ulfgre Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Jøss kjøpt deg kamera igjen Bjerknez . Trodde du hadde pensjonert deg med billig lomme kamera hehe. Gratulerer med X-E2. Første valget mitt også om jeg bytter ut Ricoh GR. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Jøss kjøpt deg kamera igjen Bjerknez . Trodde du hadde pensjonert deg med billig lomme kamera hehe. Jeg synes han var flink, jeg. Holdt jo ut i over et halvt år. Det er andre på forumet som har sprukket tidligere 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 Jøss kjøpt deg kamera igjen Bjerknez . Trodde du hadde pensjonert deg med billig lomme kamera hehe. Gratulerer med X-E2. Første valget mitt også om jeg bytter ut Ricoh GR. Hehe, ja jeg er tilbake igjen nå. Jeg måtte bare "finne meg selv" og hva jeg faktisk ville med fotograferingen. Ble mye utstyrspjatt og alt for mange besøk på Japan Photo, hehe. Har ikke lidd noen økonomisk nød, men man begynner å tenke litt når man har kamerautstyr til nesten 100.000,- på hylla og det eneste man gjør er å tørke støv av det en gang i uken. Så jeg tok meg selv i nakken å solgte rubbel og bit. Dog fant jeg ut etter hvert at det jeg så vidt fikk interessen av når jeg kjøpte X100/X100S var veien jeg vill gå, men med et langt mer kompakt system som jeg faktisk hadde med meg. Ja E-E2 er et fantastisk kamera! Synd det er mørkt omtrent døgnet rundt. Blit mest knipsing rundt om inne i huset på kveldstid og det er jo ikke akkurat veldig spennende Jeg synes han var flink, jeg. Holdt jo ut i over et halvt år. Det er andre på forumet som har sprukket tidligere Yeah!! Jegliker og fremstå som et gost eksempel ehm... Har sluttet å røyke også for ca. 4mnd. siden og har ikke røyket siden. Nå tar det bare helt av her altså! 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Har sluttet å røyke også for ca. 4mnd. siden og har ikke røyket siden. Nå tar det bare helt av her altså! Det neste du sier, er at du har sluttet å drekke også Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Det neste du sier, er at du har sluttet å drekke også Utrolig hva en får råd til, når en slutter med "ting"! (Les: fornuftig kar denne Bjerknez) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Utrolig hva en får råd til, når en slutter med "ting"! (Les: fornuftig kar denne Bjerknez) Joda, men man skal ikke bli munk heller. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2014 Det neste du sier, er at du har sluttet å drekke også Hei hei... la oss nå ikke gå for langt her Utrolig hva en får råd til, når en slutter med "ting"! (Les: fornuftig kar denne Bjerknez) De pengene jeg brukte på røyk pr.mnd. går nå til avbetaling på denne krabaten Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Tok et par bilder nettopp og jeg kan jo ikke si annet enn at ISO 6400 er absolutt brukanes! 1 Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 En liten avsporing kanskje :-) Jeg var i samme situasjon som Bjerknez og venter på min nye sykkel, bilder skal komme. Solgte alt mitt Canon utstyr og skrapet vel sammen ca 60.000,- på det. Sitter nå med et Olympus PEN E-PL5 med 2 kit objektiv, 17mm f1.7 og VF2. Skulle egentlig bare greie meg med kameraet og kit objektivene, men kjøpte raskt et nytt objektiv og søker. Flere objektiv er på ønskelisten, jeg ser at kjøpetrangen ikke gir seg. Ser fort at jeg faktisk er i ferd med å opparbeide meg et lite system til, det var ikke planen. Målet var å kjøpe nytt FF speilrefleks etter et års tid, men blir mer og mer i tvil. Etter å ha brukt det lille nye kameraet en stund, blir fordelene med speilrefleks ferre og ferre. Sitter igjen med ergonomi (på godt og vondt) og den smale dybdeskarpheten jeg savner sammen med 35mm f1.4. Nå kan det like godt hende jeg havner på en OMD-E1 , hvis jeg fortsetter slik. Hvem vet? Det er veldig populært å legge ut bilder tatt på ISO 3200-6400 og jeg oppdager selv at med de fleste nyere systemkamera, enten det er speilløst eller med speil, så er ikke dette noe problem i dag. Noen sier det ikke har hendt så mye de siste årene, men jeg er uenig. Jeg hadde tidligere 7D i kombinasjon med et eldre E-PL3 , her var jeg egentlig litt misfornøyd med støyen i bildene allerede fra ISO 1600, selv om det gikk greit med ISO 3200 i nøden. Men jeg ser at mitt nye E-PL5 gir problemfrie bilder de fleste ganger på ISO 3200, selv ISO 6400 går greit. Da har det skjedd ting og jeg har faktisk sjelden behov for over ISO 3200, med lyssterk optikk og stabilisator. Derfor faller den fordelen bort når man snakker om FF, iallfall for meg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 En liten avsporing kanskje :-) Jeg var i samme situasjon som Bjerknez og venter på min nye sykkel, bilder skal komme. Solgte alt mitt Canon utstyr og skrapet vel sammen ca 60.000,- på det. Sitter nå med et Olympus PEN E-PL5 med 2 kit objektiv, 17mm f1.7 og VF2. Skulle egentlig bare greie meg med kameraet og kit objektivene, men kjøpte raskt et nytt objektiv og søker. Flere objektiv er på ønskelisten, jeg ser at kjøpetrangen ikke gir seg. Ser fort at jeg faktisk er i ferd med å opparbeide meg et lite system til, det var ikke planen. Målet var å kjøpe nytt FF speilrefleks etter et års tid, men blir mer og mer i tvil. Etter å ha brukt det lille nye kameraet en stund, blir fordelene med speilrefleks ferre og ferre. Sitter igjen med ergonomi (på godt og vondt) og den smale dybdeskarpheten jeg savner sammen med 35mm f1.4. Nå kan det like godt hende jeg havner på en OMD-E1 , hvis jeg fortsetter slik. Hvem vet? Det er veldig populært å legge ut bilder tatt på ISO 3200-6400 og jeg oppdager selv at med de fleste nyere systemkamera, enten det er speilløst eller med speil, så er ikke dette noe problem i dag. Noen sier det ikke har hendt så mye de siste årene, men jeg er uenig. Jeg hadde tidligere 7D i kombinasjon med et eldre E-PL3 , her var jeg egentlig litt misfornøyd med støyen i bildene allerede fra ISO 1600, selv om det gikk greit med ISO 3200 i nøden. Men jeg ser at mitt nye E-PL5 gir problemfrie bilder de fleste ganger på ISO 3200, selv ISO 6400 går greit. Da har det skjedd ting og jeg har faktisk sjelden behov for over ISO 3200, med lyssterk optikk og stabilisator. Derfor faller den fordelen bort når man snakker om FF, iallfall for meg. Husk at jeg også før 5D'en har hatt en 400D og 40D m/KIT-zoom i minst 6 år. Disse ble heller ikke mye brukt grunnet størrelse og vekt, så jeg skulle vel skjønt signalene allerede da, men neida... jeg gjøv løs på noe av det tyngste man kunne få tak i, hehe. Nå har jeg prøve speilrefleks to ganger og begge gangene har det liksom ikke funket. Jeg trenger rett og slett ikke egenskapene en speilrefleks gir meg og det er jo egentlig veldig bra. Når jeg kjøpte min første speilrefleks så var det faktisk en forskjell på disse og mindre kameraer. I dag så ser dte helt annerledes ut. Problemet mitt var at for ikke veldig lenge siden så var speilløse kameraer så kjedelige og plastikkaktige. Sony kom ko med NEX-5 serien som så bra ut på papiret, men også disse skuffet meg. Plastikk, plastikk og plastikk, ved siden av billig KIT-zoom som heller ikke imponerte meg veldig. Ja, Sony har egentlig aldri imponert meg nevneverdig. RX100 gikk jo for å være det ultimate kompaktkameraet og har vunnet priser både i hue og ræva, men meg har det aldri imponert. Det er knotete og stille inn, igjen plastikk, plastikk og plastikk, og bildekvaliteten imponerte meg heller ikke. Den var bra, men liksom ikke helt der... Men så våknet endelig Fujifilm opp (muligens også Olympus, men fulgte ikke veldig med der til å begynne med) og ENDELIG kunne man få kjøpt et speilløst kamera som hadde skikkelig byggekvalitet, knapper på rett sted og bildekvalitet som man må opp i fullframe for å slå. Ikke bare det, men prisen er heller ikke ille. I min lille boble så finnes det for tiden kun to kameramerker som imponerer meg, og det er Olympus og Fujifilm. Thats it. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Jeg er jo ganske så enig Bjerknez. For noen få år siden hadde jeg aldri trodd at jeg skulle være der jeg er i dag. De små speilløse er blitt så bra at fordelene med større speilreflekser blir mindre og mindre. Og snur man på det og tenker seg om to ganger, så er fordelene med et lite spelløst system større enn ulempene for de aller fleste. Ja, hvis man er ærlig med seg selv. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg aldri kommer til å kjøpe speilreflekser igjen, men jeg er i allefall veldig fornøyd slik det står til akkurat nå. Jeg har et lite system som ikke koster mer en bare huset som jeg hadde før, og jpg filene rett fra dette lille kameraet et så gode at jeg i 90% av tilfellene lar RAW filene bare ligge. Sparer tid , slik at jeg får mer tid til å fotografere og kjøre sykkel. Det blir mindre tid foran PCen for etterbehandling. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Eneste grunn til å velge speilrefleks i mine øyne er hvis man driver med foto profesjonelt og tar seg betalt for oppdrag etc. Da er det viktig at ergonomien er på topp og at alle knapper etc. er lett tilgjengelige. Lynkjapp autofokus er nok også å foretrekke. Men for entusiaster og amatører så holder et speilløst kamera i lange baner tror jeg. Det er vertfall min erfaring Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Velkommen etter, folkens 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Velkommen etter, folkens Tusen takk Tomsi Det som er litt synd er at man MÅ gjennom dette selv før man innser det, og det blir desverre en dyr lærepenge Neida.. jeg overdriver litt nå. Det å eie speilrefleks har gitt meg veldig mye erfaring og mange innholdsrike kvelder/dager med fotografering. jeg ser så absolutt fordelen med speilrelfeks med flott glass, men det passer bare ikke inn i min fotograferingsmetode. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Det som er litt synd er at man MÅ gjennom dette selv før man innser det, og det blir desverre en dyr lærepenge Ja, det er dyrt å undersøke hva man egentlig vil. Jeg har vært heldig å kunne prøve ut mye før jeg bestemte meg. jeg ser så absolutt fordelen med speilrelfeks med flott glass, men det passer bare ikke inn i min fotograferingsmetode.Det samme her. Det som irriterer meg, er de som sitter med speilrefleks og flott glass, som ikke ser at speilløse kan være en bedre løsning for andre. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Det samme her. Det som irriterer meg, er de som sitter med speilrefleks og flott glass, som ikke ser at speilløse kan være en bedre løsning for andre. Ja, der er jeg faktisk enig, og jeg må inrømme at jeg nok må si meg litt skyldig her. Var en stund jeg trodde litt for mye godt om speilrefleks. men det måtten X100/X100S til for å få meg av "tvangstanken" Til gatefoto/feriefoto etc. så er jo et stort speilrefleks nermest ubrukelig. vertfall til gatefoto. Trekker alt for mye oppmerksomhet. Dette har jeg erfart flere ganger. Var på fototur i Fredrikstad da vi en dag traff en av våre lokale kjendiser ("Pål Nilsen" som spiller i 3 Kæll) og da spurte jeg om jeg kunen ta et bilde av han hvor han så klart sa høfelig ja og smilte. På 2sek. hadde jeg 5D'en festet til trynet og påmontert var intet mindre enn 70-200 f/2.8L USM IS II. Jeg så i søkeren at han nermest ble litt overasket, hehe. Følte nesten jeg skulle blåse fyren ut i elven med en bazooka. Flere andre ganger også har jeg opplevd at folk har skygget unna. Når vi var på Oslotur sist da det begynte å regne veldig, så hadde jeg med X100S. Jeg kom hjem med masse stilige gatebilder av mennekser og situasjoner som jeg IKKE hadde kommet hjem med hvis jeg hadde brukt 5D'en. Grunner er at jeg skjøt nesten alle bildene fra hofta og uten en eneste lyd. Ikke en sjel som kunne vite at jeg tok bilder. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 Eneste grunn til å velge speilrefleks i mine øyne er hvis man driver med foto profesjonelt og tar seg betalt for oppdrag etc. Da er det viktig at ergonomien er på topp og at alle knapper etc. er lett tilgjengelige. Lynkjapp autofokus er nok også å foretrekke. Men for entusiaster og amatører så holder et speilløst kamera i lange baner tror jeg. Det er vertfall min erfaring Skal ikke så mye snusing rundt på nettet for å finne plenty av proffer som bruker Fuji X kameraene profesjonelt. Enten i tillegg til speilrefleks eller alene. Som sportsfotograf? Nei, selvfølgelig ikke. Så det kommer nok ann på hva slags "proff" man er. Men ser stadig nye gledesutbrudd fra proffer over X serien. Og ergonomien og lett tilgjengelige innstillinger er jo et fortrinn på Fuji X serien! De få gangene jeg plukker opp min speilrefleks (Canon 7D) nå så sliter jeg.. hehe. Men så absolutt - alt til sitt bruk - enten man er proff eller lykkelig amatør. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 16. januar 2014 Del Skrevet 16. januar 2014 (endret) Bjerknez! Er det ett objektiv du bør vurdere seriøst så er det XF14mm f/2.8 objektivet fra Fujifilm. Jeg har følgende objektiver til min Fuji X-Pro1: XF 18mm f/2.0, XF 35mm f/1.4, XF 18-55mm f/2.8-4.0 og XF14mm f/2.8. Nå blir det feil å si hvilket som er "best" fordi det kommer jo hvilken brennvidde man ønsker. Men av disse så må jeg si at 18-55mm objektivet er det som er minst brukt, og 14mm og 35mm de som er mest brukt. 14mm'n er så... skarp. Så bra. Har brukt det til at alt fra naturbilder, gatefoto, og til bilder av mennesker. Tenker du ha vidvinkel så sjekk det ut, bare å holde det i hendene inspirerer til bruk... Gratulerer med innkjøpet foresten! Endret 16. januar 2014 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Det har du så klart rett i Dr.Peedee Sony prøver med noen kraftige støt inni mellom, men det ender stort sett med overprisede gimmick kameraer. RX1 er et flott kamera i seg selv og kanskje det minste FF kameraet (som jeg vet om vertfall) men FF har ikke så voldsomt stort forsprang over APS-C lenger og da tror jeg heller at andre ting teller mer. 25.000,- for et kompaktkamera uten søker av noe slag samt mulighet for utskifting av optikk blir for meg bare helt feil. Flott kamera i seg selv, men det blir liksom bare et bomskudd i mine øyne. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2014 Bjerknez! Er det ett objektiv du bør vurdere seriøst så er det XF14mm f/2.8 objektivet fra Fujifilm. Jeg har følgende objektiver til min Fuji X-Pro1: XF 18mm f/2.0, XF 35mm f/1.4, XF 18-55mm f/2.8-4.0 og XF14mm f/2.8. Hvis det i det hele tatt skulle bli aktuelt med et objektiv til så er det grunent vekt/størrelse og ikke hva jeg trenger av brennvidde. Skulle jeg valgt ETT objektiv så måtte det blitt XF 35mm f/1.4. Men dette koster vel 10-lapper og det blir alt for mye å betale for å få ned størrelsen med en cm. jeg har jo fra 18-55 og noe videre enn 18 er vertfall ikke aktuelt for min del. 16-35mm'ern til min 5D var det første jeg solgte, sammen med 100mm makroen. Jeg trenger ikke noe brennvidder foreløpig som ikke 18-55 kan gi meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå