Ratleto Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Har akkurat de samme tankene. Blir for dyrt ift hva det er kapabelt til, og hva det har av finesser. Og hvis det er større og tyngre en X-E2, så fosvinner deler av poenget for meg, i alle fall. Lenke til kommentar
Cutters Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 EM-1 ligger på rundt 13 000,- nå, så da kan man kanskje forvente en pris mellom 11-13 000 for X-T1. Tror det blir i det meste laget for min del da jeg kan få en EM-5 med en del objektiver for samme prisen. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 EM-1 ligger på rundt 13 000,- nå, så da kan man kanskje forvente en pris mellom 11-13 000 for X-T1. Tror det blir i det meste laget for min del da jeg kan få en EM-5 med en del objektiver for samme prisen. Da er jo valget ditt (ganske) enkelt, du velger EM-5 med en del objektiver. Men hvis det skulle være sånn at X-T1 havner rundt 15.000 for huset, så er dette en kandidat for min del. Ikke at jeg er steinrik, men for meg er ikke prisen avgjørende. Det er hva kamerahuset, objektivene og råfilene kan gjøre som betyr noe i det lange løp. Prisen glemmer jeg fort hvis jeg er fornøyd med dette. Men jeg husker prisen leeeeeenge hvis jeg ikke er fornøyd bare fordi jeg var litt gjerrig...:-) Får ta en kikk på denne X-T1 når den dukker opp i butikken. Hvis den kun har EVF, og det kan jo se sånn ut, så er jeg ørlitt skeptisk. Kanskje den funker bra, men jeg har fortsatt et ørlite håp om en X-100 løsning med valgfri søker. Men det kan hende at X-T1 med 23 og 56 mm veier mer enn en mini-TV som søker. Me får sjå... Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Har akkurat de samme tankene. Blir for dyrt ift hva det er kapabelt til, og hva det har av finesser. Og hvis det er større og tyngre en X-E2, så fosvinner deler av poenget for meg, i alle fall. Tyngden vet jeg ikke, men det blir litt mindre enn X-E2. Blir kjekt med større og bedre viewfinder samt to SD card slots også. Vippbar skjerm vet jeg ikke hvor mye jeg trenger, men kjekt kanskje det også. Lenke til kommentar
Cutters Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 EM-1 ligger på rundt 13 000,- nå, så da kan man kanskje forvente en pris mellom 11-13 000 for X-T1. Tror det blir i det meste laget for min del da jeg kan få en EM-5 med en del objektiver for samme prisen. Da er jo valget ditt (ganske) enkelt, du velger EM-5 med en del objektiver. Men hvis det skulle være sånn at X-T1 havner rundt 15.000 for huset, så er dette en kandidat for min del. Ikke at jeg er steinrik, men for meg er ikke prisen avgjørende. Det er hva kamerahuset, objektivene og råfilene kan gjøre som betyr noe i det lange løp. Prisen glemmer jeg fort hvis jeg er fornøyd med dette. Men jeg husker prisen leeeeeenge hvis jeg ikke er fornøyd bare fordi jeg var litt gjerrig...:-) Får ta en kikk på denne X-T1 når den dukker opp i butikken. Hvis den kun har EVF, og det kan jo se sånn ut, så er jeg ørlitt skeptisk. Kanskje den funker bra, men jeg har fortsatt et ørlite håp om en X-100 løsning med valgfri søker. Men det kan hende at X-T1 med 23 og 56 mm veier mer enn en mini-TV som søker. Me får sjå... Sant. EM-5 virker som det beste valget for min del, men skal likevel lese anmeldtelsene av X-T1 nøye før jeg bestemmer meg. Håper på forbedret videomodus og støtte for 3,5mm jack for lyd(på EM-5 må man bruke en spesialadapter, noe som jeg synes er irriterende. Hvorfor bare ikke holde seg til en standard som allerede finnes?) Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 ... Håper på forbedret videomodus og støtte for 3,5mm jack for lyd... For min del kunne de gjerne tatt bort hele videofunksjonen og heller rendyrket sensor og omkringliggende elektronikk/firmware til ren fotografering. Men det ønsket får jeg nok ikke oppfylt i X-T1. Nikon Df har jo dette, men jeg syns nok ikke de har fått helt på plass en del andre ting. Selv om jeg sa at pris ikke er avgjørende, så syns jeg nok prisen på Df er i stiveste laget. Dessuten har ikke Nikon objektivene som Fuji ser ut til å ha, og det er mest avgjørende... Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Det ble X-E2 i sølv på meg. Da jeg sto der med dem, så var det ikke noe vanskelig valg. Hehe. Har testa litt, men bare sånn på stua. Ikke kikket på bildene enda, men det blir. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Det ble X-E2 i sølv på meg. Da jeg sto der med dem, så var det ikke noe vanskelig valg. Hehe. Har testa litt, men bare sånn på stua. Ikke kikket på bildene enda, men det blir. Gratulerer! Da ble vi X-E2 "brødre" da, hehe. Ja, når du ser dem i virkeligheten så er det bare sølv som gjelder (i mine øyne). Det gir et kamera av dentypen den riktige retro look'en synes jeg. Et helt fantastisk kamera! Bodde ikke du i Fredrikstad distriktet? Det blir fototur til Gamlebyen i Fredrikstad førstkommende søndag med flere andre her inne, hvis du vil bli med? EDIT: Så nå i profilen dun at du er bosatt i bartebyen Endret 23. januar 2014 av Bjerknez Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Det ble X-E2 i sølv på meg. Da jeg sto der med dem, så var det ikke noe vanskelig valg. Hehe. Har testa litt, men bare sånn på stua. Ikke kikket på bildene enda, men det blir. Gratulerer! Da ble vi X-E2 "brødre" da, hehe. Ja, når du ser dem i virkeligheten så er det bare sølv som gjelder (i mine øyne). Det gir et kamera av dentypen den riktige retro look'en synes jeg. Et helt fantastisk kamera! Bodde ikke du i Fredrikstad distriktet? Det blir fototur til Gamlebyen i Fredrikstad førstkommende søndag med flere andre her inne, hvis du vil bli med? EDIT: Så nå i profilen dun at du er bosatt i bartebyen Takker. Hehe. Vi er vel det. Er imponert over hvordan ting ser ut på høy ISO - for å si det mildt. Skal kjøre det hardt i helga, og prøve å fotografere badminton med det. Spent på åssen det går. Jeg bodde i Halden for en del år tilbake, men nå bor jeg i Trondheim, ja. Hehe. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Høres bra ut Hold oss oppdatert med erfaringer her da Lenke til kommentar
Cutters Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hvor bra er objektivet som følger med? Er det noe som kan holde lenge(slik at man ikke trenger å investere i nytt glass med en gang)? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hvor bra er objektivet som følger med? Er det noe som kan holde lenge(slik at man ikke trenger å investere i nytt glass med en gang)? 18-55mm-en er meget; så den trenger du ikke å bytte i det hele tatt. Supplementer heller med noe morsomt glass i tillegg. F.eks. 14mm f/2.8 eller 60mm f/2(?) macro Lenke til kommentar
Cutters Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Ok. Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal velge mFT eller Fujis kameraer, men jeg antar at X-T1 blir solg med 18-55 objektivet, og hvis den gjør det så trenger jeg vel ikke å kjøpe noe nytt glass med det første. Dette begynner å bli vanskelig. OM-D eller X-T1. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Dette begynner å bli vanskelig. OM-D eller X-T1. Det er ikke lett. Jeg har investert såpass mye i µ-4/3 at jeg velger OM-D E-M1; men skulle jeg starte på bar bakke i dag, så hadde jeg valgt Fuji. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Ok. Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal velge mFT eller Fujis kameraer, men jeg antar at X-T1 blir solg med 18-55 objektivet, og hvis den gjør det så trenger jeg vel ikke å kjøpe noe nytt glass med det første. Dette begynner å bli vanskelig. OM-D eller X-T1. Valget var ikke enkelt for meg heller. Grunnen til at jeg gikk for Fujifilm X-E2 fremfor OMD-E-M1 var at jeg i utgangspunktet kun savnet en X100S med zoom, og da var jo X-E2 midt i blinken for meg. Olympus OMD'en er jo også litt dyrere, men til gjengjeld er denne værtettet. Byggekvaliteten er vel omtren like fantastisk på begge vil jeg tro. Personlig er jeg nok som sagt svakest for Fuji sine modeller. jeg synes dem har en skikkelig tøff retro look, mens Olympus OMD blir litt mer "robot"-aktig, men for all del, den er tøff den også...på sin måte. Jeg har ikke testet OMD noe mer enn at jeg har holdt kameraet til Shirma her inne. Dog var dette et OMD E-M5. Fantastisk kamera, men Fuji ligger nok mitt hjerte nermest Lykek til med tidenes tøffeste valg, hehe. Lenke til kommentar
Cutters Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Dette begynner å bli vanskelig. OM-D eller X-T1. Det er ikke lett. Jeg har investert såpass mye i µ-4/3 at jeg velger OM-D E-M1; men skulle jeg starte på bar bakke i dag, så hadde jeg valgt Fuji. Jeg skal selge min EOS 600D m/kit + min Sigma 17-50 f2.8. Er jeg heldig får jeg rundt 4-4500 kroner for dette(alt i god stand og i orignalemballasjen) Så hvis X-T1 koster 13000,- inkl. objektiv så på jeg punge ut rundt 9000,- selv. Det er en del penger, men samtidig så skal jo kameraet vare en stund. Ok. Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal velge mFT eller Fujis kameraer, men jeg antar at X-T1 blir solg med 18-55 objektivet, og hvis den gjør det så trenger jeg vel ikke å kjøpe noe nytt glass med det første. Dette begynner å bli vanskelig. OM-D eller X-T1. Valget var ikke enkelt for meg heller. Grunnen til at jeg gikk for Fujifilm X-E2 fremfor OMD-E-M1 var at jeg i utgangspunktet kun savnet en X100S med zoom, og da var jo X-E2 midt i blinken for meg. Olympus OMD'en er jo også litt dyrere, men til gjengjeld er denne værtettet. Byggekvaliteten er vel omtren like fantastisk på begge vil jeg tro. Personlig er jeg nok som sagt svakest for Fuji sine modeller. jeg synes dem har en skikkelig tøff retro look, mens Olympus OMD blir litt mer "robot"-aktig, men for all del, den er tøff den også...på sin måte. Jeg har ikke testet OMD noe mer enn at jeg har holdt kameraet til Shirma her inne. Dog var dette et OMD E-M5. Fantastisk kamera, men Fuji ligger nok mitt hjerte nermest Lykek til med tidenes tøffeste valg, hehe. E-M1 har aldri vært noe tema da jeg vil ha kameraet "flatest" mulig, slik at det er lett og ta med seg. E-M5 er fint det, men det har et par funksjoner jeg savner, som bla. dårlig videomodus og lavoppløst søker. Hadde Olympus lansert en E-M5 Mk. II i stedet for E-M10(som ser ut til å bli en low-end OM-D så hadde jeg nok gått for det. Det ryktes om at det kommer en Mk. II til høsten en gang, men så lenge gidder jeg ikke nok å vente. Min opprinnelige plan var jo å vente på EOS M2, slik at jeg ikke trengte å kjøpe nytt glass, men siden dette ble en gedigen skuffelse så dropper jeg det. Dessuten synes jeg ikke at EOS M var så veldig god og holde i. Kommer uansett til å lese anmeldelsene nøye når X-T1 blir sluppet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Så hvis X-T1 koster 13000,- inkl. objektiv så på jeg punge ut rundt 9000,- selv. Det er en del penger, men samtidig så skal jo kameraet vare en stund.Det er en levelig kostnad. Mitt problem er at jeg har en god del optikk allerede. Og da blir det for dyrt å erstatte alt. Jeg er usikker på om X-T1 blir såpass "rimelig"; men det koster 15-16 lapper, så tror jeg det vil være verdt det. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Jeg tviler på at X-T1 kommer til å koste under 15.000,- ved lansering med en eller annen KIT-zoom. Men igjen...ren synsing fra min side... tomsi: Har sett i profilen din hva slags optikk du har og det var jo ikke rent lite, hehe. Ser også du har et dusin eller fler kameraer. Selger du alt dette til fordel for noe annet så kan det hende du blir litt lettere til sins Jeg ble vertfall det. var litt av et styr og få solgt alt sammen, men når det var borte og hyllene var reine, samt at bankontoen var "full" så var det en befrielse men det kan jo hende du samler da så klart, og det må jo være lov. Endret 24. januar 2014 av Bjerknez Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 tomsi: Har sett i profilen din hva slags optikk du har og det var jo ikke rent lite, hehe. Ser også du har et dusin eller fler kameraer. Selger du alt dette til fordel for noe annet så kan det hende du blir litt lettere til sins Jeg ble vertfall det. var litt av et styr og få solgt alt sammen, men når det var borte og hyllene var reine, samt at bankontoen var "full" så var det en befrielse Problemet er at mye av optikken er plastræl, så det ikke er lite penger å hente der. Jeg kommer nok til å donere vekk noe av det jeg har. Mange av husene er også lite verdt; så de har jeg mest for å kunne variere litt. Resten er ting jeg bruker aktivt i forskjellige settinger. I tillegg har µ-4/3 platformen et par egenskaper som betyr mye for meg, så jeg blir der jeg er. Lenke til kommentar
Cutters Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Jeg må nok også prøve husene for hånd før jeg ser hva jeg går for. Var innom JapanPhoto forrige lørdag og fikk holde i X-E2. Det kameraet var mye lettere enn jeg hadde forestilt meg, og hvis X-T1 blir mindre så er det ikke noe problem for meg. Jeg har ganske små hender og spinkle fingre. Men til syvende og sist så har også fruen noe hun skulle ha sagt. Det er jo tross alt en stor investering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå