Gå til innhold

VGA > DVI-I > DVI-D


Smileeyy

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har et dilemma her, det har seg sånn at den ene DVI-I porten på skjermkortet ikke lenger fungerer etter lyn-nedslag og jeg må derfor bruke den andre DVI-D porten, men jeg lurer på om dette vil fungere, dette gjelder da min sekundere skjerm som bare har en VGA port.

 

Jeg tenkte på og og kjøpe en VGA > DVI-I adapter også en DVI-D kabel som går fra adapteren til skjermkortet.

 

Vil dette fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et VGA-DVI-I adapter krever jo som navnet tilsier, en DVI-I kabel/inngang. SÅ nei, det går ikke.

DVI-D har ingen analoge koblinger og kan derfor ikke bli brukt til VGA. Med mindre man finner en fancy, aktivt adapter som konverterer signalet (om det finnes). Men da er det vel nesten lite lett/billig å kjøpe nytt skjermkort eller skjerm?

Lenke til kommentar

Et VGA-DVI-I adapter krever jo som navnet tilsier, en DVI-I kabel/inngang. SÅ nei, det går ikke.

 

DVI-D har ingen analoge koblinger og kan derfor ikke bli brukt til VGA. Med mindre man finner en fancy, aktivt adapter som konverterer signalet (om det finnes). Men da er det vel nesten lite lett/billig å kjøpe nytt skjermkort eller skjerm?

 

Det går fint an og koble en DVI-D kabel til en DVI-I adapter, visst jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar

 

Det går fint an og koble en DVI-D kabel til en DVI-I adapter, visst jeg har forstått det riktig.

Jeg snakker ikke om fysisk mulig, men om elektrisk.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:DVI_Connector_Types.svg

 

DVI-I har alle koblinger (både analoge og digitale), mens DVI-D bare har digitale og DVI-A bare har analoge. Det ligger jo litt i navnet (A for analog og D for digital). Skal du da gå fra DVI til VGA så må du da ha en aktiv konverterer som gjør om fra digitalt til analogt.

 

Så derfor står det VGA->DVI-I (fordi den ikke har en aktiv konverterer som gjør om fra digitalt til analogt), og kun bytter om selve kontakten fra DVI til VGA.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om fysisk mulig, men om elektrisk.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:DVI_Connector_Types.svg

 

DVI-I har alle koblinger (både analoge og digitale), mens DVI-D bare har digitale og DVI-A bare har analoge. Det ligger jo litt i navnet (A for analog og D for digital). Skal du da gå fra DVI til VGA så må du da ha en aktiv konverterer som gjør om fra digitalt til analogt.

 

Så derfor står det VGA->DVI-I (fordi den ikke har en aktiv konverterer som gjør om fra digitalt til analogt), og kun bytter om selve kontakten fra DVI til VGA.

 

Aha, okai.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om fysisk mulig, men om elektrisk.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:DVI_Connector_Types.svg

 

DVI-I har alle koblinger (både analoge og digitale), mens DVI-D bare har digitale og DVI-A bare har analoge. Det ligger jo litt i navnet (A for analog og D for digital). Skal du da gå fra DVI til VGA så må du da ha en aktiv konverterer som gjør om fra digitalt til analogt.

 

Så derfor står det VGA->DVI-I (fordi den ikke har en aktiv konverterer som gjør om fra digitalt til analogt), og kun bytter om selve kontakten fra DVI til VGA.

 

Hva med en VGA > DisplayPort Adapter da? Jeg tenkte på denne: http://www.komplett.no/displayport-adapter-active-dpvga/781063

 

Hadde dette fungert? Har aldri vært borti DisplayPort før.

Lenke til kommentar

VGA er et analogt signal.

 

HDMI er digitalt.

DVI-I er digitalt

Display port er digitalt

 

En analog skjerm (VGA eller analog del av DVI-I) kan ikke vise bilder fra digitale signaler. Punktum.

 

Ja, det finnes en del aktive løsninger som konverterer, men dette blir med stor sansynlighet dyrere enn å kjøpe nytt grafikk kort. Ant kan kjøp av ny skjerm bli like rimelig som kjøp av bare grafikk kort.

Lenke til kommentar

VGA er et analogt signal.

 

HDMI er digitalt.

DVI-I er digitalt

Display port er digitalt

 

En analog skjerm (VGA eller analog del av DVI-I) kan ikke vise bilder fra digitale signaler. Punktum.

 

Ja, det finnes en del aktive løsninger som konverterer, men dette blir med stor sansynlighet dyrere enn å kjøpe nytt grafikk kort. Ant kan kjøp av ny skjerm bli like rimelig som kjøp av bare grafikk kort.

Hvis du tar deg 5 minutter og leser gjennom tråden finner du ut at trådstarter fant en aktiv adapter til 500 kr.

Lenke til kommentar

VGA er et analogt signal.

 

HDMI er digitalt.

DVI-I er digitalt

Display port er digitalt

 

En analog skjerm (VGA eller analog del av DVI-I) kan ikke vise bilder fra digitale signaler. Punktum.

 

Ja, det finnes en del aktive løsninger som konverterer, men dette blir med stor sansynlighet dyrere enn å kjøpe nytt grafikk kort. Ant kan kjøp av ny skjerm bli like rimelig som kjøp av bare grafikk kort.

 

Ja, for dette visste jo ikke jeg fra før av.

 

Det som var hoved spørsmålet mitt var jo angående en VGA>DVI adapter, om den gjorde noe forskjell.

 

Men uansett, det ser ut som at begge DVI portene mine fungerer alikevell, det eneste som er ødelagt er visst de "analoge" pinnene på DVI-I porten, så det ble visst en ny sekundær skjerm.

 

Takker for hjelpen folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...