Gå til innhold

Erfaringer med Fujifilm X-E2?

Anbefalte innlegg

tomsi:

Har sett i profilen din hva slags optikk du har og det var jo ikke rent lite, hehe.

Ser også du har et dusin eller fler kameraer.

Selger du alt dette til fordel for noe annet så kan det hende du blir litt lettere til sins :)

Jeg ble vertfall det. var litt av et styr og få solgt alt sammen, men når det var borte og hyllene var reine, samt at bankontoen var "full" så var det en befrielse :)

Problemet er at mye av optikken er plastræl, så det ikke er lite penger å hente der. Jeg kommer nok til å donere vekk noe av det jeg har. Mange av husene er også lite verdt; så de har jeg mest for å kunne variere litt. Resten er ting jeg bruker aktivt i forskjellige settinger.

I tillegg har µ-4/3 platformen et par egenskaper som betyr mye for meg, så jeg blir der jeg er.

I see :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg valgte Fuji pga sensorstørrelse, og at kameraet likevel er så kompakt som det er. I tillegg så har X-E2 ikke fått annet enn skryt overalt av det jeg har sett av artikler og videoer. Et par småting er det selvfølgelig som kunne vært bedre, men slik er det med alt.

Sensorstørrelsen er faktisk hakket større enn på det som VAR mitt kamerahus nr 2 (Canon 50D), og Fuji har også konstruert sensoren med et annet mønster enn CMOS ellers. Ekstremt pen støy er det også på høy ISO. Objektivene er også veldig små og lette. Stort pluss for meg, i alle fall.

Canon 5Dmk2 med 24-105 f/4: 1,5 kg

Fuji X-E2 med 18-55 f/2,8-4,0: 660 g

Jeg vurderte MFT jeg også, men synes sensoren blir for liten, og at det blir for lite pen støy på høy ISO.

Lenke til kommentar

Sensorstørrelse er absolutt en fordel.

Men hvis X-T1 koster 15000,- med objektiv så er det ikke så fryktelig langt opp til Sony A7 som koster 17000,- med objektiv. Men så er det vel kvaliteten og størrelsen på A7's objektiv som kan være en avgjørende faktor.

Lenke til kommentar

X-T1 pirrer en del steder hos meg også. Jeg liker at den har vippbar skjerm. Det er i veldig kjekt å ha når man filmer, og jeg bruker det mye på EOS'en min. Men hadde X-E2 hatt vippbar skjerm så tror jeg nok at jeg hadde bestilt den i stedet.

Lenke til kommentar

Artig med pirring, for det er så mange ulike steder vi lar oss pirre.

Vippbar skjerm og filming betyr ingenting for meg. Jeg tror enda ikke jeg har tatt en videosnutt med ett eneste fotokamera på de 12-15 årene jeg har hatt sånt. I starten fordi det ikke fantes, men når det kom var det fordi det ikke interesserer meg. Vippbar skjerm har jeg hatt på ett kamera, og jeg har faktisk bare brukt det en eneste gang.

X-T1 kunne gjerne droppet videofunksjonen for min del, da hadde den pirret enda mer. Den vippbare skjermen kan bare sitte der, man må jo ikke vippe på den. Men kanskje jeg bruker den i fremtiden. Hvem vet...:-)

Men for all del, mitt bruksmønster er på ingen måte interessant for andre enn meg selv.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett at de produserte varianter av disse kamerane, f.eks. en rimeligere en, uten videofunksjon... Mon tro, om de ville blitt mye billigere??? Er det er mange av samme oppfatning...?

En idê for produsentene, kanskje....?

Jeg trenger iallefall ikke video på sådanne kameraer, til video bruker jeg dedikert videokamera.... :hmm:

Lenke til kommentar

Det å ha video i et kamera i dag har en såpass liten ekstrakostnad at det er ikke verdt å å kutte ut. Det er samme sensor, samme elektronikk, kun en ekstra knapp - og litt ekstra firmware.

Kostnadsforkjellen er ganske sikkert minimal, antagelig ikke engang merkbar. Jeg så noen kommentarer om at Nikon Df var litt bedre enn Nikon med video, fordi Nikon kunne optimalisere sensor, elektronikk og firmware til kun foto. Sikkert ikke mye, men litt bedre er moro det og.

Men for min del handler det egentlig om at en dings kan gjerne begrense seg til det den skal være god til. Så et fotokamera som KUN er fotokamera passer meg bra. Altså uten GPS, wifi, video og annet dilldall...

Men jeg eg samtidig klar over at jeg ikke kommer til å få oppfylt disse ønskene, så disse ørsmå kamelene skal jeg klare å svelge...

Lenke til kommentar

Rapport live fra badmintonturneringen.

Å fotografere sport med dette kameraet var absolutt ikke lett. Jeg må se over kameraet fordi bildet på skjermen ligger etter, men jeg har funnet en løsning sånn at jeg treffer sånn ca. Men skal jeg få mange blinkskudd, er det fortsatt dSLR som gjelder - helt klart. Jeg kan sikkert få til flere blinkskudd med en del trening, men det vil nok alltid være vanskelig.

Lenke til kommentar

Sport har jeg ikke prøvd med dette kameraet, men sammenlignet med et dedikert speilrelfeks med respekt for seg selv så kommer nok kameraer som X-E2 og mange andre til kort her. Dette bør heller ikke være veldig overaskende synes jeg. :)

Nå har jeg derimot funnet X-E2 (eller nermere sagt XF 18-55 f/2.8-4.0) sin store bakside etter ett par dager med litt små frustrasjon over at bildene sporadisk blir veldig softe . Jeg har prøvd flere blendere etc. men bildene ble ofte veldig softe og jeg fant ikke noe mønster med tanke på feil jeg gjorde etc.

Jeg er nå ganske sikker på hva dette skyldes etter mye testing i dag da jeg ikke har fått fremprovosert softe bilder i dag og det er rett og slett noe så enkelt som den innebyggede OIS (stabilisatoren) som kødder det til noen ganger.

Er lukkertiden rask nok så deaktiver denne asap. På X100S sto denne påslått hele tiden uten problemer, men her bør man altså slå denne av når lukkertiden uansett er rask nok og bør ikke slås på før man er helt på det kritiske punktet.

Til informasjon så har jeg nyeste firmware for objektiv og kamera.

Jeg har uansett aldri vert noe fan av IS, så for meg kan denne stå avslått hele tiden, men den skulle nå uansett ha fungert bedre enn det den gjør. Og med bedre så mener jeg at den ikke bør blande seg inn når lukkertiden uansett er bra nok.

Bortsett fra dette kan jeg ikke komme på en eneste svakhet med X-E2. (Selv om dette ikek er kameraet i seg selv sin skyld, men objektivet :)

Lenke til kommentar

Jeg er nå ganske sikker på hva dette skyldes etter mye testing i dag da jeg ikke har fått fremprovosert softe bilder i dag og det er rett og slett noe så enkelt som den innebyggede OIS (stabilisatoren) som kødder det til noen ganger.

Kan det være at du er for rask til å trykke ned utløseren - tror det lønner seg å vente litt fra man trykker halveis ned (for å løse AF) før man trykker ned videre.
Lenke til kommentar

Kan det være at du er for rask til å trykke ned utløseren - tror det lønner seg å vente litt fra man trykker halveis ned (for å løse AF) før man trykker ned videre.

Jeg tar meg altid god tid der så det er nok ikke problemet.

Jeg er ganske sikker på atdet var OIS siden de tvar veldig sporadisk at bildene ble softe. Jeg kunne ta samme bilde flere ganger etterhverandre og hvis noen av dem ble softe var det alltid det med OIS påslått.

Men 100% sikker er jeg ikke. Selv om jeg er ganske beroliget med atjeg har funnet "feilen" :)

Lenke til kommentar

Har du sett på lukkertiden på de bildene som blir softe?

På mft finnes noe som kalles "shutter shock" som kan oppstå på lukkertider fra ca 1/60 s til 1/250 s.

Mye diskusjoner om dette på dpreview, kan ikke si jeg plages noe med det. Og hvis jeg har noen få bilder som ble uskarpe som følge av det så er det ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Sport har jeg ikke prøvd med dette kameraet, men sammenlignet med et dedikert speilrelfeks med respekt for seg selv så kommer nok kameraer som X-E2 og mange andre til kort her. Dette bør heller ikke være veldig overaskende synes jeg. :)

Nå har jeg derimot funnet X-E2 (eller nermere sagt XF 18-55 f/2.8-4.0) sin store bakside etter ett par dager med litt små frustrasjon over at bildene sporadisk blir veldig softe . Jeg har prøvd flere blendere etc. men bildene ble ofte veldig softe og jeg fant ikke noe mønster med tanke på feil jeg gjorde etc.

Er lukkertiden rask nok så deaktiver denne asap. På X100S sto denne påslått hele tiden uten problemer, men her bør man altså slå denne av når lukkertiden uansett er rask nok og bør ikke slås på før man er helt på det kritiske punktet.

Til informasjon så har jeg nyeste firmware for objektiv og kamera.

Jeg har uansett aldri vert noe fan av IS, så for meg kan denne stå avslått hele tiden, men den skulle nå uansett ha fungert bedre enn det den gjør. Og med bedre så mener jeg at den ikke bør blande seg inn når lukkertiden uansett er bra nok.

Bortsett fra dette kan jeg ikke komme på en eneste svakhet med X-E2. (Selv om dette ikek er kameraet i seg selv sin skyld, men objektivet :)

Ja, dette er nok 18-55 objektivet. Samme problem selv, uskarpe bilder.

Har vel egentlig parkert 18-55'n - ikke nødvendigvis av den grunn du beskriver men fordi jeg blir forvirra av zoom objektiv nå. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal stå når jeg skal ta bildet, ei heller hvor mye jeg da i så fall skal zoome inn osv... Hehe.. hjernen er blitt for vant til fastoptikk nå. I går var jeg nede i den lokale bokseklubben for å ta noen bilder, en av Norges up and coming proffboksere var innom på besøk og gikk noen runder med gutta. Brukte derfor Canon 7D m/EF-S 17-55mm f/2.8 objektivet (som forøvrig er veldig bra). Men slet veldig pga zoom. Så byttet til Fuji'n, men da slet jeg med å få kameraet til å henge med i svingene - OBS har Fujifilm X-Pro1 som er vesentlig tregere enn Fuji XE-2! Ble et kompromiss der jeg brukte Canon 7D mens de bokset, og Fuji'n med 35mm fastopptikk mellom rundene og rundt i lokalet etterpå for å ta stemningsbilder. :D Men wow - Fuji'n banker Canon 7D på bildekvalitet!! Særlig der fordi jeg måtte gå opp i ISO for å få raske nok lukkertider til å fryse bevegelsene mest mulig.

Men altså, tilbake til saken: Skru av IS'n på Fuji 18-55mm eller vær sikker på å gi objektivet nok tid. Trykker man for raskt henger ikke IS'n med eller noe sånt virker det som. "Alle" skryter av dette objektivet, men jeg greier ikke bli fortrolig med det (ikke IS'n sin skyld). Vurderer salg.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Selv om jeg er ganske beroliget med atjeg har funnet "feilen"

Jeg ville ikke vært beroliget hvis OIS (ofte) gir softe bilder

Dette er kun et problem når lukkertiden uansett er rask nok til å gi bilder uten bevegelsesuskarphet. Altså hvis OIS er påslått.

Når lukkertiden er veldig lav så har den en funksjon.

Jeg er jo ikke akkurat vant til IS uansett så for meg er ikke dette noe krise i det hele tatt. Jeg er bare glad jeg fant feilen :)

Lenke til kommentar

Har jo samme problem med dette objektivet selv, men på et annet kamerahus (x-pro1) så det høres ut som det mest sannsynlige. Lest rapporter også om det samme andre steder. Har ikke lest om soft bilder på X-E2 noe sted heller. Ingen grunn til at det skulle være huset med mindre Bjerknez har fått et hus som er feilprodusert.

Vent med kjøp til 28 januar og se lanseringen av den nye x kameraet først ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...