Gå til innhold

Erfaringer med Fujifilm X-E2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problem med Lightroom får man hvis man driver pixel peeping i 100 % eller mer forstørrelse og har skarpet opp filene sine for hardt i LR. Noen filer er mer utsatt enn andre. Skarper man opp med f.eks Nik sharpener så er problemet borte, evt man kan slutte med pixel peeping og se på bildene slik de er ment.

 

Fotograferer kun i RAW nå.

 

Har prøvd div. Raw konvertere, men lightroom er den beste for meg. JPEG fra kamera ender jeg alikevel opp med å justere i LR alikevel. Synes problemet med Lightroom er overdrevet til det helt latterlige. Første versjon av LR som støttet Fuji X var værre riktignok. Men mye ble fikset i en nyere versjon, og som sagt.. Print bildene eller se på skjerm - ikke i 100%. Samt skarp opp med omhu eller bruk Nik sharpener

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Har i en tid bruk jpeg+raw nettopp fordi det har vært problemer med Lightroom/ACR for Fujifilm. Men etter at LR 5.3 kom synes jeg at man kan få like bra eller bedre bilder med LR som JPEG eller Silkypix. Tar nå bare RAW og bruker LR.

 

Jeg ser imidlertid at justeringene kanskje bør være litt anderledes for dette kameraet enn det man er vant til. Selv benytter jeg meg av presets ifbm. import for å ha et passende utgangspunkt for egne justeringer. F.eks. de som presenteres her: http://blog.thomasfitzgeraldphotography.com/2013/10/x-trans-sharpening-presets-for-lightroom/

Lenke til kommentar

Naboen med X-E1 har opplevd at RAW-konvertereren i LR ikke takler Fuji-filene like bra alltid. Kjører man fila via Silkypix istedet, så får man et bedre resultat. Er derfor jeg kommer til å kjøre JPEG+RAW.

Selv om jeg tar bildene i jpeg/raw så har jeg bare i minimal grad behandlet rawfilene. Normalt så bruker jeg Rawkonverter i over 90% av tilfellene, men mange av bildene jeg har tatt hittil er det jev vil kalle testbilder (bli kjent med kamera bilder) og siden fuji-jpg er så pass bra så er de bildene jeg la ut i desember her på forumet alle jpg fra kamera (kun beskåret i PS i enkelte tilfeller).

 

Da jeg kjøpte X-E2 hadde ikke LR blitt "oppgradert" til X-E2, det skjedde noen få uker senere. Jeg prøvde Silkypix noe i de to ukene og for meg så fungerte ikke grensesnittet, jeg er såpass "fan" av LR så problemene skyldes kanskje mer meg enn programmet. Ut fra de få bildene jeg har behandlet i LR så ser jeg faktisk ikke det "store" problemet med fuji-raw og LR.

 

Jeg har også hørt det samme.

 

Her er et bilde med JPEG - Lightroom i midt og Silkypix helt til høyre.

 

 

Her er en artikkel som handler om noe av det samme.

Selv om det artikkelen gjelder LR 4 , så har jeg hørt at også LR 5 sliter.

For meg fungerer ikke sammenligningen helt. Nå tro jeg ikke at det skyldes programmene, men heller det at det kan ha blitt brukt litt forskjellige parameter ved behandlingen av bildet. For meg så ser det ut som at det er brukt merkbart mer oppskarping i Silkypix. For meg så er LR-versjonen mer lik jpg-bildet enn silkypix-versjonen. Dette gjelder ikke minst bakgrunnen i bildet der jeg får en følelse av mer "støy" i bakgrunen på silkypix-versjonen enn på de to andre. Jeg er ikke i tvil om at Silkypix-versjonen virker skarpere, men jeg er usikker på at det er å foretrekke.

 

Jeg planer om å behandle en del av RAW-filene jeg har liggende fra desember, og vil da selvsagt prøve å få det beste ut av bildene ved å behandle samme bilder både i Silkypix og LR før jeg kommer med en endelig dom over hvilket program som fungerer best for meg. Men er forskjellene minimale så kommer jeg deretter kun til å bruke LR siden det er det jeg bruker til alle mine Rawbilder fra DSLR.

Lenke til kommentar

 

Da blir det desverre pittelitt mindre enn XE1/XE2. :(. Hadde håpet på Xpro1 størrelse.

Jeg selv synes X-Pro 1 er i største laget, så for meg virker dette interessant.

 

 

Synes også det virker interessant, men de siste ryktene vil ha det til at prisen på huset alene blir $1800. Det er kanskje litt i det drøyeste laget.

Lenke til kommentar

 

Da blir det desverre pittelitt mindre enn XE1/XE2. :(. Hadde håpet på Xpro1 størrelse.

Jeg selv synes X-Pro 1 er i største laget, så for meg virker dette interessant.

 

Smaken er som baken... Jeg hadde vel hatt en XE-2 nå hvis det ikke hadde vært for størrelsen, altså den er for liten. Jeg bruker ikke OVF på X-Pro1 så mye uansett og kunne fint levd med en EVF løsning only ala XE-1 og XE-2. Men disse blir altså for små i hendene. Samt at de føles ikke så solide som X-pro1.

 

Men - værtetting og bedre EVF - hvem vet- kanskje dette nye blir mitt kamerahus nr2 :) Må kjenne det i hånda først uansett. XE-1 skuffet husker jeg.

Lenke til kommentar

X-T1 så utvilsom lekker ut, men det første som slår meg er hva prisenkommer til å bli. X-E2 som i utgangspunktet går for å være deres nåværende toppmodell koster 11.000,- med KIT-zoom og davil jeg tippe en pris langt over dette med X-T1.

 

Litt synsing så klart, men jeg tror ikke 15-20.000,- for huset med KIT-zoom blir veldig galt og da synes jeg det blir litt dyrt. Så sant ikke kameraet da har noen helt spesielle finesser.

 

Utvilsomt et meget flott retro kamera som er solid bygget, men til den prisen (Hvis prisen jeg tipper er riktig) såblir det litt drøyt tror jeg....

 

Uansett et kamera som blir for stort for meg (tror jeg...og heldigvis...) men haddejeg arvet en rik onkel så hadde jeg kjøpt det og satt det på hylla! :)

Lenke til kommentar

 

 

Da blir det desverre pittelitt mindre enn XE1/XE2. :(. Hadde håpet på Xpro1 størrelse.

Jeg selv synes X-Pro 1 er i største laget, så for meg virker dette interessant.

 

 

Synes også det virker interessant, men de siste ryktene vil ha det til at prisen på huset alene blir $1800. Det er kanskje litt i det drøyeste laget.

 

$1800 er vel en direkte omregning fra yen og en pris jeg tror er urealistisk i det Amerikanske markedet. tviler på at det blir prisen. X E2 går for 999, da lander vel huset her på 1399 ish...De legger seg ikke over OMD EM1 (tror eg)

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...