed er en maskin med gode grunnkomponenter ellers meget oppgraderingsvennlig, og dermed fremtidsrettet på det viset. Hvis "fremtidsrettet" betyr at man ikke trenger røre den på aldri så lang tid er kanskje fasiten en annen, men skal man investere i noe så kostbart som 780TI SLI bør resten av maskinen være god. 6c12t med overklokk er ikke noe å kimse av, det kan godt være at man tjener på det vs 4c8t om to-tre år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Maskinen skal brukes til heftig spilling, forhåpentligvis kan den spille alle spill på max ytelse i 3-4 år fremover slik som alle mine forgjengere har gjort. Ellers blir det noe bilde/videoredigering. Driver også med musikk. Kommer til å bli lagret mye på maskinen. Er ganske all-arounder.

 

 

https://prisguiden.no/liste/146226

http://www.multicom.no/Z87-OC-Formula-LGA1150-ASRock/cat-p/c/p10627060

http://www.komplett.no/intel-core-i7-4770k/780483#!tab:extra

Hadde dette vært mer mot riktig retning?

 

Selv om jeg har en liten fing på dette med at prisen ikke skal avgjøre sånn til syvende og sist.

Om du skal ha en maskin idag som kjører alle dagens spill på absolutt max, så skal du ut med nærmere 40K.

Uansett hvordan du bygger den der, så vil den ikke maxe spill som kommer ut om 1 år, om du er heldig klarer du det kanskje litt over ett år. Dersom man hopper på Gamer PC bølgen skal lommeboken være ganske stor, og den blir nok fort tom da også. Aldri kjøp en PC for å være fremtidsrettet, siden pc komponenter blir fort utdaterte(som gjør at prisen faller fra den overprisede prisen den hadde fra før). Baser dine komponentvalg på spillene som finnes idag som du skal spille på max, ikke de som kommer om 1-2 år. Det lønner seg Aldri.

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

 

 

EVGA GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

Kjøpt i 2011.

 

Dro hardt og lenge. 2009? Er 2014 nå. Holdt ganske godt.

 

Hvis du påstår at et 580 er kraftig nok til å kjøre de tyngre spillene fra 2012 og 2013 på maks lyver du, det er ikke noe å diskutere engang.

 

 

Kan jo være han sitter på en 1680x1080 eller lavere. oppløsningen er vel definert som noe annet enn eyecandy og innstillinger.

 

Arni ville fram til at et 580 ikke klarer å kjøre dagens spill på max, og med max mener vi Full-HD+Alle ingame innstillinger på max. Dersom han ikke har Full-HD skjerm kjører han ingen spill på max.

Lenke til kommentar

Arni ville fram til at et 580 ikke klarer å kjøre dagens spill på max, og med max mener vi Full-HD+Alle ingame innstillinger på max. Dersom han ikke har Full-HD skjerm kjører han ingen spill på max.

580 klarte ikke kjøre Crysis 2 på maksimale innstillinger, ikke engang i SLI, og det spillet kom ut i 2011! Ut gjennom 2012 og 2013 kom det flere spill som 580 slet med også...

Lenke til kommentar

Det er heller ikke noe morsomt å bygge PC et år, for å så beholde alt i tre år, før man deretter investerer i nybygg igjen...

 

Dersom man ønsker å bruke mye penger, men uten å gå helt bananas, er det mulig å legge litt penger i noe som virkelig kommer til å vare lenge, og så heller bytte enkeltkomponenter etter hvert som de blir for dårlige. Mitt forslag:

 

 

  • Kabinett. Det bør være stort, ha gode muligheter for kabelskjuling og vannkjøling. Corsair 900D er et eksempel, men det finnes også enda større, dyrere og kanskje bedre kabinetter der ute. Med 900D får man i alle plass til det man skulle ønske av vannkjøling uten å måtte fjerne alt av harddisker, men det må nok jeg i mitt 750D dersom jeg vil utvide min vannkjøling.
  • Ja, vannkjøling. Full custom loop. Det koster, men det er til gjengjeld en investering som varer i flere år. Og herregud så stille, uansett hvor mye man overklokker.
  • CPU er jeg mer usikker på. Vil en socket 2011-CPU yte noe bedre i spill enn en 4670K eller 4770K? Neppe, så gå for en av disse to.
  • 8-16GB RAM av god men ikke ypperste kvalitet.
  • Invester i en god strømforsyning. Corsair AX1200/1200i er vissnok noe av det aller beste og kommer til å vare og vare og vare...
  • Skjerm. Hva slags behov har man? Spiller man FPS og trenger 120-144Hz? Planlegger man 4K? Her orker jeg ikke å komme med forslag, men jeg vil minne om at flere skjermer og/eller høy oppløsning krever mye VRAM, og da trenger man...
  • Skjermkort, kjøp et godt skjermkort (men ikke et av de aller, aller dyreste) nå med minst 3GB VRAM. Deretter, når det blir nødvendig, kan man utvide til SLi/CFX eller oppgradere til neste generasjon.
  • ~240GB SSD.
  • Optisk drev dersom nødvendig.

Kjapt overslag... 6-7000 for vannkjøling, 2000 for kabinett, 2000 for PSU, 2000 for HK, 1000 for RAM, 2500 for CPU og 3-4000 for skjerm... Cirka 20.000 kr i deler som man ikke trenger å bytte ut på veldig lenge. 5.000(?) for 1x skjermkort av høy kvalitet, så er det bare å bytte ut eller doble GPU når det begynner å bli for pinglete. :)

 

Å bruke massevis av penger på å skulle kjøpe mer enn 16GB RAM (med mindre man har veldig spesielle behov) eller det aller beste skjermkortet og den aller kraftigste prosessoren er ikke nødvendig. Det er forbeholdt den gruppen entusiaster som bytter deler flere ganger i året og har det som hobby.

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Siden dette er en tråd med mange svar i, kan jeg for gamle dagers skyld gi en liten leksjon i hvordan jeg på en tidseffektiv måte velger komponenter til et bygg. Rekkefølge på komponentvalg, kriterier og kilder ikke minst.

 

AgentspoonGuide_zps94299842.png

 

 

1. Skjermkort

Skjermkortet er den dyreste komponenten i et bygg. For å få et anslag over hvor mye en konfigurasjon vil koste, er det lurt å begynne her. Skjermkortet, i lag med prosessor, avgjør kravet for strømforsyning senere. PS: Enkeltkort lønner seg alltid i lengden kontra SLi / Crossfire.

 

  • TechPowerUp.com > Mest nylige test av et skjermkort > Performance Summary
  • Studer 1920x1080-grafen og analyser hvilket skjermkort som gir best verdi for pengene med et godt ytelsesgrunnlag
  • Verifiser at skjermkortet ikke har store mangler innenfor andre ting som støy, varme etc.
  • Sjekk om Asus selger DirectCU-varianten av kortet til en gunstig pris kontra andre produsenter. Dette er som regel verdt rundt 100 kroner, spesielt om støy og varme er et problem.

Anbefaling per 19. januar:

Asus GeForce GTX 770 DirectCU II (2500,-)

~ God nok ytelse til 1080p

pressshot.jpg

2. Prosessor

 

Intel har vært dominerende i det øvre skiktet en god stund nå. Deres toppmodell i i5-serien er generelt ansett som løsningen som gir mest for pengene. I spill er det i praksis ingen forskjell mellom denne og i7-serien, mens til profesjonell bruk av video- og bilderedigering, eventuelt entusiaster som sentrerer mesteparten av bruken sin her, vil en i7-prosessor være å foretrekke.

  • Finn toppmodell i i5-serien eller gunstig modell i i7-serien avhengig av bruksområde.

 

Anbefaling per 19. januar:

Intel Core i5 4670K (1600,-)

~ Uovertruffen ytelse i spill, suveren ytelse i alt annet

haswell-core-i7-box-and-cpu.png

3. Hovedkort

 

Hovedkortet er lurt å ta etter valget av prosessor, mens en fremdeles husker hvilken socket og brikkesett som er aktuelt. Det er kanskje det vanskeligste valget å ta med tanke på at kandidatene er så like. Den største feilen folk gjør er at de kjøper dyrt i den tro at de får bedre ytelse eller stabilitet. Pris veier nærmest kun opp for ekstra funksjonalitet, og som regel har et rimelig hovedkort allerede forbausende god dekning her.

  • Gå inn på Prisjakt.no og velg både socket og brikkesett (LGA 1150 og Z87). Sorter resultater etter pris.
  • Finn et hovedkort som ikke er ribbet av kjøleelementer (som regel kun de aller billigste).
  • Søk på tester via Google for de rimeligste 2-5 kandidatene du fant
  • Søk på Newegg.com for å se brukerstatistikk. Lavt antall 1, høyt antall 4 eller 5 stjerner er bra da det henviser til god kvalitetskontroll.

Anbefaling per 19. januar:

MSI Z87-G43 (799,-)

~ God kvalitet, matchende funksjonalitet med bygget

Z87-G43_2.jpg

 

4. Prosessorkjøler

 

Selv om de fleste nok forbinder dette med et ønske om å overklokke, er dette faktisk ikke hovedgrunnen til at jeg velger en tredjeparts kjøler. Jeg har innsett at selv middels ytende kjølere gir godt potensiale for overklokking. Å kjøpe store, dyre kjølere gir i det meste et fortrinn på 100-200 MHz. I realiteten er dette neglisjerbart og merkes nærmest ikke. Et lavt støynivå derimot, er veldig attraktivt.

  • Valg av prosessorkjøler kreve en del forkunnskaper og research. Men generelt bør en ikke ha problem med å finne en bra modell til maks 250-300 kroner som gir muligheter for både overklokking og lavere støynivå.

Anbefaling per 19. januar:

Cooler Master Hyper 212 EVO (179,-)

~ Fine temperaturer, ok støynivå

hyper212evo.jpg

5. Lagring

 

Dette er veldig individuelt hva folk behøver. Det enkleste er egentlig å se hvor mye plass en bruker på oppsettet en bruker i dag, og ta høyde for eventuelle nye lagringsbehov ved en oppgradering. Du kan enten velge å kjøre kun en stor SSD (250GB) eller middels stor SSD (120GB) + stor harddisk (1-2TB). Da brukes sistnevnte til lagring av alt som tar stor plass, mens SSD brukes til Windows og applikasjoner.

  • Finn ut hvor stort plassbehov du har.
  • Velg enten stor SSD alene, eller middels stor SSD + harddisk.
  • Om det er nyeste generasjon SSD, er ytelsesforskjellen som regel mindre dramatisk enn prisforskjellen. Billigste kan i et sjeldent tilfelle også være best.

 

Anbefaling per 19. januar:

Samsung 840 EVO 250GB (1199,-)

~ Vanvittig god ytelse i forhold til pris

Samsung-840-Evo,H-M-393322-22.jpg

6. Minne

 

Her er det viktigste argumentet at mer ikke alltid er bedre. Kun det minnet som er i bruk, vil gi faktisk ytelse til maskinen din. Om du har 16GB, og kun 5GB blir brukt på det meste, har du i praksis 11GB til enhver tid som ikke jobber. Hastighet er heller ikke av enorm verdi. 1600MHz og CL9 er en gjenganger, fordi prisforskjellen ned til 1333MHz er såpass marginalt.

  • Gå til Prisjakt.no, huk av for DDR3
  • 8GB om du spiller eller er interessert i video- og bilderedigering
  • Finn rimeligste sett med 1600MHz hastighet.

Anbefaling per 19. januar:

Corsair Vengeance XMS3 1600MHz CL9 8GB (650,-)

~ God ytelse og kapasitet i forhold til pris

b7405a68-e864-451a-9e9a-2e7ddfe8923a.300

7. Strømforsyning

 

Nå som vi har funnet alle komponentene som trekker strøm, er det greit å gjøre et anslag over hvor mye de trekker samlet og kjøpe en strømforsyning i henhold til det. Her er det mange som overvurderer behovet for watt. Antallet watt gir i seg selv ikke noe ytelse til maskinen, det lar deg bare slå maskinen av og på. Vårt bygg vil på sitt absolutt tyngste (bruk av programmer spesifikt laget for å trekke mest strøm i testsammenheng) trekke 477 watt. Med realistisk belastning er tallet 430 watt på sitt meste etter overklokk. Om en da velger en solid strømforsyning på 600W, holder altså dette. Gode strømforsyninger har som regel litt høyere effekt enn hva de er oppgitt å ha. Å ha en margin på 100W i forhold til spesifikasjon under tung bruk er altså greit.

  • Finn ut hva bygget ditt trekker ved hjelp av PSU-kalkulator
  • Rett deg etter neste størrelsesenhet (er svaret 430W, kjøp 500W, er svaret 550W, kjøp 650W etc.)
  • Finn produsenter som produserer kvalitet (Corsair, Seasonic etc.)
  • Velg om mulig en modulær enhet for avtakbare kabler og mindre rot
  • IKKE gå for høyt opp i 80-Plus rating. Gold mot Bronze har lite å si om kvaliteten på enheten i seg selv er god nok.

Anbefaling per 19. januar:

Seasonic M12 II 520W (700,-)

~ God ytelse og kapasitet i forhold til pris, modulært

a_seasonic_m12_2_psu_lite_pic.jpg

8. Kabinett

 

Selv om kabinett i grove trekk er offer for subjektiv favoritisering med tanke på design, finnes det en del stilrene kabinetter som med god konstruksjonskvalitet, lydisolasjon og lett innstallasjon etc. er enkle å anbefale.

  • Finn et kabinett du syns ser bra ut.
  • Les tester av det for å danne deg et inntrykk av kvalitet.
  • Se etter om det får skryt for innstallasjon, støyisolering og annet
  • Se etter USB 3.0 uttak og andre ting som tyder på at det er oppdatert til dagens bruk
  • Sørg for at kabinettet passer til hovedkortet ditt
  • Vurder nøye om prisen er verdt det. Kabinetter kan fort bli dyre.

Anbefaling per 19. januar:

Fractal Design Define R4 (719,-)

~ Mest verdi for pengene, støyisolert, klassisk stil

1883078-a.jpg

9. Optisk drev

 

Dette vil nok noen si at begynner å bli en valgfri komponent etter hvert. Jeg synes imidlertid fremdeles det er greit å ha for alle CDer og DVDer som ligger rundt omkring i hjemmet, samt enklere innstallasjonsprosess for operativsystemet. Særlig mye koster det heller ikke.

  • Gå inn på Prisjakt.no, velg optisk drev og SATA-grensesnitt.
  • Finn rimeligste som matcher fargen til ditt kabinett.

Anbefaling per 19. januar:

LiteOn iHAS324 (169,-)

BLK-IHAS324-08-unit.jpg

Total Pris: 8500,-

 

 

Med et slikt bygg, hvilket oppgraderingsmønster skal en bruke? Personlig har jeg vanskelig å se for meg at prosessoren blir en flaskehals med det første. En PC blir som regel utdatert til spill først. Dette kan skje etter 1-2 år, helt avhengig av hvilke type spill en kjøper. Det finnes nemlig spill som er helt grufulle mot ethvert budsjett, imens 99% av andre spill fortsatt vil kunne kjøre veldig bra på maskinen din. Da må en spørre seg selv om en virkelig ønsker å bruke 40 000 kroner på en maskin for å kunne tilfredstille maks-kravene til dette ene spillet. Det åpenbare svaret er nei.

 

Etter hvert som en lærer å bruke optimale innstillinger i spillene sine (de fleste nyere spill har automatisk konfigurasjon av grafikk, men en får som regel enda mer igjen av å stille inn manuelt), så vil det nok gå et lys opp for de fleste om at det ikke er så tydelig forskjell mellom best og nest-best som en skulle tro. Da er det for de fleste mer tilfredstillende å spare 5-10 000 kroner slik vi har gjort nå.

 

Korte svaret er at en oppgraderer etter behov. Maks hver andre generasjon skjermkort, eventuelt enda lengre i mellom. Ikke at mitt eget bruk skal være noen allsidig indikator, men personlig sitter jeg på et ATI Radeon HD 5850 fra høsten 2009 som fremdeles takler en del spill fra 2013 og nå 2014 på rimelig greie innstillinger.

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En spesifikk modell du tenker på? Stammer dette fra personlig erfaring, eller et utbredt problem som statistisk har vært en gjenganger blant produsenten? Personlig tror jeg ikke at jeg har hørt om problematikken før nemlig. Hovedkortet har nytt design for strøm, kretskort og layout, og med mindre det er noe fundamentalt galt MSI gjør med samtlige av sine nyeste modeller, ser jeg på det som en ganske svak forbindelse.

Lenke til kommentar

En spesifikk modell du tenker på? Stammer dette fra personlig erfaring, eller et utbredt problem som statistisk har vært en gjenganger blant produsenten? Personlig tror jeg ikke at jeg har hørt om problematikken før nemlig. Hovedkortet har nytt design for strøm, kretskort og layout, og med mindre det er noe fundamentalt galt MSI gjør med samtlige av sine nyeste modeller, ser jeg på det som en ganske svak forbindelse.

Det var en del problemer med kortene deres for en 3 til 4 år siden, skal ikke være noe spesielt nå om dagen.
Lenke til kommentar

@Agentspoon:

 

Personlig er jeg skeptisk til å bruke Corsair CX PSU-er. De får helt OK testresultater (ikke topp), men det er noen tvilsomme valg av deler samt at loddingen ikke er helt topp. I det hele tatt har Corsair et etterhvert ufortjent rykte for kvalitet, selv om det meste de har markedført de siste årene helt klart har vært PSU-er av middels kvalitet. I realiteten er det bare AX serien til Corsair som har kvaliteten de ble kjent for, samt noen HX-modeller. Resten av Corsair er jevnt over CWT-modeller (unntak for noen laget av Flextronics og et par laget av Chicony), dvs samme produsent som mange PSU-er fra Chieftec, Cooler Master, Gigabyte, Hiper, Thermaltake m.fl.

 

Antec High Current Gamer HCG 520M og 620M er etter min mening bedre valg selv om de koster noe mer. Generelt er PSU faktisk et område der det ikke lønner seg å være "gjerrig". En prisforskjell på 400 - 500 kr opp medfører ofte et betydelig hopp i kvalitet. Kvalitetsforskjellen er ofte på deler og forhold som har betydning for levetid.

 

Et merke som gir rimelige kvalitets-PSU-er er Super Flower. Super Flower Golden Green har 500 og 600 watts modeller av god kvalitet i forhold til prisen. Super Flower produsere også PSU-er for Kingwin, PC Power og Cooling, NZXT og Rosewill.

 

Jeg ser heller ikke vitsen med å bruke Corsair Vengeance XMS3 1600MHz CL9 8GB - pga relativ høy kjøler. Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB får man til omtrent samme pris, samme gjelder Corsair Vengeance Low Profile. Ytelsesmessig betyr det null og niks at disse er lavere, og så slipper man eventuelt problem med for høyt minne en gang i framtiden.

Lenke til kommentar

 

En spesifikk modell du tenker på? Stammer dette fra personlig erfaring, eller et utbredt problem som statistisk har vært en gjenganger blant produsenten? Personlig tror jeg ikke at jeg har hørt om problematikken før nemlig. Hovedkortet har nytt design for strøm, kretskort og layout, og med mindre det er noe fundamentalt galt MSI gjør med samtlige av sine nyeste modeller, ser jeg på det som en ganske svak forbindelse.

Det var en del problemer med kortene deres for en 3 til 4 år siden, skal ikke være noe spesielt nå om dagen.

 

Derfor det er lurt å stille oppfølgingsspørsmål. At MSI hadde sine problemer for 3-4 år siden er jeg forsåvidt enig i, men mye har skjedd siden den gang, og en kan ikke ta alle over en kam. Jeg fant heller ikke noe kritikk av MSI i nyere tester. :)

 

@Agentspoon:

 

Personlig er jeg skeptisk til å bruke Corsair CX PSU-er. De får helt OK testresultater (ikke topp), men det er noen tvilsomme valg av deler samt at loddingen ikke er helt topp. I det hele tatt har Corsair et etterhvert ufortjent rykte for kvalitet, selv om det meste de har markedført de siste årene helt klart har vært PSU-er av middels kvalitet. I realiteten er det bare AX serien til Corsair som har kvaliteten de ble kjent for, samt noen HX-modeller. Resten av Corsair er jevnt over CWT-modeller (unntak for noen laget av Flextronics og et par laget av Chicony), dvs samme produsent som mange PSU-er fra Chieftec, Cooler Master, Gigabyte, Hiper, Thermaltake m.fl.

 

Antec High Current Gamer HCG 520M og 620M er etter min mening bedre valg selv om de koster noe mer. Generelt er PSU faktisk et område der det ikke lønner seg å være "gjerrig". En prisforskjell på 400 - 500 kr opp medfører ofte et betydelig hopp i kvalitet. Kvalitetsforskjellen er ofte på deler og forhold som har betydning for levetid.

 

Et merke som gir rimelige kvalitets-PSU-er er Super Flower. Super Flower Golden Green har 500 og 600 watts modeller av god kvalitet i forhold til prisen. Super Flower produsere også PSU-er for Kingwin, PC Power og Cooling, NZXT og Rosewill.

 

Jeg ser heller ikke vitsen med å bruke Corsair Vengeance XMS3 1600MHz CL9 8GB - pga relativ høy kjøler. Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB får man til omtrent samme pris, samme gjelder Corsair Vengeance Low Profile. Ytelsesmessig betyr det null og niks at disse er lavere, og så slipper man eventuelt problem med for høyt minne en gang i framtiden.

At Super Flower ble solgt i Norge visste jeg faktisk ikke. Tydelig at Deal.no tar inn en del merkevarer som resten ikke gjør. Det eneste dumme med det er at Deal ikke selger særlig mange andre varer billig, så det blir en ekstra fraktgebyr på litt over 100 kroner. Da er det plutselig 270 kroner ned til Corsair CX-serien. Sistnevnte er som du sier en middels god PSU. Thermaltake, Chieftec og Cooler Master havner i samme kategori, mens Hiper har ofte fått endel kritikk. Personlig mener jeg at den er god nok, og ville ikke hatt reservasjoner om å bruke den til et bygg. Favoritten min er imidlertid OCZ ModXStream-serien. Den har forbausende gode tilbakemeldinger både i forhold til Antec og Corsair. Antec HCG har sine svakheter den og. På Newegg er det faktisk en høyere andel negative tilbakemeldinger enn for Corsair CX.

 

Valget av Vengeance XMS3 gikk bare på tilgjengelighet. Det er ikke en problematisk brikke før du kaster inn en enorm tårnkjøler, noe jeg anbefaler imot i utgangspunktet. :)

 

Edit: De har visst fremdeles OCZ ModXStream Pro inne på Dustin. Tar og så skifter tilbake til den. :dremel:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

 

En spesifikk modell du tenker på? Stammer dette fra personlig erfaring, eller et utbredt problem som statistisk har vært en gjenganger blant produsenten? Personlig tror jeg ikke at jeg har hørt om problematikken før nemlig. Hovedkortet har nytt design for strøm, kretskort og layout, og med mindre det er noe fundamentalt galt MSI gjør med samtlige av sine nyeste modeller, ser jeg på det som en ganske svak forbindelse.

Det var en del problemer med kortene deres for en 3 til 4 år siden, skal ikke være noe spesielt nå om dagen.

 

 

I miljøene jeg vanker så er det fortsatt slik, mer enn for andre fabrikanter. Hvor mye som skal til er en annen sak, disse jeg tenker på var ikke kjørt på stock speed, for å si det slik.

Lenke til kommentar

 

 

EVGA GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

Kjøpt i 2011.

 

Dro hardt og lenge. 2009? Er 2014 nå. Holdt ganske godt.

 

Hvis du påstår at et 580 er kraftig nok til å kjøre de tyngre spillene fra 2012 og 2013 på maks lyver du, det er ikke noe å diskutere engang.

 

 

Kan jo være han sitter på en 1680x1080 eller lavere. oppløsningen er vel definert som noe annet enn eyecandy og innstillinger.

 

Dette stemmer. Det står skrevet i starten en plass. c",) Har aldri vært noe problem hos meg som sagt, er ikke noe å diskutere.

 

Jeg hadde Corsair AX 1200W fra før av, så har tatt i bruk denne i nye maskinen. Har satt i Corsair 750W i den gamle. Har en del diverse liggende.

 

Obsidian 900D er rått og ingenting å lure på. Angrer ikke der. Føles herlig ut og romslig.

Mangler bare en ny skjerm nå så skal det være på plass.

Lenke til kommentar

@Agentspoon:

 

OCZ ModXstream Pro 500 watt er laget av Sirtec, mens ModXStream (uten Pro) er laget av FSP (Fortron Source). Personlig ville jeg holdt meg borte fra den førstnevnte, primært pga produsenten. Ingen PSU-er så langt jeg vet, som er laget av Sirtec, har fått særlig gode skussmål fra seriøse testere (JonnyGuru, HardOCP m.fl). Byggekvaliteten, er også kommentaren på OCZ ModXstream Pro serien, er middels - dvs det er brukt komponenter som ikke holder direkte god kvalitet. Særlig en del av kondensatorene er av middels kvalitet. Og er det en ting som får PSU-er til å gå i stykker er det middels kondensatorer. Kondensatorer har levetid knyttet til kvalitet (merking), dårlige kondensatorer har fort ikke lengre levetid enn 2 - 3 år dersom det blir for varmt. Både Hiper og MIST var plaget av dette.

 

Det er mulig jeg er "picky", men når det gjelder en PSU, ja da kjøper man ikke annet enn produkter som bruker kvalitetsdeler. Noe annet kan bli den dyreste besparelsen man noen gang har gjort. Risikoen er at andre deler går med i samme slengen, når kondensatorene begynner å lekke

 

Personlig gidder jeg ikke å vurdere PSU-er som ikke er laget av Delta, Seasonic, Super Flower, Etasis eller Enermax. Ja, det finnes andre gode nok alternativer - men egen erfaring har lært meg at med PSU-er tar man ingen sjanser. Og Seasonic har ennå ikke skuffet meg, jeg har en del av de. Antec HCG er ellers lage av Seasonic opp til og med 620 watt (både modulær og faste kabler). De større HCG er Delta. Men personlig ville jeg i den prisklassen (størrelsen) gått for Seasonic M12-II 520W. Den koster 200 kr mer, men er verdt hver eneste krone og en god del mer. Som alle Seasonic PSU-er leverer den mer enn det står på etiketten, i dette tilfellet opp mot 590 watt.

Lenke til kommentar

 

 

En spesifikk modell du tenker på? Stammer dette fra personlig erfaring, eller et utbredt problem som statistisk har vært en gjenganger blant produsenten? Personlig tror jeg ikke at jeg har hørt om problematikken før nemlig. Hovedkortet har nytt design for strøm, kretskort og layout, og med mindre det er noe fundamentalt galt MSI gjør med samtlige av sine nyeste modeller, ser jeg på det som en ganske svak forbindelse.

Det var en del problemer med kortene deres for en 3 til 4 år siden, skal ikke være noe spesielt nå om dagen.

 

 

I miljøene jeg vanker så er det fortsatt slik, mer enn for andre fabrikanter. Hvor mye som skal til er en annen sak, disse jeg tenker på var ikke kjørt på stock speed, for å si det slik.

 

Fabrikanter? Du mener vanlige forbrukere? MSI sine hovedkort tåler fint å bli kjørt med overklokk, som alle andre. Nå vet jeg ikke hvilke miljøer du henger rundt, men du må gjerne få lov til å utdype. :)

 

@Agentspoon:

 

OCZ ModXstream Pro 500 watt er laget av Sirtec, mens ModXStream (uten Pro) er laget av FSP (Fortron Source). Personlig ville jeg holdt meg borte fra den førstnevnte, primært pga produsenten. Ingen PSU-er så langt jeg vet, som er laget av Sirtec, har fått særlig gode skussmål fra seriøse testere (JonnyGuru, HardOCP m.fl). Byggekvaliteten, er også kommentaren på OCZ ModXstream Pro serien, er middels - dvs det er brukt komponenter som ikke holder direkte god kvalitet. Særlig en del av kondensatorene er av middels kvalitet. Og er det en ting som får PSU-er til å gå i stykker er det middels kondensatorer. Kondensatorer har levetid knyttet til kvalitet (merking), dårlige kondensatorer har fort ikke lengre levetid enn 2 - 3 år dersom det blir for varmt. Både Hiper og MIST var plaget av dette.

 

Det er mulig jeg er "picky", men når det gjelder en PSU, ja da kjøper man ikke annet enn produkter som bruker kvalitetsdeler. Noe annet kan bli den dyreste besparelsen man noen gang har gjort. Risikoen er at andre deler går med i samme slengen, når kondensatorene begynner å lekke

 

Personlig gidder jeg ikke å vurdere PSU-er som ikke er laget av Delta, Seasonic, Super Flower, Etasis eller Enermax. Ja, det finnes andre gode nok alternativer - men egen erfaring har lært meg at med PSU-er tar man ingen sjanser. Og Seasonic har ennå ikke skuffet meg, jeg har en del av de. Antec HCG er ellers lage av Seasonic opp til og med 620 watt (både modulær og faste kabler). De større HCG er Delta. Men personlig ville jeg i den prisklassen (størrelsen) gått for Seasonic M12-II 520W. Den koster 200 kr mer, men er verdt hver eneste krone og en god del mer. Som alle Seasonic PSU-er leverer den mer enn det står på etiketten, i dette tilfellet opp mot 590 watt.

ModXStream Pro ja. Vanlige ModXStream selges ikke lenger så vidt jeg vet.

 

Seasonic M12-II 520W er ikke noe dumt alternativ. Jeg har den ikke-modulære varianten i mitt eget bygg. Tilgjengeligheten på denne enheten synes jeg tidligere har vært ganske dårlig, men ser at flere nettbutikker har begynt å ta den inn til tross for at det ikke akkurat er et nytt produkt lenger. ModXStream Pro har lenge vært standard-innkjøpet i byggetråden min, men jeg er forsåvidt enig i argumentasjonen din. Skal ta og så bytte den. ;)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

 

 

 

En spesifikk modell du tenker på? Stammer dette fra personlig erfaring, eller et utbredt problem som statistisk har vært en gjenganger blant produsenten? Personlig tror jeg ikke at jeg har hørt om problematikken før nemlig. Hovedkortet har nytt design for strøm, kretskort og layout, og med mindre det er noe fundamentalt galt MSI gjør med samtlige av sine nyeste modeller, ser jeg på det som en ganske svak forbindelse.

Det var en del problemer med kortene deres for en 3 til 4 år siden, skal ikke være noe spesielt nå om dagen.

 

 

I miljøene jeg vanker så er det fortsatt slik, mer enn for andre fabrikanter. Hvor mye som skal til er en annen sak, disse jeg tenker på var ikke kjørt på stock speed, for å si det slik.

 

Fabrikanter? Du mener vanlige forbrukere? MSI sine hovedkort tåler fint å bli kjørt med overklokk, som alle andre. Nå vet jeg ikke hvilke miljøer du henger rundt, men du må gjerne få lov til å utdype. :)

 

@Agentspoon:

 

OCZ ModXstream Pro 500 watt er laget av Sirtec, mens ModXStream (uten Pro) er laget av FSP (Fortron Source). Personlig ville jeg holdt meg borte fra den førstnevnte, primært pga produsenten. Ingen PSU-er så langt jeg vet, som er laget av Sirtec, har fått særlig gode skussmål fra seriøse testere (JonnyGuru, HardOCP m.fl). Byggekvaliteten, er også kommentaren på OCZ ModXstream Pro serien, er middels - dvs det er brukt komponenter som ikke holder direkte god kvalitet. Særlig en del av kondensatorene er av middels kvalitet. Og er det en ting som får PSU-er til å gå i stykker er det middels kondensatorer. Kondensatorer har levetid knyttet til kvalitet (merking), dårlige kondensatorer har fort ikke lengre levetid enn 2 - 3 år dersom det blir for varmt. Både Hiper og MIST var plaget av dette.

 

Det er mulig jeg er "picky", men når det gjelder en PSU, ja da kjøper man ikke annet enn produkter som bruker kvalitetsdeler. Noe annet kan bli den dyreste besparelsen man noen gang har gjort. Risikoen er at andre deler går med i samme slengen, når kondensatorene begynner å lekke

 

Personlig gidder jeg ikke å vurdere PSU-er som ikke er laget av Delta, Seasonic, Super Flower, Etasis eller Enermax. Ja, det finnes andre gode nok alternativer - men egen erfaring har lært meg at med PSU-er tar man ingen sjanser. Og Seasonic har ennå ikke skuffet meg, jeg har en del av de. Antec HCG er ellers lage av Seasonic opp til og med 620 watt (både modulær og faste kabler). De større HCG er Delta. Men personlig ville jeg i den prisklassen (størrelsen) gått for Seasonic M12-II 520W. Den koster 200 kr mer, men er verdt hver eneste krone og en god del mer. Som alle Seasonic PSU-er leverer den mer enn det står på etiketten, i dette tilfellet opp mot 590 watt.

ModXStream Pro ja. Vanlige ModXStream selges ikke lenger så vidt jeg vet.

 

Seasonic M12-II 520W er ikke noe dumt alternativ. Jeg har den ikke-modulære varianten i mitt eget bygg. Tilgjengeligheten på denne enheten synes jeg tidligere har vært ganske dårlig, men ser at flere nettbutikker har begynt å ta den inn til tross for at det ikke akkurat er et nytt produkt lenger. ModXStream Pro har lenge vært standard-innkjøpet i byggetråden min, men jeg er forsåvidt enig i argumentasjonen din. Skal ta og så bytte den. ;)

 

 

Jeg er ekstremoverklokker. I de kretsene ser man hva som tåler juling og hva som kneler ved stygge blikk. Dessuten har jeg tidligere foldet mye, og det er også en tung belastning. Det eneste hovedkortet som virkelig har dødd for meg der er et MSI. Tålte ikke høy romtemp kombinert med en mager overklokk (i7 920 @ 4-4.1GHz). Neppe noe sjakktrekk fra MSI sin side å levere den modellen uten så mye som en kjøleribbe på spenningsregulatorene. Gidder ikke svartmale alle hovedkortene deres, men jeg hadde vært langt mer utilpass med et MSI i hovedPCen min enn dette middelmådige Gigabyte-kortet. Kan ikke fordra det, men jeg frykter ikke at noe skal gå istykker av 1.3v vcore på min 3930k - noe jeg helt sikkert hadde gjort om det var et MSI. Man blir klok av skade, og når både en selv OG venner/bekjente opplever at disse er dårligere enn konkurrentene sine på det området er det nok for meg til å be folk tenke seg om to ganger hvis man har fornuftige alternativer :) Skjønt, stock speed bør strengt tatt gå greit også på et MSI. men jeg antar at den som vil ha en k-modell har tenkt å benytte seg av mulighetene som ligger der.

Lenke til kommentar

Viktig å benytte seg av statistikk når en prater om stabilitet. Selv om jeg hadde fått 4 dårlige Seasonic PSUer, ville ikke det påvirket min anbefaling av merket til andre. Rett og slett fordi Seasonic gjør det godt på tester og får gode tilbakemeldinger. Det andre er at jeg sjeldent advarer mot en produsent. Hvert nytt produkt, forutsatt at det er tydelig re-designet, fortjener en ny sjanse. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...