Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med å snakke forståelig

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i de siste årene vært plaget en del med at folk ikke forstår hva jeg sier, og dette er noe som går utover meg psykisk. Tar meg selv i å avbryte setninger, bruke helt andre formuleringer enn hva som er passende samt i å rett og slett ikke klare å lage de rette lydene tydelig nok til at folk har enkelt for å forstå. Ofte må jeg gjenta noe 2-3 ganger uten at noen forstår, hvor jeg da gir opp og føler meg heller meget ubekvem.

Enkelte ganger føler jeg at det nesten samler seg en slimaktig substans i munnen som jeg ikke effektivt klarer å føre bort, og jeg klarer da ikke lage de rette lydene i språket, men andre ganger føler jeg ikke at det er slik, men blir likevel fortalt av f.eks. far at "nå må du jaggu snakke tydeligere, det går jo ikke an å forstå hva du sier". Jeg prøver veldig, men får det ikke til. Dette går utover hele mitt liv, alt fra fest med studiekamerater til frokost med familien når jeg er hjemme.

Det hjelper lite at jeg i tillegg ofte føler meg stygg, har ikke så veldig mange venner på mitt studiested og føler på mange måter at jeg ligger langt bak i sosial utvikling sammenlignet med jevnaldrede. Jeg føler dog at å kunne formulere seg presist uten å måtte forsøke å ta hensyn til "snakkeevne" er noe som bør ligge til grunne for å bedre på mitt dårlige selvbilde.

Hvordan kan en ta fatt i disse problemene? Føler dette er noe som vanskelig lar seg gripe rundt, men det eneste jeg har forsøkt er å forsøke å ta det ekstra med ro, men dette hjelper bare til varierende grad. Er ikke mange årene til jeg skal ut i arbeidslivet, og utdanningen min gir et rimelig høyt ansvar, hvor kommunikasjon bør gå fint.

Vet ikke helt om dette innlegget får frem hva jeg sliter med, men må bare få det ut. Hatt problemer med dette i ~3 år, er nå 21 år. Har også fundert på om jeg kan ha fått en mild hjernerystelse mange år siden når jeg slo hull i hodet (Nå snakker vi 10-årsalderen) som kan være med på å forårsake dette? Fikk iallefall ikke noen diagnose, så er vel heller tvilsomt...

Anonymous poster hash: a701d...890
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, kan ha tatt litt hardt i, er ikke ofte det blir fullt så ille som noe av det jeg skrev ovenfor. Prøver å konsentrere meg om å snakke tydelig, så da går det egentlig i de fleste tilfeller ganske greit, noen små talefeil kanskje, (Ellers hadde jeg trolig ikke hatt noen venner her i det hele tatt) men enkelte ganger kan det jo skjære seg. Det å måtte tenke på å snakke skikkelig er dog noe som tar fokus fra andre ting, blir mer fokusert på uttalen enn å høre etter hva som faktisk blir sagt kanskje. Er dette med å måtte fokusere på å snakke rett noe dere virkelig mener burde sjekkes ut grundig?

Anonymous poster hash: a701d...890
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...